2023-04-06, 13:42
Medlem
Någon som kan skiva lite kort vad han åkte dit på?

Var han bara oförsiktig eller inte var smart nog att dölja spåren?
Citera
2023-04-06, 14:20
Medlem
Pandalina4s avatar
Han är alltså inte begärd häktad efter dom på 5 år?. Han är eller kan bli turkisk medborgare på några dagar och kan fly till Turkiet med turkiskt pass.
Citat:
Förutom fem års fängelse straffas Anders Adali med tio års näringsförbud, vilket innebär att han inte får driva företag under den tiden, och en företagsbot på tio miljoner kronor utöver de krav som Skatteverket har på honom.

Från domen
Citat:
Häktning m.m.
Anders Adali förbjuds att utan tillstånd lämna Sverige (reseförbud). Beslutet gäller tills
fängelsestraffet får verkställas.
Överträds beslutet ska Anders Adali omedelbart häktas om det inte är uppenbart att det saknas skäl
för häktning.
Villkor: Anders Adalis pass ska vara fortsatt överlämnat till Ekobrottsmyndigheten.
Tingsrätten överlåter till åklagaren att besluta om tillfälliga undantag från reseförbudet.
Han får också reseförbud och tvingas lämna ifrån sig sitt pass till Ekobrottsmyndigheten.
Expressen söker Anders Adali och hans försvarsadvokat Björn Hurtig för en kommentar.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/ex-ranaren-anders-adali-doms-till-fem-ars-fangelse/
https://gofile.io/d/eOpfuI
Senast redigerad av Pandalina4 2023-04-06 kl. 14:36.
Citera
2023-04-06, 14:52
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ckskf
Någon som kan skiva lite kort vad han åkte dit på?

Var han bara oförsiktig eller inte var smart nog att dölja spåren?

Hans vita business gick åt skogen i och med covid tror jag och han hade dåligt med pengar. I samma veva ville hans fru skilja sig. I samma veva var han med som programledare i råndokumentären Heist då han fick snacka om världens främsta och största rån. I samma veva blev han (nog) erbjuden att delta i världens största momsstöld/skattebrott. En perfekt storm. Dealen var säkert att han skulle få skylla allt på huvudpersonen/hjärnan som sitter med sitt ekobrotts-gäng i Libanon och gör sådana här upplägg över hela världen hela tiden. Han skulle säkert få 20% själv. Kan tänka mig mer och/eller mindre. Men han har säkert gjort sig mer pengar på det här än hans sista rån. I hans ögon är det det perfekta brottet då det inte finns några offer (annat än skattemasen). Han har säkert räknat med att åka dit men velat få det att framstå som att han bara gjorde det på uppdrag av annan huvudman. I praktiken tror jag han mejlade alla svar från revisorn och RSV till hjärnan som mejlade över exakt vad han skulle svara. Typ.
Citera
2023-04-06, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
En evighetskriminell babbe som tagit ett Svenskt namn för att lättare kunna utföra sina kriminella handlingar. - har vi hört det förr...
Hyr in fängelseplatser i nåt efterblivet getknullarland och sätt fanskapet där.
Sen livslångt inreseförbud i vårt land.
Halv turk/halv svensk enligt någon i tråden, så är ju faktiskt möjligt han är döpt till Anders..
Citera
2023-04-06, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Halv turk/halv svensk enligt någon i tråden, så är ju faktiskt möjligt han är döpt till Anders..
Pappan heter M*stafa (*=u) Adali, mamman Ann-Marie (hos Anders stod folkbokförd och dit free2techs post gick) är född i Jämtland. Han verkar alltid ha hetat Anders, systern har också ett svenskt tilltalsnamn. Källan är programmet Sveriges befolkning 1990
Citera
2023-04-06, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo

Det stämmer halv turk halv svensk 100 %
Citera
2023-04-06, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Hans vita business gick åt skogen i och med covid tror jag och han hade dåligt med pengar. I samma veva ville hans fru skilja sig. I samma veva var han med som programledare i råndokumentären Heist då han fick snacka om världens främsta och största rån. I samma veva blev han (nog) erbjuden att delta i världens största momsstöld/skattebrott. En perfekt storm. Dealen var säkert att han skulle få skylla allt på huvudpersonen/hjärnan som sitter med sitt ekobrotts-gäng i Libanon och gör sådana här upplägg över hela världen hela tiden. Han skulle säkert få 20% själv. Kan tänka mig mer och/eller mindre. Men han har säkert gjort sig mer pengar på det här än hans sista rån. I hans ögon är det det perfekta brottet då det inte finns några offer (annat än skattemasen). Han har säkert räknat med att åka dit men velat få det att framstå som att han bara gjorde det på uppdrag av annan huvudman. I praktiken tror jag han mejlade alla svar från revisorn och RSV till hjärnan som mejlade över exakt vad han skulle svara. Typ.

Kan han ha blivit lurad och dom tog alla pengar själv?
Citera
2023-04-06, 18:27
Medlem
Han verkar tro att han kmr bli frikänd men nej det kmr han inte bli, det är jättestark bevisning
Citera
2023-04-06, 19:00
Medlem
Citat:
Kan han ha blivit lurad och dom tog alla pengar själv?

Dagens skämt däremot trodde jag inte han skulle falla så långt ner som till målvaktsstadiet, men-men, där är han
Citera
2023-04-06, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
Dagens skämt däremot trodde jag inte han skulle falla så långt ner som till målvaktsstadiet, men-men, där är han

Hur mycket kan han ha fått totalt?

Tillräckligt stort belopp så hade även jag tagit 5 år på kåken
Citera
2023-04-06, 19:57
Medlem
Citat:
Hur mycket kan han ha fått totalt?

Tillräckligt stort belopp så hade även jag tagit 5 år på kåken

tja, ska man gå efter spritkvittot så är nog pengarna slut så det är bara notan kvar, dvs fem år på kåken...haha, sinnessjukt av en sån kille att ge sig på detta
Citera
2023-04-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Hur kan Adali ha 9 mkr+ i aktier (enligt utdrag från Swedbank i FUP) ?
Enligt linkedin var han VD för "NLS Sweden AB (Lekpalatset, barkarby)", som han har beskrivit som Stockholms största lekland. Hittar inga siffror då bolaget verkar avvecklat men det kan säkert ha dragit in några miljoner. Känns dessutom som ett utmärkt företag att tvätta pengar genom, speciellt på den tiden. Skatteverket stod ju knappast utanför och räknade hur många barn som kom varje dag, bara att stoppa in några extra hundra- eller tusenlappar (rånpengar) i kassan varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in