2023-04-06, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tycker att hon förklarar bra och tydligt så även jag förstår som är medicinskt okunnig

Ja, eller hur. Rättsläkaren talade väldigt tydligt, pedagogiskt och koncist om hur strypningen gått till. Det framkom extemt tydligt hur våldsam och målmedveten mördaren var. Hon gick igenom de fyra stegen för när en person dör i strypning, the point of no return.

1. Först andnöd, när offret har panik, hjärtfrekvensen går upp samt blodtrycket stiger. Ca 1 min 20 sek.
2. Konvulsionsfasen, ser ut som ett epileptiskt anfall, ca 2 min.
3. Preterminal agonal andning, då man har nästan passerat punkten där processen inte kan hävas.
4. Agonal fas. Och offret dör.

Man kan bli medvetslös redan i första fasen.

Fråga om man kan avbryta. Ja, innan tredje fasen. Men när man passerat punkten i tredje fasen kan man inte överleva.

Skadorna på vänster artär betyder att det varit ett ovanligt våldsamt tryck, så som jag uppfattade det. Hon sa att det är vanligare att se skador på venerna.

Det blir tydligt hur fruktansvärt det här mordet var, vad de utsatte Tove för. Dessutom hade Tove övriga skador på kroppen. Efter detta bar de i väg kroppen och skändade den. Och vägrade i förhör att berätta var Tove låg.
Citera
2023-04-06, 05:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Tack. För det första kan jag inte förstå att rättsläkaren i sådana här mål har så förtvivlat svårt att prata svenska. Jag tror inte ens åklagaren fattar riktigt vad hon menar. Hur ska dessa nämndemän fatta vad hon egentligen påstår?

Jag uppfattar att hon säger att det INTE finns tecken på strypning. Varefter hon säger att underliggande skador pekar på strypning. Någonstans 13-19min in.

Snälla lyssna o delge era slutsatser.
Jag har inte hört rättsläkaren såhär stakande och snurrig tidigare. Det är samma rättsläkare som undersökt kropparna efter bla Lena Wesström och Lilla Hjärtat Esmeralda.
Under denna rättegångsförhandling upplever jag henne som nervös, snurrig. Min känsla är att JJs advokat ligger bakom hennes "nervösa" beteende. Clea försöker få rättsläkaren att gå med på att Tove avlidit pga spyor, i stort sett..
Jag hade däremot önskat att domaren satt stopp för Cleas uppenbara förvridningsförsök.
Hon verkar för sin klients bästa, men det finns gränser. Tyckte mig höra att hon dessutom uttryckte "jag pratar mer svenska än dig" när hon försökte få rättsläkaren "ur balans". Vidrigt hur Clea tilläts gå loss. Usch
Rättsläkaren lät sig inte fastna på Cleas krokar.
Rena spekulationer och manipulationsförsök, otroligt att domaren tillät Clea hållas.
Senast redigerad av Mumsbulle 2023-04-06 kl. 05:46.
Citera
2023-04-06, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag har inte hört rättsläkaren såhär stakande och snurrig tidigare. Det är samma rättsläkare som undersökt kropparna efter bla Lena Wesström och Lilla Hjärtat Esmeralda.
Under denna rättegångsförhandling upplever jag henne som nervös, snurrig. Min känsla är att JJs advokat ligger bakom hennes "nervösa" beteende. Clea försöker få rättsläkaren att gå med på att Tove avlidit pga spyor, i stort sett..
Jag hade däremot önskat att domaren satt stopp för Cleas uppenbara förvridningsförsök.
Hon verkar för sin klients bästa, men det finns gränser. Tyckte mig höra att hon dessutom uttryckte "jag pratar mer svenska än dig" när hon försökte få rättsläkaren "ur balans". Vidrigt hur Clea tilläts gå loss. Usch
Rättsläkaren lät sig inte fastna på Cleas krokar.
Rena spekulationer och manipulationsförsök, otroligt att domaren tillät Clea hållas.
Jag håller med
Clea borde ha stoppats
hon beteer sig så vidrigt
Hon sa
Jag pratar mer svenska än dig
Så oförskämt
Hon verkligen gick in för att få rättsläkaren i obalans
Clea är en obehaglig person
Citera
2023-04-06, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Håller med dig till fullo.
Samma här, rak och bestämd . Varför ska man ifrågasätta en rättsläkares utlåtande
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Håller med dig till fullo.
Rättsläkaren gjorde det bra trots Cleas ohyffsade betende
Citera
Medlem
Citat:
Men snälla. Hur tolkar du : att det allmänt inte finns specifika fynd som tyder på strypning?????

Sen utelämnar du det ganska viktiga ordet "underliggande" i din kommentar.

Så här säger hon .: " det är en grupp av underliggande fynd som INDIKERAR strypning"
Eller hur?

Jag förstår inte vad det är du inte förstår.

Det hon svarar på är ställda frågor om allmänna fynd vid obduktion när någon strypts till döds.

Rättsläkaren börjar med att säga att de inte har stöd för nån annan dödsorsak än strypning. Hon får då frågor om halsartärer, vener och petekier och vad som ALLMÄNT är vanliga fynd vid strypning och som i obduktionsprotokollet inte finns i detta fall.

Den mening du klippt ut handlar inte om Tove; rättsläkaren säger klart och tydligt att det ALLMÄNT inte finns specifika fynd som tyder på strypning, att det handlar om en grupp av fynd och ett visst mönster, dvs. helheten, och att utesluta andra dödsorsaker.

Du tolkar det helt fel.
Citera
2023-04-06, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Ja, eller hur. Rättsläkaren talade väldigt tydligt, pedagogiskt och koncist om hur strypningen gått till. Det framkom extemt tydligt hur våldsam och målmedveten mördaren var. Hon gick igenom de fyra stegen för när en person dör i strypning, the point of no return.

1. Först andnöd, när offret har panik, hjärtfrekvensen går upp samt blodtrycket stiger. Ca 1 min 20 sek.
2. Konvulsionsfasen, ser ut som ett epileptiskt anfall, ca 2 min.
3. Preterminal agonal andning, då man har nästan passerat punkten där processen inte kan hävas.
4. Agonal fas. Och offret dör.

Man kan bli medvetslös redan i första fasen.

Fråga om man kan avbryta. Ja, innan tredje fasen. Men när man passerat punkten i tredje fasen kan man inte överleva.

Skadorna på vänster artär betyder att det varit ett ovanligt våldsamt tryck, så som jag uppfattade det. Hon sa att det är vanligare att se skador på venerna.

Det blir tydligt hur fruktansvärt det här mordet var, vad de utsatte Tove för. Dessutom hade Tove övriga skador på kroppen. Efter detta bar de i väg kroppen och skändade den. Och vägrade i förhör att berätta var Tove låg.
Ja det kom fram så tydligt hur våldsamt allt var
Och det kom även fram att T inte hade en chans till att kunna försvara sig
Kännslan jag fick är att de måste nästan ha varit 2 som hjälptes åt
Citera
2023-04-06, 07:04
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Om hennes ord om MHs inblandning är lögner så kan väl hennes erkännande med vara lögn? Finns ingen teknisk bevisning mot någon av de om man ska se det objektivt. Hon kan dra tillbaka erkännandet och säga hon ville skydda MH. Det är inte ens nån idé att ta en diskussion med någon som verkar tro att MH är ett offer för situationen som bara råkar vara på fel plats.

Ingen teknisk bevisning, vad surrar du om. Finns massor med teknisk bevisning.
Citera
2023-04-06, 07:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Lyssnat igen.
" Det finns inga specifika fynd som talar för strypning" !!!!!!!

Sedan " En grupp av underliggande fynd som INDIKERAR strypning"

Vafan e det här ????

Med reservation för att jag bara orkade höra henne i 20min.
Det finns "standardtecken" som hör till strypning som man först kollade efter. Sådana fanns inte hos T, MEN när de undersökte mer noggrant fann de andra tecken som bara kan förklaras med strypning.
Citera
2023-04-06, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
https://youtu.be/2ptVQ8W_qf4
Ljudfiler från rättegången

Tackar
Citera
2023-04-06, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Ingen teknisk bevisning, vad surrar du om. Finns massor med teknisk bevisning.

Det finns ingen teknisk bevisning på VEM av dom som utfört själva mordet det är så jag menar. När folk surrar om hur Inget binder MH till gärningen så skrev jag att det är inget som binder nån av de till vem som utfört vad med tanke på hur folk får det att framstå som MH är helt oskyldig pga det inte finns teknisk bevisning
Citera
2023-04-06, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Samma här, rak och bestämd . Varför ska man ifrågasätta en rättsläkares utlåtande

Därför att Clea ville få det att se ut som om det var något annat som hade orsakats Toves död som om Tove hade kvävt av sitt mageinnehåll. Men då måste Tove ha haft maginnehåll i strupen vilket hon inte hade.

Sjukligt beteende av Clea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in