Citat:
Ursprungligen postat av
Anedin
Jag tycker att hon förklarar bra och tydligt så även jag förstår som är medicinskt okunnig
Ja, eller hur. Rättsläkaren talade väldigt tydligt, pedagogiskt och koncist om hur strypningen gått till. Det framkom extemt tydligt hur våldsam och målmedveten mördaren var. Hon gick igenom de fyra stegen för när en person dör i strypning, the point of no return.
1. Först andnöd, när offret har panik, hjärtfrekvensen går upp samt blodtrycket stiger. Ca 1 min 20 sek.
2. Konvulsionsfasen, ser ut som ett epileptiskt anfall, ca 2 min.
3. Preterminal agonal andning, då man har nästan passerat punkten där processen inte kan hävas.
4. Agonal fas. Och offret dör.
Man kan bli medvetslös redan i första fasen.
Fråga om man kan avbryta. Ja, innan tredje fasen. Men när man passerat punkten i tredje fasen kan man inte överleva.
Skadorna på vänster artär betyder att det varit ett ovanligt våldsamt tryck, så som jag uppfattade det. Hon sa att det är vanligare att se skador på venerna.
Det blir tydligt hur fruktansvärt det här mordet var, vad de utsatte Tove för. Dessutom hade Tove övriga skador på kroppen. Efter detta bar de i väg kroppen och skändade den. Och vägrade i förhör att berätta var Tove låg.