2023-04-06, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror inte en sekund att det här vittnet ljuger.

För det första, vet jag efter att lyssnat på podden, att vittnet bryter kraftigt och utelämnar ibland prepositioner, böjer ord felaktigt och pluralis/singularis är inte solklart, för att kunna på ett säkert sätt avgöra vad som menas. Jag hade en del problem när jag gjorde en transkription av hans intervju, och jag har sett att även media har "rättat till" hans sveska för att det ska bli lättare att förstå.

När det dessutom är en sammanfattande text av ett förhör dessutom, kan det vara den som gör denna som tolkar in ord, där det uppfattas som att det saknas.

I den här meningen, i det första förhöret med grannen säger han enligt sammanfattningen:

"Lahanj berättar att runt klockan 03 så hörde de en jättehög smäll från grannen där upp,
Johanna.
"

Det skulle mycket väl vara så att grannen säger att de hörde "jättehög smäll", dvs kanske inte utryckligen enbart en. Smäll kanske saknar den riktiga ändelsen -ar i grannens svenska, när han menar flera.

Hans andra förhör är redan dagen efter, där förhöret är mer ingående och där citeras hans ord istället.
Jag har jättesvårt att se vad denna granne skulle ha för anledning att ljuga om detta.
Du har rätt
Polisen har bedömt dem som trovärdiga vittnen och det tror jag att nästan alla här i tråden också känner
Det börjar bli jobbigt i tråden när det kommer in nya som vill ändra trovärdighet både hos polis grannar mfl och ändra på hela utredningen
Senast redigerad av Anedin 2023-04-06 kl. 03:54.
Citera
2023-04-06, 03:06
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
https://youtu.be/2ptVQ8W_qf4
Ljudfiler från rättegången

Tack. För det första kan jag inte förstå att rättsläkaren i sådana här mål har så förtvivlat svårt att prata svenska. Jag tror inte ens åklagaren fattar riktigt vad hon menar. Hur ska dessa nämndemän fatta vad hon egentligen påstår?

Jag uppfattar att hon säger att det INTE finns tecken på strypning. Varefter hon säger att underliggande skador pekar på strypning. Någonstans 13-19min in.

Snälla lyssna o delge era slutsatser.
Senast redigerad av PlanBoksBok 2023-04-06 kl. 03:40.
Citera
2023-04-06, 03:23
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Lyssnat igen.
" Det finns inga specifika fynd som talar för strypning" !!!!!!!

Sedan " En grupp av underliggande fynd som INDIKERAR strypning"

Vafan e det här ????

Med reservation för att jag bara orkade höra henne i 20min.
Senast redigerad av PlanBoksBok 2023-04-06 kl. 03:27.
Citera
2023-04-06, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Tack. För det första kan jag inte förstå att rättsläkaren i sådana här mål har så förtvivlat svårt att prata svenska. Jag tror inte ens åklagaren fattar riktigt vad hon menar. Hur ska dessa nämndemän fatta vad hon egentligen påstår?

Jag uppfattar att hon säger att det INTE finns tecken på strypning. Varefter hon säger att underliggande skador pekar på strypning. Någonstans 13-16min in.

Snälla lyssna o delge era slutsatser.
Jag tycker att hon förklarar bra och tydligt så även jag förstår som är medicinskt okunnig
Citera
2023-04-06, 03:44
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tycker att hon förklarar bra och tydligt så även jag förstår som är medicinskt okunnig

Du kanske inte fattade vad mitt inlägg handlade om?

Vad menar du att hon förklarade tydligt ?
Citera
2023-04-06, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
https://youtu.be/2ptVQ8W_qf4
Ljudfiler från rättegången

Mycket bra redogörelse av rättsläkaren.
Citera
2023-04-06, 04:00
Medlem
Citat:
Lyssnat igen.

Sedan " En grupp av underliggande fynd som INDIKERAR strypning"

Vafan e det här ????

Med reservation för att jag bara orkade höra henne i 20min.

Du tar det helt ur kontext. Hon säger att det allmänt inte finns specifika fynd som tyder på strypning, det är en grupp av fynd som indikerar strypning.
Citera
2023-04-06, 04:02
Medlem
Citat:
Lyssnat igen.

Där har du fel.
Rättsläkaren talar klart och tydligt om att det finns fynd som talar för strypning.
De medicinska termerna kan vara svåra att förstå det kan man förstå, men rättsläkaren förklarar faktiskt i detalj hur en strypning går till.
Citera
2023-04-06, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin

Håller med dig till fullo.
Citera
2023-04-06, 04:04
Medlem
Citat:
Du kanske inte fattade vad mitt inlägg handlade om?

Vad menar du att hon förklarade tydligt ?

Hon förklarade tydligt hur en strypning går till.

Lyssna på allt och noga.
Citera
2023-04-06, 05:02
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Där har du fel.
Rättsläkaren talar klart och tydligt om att det finns fynd som talar för strypning.
De medicinska termerna kan vara svåra att förstå det kan man förstå, men rättsläkaren förklarar faktiskt i detalj hur en strypning går till.

Haha. Ja som fan läser bibeln. Det man vill läsa framstår helt tydligt för dig.

Om du tycker det är klart och tydligt, vad rättsläkaren menar är underliggande fynd, så säger det mig att du har ingen aning om vad detta handlar om. Du har ingen aning om vad dom medicinska termerna handlar om.

Vissa kan inte läsa en text o du kan inte ta till dig vad som sägs i förhöret.

Bra försök.
Citera
2023-04-06, 05:29
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokeri
Du tar det helt ur kontext. Hon säger att det allmänt inte finns specifika fynd som tyder på strypning, det är en grupp av fynd som indikerar strypning.

Men snälla. Hur tolkar du : att det allmänt inte finns specifika fynd som tyder på strypning?????

Sen utelämnar du det ganska viktiga ordet "underliggande" i din kommentar.

Så här säger hon .: " det är en grupp av underliggande fynd som INDIKERAR strypning"
Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in