2023-03-12, 20:20
Medlem
Skulle verkligen vilja veta vad som hänt.
Det var ju en vuxen och barnet som var med om olyckan.
Halkat i badkaret?
Citera
2023-03-13, 00:42
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
fast om allt gått till som det stod i intervjun så har de inte brustit i föräldraskapet.
Det var ju BVC sköterskan som tyckte sig se ett svagt blåmärke på kinden, men läkaren på sjukhuset kunde inte se något blåmärke några dagar senare, kan tänka att ett blåmärke borde kanske hållt sig kvar lite längre än så.
Sen benbrottet de upptäckte efter röntgen var bara en avvikelse, så hela anmälan baserades på det svaga blåmärket BVC sköterskan sett, samt att flickan haft ett blåmärke på insidan av låret 2 veckor tidigare som de trodde kom från bilbältet på bilbarnstolen alt knapparna på bodyn.

så OM det nu gått till som föräldrarna sa i intervjun så hade de inte gjort någonting fel, åtminstone inte den gången.

Jag känner mig mycket tveksam till att deras version är helt sanningsenlig.
Att en BVC-sköterska skulle skicka en bebis till barnakuten pga av ett märke på en kind som var så svagt att inte läkaren ens kunde se det??
Hade hon ens sett blåmärket på låret som varit ett par veckor tidigare? Det stod ju i artikeln att det var föräldrarna som noterat det.
Om hon inte sett det, varför slår hon då på stora trumman över ett litet märke som knappt syns om flickan i övrigt var välmående och föräldrarna verkade närvarande och nyktra?

Om nu inte läkaren kunde se blåmärket på kinden, varför beställdes då en röntgen på barnet?
Det är inte så att man skickar bebisar på röntgen hit och dit, det finns alltid en anledning till att en röntgenundersökning beställs jag kan garantera att inte en enda barnläkare på Ryhov skulle skicka en remiss för röntgen på ett barn, stort som litet för att en BVC-sköterska blivit orolig över ett blåmärke som hon men ingen annan kan se! OM det inte fanns mer bakom det hela. Vilket det med största sannolikhet måste ha gjort.

Varför skulle man annars beställa en hekroppsröntgen, vilket jag antar att de gjort?
Om det enligt föräldrarna BARA gällde ett litet, knappt synligt märke på en kind, varför ville man då röntga armar och ben??
En helkroppröntgen beställer man när man vill utesluta tidigare skador på skelettet, hade det funnits skador i skelettet då vid undersökningen så hade barnet visat smärta. Så frågeställningen måste varit om tidigare, redan läkta skador. Varför ville man se om det fanns tidigare, läkta skador på flickan om det nu bara fanns ett litet blåmärke på en kind?? Som dessutom läkaren inte kunde se??

Den synundersökning som nämns gör man för att se om det finns ett ökat tryck i ögonen, i så fall kan det vara ett tecken på hjärnskada och det i sin tur ett eventuellt tecken på att barnet blivit utsatt för våld.
Återigen, en sådan undersökning beställs inte utan anledning. Något måste föranlett det hela. Något hos barnet eller något hos föräldrarna som väckte oro för barnets väl.

Vi har anmälningsskyldighet till socialtjänsten vid minsta misstanke om att ett barn far illa på ett eller annat sätt, det är vår skyldighet.
Dock låter det ju som en jävligt klantig läkare som ringer hem till föräldrarna för att be dem komma tillbaka för ytterligare undersökningar och att de anmält dem för barnmisshandel.
Även om det finns en stor oro så försöker man ändå alltid sköta det snyggt och diskret och behandla föräldrarna med respekt.
Visst, det kanske var så läkaren sa och gjorde men som sagt, det var klantigt, såna besked ska man inte ge per telefon.
Citera
2023-03-13, 00:53
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny-G
En vanlig mordutredning kan hålla på i flera år men här skrivs allt av på några dagar är det verkligen möjligt?

Ja, jag håller med om att det verkar skumt.
Å andra sidan är jag så okunnig som man kan bli inom frågor som dessa.
Om det nu avskrivs så här snabbt så måste det verkligen vara väldigt uppenbart att det hela gick till så som föräldrarna säger...antar jag?
Men jag har lite svårt att släppa orosanmälan som gjordes mot dem tidigare gällande misstänkt våld.

Att få en orosanmälan på sig från sjukvården är inte särskilt vanligt och att då dessutom vara "oskyldig" är ännu mer ovanligt. Detta i kombination med den mycket sällsynta och tragiska erfarenheten att av misstag råka ha ihjäl sitt spädbarn i hemmet får mig att undra om detta är ett extremt otursförföljt föräldrapar eller om det faktiskt kanske finns en gnutta substans i det hela ändå.
Citera
2023-03-13, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
Men, är pappan då redan släppt? Som sagt, väldigt snabb utredning.

Det görs ingen utredning när rättsmedicin kommer fram till att det är en olycka. Vad ska de utreda har du tänkt?

Långa utredningar sker om rättsmedicin finner döden det minsta misstänkt. Här finns uppenbarligen absolut ingenting som tyder på det eftersom utredningen är avslutad.
Senast redigerad av Miacara 2023-03-13 kl. 14:49.
Citera
2023-03-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Ja, jag håller med om att det verkar skumt.
Å andra sidan är jag så okunnig som man kan bli inom frågor som dessa.
Om det nu avskrivs så här snabbt så måste det verkligen vara väldigt uppenbart att det hela gick till så som föräldrarna säger...antar jag?
Men jag har lite svårt att släppa orosanmälan som gjordes mot dem tidigare gällande misstänkt våld.

Att få en orosanmälan på sig från sjukvården är inte särskilt vanligt och att då dessutom vara "oskyldig" är ännu mer ovanligt. Detta i kombination med den mycket sällsynta och tragiska erfarenheten att av misstag råka ha ihjäl sitt spädbarn i hemmet får mig att undra om detta är ett extremt otursförföljt föräldrapar eller om det faktiskt kanske finns en gnutta substans i det hela ändå.

Även dåliga föräldrars barn kan råka ut för en olycka eller hur? Det är bara att släppa det och gå vidare. Det finns otaliga trådar här där barn de facto har blivit mördade. Engagera er i dem istället.
Citera
2023-03-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Det var jag som skrev att flickan hade allvarliga skador i ansiktet men också i bakhuvudet.
Jag såg henne aldrig själv men har talat med en person som var med och utförde HLR på henne när hon inkom till sjukhuset.
Jag har stort förtroende för den kollega jag talade med så jag tvivlar inte en sekund på uppgifterna jag fick men jag förstår så klart att ni andra som inte vet vem jag eller min kollega är kan tvivla på sanningshalten.
Skadorna i ansiktet beskrevs som "kraftiga blånader" över kindben/kindbenen (minns inte om det var bara på ena sidan eller båda och en illa tilltygad näsa med sår och ett stort jack i. Mycket blod i ansiktet.
Mycket blod i bakhuvudet med och man kunde känna genom huden i bakhuvudet flertalet frakturer i skallbenet.
Barnet var mycket svårt skadat. De som tog emot henne och "arbetade" med henne var erfarna läkare och sjuksköterskor som sett en hel del men flera var märkbart tagna i dagar efter denna händelsen.

Vet du något mer om hur det gick till? Eller hur det förmodas ha gått till?
Citera
2023-03-14, 07:55
Medlem
WallabeJoys avatar
Enorma skador verkar det som. Märkligt det avskrivs så fort.
Citera
2023-03-14, 12:11
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cisan
Vet du något mer om hur det gick till? Eller hur det förmodas ha gått till?

Nej tyvärr vet jag inget mer.
Citera
2023-04-05, 22:15
Medlem
Pratade med en säker källa igår och hon sa att mamman hade tappat barnet på toalettgolvet… Det hade barnets mormor sagt i alla fall.

Skitsnack säger jag.
Citera
2023-04-05, 22:57
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koppen83
Pratade med en säker källa igår och hon sa att mamman hade tappat barnet på toalettgolvet… Det hade barnets mormor sagt i alla fall.

Skitsnack säger jag.

Enormt olyckligt tappande om barnet dör direkt ja.
Vet inte hur det är med huvudskador men är inte bebisar mjukare i huvudet än tex äldre barn och vuxna?
Citera
2023-04-06, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koppen83

Skitsnack säger jag.

Låter märkligt om barnet både hade skador i ansiktet och bakhuvudet (om de uppgifterna nu stämmer )
Citera
2023-04-06, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
Antagligen något stort och tungt som hamnat över barnet. Antingen människa som snubblat och landat med hela sin vikt på barnets huvud.
Eller byrå.
Öppnar man någon av mittersta/översta lådorna på en byrå och det är mycket tunga saker i, alternativt att ett barn ”hänger/drar” i en öppen låda så välter skiten ganska enkelt. Och de kan vara väldigt tunga.
Stod en del i tidningen om det för ett par år sedan- då främst gällande Ikeas malm-byråer, varit många olyckor med barn som hamnat under möbler som vält.
därav rekommendationer om att skruva fast byrån i väggen.
Med tanke på att barnet blev så pass skadat att det dog så krävs mycket vikt och/eller stor kraft på övre delen av kroppen.
Därav gissning- Byrå/bokhylla/hylla/eller människa.
Barn är ömtåliga men inte så pass ömtåliga att de dör lättvindligt i ett vanligt hem.

Var ju även ett annat lite äldre barn som dog när föräldrarna lät barnet klänga på en gravsten som välte över barnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in