2023-04-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
Det här har avhandlats 300 ggr i denna tråd. Det är en mycket, mycket enklare och rimligare förklaring att M helt enkelt ljuger om sin egen inblandning.

Annars måste:
1. M sovit så djupt att hon inte hör en enormt hög duns som fick grannen att ringa på dörren. M ska inte ha hört denna ringning heller.
2. J ha hunnit flytta undan liket någonstans (oklart vart, finns inga DNA-spår eller några spår öht av detta) OCH STÄDA på nolltid för att gömma detta för M
3. J ha bestämt sig för att hämta Donkenmat i stället för det mycket rimligare alternativet att skjutsa hem M
4. M ha fattat det helt orimliga beslutet att lyda J när hon väl ser liket, inte bara vid själva dumpningen, utan även dagen efter vid Illharjen, OCH i häktet.
5. J plötsligt ha blivit helt okej med att M är inblandad när denna vaknar
6. J ha ljugit om M:s roll i erkännandet, trots att J gör M:s roll superliten
7. M tala sanning om att hon inte deltagit, trots att hon ljugit hur länge som helst om allt det andra. Om hon är oskyldig, varför erkände hon inte efter en vecka?
8. M:s minnesbild alltså utvecklas exakt så att hon konstant erkänner det minsta möjliga efter att ha blivit motbevisad (vilket sammanträffande!)

Alla dessa punkter är möjliga enskilt, men sammantaget blir det helt orimligt. Tänk på Ockhams rakkniv. M har bevisligen ljugit förut för att förminska sin skuld och ljuger fortsatt. Men jag misstänker att jag talar för döva öron.
Jag håller helt med och det finns fler saker som jag just nu inte minns.
Citera
2023-04-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
De menar när kommer dag 2 och 3 i Grevens sammanfattning.

Precis
Citera
2023-04-05, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det finns/fanns någon uppgift om att JJ brukar städa med aceton i mopp/skurvattnet.

Läs på om GHB!

Fast jag tror inte det var MH som var JJs "problem" riktigt, det var att grannarna kunde ha ringt polis.
Men varför invigde hon då inte MH direkt efter att det hade skett??
Citera
2023-04-05, 19:34
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det fetade....

Ändå så körde hon hem henne? Du förstår hur ologiskt ditt tänkande är va?

JJ körde hem MH ja, vid ca kl 06.00, efter att de dumpat kroppen.

Men diskussionen var varför JJ inte "bara" körde hem MH istället för att gömma kroppen i förrådet!

Alltså runt kl. 02.45.
Citera
2023-04-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
JJ körde hem MH ja, vid ca kl 06.00, efter att de dumpat kroppen.

Men diskussionen var varför JJ inte "bara" körde hem MH istället för att gömma kroppen i förrådet!

Alltså runt kl. 02.45.

Ja och ditt svar var ju helt emot vad hon sen gjorde ändå.
"hon kunde inte köra hem Mh för att..." och sen körde hon hem henne ändå...
Så skribentens fråga till dig kvarstår ju, varför körde hon inte bara hem MH direkt om MH nu inte skulle få se kroppen och inte varit inblandad osv?

För att MH varit med hela tiden och därför körs hon hem när de båda är klara med brottet.
Citera
2023-04-05, 19:45
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men varför invigde hon då inte MH direkt efter att det hade skett??

Jag tror att det var för att JJ egentligen inte ville ha något vittne alls, inte ens MH.

Och beroende på hur sjuk i huvudet JJ är, kanske hon ville "njuta" helt själv av detta. JJ återkom ju till fyndplatsen dagen efter, hade hon inte åkt fast så fort så hade hon säkerligen besökt fyndplatsen fler gånger.

Och nu när jag tänker efter så skulle det nog vara en fördel för JJ om MH sov/inte var där och inte var med alls för då skulle JJ kunna hävda dråp/vållande, hon dödade pga impulshandling/svärta för ögonen......
Citera
2023-04-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Om jag inte minns helt fel så hittade de väl TTs dna på duschstången (kan vara att minnet spelar mig ett spratt också) och JJ säger att i sitt förhör i januari att hon slår i duschstängerna.
Jag har också läst det men minns inte var nu.
Citera
2023-04-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tänker så här
att det känns mer naturligt och logiskt att M borde ha brytit ihop när hon blev häktad
och att allt bara vällt ur henne
Det första borde varit att hon sagt vart kroppen gömdes
Det visar på ånger ångest och empati för T familj
Men hon var tyst och jag tror det var mycket medvetet
Varför krångla till det med en massa lögner under förhören?

Ja förstår hur du resonerar här men nu tror jag inte M tänkte helt klart vid tiden utan den insikten kom efter hand tiden mogna och hon fick info av förhörsledarn. Hennes överlevnadsstrategi låg nog primärt närmre henne själv.

Vid stress och traumatiska upplevelser stänger hjärnan ner vissa kognitiva område bla logiskt tänkande och vi egotänker som basalt handlar om egen överlevnad. Man har varken orkar eller kapacitet att ta in mer.

Det ändras när ”hotet” avtar över tid och av de två är nog M den som kommer leva med detta på sitt samvete livet ut medans JJ enbart ångrar att hon åkte fast.

Det är lätt att vara klok i efterhand
Citera
2023-04-05, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty7658
Precis

Då kanske man ska skriva "när kommer sammanfattning för dag 2 och 3 ifrån rättegången?"

Istället för att fråga när "kommer rättegångsdag 2", vilket tolkas som att du inte vet att det finns en tredje dag och att rättegången är över och att det är fortsättningen på rättegången du vill ha reda på.
Citera
2023-04-05, 19:52
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Ja och ditt svar var ju helt emot vad hon sen gjorde ändå.
"hon kunde inte köra hem Mh för att..." och sen körde hon hem henne ändå...
Så skribentens fråga till dig kvarstår ju, varför körde hon inte bara hem MH direkt om MH nu inte skulle få se kroppen och inte varit inblandad osv?

För att MH varit med hela tiden och därför körs hon hem när de båda är klara med brottet.

Det är faktiskt du som missförstår!
Citera
2023-04-05, 19:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Säger inte JJ är mer trovärdig, tror hon döljer mer av vad som hände i badrummet. Men hon vidgår ändå handlingarna.

Det är helt omöjligt i min värld att sova sig igenom det där, omöjligt att JJ lämnat ett Lik i badrummet för att dra utan att säga ngt och riskera att Maja skulle hitta liket när hon är iväg och ringa polisen.

Tänker du på alla SKRIK som grannarna hörde?
Citera
2023-04-05, 19:55
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tänker du på alla SKRIK som grannarna hörde?

Dunsar, ringklockan som ringde 3-4 ggr. Stämningen i att de gick hem för att ge henne spö osv. Då Maja är hennes lilla knähund ser inte jag att hon går och lägger sig.och vilken 18 åring använder plötsligt inte mobilen under en timma, samtidigt som Johanna inte gör det. Sedan efter de dumpat kroppen och innan nöjet har de full aktivitet i sina mobiler, spelar mobilspel. Ser på porr osv.

Johanna har mördat ngn och kollar porr efter eller om det var dagen efter.
Maja mördar ngn eller iaf dumpar lik och går hem och kör typ candy crush eller ngt liknade på mobilen.

Hoppas verkligen på livstid men hoppas ffa att båda döms för mord.
Senast redigerad av WallabeJoy 2023-04-05 kl. 19:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in