2023-04-05, 12:16
Medlem
why123s avatar
Jag måste bara ställa en fråga, ni som tror att JJ gömde Tove för M hur tänker ni?

Alltså jag förstår ju att det är för att M ska vara oskyldig men hur logiskt är det?

JJ litade helt på MH, berättade om brott hon tänkte begå som bränder och liknande.
Varför skulle JJ gömma Toves döda kropp för MH? Ni vill ha JJ som ensam GM, blir hon mer
ensam GM enligt er för att hon skulle göra något så orealistiskt som att gömma Tove. Helt ärligt
trodde jag det var ett skämt första gången jag läste att JJ skulle stoppa in Tove i sin walk-in-closet.

Men det orimliga tog inte slut där utan hon skulle t.o.m gå ut med Tove i trappan för att gömma
henne i något förråd hon hade där. JJ skulle alltså utsätta sig för risken att någon av grannarna
såg det men det var tydligen okej bara inte MH fick syn på henne.

Hon skulle alltså först bära runt på Tove för att gömma henne för MH, samma MH som sen
hjälpte henne att bära ner Tove i bilen.

MH påstår sig vara så rädd för JJ under de sista förhören och i rättegången. Men MH blev ju körd
hem till sina föräldrar där hon kunde lätta på hjärtat och berätta vad som hänt. Även hon vet väl
att det är olagligt att mörda och att JJ skulle hamna i fängelse under en lång tid. Då skulle hon
ju vara helt säker.

Men istället möter hon upp den hon säger sig vara så rädd för dagen efter och planerar vad de
ska säga till polisen.

I häktet var hon också alldeles säker, poliser höll förhör men hon berättade ändå inte.

Är det inte något som känns väldigt fel med det resonemanget.
Citera
2023-04-05, 12:21
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag måste bara ställa en fråga, ni som tror att JJ gömde Tove för M hur tänker ni?

Alltså jag förstår ju att det är för att M ska vara oskyldig men hur logiskt är det?

JJ litade helt på MH, berättade om brott hon tänkte begå som bränder och liknande.
Varför skulle JJ gömma Toves döda kropp för MH? Ni vill ha JJ som ensam GM, blir hon mer
ensam GM enligt er för att hon skulle göra något så orealistiskt som att gömma Tove. Helt ärligt
trodde jag det var ett skämt första gången jag läste att JJ skulle stoppa in Tove i sin walk-in-closet.

Men det orimliga tog inte slut där utan hon skulle t.o.m gå ut med Tove i trappan för att gömma
henne i något förråd hon hade där. JJ skulle alltså utsätta sig för risken att någon av grannarna
såg det men det var tydligen okej bara inte MH fick syn på henne.

Hon skulle alltså först bära runt på Tove för att gömma henne för MH, samma MH som sen
hjälpte henne att bära ner Tove i bilen.

MH påstår sig vara så rädd för JJ under de sista förhören och i rättegången. Men MH blev ju körd
hem till sina föräldrar där hon kunde lätta på hjärtat och berätta vad som hänt. Även hon vet väl
att det är olagligt att mörda och att JJ skulle hamna i fängelse under en lång tid. Då skulle hon
ju vara helt säker.

Men istället möter hon upp den hon säger sig vara så rädd för dagen efter och planerar vad de
ska säga till polisen.

I häktet var hon också alldeles säker, poliser höll förhör men hon berättade ändå inte.

Är det inte något som känns väldigt fel med det resonemanget.

Jag tycker också personligen när man lyssnar på klippen från p3 Krim att Johanna ( även om hon låter helt känslokall) har mer flyt i sin berättelse. Maja låter bara, ja som när man ljuger.
Tänker också, att aktivt skaka på huvudet osv när JJ vittnar kan också vara för att förstärka sin egen lögn. Vanligare att de som ljuger protesterar mot sannning än att sanningssägare protesterar mot lögnare. Man vilar liksom mer i sanning än i lögn.
Citera
2023-04-05, 12:30
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Jag tycker också personligen när man lyssnar på klippen från p3 Krim att Johanna ( även om hon låter helt känslokall) har mer flyt i sin berättelse. Maja låter bara, ja som när man ljuger.
Tänker också, att aktivt skaka på huvudet osv när JJ vittnar kan också vara för att förstärka sin egen lögn. Vanligare att de som ljuger protesterar mot sannning än att sanningssägare protesterar mot lögnare. Man vilar liksom mer i sanning än i lögn.

Ja framförallt är det så ologiskt så jag säger som Rullman sa om MH sovande "det kan lämnas utan avseende".
Citera
2023-04-05, 12:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
M: "Jag har också varit rädd, ja, för att om jag skulle lämna henne så skulle hon, hon försöka skada mig och min familj liksom."

Maja säger på något ställe också att hon varit rädd för att Johanna ska lämna henne. Nu handlar det i det fallet kanske mer om andra skaer som att inte göra det som Johanna vill, att det helt enkelt är bara så att man måste göra som Johanna vill i alla lägen. I sort som smått.

Och om man överför detta på kvinnor såsom Lena W (som mördades av Stefan D) finns det inte sällan en sjuklig bundenhet i destruktiva förhållanden mellan förrövare och brottsoffer, som kallas det traumatiska bandet. En första fas av stark förälskelse som smygande omvandlas till en mer kontrollerande och misshandlande del, där offret alltmer intar förrövarens bild av situationen och synen på sig själv. Man tycker helt enkelt att förrövaren har rätt; man har fel, man är skyldig till att vara si eller så och man är orsaken till att man blev utlåst, stryk, kallades dum i huvudet, hora eller vad det nu handlar om. Man har helt enkelt skulden till allt.

En växling mellan att nedvärderas, utsättas för hot, våld, kränkningar som sedan ersätts med värme och kärlek, och de senare perioderna blir allt färre. Längtan efter dessa är så starka, att allt ska vara som vanligt, att fokus blir på dessa stunder.

Och som adoptivbarn hade Lena exakt samma problem som Maja beskriver, en outhärlig smärta och rädsla av att bli övergiven. Det var Lenas största skräck, att bli avvisad, vilket Stefan utnyttjade till max. Han stängde av alla kanaler som straff när hon inte "lydde", han sa kränkande saker som han viste att hon var rädd för (att hon skulle bli ensam och att igen ville var med henne), han avvisade henne, för att sedan öppna så kort att hon missade den lilla möjligheten hon hade.

Så gör även Johanna mot Maja, som också har en övergivenhetsproblematik. Hon skyndar sig ut ur bilen, som straff för att Maja inte vill festa, slänger igen port och låser sin ytterdörr för Maja, svarar inte på mess eller påringningar. Låter Maja sitta i trapphuset hela natten, släpper inte ens Maja på morgonen utan ringer till Majas pappa.

Det här visar på den bundenhet de har. Ingen av dom lämnar den destruktiva relationen. Precis som ånga kvinnor som hotas till livet, så lämnar de inte. Tvärtom, blir de ännu mer bundna.

Det kallas det traumatiska bandet.

Tove som mördades av Billy är ett tydligt exempel på detta. Hon går till Billy helt frivilligt fast hon blivit hårt misshandlad många gånger, så allvarligt att hon förstår att hon kan bli mördad. Bara 19 år gammal skriver hon i sin dagbok; Om jag överlever sommaren...

Varför går hon inte, kan man tänka.

Jag tror också att Maja inte riktigt insett hur bunden och hur rädd hon har varit. Det sitter mer i en djupare förståelse, en insikt som hon skanat. Precis som Lena och många andra i destruktiva relationer, kan de försvara den som är misshandlaren, då de inte ser perpektivet utifrån.

jag tror tt Majas ögon öppnats lite under den här tiden, men processen tar tid. Och under den senaste tiden kan hon börjat förstå att hon egentligen hade en slags rädsla. Man kan vara omedveten om varför man reagrar som man gör, tassa på tå, gå på äggskal. Undviker att få den här läskiga överreaktioner som Johanna kan få för skitsaker. Skitsaker kan få Johanna att vilja döda, som J*ulia och P*ontus (kanske för ingenting, som kul grej knuffa ner honom från balkongen). Maja beskriver sitt eget beteende som att hon stoppar huvudet i sanden.

Man kan tycka att det är ett väldigt konstigt beteende. Bara att lämna.

Men jag tror att det är mycket komplext.

Jag vet i Tova- tråden var det flera som tyckte att Tove fick skylla sig själv, hon visste att hon kunde bli dödad. Men jag tror inte att det är så lätt att gå som en del vill få det till. Det är ett sjukligt och mycket starkt band.
Citera
2023-04-05, 12:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror att hon tog med sig TT mobils och nycklar när hon gick första gången och stötte på grannen i trappan. Tanken var att hon skulle flytta cykeln, och genom att mobilen förflyttades skulle det se ut som att TT lämnade lägenheten. När det blev ändrade planer så blev väl mobil och nycklar kvar i hennes jackficka och åkte till Donken. Men hon finner sig snabbt när polisen konfronterar henne med detta och uppfinner att TT kan ha legat i bagageluckan... Hon är verkligen helt gränslös.
Eftersom M ljuger så uppenbart är det många här i tråden som anser J mer trovärdig.

Det kan jag inte för mitt liv begripa.
Citera
2023-04-05, 12:39
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Eftersom M ljuger så uppenbart är det många här i tråden som anser J mer trovärdig.

M:s lögner saknar verklighetsförankring. Vem som helst blir mer trovärdig än henne.
Citera
2023-04-05, 12:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Intressant iakttagelse. Maja gör exakt likadant i förhöret den 11/1, när hon får delar av ett förhör med Johanna uppläst för sig. Hon avbryter uppläsningen av förhörsledaren hela tiden med Nej, nej.
Citera
2023-04-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Hur har det gått med ljudfilerna från rättegången? Med tanke på att P3 Krim har tillgång till dem, måste de finnas tillgängliga nu. Någon som vet?

/AI

Det är inte så ofta de råa ljudfilerna brukar läggas upp på nätet. Om det är för 3 rättegångsdagar så är det typ 20h snack man får sitta och lyssna på, där mycket är ointressant. Om du verkligen vill ha det så får du skriva till tingsrätten och begära ut det, de brukar ta en avgift för detta. Osäker om det är tillgängligt redan, eller först när domen faller. Ser dock ingen anledning att de skulle hålla på det när rättegången är avslutad.
Citera
2023-04-05, 12:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag tror att Rullmans tidpunkt 02:30 är en bakåt-räkning från när grannen och JJ lämnar för avfärd mot Mc (bekräftad tid från mobildata). Han har dessförinnan beskrivit ett förlopp med dunsar, knackningar på dörr etc som han uppskattat till ca 15 min. Förloppet låter rimligt tidsmässigt. Grannens vittnesmål avseende dunsar och sparkar i vägg bekräftas av JJs vittnesmål där hon först beskriver hur TT faller pladask efter en fällning och att det sedan pågår en brottningsmatch där TT sparkar bl a både JJ och i väggen.

Detta i sin tur leder oss vidare till att TT rimligen var vid medvetandet och inte medvetslös. Hon sparkade för livet (bekräftas av JJs förhör och även av grannens vittnesuppgifter) Men JJ fick inga avvärjningsskador vilket tyder på att det inte är rimligt med en ensam gärningsman.

Detta tycker jag är ett starkt indicium. Om man nu väljer att bortse från alla andra besvärande omständigheter mot MH.

Ja, någon slags bakoåträkning är det förstås.

Och det här med om Tove varit medveten eller inte...

Det är väl här det är svårt att avgöra vad som är vad. Inga avvärningskador, inga skrik. Skador på huvudet som av rättsläkaren kan orsaka påverakn på medvetandet, även allvarliga strypskador som visar på ett mycket hårt grepp under en längre tid, som också kan orsaka medvetslöshet redan inom en kort stund.

Sparkarna och dunsarna? Ja, det är väl helt otroligt om det inte skulle ha med mordet att göra. Men vad är det för ljud?

Grov misshandel, det finns många skador på kroppen. Det verkar finnas bevis för det. Kan några av ljuden komma från någon av tjejerna som tar spjärn eller sparkar på Tove?

Ja, vi får se vad rätten kommer fram till.
Lite som ett lotteri kan man tycka i vissa fall.
Citera
2023-04-05, 12:45
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:

Säger inte JJ är mer trovärdig, tror hon döljer mer av vad som hände i badrummet. Men hon vidgår ändå handlingarna.

Det är helt omöjligt i min värld att sova sig igenom det där, omöjligt att JJ lämnat ett Lik i badrummet för att dra utan att säga ngt och riskera att Maja skulle hitta liket när hon är iväg och ringa polisen. Hon har nekat hänga med på JJ skit förut.
Hennes mobil rör sig.
Hon berättar olika historier runt vad hon gjorde medan JJ och TT satt i köket.

Nej det blir bara för osammanhängande för att skyllas på diagnos och blackout och annan skit.

JJ förminskar våldet de utsatte TT för i badrummet absolut, men jag anser henne mer trovärdig när hon säger att hon och Maja var båda i badrummet.

Men trovärdig överlag absolut inte.
Citera
2023-04-05, 12:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
M:s lögner saknar verklighetsförankring. Vem som helst blir mer trovärdig än henne.
Så om man ljuger mer sofistikerat är man mer trovärdig en en som ljuger öppet?

Det är, enligt mig, till att vara lättlurad på riktigt.
Citera
2023-04-05, 12:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jo, att J har gått och ruvat på mord länge, tror jag också. Det förefaller som hon haft bl a filmen som inspirationskälla.

Men jag är inte helt övertygad om att hon hade mord i tankarna när hon ville locka T med hem, även om det är mycket möjligt.

jag kollade aldrig på filmen, men det är ett ruggit "sammanträffande" i tid för mordet och att som det verkar vara personer i filmen som faktiskt liknar Tove och JJ själv.

Och jag kan inte låta bli att tänka att Johanna nästan njuter av att tänka på mord, inte bara som en lösning på problem, utan som ren njutning att döda och bestraffa. Det verkar vara en kittlande lösning som Johanna bollar runt med lite titt som tätt; om det så är hennes egen konflikt eller andras:

A 153/1282

Förhör Maja 25/1- 23:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in