2023-04-05, 18:34
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Hur skall ukraina återta hela Krim o hur lång tid skulle det ta - krim är stort o lite långt bort o
bron behöver elimineras så fort som möjligt.

Lyckas den ukrainska motoffensiven och gränserna ritas om dikt med Krims så tror jag att en viss försiktighet kommer att råda före vidare avancemang. Kreml betraktar Krim som lite av en juvel och skyr förmodligen inga medel alls för att behålla denna halvö. Utöver detta så är halvön svår/kostsam att föra militära offensiver mot/på.

Skulle tro att Krim mer eller mindre kommer att belägras och "svältas ut" om möjligheten för Väst/Ukraina uppstår. Ett av brons partier fimpas (igen) medan det skrotupplag som ryssen kallar för flotta knappast kommer att vara till någon hjälp.
Citera
2023-04-05, 18:36
Medlem
Flyg mot Krim kanske? De har väl sparat en del och fått en del plan att använda när läget passar? Bara att hoppas att motoffensiven när den kommer blir framgångsrik. Vore hemskt om vi får 3-4 år till av denna mardröm. Putin behöver nog hålla kriget igång. Blir det fred är han död av sina egna.
Citera
2023-04-05, 18:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Enligt ukrainska och ryska officerare drog sig den ryska väpnade styrkan tillbaka cirka 10 km från sina positioner nära Vuhledar. Detta territorium är ännu inte ockuperat av Ukrainas väpnade styrkor.
RF Armed Forces drog sig också tillbaka öster om Avdiivka och flyttade närmare Spartak och Yasinovataya.

Eh? Ukraina kan inte ockupera eget territorium.
Citera
2023-04-05, 19:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Sanningen börjar krypa fram, Vladimir Putin talar om för ryska folket att det kommer att bli kärva tider för dem.

https://twitter.com/Azovsouth/status/1643630762028154881

Är inte det där en s.k. deep fake?
Citera
2023-04-05, 19:01
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det går fullt med rykten på Telegram nu att en regeringsbyggnad i Moskva brinner ordentligt!!

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1643659507333988367
Citera
2023-04-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Eh? Ukraina kan inte ockupera eget territorium.
Slarvigt av mig, jag tog det direkt från en ryss på telegram.
Citera
2023-04-05, 19:08
Medlem
Voelsens avatar
Snart får Krim-Tatarerna tillbaka sitt land
Citera
2023-04-05, 19:13
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det går fullt med rykten på Telegram nu att en regeringsbyggnad i Moskva brinner ordentligt!!

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1643659507333988367
Tydligen försvarsministeriet!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1090729
Citera
2023-04-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Jag är betydligt mer insatt än du.
Nej det är du ju uppenbarllgen inte eftersom du verkar förlita dig på vinklade källor..
Citera
2023-04-05, 19:28
Medlem
fadervars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Exakt som alla rysstroll förnekat under samma tid.

Det som återstår att se är om Putin stannar i nuvarande ockuperat område eller om han försöker något mer.

Hans cringe tal tidigare i kväll ger inga sköna vibbar.

Förstår inte hur han ska kunna försöka något mer? Enligt vad jag har lärt mig på fb samt aftonhoran, SVT osv så är ryssen mer eller mindre krossade. Har inga raketer kvar, bara desertörer i armen osv…
Citera
2023-04-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Tydligen försvarsministeriet!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1090729

Det ser lovande ut
Den inhemska proteströrelsen blir modigare och mer offensiva. Bra!

Och snart meddelar FSB via TASS att en Ukrainsk kvinna är gripen som skyldig..
Citera
2023-04-05, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Med fronten menar jag inte bara de som sitter i ett värn. Det är farligt att köra lastbil även om man aldrig ser någon fiende. Sedan behöver man kunna rotera förbanden så antalet blir fler än den momentana bemanningen.

Räknar man förbanden som är rapporterade på fronten och förutsätter att de i alla fall har 50% bemanning så blir det mycket mer än 100k.

Först så har du uppenbarligen en annan bild utav benämningen "fronten" än mig. Har ju varit där några gånger jag, så överraskar mig hur lite jag visste . Nej Bortamatchen - Fronten är endast de som för stunden är direkt inblandade i aktion. Det inkluderar självklart allt från tropp till fältsjukhus jo, men endast de som befinner sig aktivt på själva fronten.

Dina beräkningar om att, citat - "om de har 50% bemanning så blir det mycket mer än 100.000" säger mig att du förmodligen inte riktigt förstår vad fronten betyder och vad den består av. Om det skulle vara som du säger, "mycket mer" än 100.000 vid fronten så innebär det en ungefärligt inblandad styrka på minst 600-700.000 för att bara understödja den. Om det då dessutom är rotation och allt det andra du pratar om så är du uppe i siffror som varken Ukraina eller Ryssland kommer i närheten av. Och då utgår du dessutom från en bemanning på som du säger, "50%".

Som jag sade från början - där traskar inte runt några 200.000x2 soldater på någon front i Ukraina. Förstår du ens hur irriterade de hade varit på varandra på grund utav att det är för trångt? Ursäkta, men med seriöst förtecken för att peka på verkligheten

Edit - Korrigering gällande siffrorna 7-800.000. Där skulle jag räknat bort ungefär en tiondel som direkt understöd på fronten, så rätt siffra skulle vara runt 6-700.000 bakom fronten
Senast redigerad av ThorulfBortbyting 2023-04-05 kl. 19:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in