2023-04-05, 17:41
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella

Tack för hänvisningen!
Citera
2023-04-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Ja jag tror som du, det blir svårt.

Och som du säger inte ens maxstraffet döms ut här utan som jag skrev i något tidigare inlägg, 5-6 år och kanske ngt mer beroende på vad som döms ut i de andra åtalspunkterna. 8 år kanske. Men man kan hoppas de ger maxstraff för flickan fått men för livet.

Får se var utredningen ger.

Jag hoppas bara inte det blir vård då kommer de komma ut väldigt snabbt.
Utan att det blir fängelsestraff.

Kvinnan i Ronneby fick väl 2-3 år för misshandeln hon gjorde. Detta år ju betydligt värre. Men allt är så individuell från tingsrätt till tingsrätt.

Jag hoppas verkligen att maxstraffet döms ut, det känns befogat tycker jag som lekman. Det är ju rätt uppenbart att flickan har tillfogats ett livslångt lidande som även innebär en förtida död.

Men man är ju luttrad och vet att tingsrätten kan döma en sak och hovrätten en annan.
Har inget större hopp men det finns ju möjligheter till att det finns viss ”dokumentation” i form av sökningar på nätet eller förflugna ord till ”fel” personer.

Är väl lite OT men samhället är alldeles för dåligt på att hantera sånna här extrema fall.
Samtidigt går en del föräldrar runt med dåligt samvete och tror att dom är dåliga föräldrar för att dom inte lyckas tjäna ihop pengar till en semesterresa, en moped eller senaste modet.
Citera
2023-04-05, 18:07
Medlem
hipsterkatts avatar
Någon som sparat ned familjebilden från J:s mammas begravning? Den där alla är svartklädda. Fanns på J:s Facebook, som nu är raderad.
Senast redigerad av hipsterkatt 2023-04-05 kl. 19:03.
Citera
2023-04-05, 18:21
Medlem
Är förundersökningsprotokollet ute än?
Citera
2023-04-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jag hoppas verkligen att maxstraffet döms ut, det känns befogat tycker jag som lekman. Det är ju rätt uppenbart att flickan har tillfogats ett livslångt lidande som även innebär en förtida död.

Men man är ju luttrad och vet att tingsrätten kan döma en sak och hovrätten en annan.
Har inget större hopp men det finns ju möjligheter till att det finns viss ”dokumentation” i form av sökningar på nätet eller förflugna ord till ”fel” personer.

Är väl lite OT men samhället är alldeles för dåligt på att hantera sånna här extrema fall.
Samtidigt går en del föräldrar runt med dåligt samvete och tror att dom är dåliga föräldrar för att dom inte lyckas tjäna ihop pengar till en semesterresa, en moped eller senaste modet.

Finns inga straff på straffskalan i detta land som är tillräckligt, tyvärr kan man tydligen bete sig hursomhelst utan konsekvenser, socialen fixar.
Citera
2023-04-05, 18:41
Medlem
urgentmessages avatar
Citat:
Jag har också funderat runt det där, delar alla dina tankar och tänker lite så här också.

Dels är det tidigt att ge uttryck för könsdyfori i den åldern, alltså nu pratar jag 2018/2019
Barnet är då 2-3 år.

Sen är självskadebeteende ytterst ovanligt (finns så klart fall) i förskoleåldern. Brukar komma i puberteten. Dvs runt 9 år och uppåt. ( återigen med undantag förstås).

Meningen av det jag skrev ovan klar gör något om huruvida barnet vill vara pojke eller ej och om föräldrarna i såfall accepterat eller det är ngn bestraffning.

Jag tänker när de avprogrammerat de andra barnen borde ngn av de äldre kunna förklara lite. Äldsta är ändå 13 år. Hon måste varit väl medveten om vad som hände. Även de andra barnen.
Frågan är om de känner samma avsky för sitt syskon eller ej.

Sen tror jag inte flickan har svårigheter med att prata, eftersom hon pratar om att hon längtar efter att äta igen, gått på stan, umgås med sina soc- personer hon bor med.
Så prata 3 månader efter det tror jag hon kan.

Ett intressant fall ur flera aspekter.

Dels visar det på hur extremt lojala barn är sina föräldrar.
Dels visar det att ondska finns överallt.
Av det lilla jag hann se när någon galning kommenterade varenda kommentar med tråden hit så verkade alla vara otroligt chockade.

Och ingen har heller hittat hit än och ska försvara föräldrarna, dock tar det väl ett tag innan man får skriva inlägg. Vet dock integritet lång tid.

Intressant också att systern till mamman har ett missbruk och mamman missbrukar.
Känns inte dom missbruket kan vara någon nyhet för pols i lilla Eslöv om de gör en razzia.

Jag funderar också på om brottsrubriceringen skulle kunna ändras till mordförsök..

Funderar på vad annat än synnerligen grov misshandel om inte mordförsök är möjligt.
Men tvingar man in någon stora mängder frätande vätska är det iaf i min värld det.
Man vet ju om riskerna att personen i det här fallet ett litet undernärt barn kan dö.

Anser jag då…

Angående självskadebeteende. Min son har detta beteende och har haft ända sen han var 3-4 år gammal. Det har varit oerhört jobbigt att skicka honom till förskola och skola med bitmärken på händer och armar. Soss-anmälan har gjorts från skolan och från grannar. Han gör såhär när han är missnöjd med något, likväl som han kan straffa sig själv med att vägra äta mat eller liknande. Efter alla år har jag insatt att han straffar sig själv för att han tycker att han gjort något fel. (han har en diagnos)
Personal i skolan och på andra ställen har dock uppmärksammat detta beteende, så det blev aldrig några misstänkliggöranden från soss. Nu vet jag inte om det verkligen finns självskadebeteende hos 7-åringen, men det sista de bör göra i så fall, är att hålla barnet från skolan. Det de behöver göra är att låta andra se hur barnet betér sig.
Citera
2023-04-05, 18:52
Avslutad
Åklagaren kunde haft med mordförsök i sin sakframställan kan jag tycka. Det skulle kunna ge livstid. Det var enbart en slump att flickan överlevde och föräldrarna har varit totalt likgiltiga till om hon dog. Men nu blir det förmodligen synnerligen grov misshandel. Hoppas straffet hamnar så nära 10 års fängelse som möjligt.

Sådär går det när knarkare skaffar barn. Det finns tyvärr otroligt mycket knarkare i Sverige nu. Vi börjar närma oss 50% av befolkningen som knarkar regelbundet.
Senast redigerad av Juristen08 2023-04-05 kl. 19:11.
Citera
2023-04-05, 18:59
Medlem
falsk_mekanikers avatar
https://freeimage.host/i/HO0qt8x

För de som enkelt o snabbt vill se pappan utan FB så kommer en länk

Oklart om det är mamman dock
Citera
2023-04-05, 19:02
Medlem
hipsterkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
https://freeimage.host/i/HO0qt8x

För de som enkelt o snabbt vill se pappan utan FB så kommer en länk

Oklart om det är mamman dock

Kan intyga att det är mamman tillika hans partner, plöjde hennes Facebook innan den blev borttagen
Citera
2023-04-05, 19:04
Medlem
urgentmessages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Med tanke på att hon började sexårs i höstas bör hon ha fyllt sex under 2022, dvs vara född 2016. Det innebär att hon fyllt eller fyller sju i år.

Precis
Citera
2023-04-05, 19:07
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oq8
Är förundersökningsprotokollet ute än?
När åtal väcks
Citera
2023-04-05, 19:11
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Det for folk tycka som de vill säger inte att jag inte håller med dig eller att jag håller med dig.

Jag säger vad lagen säger och det är 4-10 år.
Det går inte att döma till livstid.
Försök till mord kan ge livstid
Citat:
Det innebär att fängelse för mordförsök kan variera blir minst två år och upp till livstids fängelse. Typiskt sett brukar dock försöksbrott straffas mildare än fullbordade brott, varför det är mindre sannolikt att mordförsök straffas med livstids fängelse
https://lawline.se/answers/straff-for-medhjalp-till-mordforsok

Kanske inte applicerbart i detta fall där det väl kan bli grov misshandel och vållande till kroppsskade el. liknande
Senast redigerad av BoISaren 2023-04-05 kl. 19:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in