2023-04-02, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastjulgran
Tja!

De har inte höjt lönerna.

Problemet är dom har ingen lönestege där ansvar och kompetens spelar in, så därför kan en pallyftskörare eller till och med en skräpplockare ha högre lön än en utbildad industriarbetare med arbetslivserfarenhet.

Jag, likt andra söker andra jobb, av de jag vet. Har rätt bra koll på alla avdelningar här.

Nu är är det iaf slut på att hitta utbildad kunnig personal i Skellefteå trakten, så de som söker hit nu är långtidssjukrivna och långtidsarbetslösa utan teknisk kompetens.

Men detta har ju NV själva sett att det blivit som det är nu. Sen har ju ryktet gjort sitt också.

Arbetsmiljöarbetet är non existent, i det sista har det kommit ut lite code of conduct kurser som är obligatoriska att genomföra. Där det tas upp att man inte ska visa kuken för andra, och inte tafsa.... Ja du förstår läget.

Sen allt runt arbetsmiljö stoppar ju upp vid chefen och går inte vidare, för det är ju oftast dom som är orsaken till den dåliga stämningen. Så där sker ingenting, tar du upp saker blir du straffad, ingen löneökning, ingen möjlighet o stiga i graderna.

Ja sägare premieras.
Jag hoppas här citat blir rätt.
Senast redigerad av MenVarf 2023-04-02 kl. 15:13.
Citera
2023-04-02, 15:12
Medlem
Kasta ut fanskapen och så startar vi egen tillverkning med eget råmaterial istället. Får fan vara slut med svensken som går kopplad av andra länders husssar.
Citera
2023-04-02, 15:21
Medlem
TheComebackKids avatar
Jag hoppas jag har fel men tror att Northvolt varit bluff och båg från början, ett slags lithium-Fermenta.

Väck mig då Northvolt (oaktat om Skellefteå, Borlänge, i USA eller Kina eller Kongo) har mer än 0,00 % marknadsandel av EV-batterier.
Citera
2023-04-02, 15:23
Medlem
Här finns en sund tanke.
Mineraler är viktiga varör utvinner inte vi i sverige mer av dessa
Guld är ok att miljömässigt utvinna. Dock inte Litium.
Där ställer jag mig frågande.
Jordartsmetaller.
Där biprodukten blir uran.
Är omöjligt att itvinna från regeringsbeslut.
Förfärligt.
NV. Kommer aldrig lyckas.
De hoppas bara på ett uppköp. Vilket de kommer lyckas med
Köp warranter om nii ha möjlighet.
Citera
2023-04-02, 15:30
Medlem
Bra att äntligen någon är vaken
Citera
2023-04-02, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Jag hoppas jag har fel men tror att Northvolt varit bluff och båg från början, ett slags lithium-Fermenta.

Väck mig då Northvolt (oaktat om Skellefteå, Borlänge, i USA eller Kina eller Kongo) har mer än 0,00 % marknadsandel av EV-batterier.

Tack att någon äntligen är vaken
Citera
2023-04-05, 17:05
Medlem
Elvis avatar
Ny expanderas fabriken med 100 miljarder i Skellefteå.
Citera
2023-04-05, 17:23
Medlem
Proton83s avatar
Man har fortfarande inte visat upp en enda fungerande prototyp, samtidigt som man lånar nya miljardbelopp stup i kvarten, samtidigt som minst 100 konkurrenter förfinat och förbättrat kvaliten på sina produkter. Dessutom behöver få människor ta bilen om några år och dom prylbögar som bara måste ha det senaste kommer fortfarande sittandes i milslånga infartköer. Dom lär nog ledsna att sitta i baksätet och lösa Sodoco två dm från framförvarande fordom som gör samma sak, där parkeringsplatser kostar 5-10 gånger så mycket mer än idag. Det lär nog bli en hel det eldrivna svindyra begagnade bilar till salu på Blocket framöver.
Citera
2023-04-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton83
Man har fortfarande inte visat upp en enda fungerande prototyp, samtidigt som man lånar nya miljardbelopp stup i kvarten, samtidigt som minst 100 konkurrenter förfinat och förbättrat kvaliten på sina produkter. Dessutom behöver få människor ta bilen om några år och dom prylbögar som bara måste ha det senaste kommer fortfarande sittandes i milslånga infartköer. Dom lär nog ledsna att sitta i baksätet och lösa Sodoco två dm från framförvarande fordom som gör samma sak, där parkeringsplatser kostar 5-10 gånger så mycket mer än idag. Det lär nog bli en hel det eldrivna svindyra begagnade bilar till salu på Blocket framöver.

Fast nu ljuger du, de har fungerande batterier i en massa produkter och de producerar tusentals per dag i Skellefteå.
Citera
2023-04-05, 21:38
Medlem
Proton83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Fast nu ljuger du, de har fungerande batterier i en massa produkter och de producerar tusentals per dag i Skellefteå.

OK, intressant konstigt att jag inte hört någonting om detta. Bättre sent än aldrig. Tack.
Citera
2023-04-06, 21:44
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton83
OK, intressant konstigt att jag inte hört någonting om detta. Bättre sent än aldrig. Tack.

Såhär skrev Arbetarmakten för ett par månader sen. Verkar ha tappat i antalet producerade, oroväckande.

Citat:
Vad jag har hört nu är att Skellefteåfabriken producerar i dagsläget cirka 100000 batterier per dag, och när fabriken är klar ska den producera ungefär 1,5 miljoner per dag.

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)
Senast redigerad av Elvi 2023-04-06 kl. 21:46.
Citera
2023-04-18, 12:36
Medlem
Tusentals jobb och miljardinvesteringar står på spel när svenska Northvolt överväger att bygga nästa batterifabrik i USA – i stället för Heide i Nordtyskland. Dragkampen om subventioner är i full fart. Och Europa halkar efter.

https://www.svd.se/a/WRxjRK/northvolt-kan-nobba-europa-for-usa-nar-nasta-batterifabrik-byggs-andrades-over-en-natt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in