2022-12-16, 12:05
Medlem
Rebali179s avatar
Deep Purple är klara för Sweden Rock 2023
Citera
2023-01-05, 16:15
Medlem
Geomeisters avatar
Jon Lords Hollywood Rock And Roll: https://www.youtube.com/watch?v=7Xt-UHIUv48

Jon Lord hade kanske sitt största hjärta i den klassiska musiken, men ägnade större delen av karriären åt hårdrock. Här är något mer funk-poppigt. Tror en av bandets styrkor var att medlemmarna hade olika typ av musikaliska intressen.
Citera
2023-02-13, 09:27
Avslutad
Här, lite örongodis för oss gitarrnördar - Ritchie Blackmores isolerade gitarr från "Highway star". Det är tydligt att allt inte är helt perfekt men ändå 100% organiskt, vilket i min mening är att föredra jämfört med mycket av den moderna överproducerade och sterila skit som släpps idag.

Highway Star - Isolated Guitar - Ritchie Blackmore
https://youtu.be/7Gy3Ku-_v8U
Citera
2023-02-14, 00:41
Medlem
Adelaides avatar
Jag undrar ofta vad fasiken som hände med bandet kring Stormbringer. Helvete guys, 1974 var lite väl tidigt för att sälja ut sig på det sättet. Förstår att Blackmore fick nog och stack efter detta.
Citera
2023-03-05, 16:37
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag undrar ofta vad fasiken som hände med bandet kring Stormbringer. Helvete guys, 1974 var lite väl tidigt för att sälja ut sig på det sättet. Förstår att Blackmore fick nog och stack efter detta.

Själv så har jag inte riktigt förstått den skivans storhet ännu
Lite för mycket funk denna gång även om man hörde lite av det på Burn.
Citera
2023-03-05, 16:39
Medlem
Rebali179s avatar
Bandet verkar vara i studion för inspelningar av nytt album
"In June 2022, Gillan announced that the band plans to work on their twenty-third studio album after the conclusion of the Whoosh! tour: "Deep Purple has got a writing session booked in March 2023, which I believe is to get started on thinking about our next record"

Vad tror ni det kommer bli denna gång.
Vi fick ett cover album sist
Citera
2023-03-05, 16:46
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Själv så har jag inte riktigt förstått den skivans storhet ännu
Lite för mycket funk denna gång även om man hörde lite av det på Burn.
Tycker den plattan är helknepig. Märklig basgång som liksom svajar.
Citera
2023-03-06, 15:40
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Bandet verkar vara i studion för inspelningar av nytt album
"In June 2022, Gillan announced that the band plans to work on their twenty-third studio album after the conclusion of the Whoosh! tour: "Deep Purple has got a writing session booked in March 2023, which I believe is to get started on thinking about our next record"

Vad tror ni det kommer bli denna gång.
Vi fick ett cover album sist

Coveralbumet kändes mest som ett sätt att döda tid på. Hörde av en kollega senast att han var nöjd med Simon McBride live. Sett det på andra håll med.

Jag hoppas Bob Ezrin (antar att han är med i spelet fortfarande) vågar svänga ut och göra något nytt med bandet. Lämna Steve Morse-stilen som mest skulle låta märkligt med annan gitarrist.
Citera
2023-03-06, 17:43
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Tycker den plattan är helknepig. Märklig basgång som liksom svajar.

Får ta och lyssna på Stormbringer ordentligt med tiden. En del hyllar den å en del avskyr den.

Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Coveralbumet kändes mest som ett sätt att döda tid på. Hörde av en kollega senast att han var nöjd med Simon McBride live. Sett det på andra håll med.
Jag hoppas Bob Ezrin (antar att han är med i spelet fortfarande) vågar svänga ut och göra något nytt med bandet. Lämna Steve Morse-stilen som mest skulle låta märkligt med annan gitarrist.

Kan hålla med dig där att Coveralbumet kändes mest som ett sätt att döda tid på.
Eller så är det ifall de har skivkontrakt på ett par album så de drygar ut det med ett Coveralbum.

Av det klipp man har sett på Youtube så är Simon McBride ett riktigt bra tillskott i Deep Purple.
Skall bli intressant att se hur det kommer att låta på skiva. Bob Ezrin är nog fortfarande med som producent
Citera
2023-03-21, 23:13
Medlem
Citat:
Får ta och lyssna på Stormbringer ordentligt med tiden. En del hyllar den å en del avskyr den.

Kan hålla med dig där att Coveralbumet kändes mest som ett sätt att döda tid på.
Eller så är det ifall de har skivkontrakt på ett par album så de drygar ut det med ett Coveralbum.

Av det klipp man har sett på Youtube så är Simon McBride ett riktigt bra tillskott i Deep Purple.
Skall bli intressant att se hur det kommer att låta på skiva. Bob Ezrin är nog fortfarande med som producent

Själv så gillar jag Stormbringer mycket, bra ljudbild och bra låtar även om allt verkligen inte är "hårdrock". Har aldrig tröttnat på Stormbringer. Fast jag gillar ju Burn och CTTB också. Mycket.
Citera
2023-04-04, 03:35
Medlem
Geomeisters avatar
Ett tips för den inbitne kan vara Ian Gillans skiva "Live In Anaheim" (2008). En mix mellan hans egna låtar och en del påskägg från Deep Purple. Purple verkar mestadels köra samma låtar med enstaka variationer. Den här spelningen så kör Gillans band flertalet låtar Purple aldrig eller sällan spelar live. Vad jag förstått är Ian Gillan något av en fri själ. Han ville kunna hoppa mellan projekt, stilar och dylikt. Det gör han här. Spelningen är från 2006. Utgiven först 2009.

Tycker som jag skrivit för länge sedan att Deep Purple (genom alla år) skjutit sig själva i foten en aning med att inte bjuda in diverse X-medlemmar mer och kanske vara mer vågade med låtlistorna. Spelar man återkommande decennium efter decennium borde det finns plats att köra udda låtar. Åtminstone ibland. Nu är de flesta gamla medlemmar kring 70 år och uppåt. Vore det så farligt om Glenn Hughes, Nick Simper eller Joe Satriani hoppade upp på scen ibland? Något större hit, någon lite bortglömd och något från deras övriga kataloger?
Citera
2023-04-05, 16:48
Medlem
Adelaides avatar
Ett sista gig med Blackmore hade inte suttit fel nu medan de flesta i Mark II fortfarande lever.

Rod Evans vore kul också men det lär inte hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in