2023-04-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaraK.E.
Kan det vara så att MH under mordet bestämmer sig för att "jag ser inte detta, jag sover" och sen håller hon fast vid det dels för att själv försöka att inte tänka på det, intalar sig själv att hon sov, dels att hon inte behöver äga skulden och skammen inför sina anhöriga och världen.

Btw: Rättens ordförande Erik Handmark var åklagare i fallet Bobby.

Ljuger så att hon tror sig själv? Ja kanske det.
Citera
2023-04-05, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har gått igenom tidslinjen för mordet och dom efterföljande minuterna. Jag har utgått från tidsangivelserna i FUP men även vittnesförhöret i rättegången med grannen under. Tider som uppgetts av vittnen har fått +- 5 minuter då dom inte är tillförlitliga, medans bekräftade tider är fetmarkerade

Ca 02:35-02:45 Är tiden för den första höga dunsen som får grannen under att reagera

Ca 02:36-02:46 Hör grannarna ytterliga 2-3 dunsar men betydligt mindre än den första. Grannen liknar ljuden vid tunga fotsteg.

Ca 02:37-02:47 Står grannen utanför J s dörr i ca 40 sek och ringer på och hör då 5-10 sparklinkande ljud i väggen.

Ca 02:38-02:48 Hör grannen inga fler ljud och går ner till sig och pratar i ca 5-10 minuter och diskuterar med pappan.

02:43:33 Rör sig M s telefon 28 meter.

02:46:22 Rör sig J s telefon 52 meter.

02:47 Rör sig J och T s telefoner mot McD

Ca 02:45-02:55 Hör grannen att en dörr öppnas och stängs ett par gånger och kort efter det ser dom J gå försiktig ner i trappen.

02:49 Beställer J en cheeseburgare från appen i sin telefon.

02:59:40 Skickar J meddelande till M

03:00:03 Svarar M på j s meddelande

03:05 Är J och T s telefon tillbaks i lägenheten.

Denna tidslinje stämmer överens med J s vittnesmål där J berättar att M varit uppe och gått efter mordet och innan J lämnade lägenheten.

J säger också till M att hon ska flytta cykeln och köra fram bilen, men stöter på patrull i trappan och får vända tillbaks för att meddela M den nya McD planen. J s sms "Nu är vi i driven" bekräftar att M var införstådd i var dom var.

I J s historia så överdriver hon inte M s delaktighet på något sätt. Tvärtom så förringar hon den och försvarar M s märkliga beteende. Som t.ex. att M måste varit chockad och åt hamburgaren av mekaniska instinkter, att hon tyckte det var obehagligt att hantera T s kropp.

Både före, under och efter mordet berättar J att det är hon själv som är initiativtagare, och M hänger liksom bara med. Till skillnad från M s historia så kan den bekräftas med vittnesmål och tekniska bevis. Därför kommer rätten sätta betydligt högre tilltro till J s version än M s. J har inget att vinna på att berätta detta men M har allt att vinna genom att ljuga.

Snyggt! Har själv dessvärre inte tillgång till dator idag för att kopiera över text, men hade vart intressant att kopiera in JJs berättelse under respektive punkt från förhöret i januari. Det rimmar väldigt väl med hennes berättelse.
Citera
2023-04-05, 14:57
Medlem
En intressant fundering är hur denna soppa hade slutat om J hade hävdat att hon ljugit för att skydda M, men nu när hon själv är på väg att åka dit för mord och M frias, så måste hon berätta sanningen. Och den är att Tove var kvar och levde när J åkte till McDonalds, och när hon kom tillbaka så var Tove död.

Oooops
Citera
2023-04-05, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag skrev "över lag" just med tanke på de 10 s.

Och jag skrev att "Det är J som ljuger uppenbart." Och den uppenbara lögnen är tiden för strypningen.

Jag känner inte till någon sådan uppenbar lögn från Ms sida som hon vidhåller.
Citera
2023-04-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
J vidhåller att hon bara höll i Toves hals i 10 sekunder. Det är tekniskt bevisat en lögn. Helt uppenbar lögn IMO.
Ja, det är ju löjligt att tro att det bara tog 10 sek. Naturligtvis tog det längre tid.
Citera
2023-04-05, 15:00
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag säger bara att "Sova hos Johanna" kanske inte betyder "Sova i Johannas lägenhet" utan "Sova hos Johannas mamma", för det var där Johanna själv sovit de senaste tre veckorna och förväntades sova den natten.
Som sagt, så har jag inte en aning om vad som har menats eller sagts eller inte sagts!

Dessutom har jag inte lagt in någon värdering när jag skickade citatet ur FUPn.

Du får ha din åsikt, det har du all rätt till.
Men som du uttryckte dig så verkar du veta saker som inte är helt självklara eller bevisade...

"Det var ju aldrig meningen att MH och JJ skulle sova i lägenheten, sängen var inte bäddad och badrummet funkade inte.
Det var ju meningen att de skulle sova hemma hos sig själva."
Citera
2023-04-05, 15:02
Medlem
why123s avatar
Citat:
Det var nog den mest förvrängda "missuppfattningen" jag sett, tror jag. Hur sjutton kan du få det till det? Förklara gärna hur du tänkte där.

Du pratar om att samhället har svikit M. Du gör henne till offer när hon är en av två som är åtalade för mord på Tove. Du pratar om "tacken hon får". Förklara istället vad du menar. Denna tråd handlar om mordet på Tove.
Jag tycker det är osmakligt av dig att göra en av gärningspersonerna till offer.
Citera
2023-04-05, 15:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har gått igenom tidslinjen för mordet och dom efterföljande minuterna. Jag har utgått från tidsangivelserna i FUP men även vittnesförhöret i rättegången med grannen under. Tider som uppgetts av vittnen har fått +- 5 minuter då dom inte är tillförlitliga, medans bekräftade tider är fetmarkerade

Ca 02:35-02:45 Är tiden för den första höga dunsen som får grannen under att reagera

Ca 02:36-02:46 Hör grannarna ytterliga 2-3 dunsar men betydligt mindre än den första. Grannen liknar ljuden vid tunga fotsteg.

Ca 02:37-02:47 Står grannen utanför J s dörr i ca 40 sek och ringer på och hör då 5-10 sparklinkande ljud i väggen.

Ca 02:38-02:48 Hör grannen inga fler ljud och går ner till sig och pratar i ca 5-10 minuter och diskuterar med pappan.

02:43:33 Rör sig M s telefon 28 meter.

02:46:22 Rör sig J s telefon 52 meter.

02:47 Rör sig J och T s telefoner mot McD

Ca 02:45-02:55 Hör grannen att en dörr öppnas och stängs ett par gånger och kort efter det ser dom J gå försiktig ner i trappen.

02:49 Beställer J en cheeseburgare från appen i sin telefon.

02:59:40 Skickar J meddelande till M

03:00:03 Svarar M på j s meddelande

03:05 Är J och T s telefon tillbaks i lägenheten.

Denna tidslinje stämmer överens med J s vittnesmål där J berättar att M varit uppe och gått efter mordet och innan J lämnade lägenheten.

J säger också till M att hon ska flytta cykeln och köra fram bilen, men stöter på patrull i trappan och får vända tillbaks för att meddela M den nya McD planen. J s sms "Nu är vi i driven" bekräftar att M var införstådd i var dom var.

I J s historia så överdriver hon inte M s delaktighet på något sätt. Tvärtom så förringar hon den och försvarar M s märkliga beteende. Som t.ex. att M måste varit chockad och åt hamburgaren av mekaniska instinkter, att hon tyckte det var obehagligt att hantera T s kropp.

Både före, under och efter mordet berättar J att det är hon själv som är initiativtagare, och M hänger liksom bara med. Till skillnad från M s historia så kan den bekräftas med vittnesmål och tekniska bevis. Därför kommer rätten sätta betydligt högre tilltro till J s version än M s. J har inget att vinna på att berätta detta men M har allt att vinna genom att ljuga.
Tack för den tidslinjen!

Det känns som att när Js telefon rör sig 02:46 så är det efter att J har hämtat den i lägenheten efter att ha stött på grannen i trappan. Stegen som registreras är när hon är på väg till grannens bil.

Tre minuter innan, 02:43, har Ms telefon rört sig. M uppger att hon har hämtat sin telefon och gått på toa. Det bör ha varit det sista av hennes toabesök alltså. Då ligger inte kroppen på toa enligt hennes vittnesmål.

J måste alltså ha gömt kroppen ca 02:38-02:43. Enligt din tidslinje är detta alldeles för tidigt för att matcha med ljudet av Js dörr som öppnas och stängs, vilket inträffar runt 02:45. Den tidpunkten stämmer med att J går ner i trappan och stöter på grannen strax därefter, men inte med att ha flyttat kroppen. Om hon flyttade kroppen så sent som 02:45 skulle M ha sett kroppen i badrummet eller i hallen.

Jag ser inte hur man kan pressa in mordet på TT i badrummet, upptorkning av urin och gömmande av kropp innan MH tar sin telefon 02:43 och går på toa.
Citera
2023-04-05, 15:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Som sagt, så har jag inte en aning om vad som har menats eller sagts eller inte sagts!

Dessutom har jag inte lagt in någon värdering när jag skickade citatet ur FUPn.

Du får ha din åsikt, det har du all rätt till.
Men som du uttryckte dig så verkar du veta saker som inte är helt självklara eller bevisade...

"Det var ju aldrig meningen att MH och JJ skulle sova i lägenheten, sängen var inte bäddad och badrummet funkade inte.
Det var ju meningen att de skulle sova hemma hos sig själva."
Det hade framgått tydligare vad du menade om du skrivit mer än ett citat från FUPen.
Citera
2023-04-05, 15:10
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det hade framgått tydligare vad du menade om du skrivit mer än ett citat från FUPen.
Möjligtvis för dig.
Citera
2023-04-05, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Du pratar om att samhället har svikit M. Du gör henne till offer när hon är en av två som är åtalade för mord på Tove. Du pratar om "tacken hon får". Förklara istället vad du menar. Denna tråd handlar om mordet på Tove.
Jag tycker det är osmakligt av dig att göra en av gärningspersonerna till offer.

Jag gör inte M till någonting. Det är faktiskt du som gör henne till en mördare trots att det inte bevisats och trots att hon än mindre är dömd. Så du kan sluta kalla henne för en gärningsperson, och inse att tills dess hon är dömd i domstol så skall hon betraktas som oskyldig. Att vara åtalad betyder inte att man är skyldig. Om du inte förstår vad det betyder att samhället svikit så är det tragiskt. Men jag nöjer mig med att säga så eftersom det inte är vad tråden handlar om och uppmanar dig istället att googla lite.

Jag tycker det är osmakligt av rättssamhället att anklaga och åtala en uppenbart oskyldig person för mord.
Citera
2023-04-05, 15:21
Medlem
Citat:
J vidhåller att hon bara höll i Toves hals i 10 sekunder. Det är tekniskt bevisat en lögn. Helt uppenbar lögn IMO.

Självklart är det en lögn. Iaf en halvsanning. Kan vara svårt att minnas exakt hur lång tid strypningen pågick i situationen för den som utförde den. TRoligen handlar det om 2-3 minuter.

Men hon kanske tryckte också på den punkt på halsen som får en person att svimma? Kommer inte ihåg exakt, men kan vara där pulsen på halsen känns. Kanske hon hade lärt sig det av pappsen?

Sen undrar jag om någon vet om JJs föräldrar var närvarande under rättegången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in