2023-04-05, 14:44
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Tack!

Sertralin var hennes egna medicin.

Nu är jag inte alls kemist, lol, och jag knarkar inte heller, haha, så jag är verkligen ute på halt vatten här. Men jag har vänner som knarkat, även nära anhöriga, så lite har man ju plockat upp.

"Cyanid", det var som sjutton, och barbiraturer, och de 5 sista (utom buprenorfin är det som man "brukar" testa för).

Som jag läser den listan så har även polisen varit inne på att TT kan ha blivit drogad av något.

En längre lista än "vanligt" tror jag, men tyvärr finns det många fler droger på "marknaden", men det är en kostnadsfråga för staten, och ex GHB går troligen inte att upptäcka ens med drogtest.

Att notera:
Johannas provtagning ang. ev droger i kroppen:

Kokainmetaboliter
Buprenorfin
Tramadol
Oxikodon
Metadon
Fentanyl
MDMA-analoger
Ritalinsyra
Pregabalin
Gamma-hydroxi-butyrat (GHB)
LSD

Majas:

Cannabis
Amfetaminer
Opiater
Bensodiazepiner
Kokainmetaboliter
Buprenorfin
Tramadol
Oxikodon
Metadon
Fentanyl
MDMA-analoger
Pregabalin
Gamma-hydroxi-butyrat (GHB)
Citera
2023-04-05, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Likadant från MHs sida, dvs försvarets sida så ska hon bevisa sin oskuld, vilket hennes olika berättelser och lögner inte gör.
Hon har ändrat på sig och ljugit på kritiska punkter så hon räknas inte som trovärdig längre.

MH ska väl inte behöva bevisa sin oskuld? Har man inget alibi så har man inte, men man blir ju inge per automatik skyldig för det. Det är väl ändå åklagarens uppgift att bevisa hennes skuld?

(Jag varken tror eller misstror MH, tycker bara tankebanan är konstig)
Citera
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
En annan orsak till att J:s erkännande är mer trovärdigt är att det förmodligen delvis kommer som ett resultat av att hon tror att M har berättat om mordet. Överhuvudtaget är det ju så att erkännandena kommer i takt med att de tror att de andra har sagt saker. Varje steg har lett till en tydligare bild av händelseförloppet, och att deras gemensamma berättelse har luckrats upp.

Ungefär så här:
1. J presenteras med obestridliga bevis att hennes mobil har rört på sig
2. J börjar ljuga om en haschkakeresa
3. M får reda på att J erkänt en resa och förnekar att haschkakan varit med
4. FL berättar för J att M förnekar att hon varit med
5. J ändrar sig om att M har varit med (detta berättar inte FL för M)
6. M erkänner nu resan och berättar vad som hänt på den, hävdar fortfarande att hon inte dödat T
7. FL berättar om M:s erkännande för J
8. J erkänner efter advokatsbyte grov misshandel/vållande till annans död, pekar ut M som medskyldig
9. M berättar om J:s beteenden och tidigare mordförsök men nekar fortfarande inblandning

Exakt så tänker jag med! Och M har under tiden också fått förklarat för sig det här med livstid och andra straff. Så hon vet att hon måste ljuga om delaktigheten därav olika lögner om vad hon gjorde i stället.
Citera
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Precis!
Det vet J, men knappast inte M.
J ljuger om allt. M ljuger för att skydda sig eller för att hon rört ihop något.

Där är vi överens. M ljuger för att skydda sig själv. Om J ljuger om allt saknar betydelse för mig. J kommer att bli dömd p g a sina egna uppgifter.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det kan nog vara en blandning där.

Men det är en förskräcklig berättelse som det kanske inte kommer att kunna bevisa sanningen i, men som nog ligger sanningen mycket nära.

Att veta sådant, sätter naturligtvis spår i en, omedvetet och kanske medvetet, beroende av vem ma är.

Ngra bryter med Johanna när hon beter sig alltmer irrationellt mot dom, medan andra verkar mer tro att Johanna "bara säger" så där och att hon menar inget.

Det är ju väldigt många som Johanna "straffar" på olika sätt, altifrån utelutningar, inte bjud på fest, krångla till det med fester och inbjudningar så att alt blir en soppa, spraya bilar och bryta sönder backspeglar.

Att Maja även deltar på vissa uppdrag, gör säkerligen att hon med facit i handen känner skuld, men kanske också förstår mer och mer vidden av vem Johanna är.

Så beskriver ju F*ilip det, att han var kär, och ville inte att det skulle ta slut, trots att han mådde dåligt av förhållandet. Men själv kunde han inte se det, utan det var andra som sa till honom att han gick ner sig.

Det är en märklig kommentar som Maja gör vid något tillfälle om sin barndom, där hon nämner att hon varit rädd för Djävulen och Helvetet. En stor rädsla för det.

Som jag tänker är att det ioniska är att hon levt så nära djävulen och helvetet man kan göra. Utan att hon själv fattade det. Det är min tror. Att hon är på ett sätt även hon ett offer.

Sedan lämnar jag öppet hur mycket förrövare hon är i Toves fall, men hon har varit med oasvsett och gjort fel i flera led, förutom gravfridsbrottet.
I förhöret flyter allt som ett rinnande vatten. M behöver inte stanna upp och tänka till, det bara forsar. Därför uppfattar jag det som att hon lyfter av sig en börda och inte försöker producera något skuldbeläggande för J.

OM hennes avsikt var att svartmåla J, vore det en helt ny situation för henne. Hon skulle då behövt tänka på vad hon skulle säga. Det förefaller inte som hon tänkte på några formuleringar, utan bara berättade ur hjärtat.
Citera
2023-04-05, 14:48
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad betyder att sova hos Johanna? Förhör med Johannas mamma:

Hennes brors förhör:
Du får ställa frågorna till dom som har uttalat sig.

Kanske även till Majas bror.

Du borde nog förstå att det är helt omöjligt för mig att förklara vad
någon annan/andra har svarat när dom förhörts...
Citera
2023-04-05, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tycker inte att Js lögner över lag är uppenbara, men med facit i hand kan vi se att sådant som mycket väl kunnat vara sant, inte har varit det.

J vidhåller att hon bara höll i Toves hals i 10 sekunder. Det är tekniskt bevisat en lögn. Helt uppenbar lögn IMO.
Citera
2023-04-05, 14:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Där är vi överens. M ljuger för att skydda sig själv. Om J ljuger om allt saknar betydelse för mig. J kommer att bli dömd p g a sina egna uppgifter.
Ms lögner för att skydda sig kan ha två sidor, en där det handlar om att neka till ev. inblandning och en att undvika tala om det som är traumatiskt.
Vad är vad? Det vet bara hon. Vi kan gissa.
Citera
2023-04-05, 14:51
Medlem
Citat:

Menar du att Tove ska betala med sitt liv för att MH har haft bekymmer under sin uppväxt. Du gör MH till ett offer.

Det var nog den mest förvrängda "missuppfattningen" jag sett, tror jag. Hur sjutton kan du få det till det? Förklara gärna hur du tänkte där.
Citera
2023-04-05, 14:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Du får ställa frågorna till dom som har uttalat sig.

Kanske även till Majas bror.

Du borde nog förstå att det är helt omöjligt för mig att förklara vad
någon annan/andra har svarat när dom förhörts...
Jag säger bara att "Sova hos Johanna" kanske inte betyder "Sova i Johannas lägenhet" utan "Sova hos Johannas mamma", för det var där Johanna själv sovit de senaste tre veckorna och förväntades sova den natten.
Citera
2023-04-05, 14:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
J vidhåller att hon bara höll i Toves hals i 10 sekunder. Det är tekniskt bevisat en lögn. Helt uppenbar lögn IMO.
Jag skrev "över lag" just med tanke på de 10 s.
Citera
2023-04-05, 14:55
Medlem
Citat:

Den första frågan är om det M säger är sant eller inte.
Den andra om hon i så fall ljuger eller har blandat ihop saker och tror att det hon säger stämmer.
Den tredje i så fall om ljuger för att skydda sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in