Citat:
Ja, om man vill hitta på andra möjligheter till dunsarna och sparkarna i väggen kan man säkert hitta andra möjliga förklaringar till det. Men ser man till de uppgifter som finns, d v s även ett oberoende vittnesförhör som är samstämmigt med gärningsman på plats så skall det mycket till innan man tycker att alternativa möjligheter är möjliga.
Men grannen vittnar om först en duns (JJ uppger i förhör att TT faller pladask) och efter ett tag uppger grannen något som låter som sparkar i en vägg (JJ uppger i förhör att TT sparkar med benen och även sparkar i väggen). Dessa två uppgifter oberoende av varandra talar ändå för att de är samstämmiga och det är hög sannolikhet att de är sanna. Då är det alltså TT som sparkar för livet (att JJ uppger detta i förhör är väldigt besvärande för henne då det visar på långdragen dödsångest hos offret och därför uppfattar jag uppgifterna som rimliga då de även bekräftas av det ljud grannen hört). Om TT sparkar med benen är hon högst troligt vid medvetande och inte medvetslös/försvarslös ställning. Då är det väldigt orimligt med endast en gärningsman sett till att det saknas avvärjningsskador.
Men grannen vittnar om först en duns (JJ uppger i förhör att TT faller pladask) och efter ett tag uppger grannen något som låter som sparkar i en vägg (JJ uppger i förhör att TT sparkar med benen och även sparkar i väggen). Dessa två uppgifter oberoende av varandra talar ändå för att de är samstämmiga och det är hög sannolikhet att de är sanna. Då är det alltså TT som sparkar för livet (att JJ uppger detta i förhör är väldigt besvärande för henne då det visar på långdragen dödsångest hos offret och därför uppfattar jag uppgifterna som rimliga då de även bekräftas av det ljud grannen hört). Om TT sparkar med benen är hon högst troligt vid medvetande och inte medvetslös/försvarslös ställning. Då är det väldigt orimligt med endast en gärningsman sett till att det saknas avvärjningsskador.
Fast jag pratar nu inte om vad jag tror, utan rent juridiskt nu för rätten att bevisa.
Jag vet inte om jag föröker "hitta på" några andra förklaringar till sparkarna, jag vill som de flest veta vad som verkligen hände. Jag försöker förstå utifrån det rättsläkaren berättar ich sätta ihop det med grannens version.
Själv är jag inte säker på att Tove var medveten under hela förloppet ända tills sparkarna/slagen i väggen. Jag lutar åt att Tove var medvetslös och att det ändå var en kamp för att få död på henne.
Hur rätten som har hört och nu går igenom allt bedömer dessa ljud, det vet jag inte. Vi hr ju inte de exkta orden från rättsläkaren här.
Jag tror som du att Tove känt en stark dödsångest, hon har blivit fasthållen efter att hon slagits till golvet och hon har nog fått händerna fasthållna i något skede (min tro att det är möjligt att JJ gjort det med sina ben). Tove har säkert sparkat, men jag blir osäker på om det är de som grannen hör vid andra påringningen.
Det skulle kunna vara spastiska ryckningar från Tove när JJ avslutar kvävningen också.