2023-04-05, 13:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Ja, om man vill hitta på andra möjligheter till dunsarna och sparkarna i väggen kan man säkert hitta andra möjliga förklaringar till det. Men ser man till de uppgifter som finns, d v s även ett oberoende vittnesförhör som är samstämmigt med gärningsman på plats så skall det mycket till innan man tycker att alternativa möjligheter är möjliga.

Men grannen vittnar om först en duns (JJ uppger i förhör att TT faller pladask) och efter ett tag uppger grannen något som låter som sparkar i en vägg (JJ uppger i förhör att TT sparkar med benen och även sparkar i väggen). Dessa två uppgifter oberoende av varandra talar ändå för att de är samstämmiga och det är hög sannolikhet att de är sanna. Då är det alltså TT som sparkar för livet (att JJ uppger detta i förhör är väldigt besvärande för henne då det visar på långdragen dödsångest hos offret och därför uppfattar jag uppgifterna som rimliga då de även bekräftas av det ljud grannen hört). Om TT sparkar med benen är hon högst troligt vid medvetande och inte medvetslös/försvarslös ställning. Då är det väldigt orimligt med endast en gärningsman sett till att det saknas avvärjningsskador.

Fast jag pratar nu inte om vad jag tror, utan rent juridiskt nu för rätten att bevisa.

Jag vet inte om jag föröker "hitta på" några andra förklaringar till sparkarna, jag vill som de flest veta vad som verkligen hände. Jag försöker förstå utifrån det rättsläkaren berättar ich sätta ihop det med grannens version.

Själv är jag inte säker på att Tove var medveten under hela förloppet ända tills sparkarna/slagen i väggen. Jag lutar åt att Tove var medvetslös och att det ändå var en kamp för att få död på henne.

Hur rätten som har hört och nu går igenom allt bedömer dessa ljud, det vet jag inte. Vi hr ju inte de exkta orden från rättsläkaren här.

Jag tror som du att Tove känt en stark dödsångest, hon har blivit fasthållen efter att hon slagits till golvet och hon har nog fått händerna fasthållna i något skede (min tro att det är möjligt att JJ gjort det med sina ben). Tove har säkert sparkat, men jag blir osäker på om det är de som grannen hör vid andra påringningen.

Det skulle kunna vara spastiska ryckningar från Tove när JJ avslutar kvävningen också.
Citera
2023-04-05, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Det framträder ett allt tydligare mönster där Rullman har undvikit alla utredningsåtgärder som skulle kunna vara till Ms fördel. Allt som inte pekar i Rullmans förutfattade mening om vad som hänt, undviks. Det är extremt allvarligt.

Det är därför försvaret kan begära utredningskompletteringar efter att dom fått ta del av hela FUP. Detta har inte begärts av varken M eller J s advokat. Går inte att tolka på annat sätt än att dom är nöjda med utredningen.
Citera
2023-04-05, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
I den hypotesen så är det INTE för MH JJ vill gömma kroppen, inte för MH i första hand i alla fall, det är för att polisen kanske kan komma åkandes, ganska snabbt. JJ fattar ju att oljudet varit så högt, att en granne ringt på dörren, frågar väl om de är ok därinne. Grannen får ju inget svar, går ned till sig, och KAN (borde) ringa polis......

JJ vill alltså i första hand att ev polis inte ska få se kroppen.

MH i andra hand, för MH blir nog ett bättre vittne ju mindre hon vet. I detta läge vet MH bara att TT blivit hämtad av AW i bil, alltså åkt hem.

Men en hypotes.

Det är min hypotes med. Att J inte nämnt att hon flyttade kroppen till förrådet skulle i så fall kunna bero på att det inte stämmer överens med hennes story om att hon 'frös till is' och blev chockad. Att dra kroppen till förrådet låter mer beräknande.
Grannen under hörde ju dörren öppnas ett par gånger och det kan ju stämma med en förflyttning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om nu J gömde kroppen för M för att själv hand om den, och om nu M var hungrig och bad om mat (utan att känna till mordet) - kan nån människa förklara för mig varför J inte bara skjutsade hem M till sig? Det var väl ett jättebra upplägg för henne att få ut M ur lägenheten utan att hon skulle få veta något om mordet.
Jaa... bra där.
Om hon nu gömde T i ett förråd... varför sa hon inte bara till M att nu skjutsar jag hem dig i stället för att låta henne vara kvar i lägenheten... hon ville ju inte att M skulle se kroppen o hon måste ju bli av med den.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
Problemet med M:s berättelse är inte att den är omöjlig, utan att den orimlig. Det är så många detaljer som måste klaffa perfekt för att det ska gå ihop.

Det finns några saker som jag tycker kan ses som orimliga. Men jag utesluter inte att Maja undanhåller något, te x att hon visste om att Tove misshandlades och är rädd för att avslöja det.

Jag tor också att minnesbilden kan ha mixats ihop. Jag har sett det i andra fall, där personer ska höras flera gånger. Då ändrar sig deras minnen med tiden. Nu pratar jag om vittnen som inte är misstänkta och som absolut inte har någon agenda att dölja något. T ex Lenas barn. Trots att det inte gått så lång tid mellan första och andra förhöret, minns sonen ordningen olika och både lägger till och drar av.

En sak som jag stör mig på är ju det att hon säger att hon vet att Tove är död för att hon är iskall. Det kan omöjligen stämma.

Men vad exakt är det som du menar är orimligt?
Citera
2023-04-05, 13:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jaa... bra där.
Om hon nu gömde T i ett förråd... varför sa hon inte bara till M att nu skjutsar jag hem dig i stället för att låta henne vara kvar i lägenheten... hon ville ju inte att M skulle se kroppen o hon måste ju bli av med den.
Det var ju aldrig meningen att MH och JJ skulle sova i lägenheten, sängen var inte bäddad och badrummet funkade inte. Det var ju meningen att de skulle sova hemma hos sig själva. Så det hade bara varit naturligt att lämna lägenheten och skjutsa hem MH, och sen åka tillbaka själv.
Citera
2023-04-05, 13:55
Avslutad
Citat:
Ja, ett stort problem för de som försvarar M:s oskuld är att berättelsen inte bara måste få ihop en massa osannolika omständigheter, utan även att dessa omständigheter måste utgå från att gärningspersonen inte agerar rationellt. På så sätt kan man förstås dikta ihop vad som helst.
Så är det. Och man ska kunna svälja dessa osannolikheter och irrationaliteter samtidigt som man vet att M tjänar på att ljuga...
Citera
2023-04-05, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Eftersom M ljuger så uppenbart är det många här i tråden som anser J mer trovärdig.

Det kan jag inte för mitt liv begripa.

Håller helt med dig!
Citera
2023-04-05, 14:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
När jag läser det förhöret får jag känslan av att M är lättad över att äntligen kunna dela hemligheterna med någon, att det bara väller ur henne som av ett raserat dämme.

Jag kan förstå dem som ser det som skuldbeläggande av J, men jag tror inte alls att det var Ms avsikt.

Det kan nog vara en blandning där.

Men det är en förskräcklig berättelse som det kanske inte kommer att kunna bevisa sanningen i, men som nog ligger sanningen mycket nära.

Att veta sådant, sätter naturligtvis spår i en, omedvetet och kanske medvetet, beroende av vem ma är.

Ngra bryter med Johanna när hon beter sig alltmer irrationellt mot dom, medan andra verkar mer tro att Johanna "bara säger" så där och att hon menar inget.

Det är ju väldigt många som Johanna "straffar" på olika sätt, altifrån utelutningar, inte bjud på fest, krångla till det med fester och inbjudningar så att alt blir en soppa, spraya bilar och bryta sönder backspeglar.

Att Maja även deltar på vissa uppdrag, gör säkerligen att hon med facit i handen känner skuld, men kanske också förstår mer och mer vidden av vem Johanna är.

Så beskriver ju F*ilip det, att han var kär, och ville inte att det skulle ta slut, trots att han mådde dåligt av förhållandet. Men själv kunde han inte se det, utan det var andra som sa till honom att han gick ner sig.

Det är en märklig kommentar som Maja gör vid något tillfälle om sin barndom, där hon nämner att hon varit rädd för Djävulen och Helvetet. En stor rädsla för det.

Som jag tänker är att det ioniska är att hon levt så nära djävulen och helvetet man kan göra. Utan att hon själv fattade det. Det är min tror. Att hon är på ett sätt även hon ett offer.

Sedan lämnar jag öppet hur mycket förrövare hon är i Toves fall, men hon har varit med oasvsett och gjort fel i flera led, förutom gravfridsbrottet.
Citera
2023-04-05, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jaa... bra där.

Jag tror J insåg att hon behövde Ms hjälp med att flytta kroppen Det är en sak att dra den några meter. Om J gömde kroppen i förrådet var det nog tillfälligt utifall polisen skulle dyka upp.
Citera
2023-04-05, 14:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hade det inte varit smartare av JJ att skjutsa hem MH till sig själv om hon nu inte ville blanda in MH i undanröjandet? JJ var ju så pass trygg i att lämna kroppen (med en ovetande MH) att hon åkte till Donken under en halvtimme. Då hade hon väl kunnat lagt den halvtimmen på att skjutsa hem MH istället, så hade hon varit ensam i lägenheten sen.

Jo, så kan det ha varit.
men det hade också varit smartare att inte åka med grannen t ex och ödsla tid på honom. Eller ta med Maja.

Det finns många aspekter här som inte går ihop, och där tänker jag att Maja nog vet om när JJ reser till Donken att Tove är död. Hon kan ha kommit ut mitt i för att kolla vad som står på, eller precis när allt är avslutat.

Hon gör inget, därav hennes skuldkänslor och försök att dölja. Och därför är JJ lugnande mot henne när hon är på Donken. Och nu blir hon "tvungen" at hjälpa till.

Det ska bli intressant att höra hur rätten resonerar.
Citera
2023-04-05, 14:06
Medlem
Citat:
Det är kanske inte helt lätt att utröna med tanke på att liket var i rätt dåligt skick. Men visst. Säger inte att de har skött den här utredningen kompetent. Det största felet man gjort gäller förstås J:s mobil. Man borde ha hittat T:s kropp väldigt tidigt.

Ja, det är också en miss, om än i alla fall inte en medveten underlåtenhet, får vi hoppas. Eller berodde det helt enkelt på väntetid i teknisk undersökning. Det är ju tyvärr mycket sånt.

Den beskrivning av skadan som ges säger mig två saker, dels att skadan kunde granskas till en grad där man kan göra i alla fall vissa jämförelser, och det gjordes också ett uttalande om formen, vilket leder till den andra saken, att det inte låter som ett rör, som ju är avlångt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in