2020-11-26, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Tvärbanan till Ursvik skall vara klar 2022 om jag minns rätt.

Det går fortare att cykla och jogga än att åka tvärbana.
Citera
2021-01-01, 22:27
Medlem
Prinsessbakelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Det stora problemet är att ingen vill byta ned sig. Du själv har exempelvis en etta i Bromma. Du kan inte räkna med att få ett bättre läge för den, dvs närmare stan eller i ett område med bättre kommunikationer.
I bästa fall kan du byta den mot en etta i hallonbergen eller rissne men även där blir det knepigt eftersom en etta i Bromma är lika attraktivt som en trea i Norsborg ungefär.

Ursvik är kasst på alla sätt och vis. Ligger otroligt avsides med värdelösa kommunikationer och hyrorna är långt över vad det är värt, de lägenheterna är i stort sett omöjliga att byta bort.

För att ta ett exempel är det inte ovanligt att man lyckas byta tvåor i centrala Sundbyberg/storskogen/duvbo/lilla Alby mot ettor i stan.

Nej, Ursvik är verkligen inget dåligt område. Det är lugnt, fräscht och naturnära. Sedan håller jag med om att kommunikationerna hade kunnat vara bättre men det går regelbundna bussturer till Sundbybergs centrum/station. Är du ute efter tunnelbanenätet är det promenadavstånd till Rissne (blå linje). Det finns ju även ett serviceutbud i närområdet i form av restauranger, livsmedelsbutiker och träningsanläggningar. Jag hade definitivt kunnat tänka mig bo i Ursvik.

Edit: Nu kommer jag även ihåg att jag känner en familj som lyckades byta sin trea mot en tvåa i Alvik så att det skulle vara omöjligt att byta bort lägenheter som ligger i Ursvik stämmer inte heller.
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2021-01-01 kl. 22:41.
Citera
2022-10-16, 23:36
Medlem
Stora Ursvik har blivit trashigt. Området började byggas med radhuslådor som alla såg likadana ut. Ljust fräscht och opersonligt men hyfsat dyrt ändå. Där flyttade medelklassfamiljer in som köpte sig en fin passat eller kanske rentav en Tesla. Sedan har det byggts fler och fler lägenheter. Nu bor det massor av brajtomtar och löst folk överallt. Det är buskörning på gatorna, hundbajs på trottoarerna och ohyfsade ungar som svär och inte kan bete sig. Skolorna har många problemklasser där barn far illa och undervisningen är undermålig. Helikoptrarna är i luften varje månad. Man hör sirener flera gånger varje dag. Det smäller som av pistolskott och skjuts raketer på nätterna. Flickor går helst inte ut själva. Vettigt folk som inte vill att barnen hamnar i skit, blir rånade, slagna eller våldtagna av oroshärdarna i Hallonbergen, Rissne eller de andra betongområdena runt omkring flyttar från Stora Ursvik.
Senast redigerad av Ang_rita 2022-10-16 kl. 23:38.
Citera
2023-04-03, 22:07
Medlem
Karlekskrigares avatar
Funderar på att pocka en nyproducerad lägenhet i stora ursvik.. men tvekar en aning pga bron till rinkeby precis i närheten intill den nya tvärbanestatinen som öppnar inom 1år.. Med tvärbanen förbättras dom usla kommunikationerna avsevärt, med en station till rissne går det rätt snabbt in till stan. Vad säger ni? Kommer rinkebygäng ströva runt på kvällarna och ställa till besvär? eller kan det vara ett ok boende med nya tvärbanan?
Citera
2023-04-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlekskrigare
Funderar på att pocka en nyproducerad lägenhet i stora ursvik.. men tvekar en aning pga bron till rinkeby precis i närheten intill den nya tvärbanestatinen som öppnar inom 1år.. Med tvärbanen förbättras dom usla kommunikationerna avsevärt, med en station till rissne går det rätt snabbt in till stan. Vad säger ni? Kommer rinkebygäng ströva runt på kvällarna och ställa till besvär? eller kan det vara ett ok boende med nya tvärbanan?

Det är precis som överallt runt om i Stockholm.

Jag cyklar en hel del genom just Rinkeby, Tensta, Hjulsta, Akalla stora delar av året.
Kan väl tillägga att det är skönt att just vara på en MTB ibland då det inte alltid är fri väg eller problemfritt.
Det uppstår en hel del konfrontation och gäng som ropar att man ska komma m.m.

Men anser också att visar man rädsla och börjar leva sitt liv efter vad dessa människor gör och hur dom beter sig, så har dom ju vunnit?

Området i Ursvik är ju förövrigt väldigt fint och verkar ju vara vettigt folk tillsynes som bor där.
Jag skulle ha flyttat dit om jag vore dig, men levt mitt liv precis som vanligt i Stockholm. Med självbevarelsedrift.

Men ja, dom kommer att ströva omkring i området och McDonalds där nere gör väl sitt dessutom för att locka idioter till ett ställe.
Citera
2023-04-03, 22:21
Medlem
Verkar juste som faan - gångavstånd till t-banan Runkeby
Citera
2023-04-03, 22:29
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlekskrigare
Leta vidare
Citera
2023-04-05, 07:36
Medlem
Undvik Ursvik om du är seriös och vill bo lugnt med någon slags ordning. Hundbajs på trottoarerna och sönderslagna busskurer. 11-åringar blir rånade på mobiler, kanske inte varje dag. Men det förekommer. Ursvik lgger inklämt mellan Hallonbergen, Rissne och Rinkeby. Polisserener dagligen och helikoptrar hovrar I luften varje vecka. Skolorna ät helt kassa lockar bara dåliga lärare de senaste åren. Vita medelklassen söker sig bort. Är turk, somalier och halvkriminell passar du in fint i området.
Senast redigerad av Ang_rita 2023-04-05 kl. 07:39.
Citera
2023-04-07, 23:30
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Undvik Ursvik om du är seriös och vill bo lugnt med någon slags ordning. Hundbajs på trottoarerna och sönderslagna busskurer. 11-åringar blir rånade på mobiler, kanske inte varje dag. Men det förekommer. Ursvik lgger inklämt mellan Hallonbergen, Rissne och Rinkeby. Polisserener dagligen och helikoptrar hovrar I luften varje vecka. Skolorna ät helt kassa lockar bara dåliga lärare de senaste åren. Vita medelklassen söker sig bort. Är turk, somalier och halvkriminell passar du in fint i området.

Nu var det förvisso några år sedan, men jag arbetade i Ursvik under en period. Jag kan inte påstå att närheten till Rissne, Hallonbergen och Rinkeby var något som märktes av eller störde mig.

Det jag tyckte var besvärligast var komiskt nog alla byggnadsarbetare som skrek och gormade på polska. Sedan var kommunikationerna inte de bästa men problemen som du tar upp är inte utmärkande för just Ursvik.

Vilka områden i Stockholm har inte problem med personrån, hundbajs på trottoarer och sönderslagna busskurer egentligen? Sådant förekommer även på Östermalm och i Danderyd.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2023-04-07 kl. 23:38.
Citera
2023-04-08, 02:09
Medlem
SwedenIsSafes avatar
Funderade själv på att flytta till stockholm en gång i tiden och då kollade jag in just Ursvik. Rutom hela Ursvik har du sveriges allra mest brottsdrabbade kommuner. Eftersom att det är blatte-brott det rör sig om (Ursvik omgiven av negerområden) så är det garanterat olika typer av grova våldsbrott det handlar om främst.

Läste lite i tråden om att man bygger ut kommunikationsvägarna dit med rinkeby? Broar och pendeltåg.

Ge fan i att flytta till stockholm överhuvudtaget. Det är kört.
Citera
2023-04-08, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Stora Ursvik ligger rätt offside längs E18, och kommunikationerna är ju som du säger inget vidare men det är ändå förhållandevis nära blå linjen (Hallonbergen). Annars lugnt område nära välbesökt utegym och fin natur.

Hallonbergen är långt ifrån Ursvik 10 minuter med buss.
Citera
2023-04-12, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Nu var det förvisso några år sedan, men jag arbetade i Ursvik under en period. Jag kan inte påstå att närheten till Rissne, Hallonbergen och Rinkeby var något som märktes av eller störde mig.

Det jag tyckte var besvärligast var komiskt nog alla byggnadsarbetare som skrek och gormade på polska. Sedan var kommunikationerna inte de bästa men problemen som du tar upp är inte utmärkande för just Ursvik.

Vilka områden i Stockholm har inte problem med personrån, hundbajs på trottoarer och sönderslagna busskurer egentligen? Sådant förekommer även på Östermalm och i Danderyd.

Hela Sverige är på väg åt helvete. Järva blir sämre år för år. Men det finns bättre och sämre ställen. Ursvik är sämre. Man får söka sig ut från stan och unvvika närhet till miljonprogrammen. I Danderyd som du själv nämner är det mer ordning. Saltsjöbaden, Täby, delar av Nacka är också lugnare. På Östermalm bor många rika men där rör sig även kleti o pleti. Borgerliga kommuner sköts bättre, har färre invandrare, färre bidragstagare och fler äger sina bostäder. White flight.
Senast redigerad av Ang_rita 2023-04-12 kl. 07:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in