2020-10-20, 13:36
Medlem
rabarberslampas avatar
Tja!

Jag har i dagsläget en 1:a i Bromma som jag trivs förhållandevis bra i, men skulle nu vilja flytta närmare familj och vänner i Solna/Sumpan-området. Trivs bra i just Centrala Sundbyberg och vistas där väldigt mycket om dagarna men kötiden (11 år) hos den kommunala förmedlingen Förvaltaren räcker inte riktigt till just nu. Hamnar som allra bäst på plats 10-11 på en motsvarande 1:a i Storskogen/Stadskärnan) så det lär krävas åtminstone några års köande till.

Sparar även till en handpenning till BR parallellt men det lär också ta något år eller två av seriöst sparande innan det är köpläge, och då kanske priserna har stegrat ännu mer. Skulle därför vilja bo i hyresrätt om det är möjligt.

Till saken hör att jag nu verkar ha en reell chans att få en relativt nyproducerad 2:a i Stora Ursvik, och lägenheten i sig verkar fräsch. Dock verkar kommunikationerna rent ut sagt vara skitdåliga, och det ligger lite för nära Rinkeby för att jag ska kunna tänka mig att söka lägenheten utan tvivel.

Vill därför höra från er Flashbackare vad ni har för erfarenheter av Stora Ursvik som område? Är det lugnt, stökigt? Har bron mellan Rinkeby och Ursvik öppnats ännu? Märks det isåfall av? Tack på förhand!

EDIT: Stavfel.
Senast redigerad av rabarberslampa 2020-10-20 kl. 14:14.
Citera
2020-10-20, 15:45
Medlem
Clint Ruins avatar
Stora Ursvik ligger rätt offside längs E18, och kommunikationerna är ju som du säger inget vidare men det är ändå förhållandevis nära blå linjen (Hallonbergen). Annars lugnt område nära välbesökt utegym och fin natur.
Citera
2020-10-20, 15:49
Medlem
har bron till rinkeby öppnat ännu ?

där lär det bli checkpoint i framtiden...på väg in i gettot, bevisa att du inte är polis...på väg ut, överlämna alla värdesaker och jacka.
Citera
2020-10-20, 16:18
Medlem
rabarberslampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Stora Ursvik ligger rätt offside längs E18, och kommunikationerna är ju som du säger inget vidare men det är ändå förhållandevis nära blå linjen (Hallonbergen). Annars lugnt område nära välbesökt utegym och fin natur.

Ja, jag förstod det som att det är ganska smidigt att ta sig till Hallonbergen och Rissne till fots/med cykel. Och Ursviksskogen är fantastiskt vacker

Citat:
Ursprungligen postat av sture999
har bron till rinkeby öppnat ännu ?

där lär det bli checkpoint i framtiden...på väg in i gettot, bevisa att du inte är polis...på väg ut, överlämna alla värdesaker och jacka.

Nja, riktigt så cynisk är nog inte jag då det nya polishuset i Rinkeby ligger ett stenkast bort från den planerade bron. Skulle se illa ut för kriminella att försöka sig på att upprätta vägspärrar. Sedan är det fint att bo i Sundbybergs kommun och lär vara det i många år framöver då Sumpan med omnejd kan snart räknas som innerstad.

Men det lär nog vara en stor nackdel för boende, företagare och BRF att Rinkeby ligger såpass nära, och det jag undrar är om det faktiskt är stökigt eller inte?
Citera
2020-10-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rabarberslampa
Ja, jag förstod det som att det är ganska smidigt att ta sig till Hallonbergen och Rissne till fots/med cykel. Och Ursviksskogen är fantastiskt vacker

Nja, riktigt så cynisk är nog inte jag då det nya polishuset i Rinkeby ligger ett stenkast bort från den planerade bron. Skulle se illa ut för kriminella att försöka sig på att upprätta vägspärrar. Sedan är det fint att bo i Sundbybergs kommun och lär vara det i många år framöver då Sumpan med omnejd kan snart räknas som innerstad.

Men det lär nog vara en stor nackdel för boende, företagare och BRF att Rinkeby ligger såpass nära, och det jag undrar är om det faktiskt är stökigt eller inte?

Jodå, det kan nog fortsätta vara Ok i S Ursvik.

var polishuset ligger tror jag dock spelar mindre roll, det är ju inte så att det kommer sitta en massa sköna sheriffer som äter munkar och dricker dåligt kaffe, som bara väntar på att få rycka ut i närområdet. det blir X stycken radiobilar precis som nu i omlopp.
Citera
2020-10-20, 16:33
Medlem
Har bott där. Nyproduktionerna är nice och fräscha. Nära till Solna och Stockholm city.
Dock nära t.ex hallonberg om du åker kollektivt
Citera
2020-10-20, 23:23
Medlem
Ursvik i sig är väl ett helt okej område. Bara cyklat igenom men verkar lugnt och fräscht likt alla andra liknande områden med nybyggen. Ett par resturanger, café, gym..Den stora nackdelen har du redan nämnt: inte särskilt bra kommunikationer. Å andra sidan håller det väl borta en del stök.

Har du förresten sett över möjligheten att byta den lgh du bor i idag? Om du är på plats 10-11 på centrala Sumpan så kan det ju vara värt att spara ködagarna ett tag till. Inte sällan de längst fram i kön tackar nej.
Citera
2020-10-21, 10:27
Medlem
rabarberslampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phenomene
Ursvik i sig är väl ett helt okej område. Bara cyklat igenom men verkar lugnt och fräscht likt alla andra liknande områden med nybyggen. Ett par resturanger, café, gym..Den stora nackdelen har du redan nämnt: inte särskilt bra kommunikationer. Å andra sidan håller det väl borta en del stök.

Har du förresten sett över möjligheten att byta den lgh du bor i idag? Om du är på plats 10-11 på centrala Sumpan så kan det ju vara värt att spara ködagarna ett tag till. Inte sällan de längst fram i kön tackar nej.

Ja, jag har lagt ut bytesannonser på flera sajter. Problemet är väl att det är många människor som söker sig till samma områden och sitter på lägenheter i mer attraktiva områden än mitt (även om jag bor i Bromma), så har inte kommit i kontakt med en enda seriös bytesintressent trots flera månaders aktivt sökande (upplever att extremt många människor är oseriösa i sitt bytande).
Så dessvärre räknar jag inte med att kunna byta min nuvarande lägenhet då bytesmarknaden i Stockholm är värre än Tinder.

Jag har väl landat i att inte söka lägenheten, eftersom kommunikationerna är så pass dåliga och kommer fortsätta att vara det fram tills att Tvärbanan är i bruk.
Precis som du skriver så kan jag med lite tur få en lägenhet i Centrala Sundbyberg om jag sparar ytterligare köpoäng.
Senast redigerad av rabarberslampa 2020-10-21 kl. 10:32.
Citera
2020-10-26, 12:28
Medlem
Det är nog ett bra beslut. Jag tror Stora Ursvik är bra om man letar en större lägenhet och har familj (och bil). För den som bor i en etta och vill ha närmre till utbudet är nog Centrala Sumpan bättre. Vad jag förstår så är också en anledning till att du vill flytta till Sumpan/Solna för att du vill ha nära till vänner och familj och om då kollektivtrafiken haltar så faller ju det lite (inte alltid man är sugen på att cykla vintertid).

För övrigt är Sumpan en ganska intressant marknad om du senare skall köpa en bostad. Priserna är enligt statistiken svajiga i den bemärkelsen att det är många toppar och dalar (och med stora objektsvariationer). Om man jämför med Sundbyberg med t.ex. Solna en betydligt jämnare prisutveckling. Men med sagt är det inte så att man inte kan göra sig ett kap i Sundbyberg. Tvärtom kan man hitta väldigt prisvärda renoveringsobjekt och köpa till ett bra pris i en tillfällig nedgång och faktiskt göra sig en hacka. Jag skulle vilja påstå att Sumpan är en ganska bra och oexploaterad fixer upper-marknad något som kan gagna en förstagångsköpare.
Citera
2020-10-29, 22:29
Medlem
Sedan kan det vara värt att tillägga att centrala Sumpan (i närheten av station) kommer att vara något av en byggarbetsplats i många år framöver. B l a ska spåren däckas över och ett helt nytt stationsområde växa fram, lägenheter ska byggas vid gamla Garbo osv. Kanske kommer även detta påverka prisbild och utbud av bostadsrätter i området..
Citera
2020-11-07, 10:14
Medlem
-jOE!s avatar
Tvärbanan till Ursvik skall vara klar 2022 om jag minns rätt.
Citera
2020-11-26, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rabarberslampa
Ja, jag har lagt ut bytesannonser på flera sajter. Problemet är väl att det är många människor som söker sig till samma områden och sitter på lägenheter i mer attraktiva områden än mitt (även om jag bor i Bromma), så har inte kommit i kontakt med en enda seriös bytesintressent trots flera månaders aktivt sökande (upplever att extremt många människor är oseriösa i sitt bytande).
Så dessvärre räknar jag inte med att kunna byta min nuvarande lägenhet då bytesmarknaden i Stockholm är värre än Tinder.

Jag har väl landat i att inte söka lägenheten, eftersom kommunikationerna är så pass dåliga och kommer fortsätta att vara det fram tills att Tvärbanan är i bruk.
Precis som du skriver så kan jag med lite tur få en lägenhet i Centrala Sundbyberg om jag sparar ytterligare köpoäng.

Det stora problemet är att ingen vill byta ned sig. Du själv har exempelvis en etta i Bromma. Du kan inte räkna med att få ett bättre läge för den, dvs närmare stan eller i ett område med bättre kommunikationer.
I bästa fall kan du byta den mot en etta i hallonbergen eller rissne men även där blir det knepigt eftersom en etta i Bromma är lika attraktivt som en trea i Norsborg ungefär.

Ursvik är kasst på alla sätt och vis. Ligger otroligt avsides med värdelösa kommunikationer och hyrorna är långt över vad det är värt, de lägenheterna är i stort sett omöjliga att byta bort.

För att ta ett exempel är det inte ovanligt att man lyckas byta tvåor i centrala Sundbyberg/storskogen/duvbo/lilla Alby mot ettor i stan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in