2023-04-04, 23:41
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Drack M verkligen så mycket?
Finns den uppgiften med i fup?
Lyssnade på Naudio-podden idag, det är vad hennes advokat säger.
Citera
2023-04-04, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Vi och Toves anhöriga kommer antagligen aldrig få höra sanningen ...
Om rätten dömer MH till mord och ett långt straff, kanske är det möjligt att hon berättar mer då för lindring...? Men vad skulle det vara? En till lögn?
Jag hoppas innerligt att båda döms för mord, tror mer o mer på att MH inte kommer undan.
Må de båda få livstid, jag är helt övertygad att de gjorde det tillsammans.
JJ är psykopat o ska verka smart, MH ska vara "efter", diagnoser osv..... men i själva verket är en psykopat mycket sjukare och mindre smart pga sin egen upphöjda bild av sig själv... Märks tydligt vem som är smart här.... utnyttjar sina diagnoser och "tycka synd om mig"......
MH har lyckats lura sina föräldrar, psykologer, skolor, kuratorer och även tillslut JJ... men förhoppningsvis ser Rätten igenom det med inget tvivel.
Må de aldrig få möjlighet till ensam.het så de tar sitt liv och undkommer det här fruktansvärda, hatiska, okänsliga mord på en helt vanlig tjej
Jag får också den känslan av att M är ganska smart
Citera
2023-04-04, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Lyssnade på Naudio-podden idag, det är vad hennes advokat säger.
Tack!
Vad hennes försvarare säger känns inte som de säkraste uppgifterna
Någon som vet om det tagits upp i fup vid förhör vilken mängd M drack den kvällen?
Citera
2023-04-04, 23:52
Medlem
Finns det någon som har möjlighet att länka podden här? 🙏
Citera
2023-04-04, 23:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
M höll fast vid kräkhistorien för att hon hade lovat J detta ute vid Katthemmet på söndagen. Där smiddes planer och som alltid var det J som beordrade och M som lyssnade och gjorde som J sade. De skulle båda råka illa ut om sanningen kom fram, enligt J.

Förefaller som att M under lång tid intalar sig att de våldsamma kräkningarna verkligen hade inträffat; se gaslighting. För illamåendet håller hon fast vid, men börjar mot slutet ifrågasätta om kräkningarna ingår i hennes eget minne eller om det är planterat av J.

Var hon hungrig kl 03:00 på natten vore det inte så konstigt i vilket fall då hon inte hade fått i sig någon mat under dagen.
Förfesten sätter igång kl 21 på kvällen, M stjälper i sig flera glas vin ur en vinbox, tar med sig en mugg på väg till Nöjet och sveper två starka drinkar strax innan hon lämnar Nöjet.

Inte undra på om hon mådde illa.
Det är inte bara kräkningarna som hon ändrar sig om. Illamåendet inträffar helt plötsligt vid det första toabesöket, när Tove sitter i köket. I det förhöret som jag hänvisade till, 11 jan, nämner hon inte ens det andra toabesöket. Hur det kom sig att hon bad JJ att åka och handla mat nämner hon heller inte. Grejen är att hon har aldrig sagt att hon bad att JJ skulle handla mat för att hon blev hungrig. Hon har hela tiden sagt att hon bad om mat för att hon kräktes så. Hon behövde mat, för att magen var orolig. Men sen faller förledet om kräkningarna, så kvar blir bara den ologiska "jag bad om mat"-lögnen.
Citera
2023-04-04, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Har aldrig påstått att folk är blåsta idioter eller liknande, det är rent påhitt ifrån din sida och rätt så tramsigt måste jag säga.

Vem som har gjort vad kan jag hålla med om är knepigt, men en sak är säker.
Båda var i lägenheten, dvs en liten 1a.
Det är ologiskt att "gömma" kroppen på ett ställe som är lättare att upptäcka.

Säger som MHs egna försvarare: "tre personer gick in i lägenheten men bara två kom ut därifrån".
Och i den lilla lägenheten går det inte att spela "ovetandes", grannarna som inte ens befinner sig i lägenheten hör ju vad som utspelar sig, givetvis har inte MH sovit, hon berättar ju själv att hon är vaken titt som tätt men totalt blackout exakt då det ska vara dunsar eller någon knackar på.
Det är ett helt omöjligt, en människa fungerar inte så, vi har ingen ON/OFF knapp som man kan dra igång som ett discoljus när vi vill.

Det finns en del i tråden som vill ha reda på om MH har hållit i händerna osv för att vara mördare, men det räcker med att hon har varit där och medveten om vad som händer för att det ska vara tyst samförstånd.
Rätten vet ju om att JJ försökt bränna inne de båda och hur hon har googlat på saker som kopplar exakt till denna händelsen.
Rätten vet om att MH varit medveten om detta.
MH har inte försökt hindra detta och därför är det samförstånd, hon kanske inte är "mördaren" men hon är juridiskt sett en mördare.

Vill ni ha svar på vad lagtexten säger så får ni gå bakåt bland mina inlägg där jag publicerade lagtexten om vad som är samförstånd och hur rätten bedömer det.

Som någon skrev innan om kille som åkte dit tack vare att han höll i kompisens rock, den personen var medveten om vad som hände och då är det juridiskt samförstånd.

Inte jag som skrivit lagboken så om ni vill klaga så gör det på de som är ansvariga.

Mycket bra inlägg!

Som du skriver är det ologiskt att riskera att upptäckas speciellt som någon granne (de vet ju antagligen inte vilken) har ringt på. Då ger man nog sig inte ens ut i trapphuset med ett lik.

Bra att få med hur juridiken ser på detta med samförstånd också.
Citera
2023-04-04, 23:59
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Om jag inte missminner mig så hade det väl kommit in anmälningar om att folk hade blivit drogade på Nöjet den kvällen? Har för mig att jag läste det tidigt i denna tråden och har även för mig att den uppgiften förekommer i FUP:en.
Men jag vet inte om det är sant eller inte, vilken drog det rörde sig om eller om det ens kollades upp.

Om det var just den kvällen kommer jag inte ihåg, men tidigare helger, så ja, och det tas upp i fuppen, ja, men att det troligen inte har relevans för mordet på TT. Och det kan jag hålla med om, men jag menar att JJ kan ha droppat ner droppar, eller ett piller i TTs glas redan på Nöjet, kanske därav ett behov med ett "slagsmål" för att komma nära TTs glas, JJ eller MH droppar i något snabbt. Och ett behov av att vänta ut TT (hon kommer ju bli drogad snart i så fall, när det "kickar in" så att säga och de vill vara där för att "fånga upp TT" innan hon helt däckar för då kan ju andra hjälpa TT hem på riktigt, eller till sjukhus. Men detta är nog för riskfyllt, smartare att bjuda TT på vin på hemvägen (MH och JJ hade ju gömt vinboxar ca 100 meter från Nöjet, troligen även plasglas) och droppa i något där. Då kan drogen kicka in för TT lagom nära, eller i JJs lägenhet, och de kan styra upp TT (självgående men omtöcknad) upp till lägenheten.

Det har ju även diskuterats varför TTs cykel står slarvigt parkerad vid JJs hus, TT var tydligen noga med cykeln.
Citera
2023-04-05, 00:04
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är inte bara kräkningarna som hon ändrar sig om. Illamåendet inträffar helt plötsligt vid det första toabesöket, när Tove sitter i köket. I det förhöret som jag hänvisade till, 11 jan, nämner hon inte ens det andra toabesöket. Hur det kom sig att hon bad JJ att åka och handla mat nämner hon heller inte. Grejen är att hon har aldrig sagt att hon bad att JJ skulle handla mat för att hon blev hungrig. Hon har hela tiden sagt att hon bad om mat för att hon kräktes så. Hon behövde mat, för att magen var orolig. Men sen faller förledet om kräkningarna, så kvar blir bara den ologiska "jag bad om mat"-lögnen.
I likhet med flertalet inom autismspektrat så svarar hon på de frågor som ställs, utan att utveckla nämnvärt. Om FL inte frågar om fler toabesök kommer hon troligtvis att utelämna det eftersom frågan inte ställs.

Hon mådde illa utan att kräkas, magen var orolig pga tom mage och stor alkoholmängd.
Citera
2023-04-05, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Exakt, hon är i tanken fortfarande fast i den gemensamma lögnen men friserar den allteftersom hon blir konfronterad med polisens bevis.

Det blir tydligt just med Donken-historien. I förhöret som hålls den 11 januari 2023 säger hon om kräkningar och Donken:

Så här tar hon tillbaka att hon ska ha kräkts och att hon ska ha ramlat på toan, och hon placerar sitt numera illamående utan kräkningar till när Tove fortfarande levde och satt i köket. Men senare i förhöret säger hon:

Här är hon fortfarande fast i den ursprungliga historien om att hon bad om mat, vilket ju i den ursprungliga historien berodde på att hon hade kräkts våldsamt! Hon har tappat den första delen av berättelsen men håller fast vid konsekvensen av den, vilket gör att det blir ologiskt.

Exakt! Det är svårt att ljuga. Man försäger sig lätt, och det gör också MH gång efter annan. Tycker också det är intressant hur advokaten vid flera tillfällen försöker få MH att säga att hon har sovit. Exempelvis förhöret den 10/11. Han frågar bl.a. ”Är det möjligt att du sov även innan du åt hamburgaren?” MH svarar att det är möjligt men att hon inte kommer ihåg. Innan dess har hon inte sagt ett ord om att hon legat och sovit i sängen innan JJ kommer med hamburgaren. I nästa förhör ”halvsover” hon i sängen och ett par förhör senare ändras det till att hon rusar in till sängen så fort de kommer till lägenheten och sover djupsömn. Berättelsen växer fram, och hon lär sig snart att hon slipper svara på besvärliga frågor om hon bara säger att hon sover. Det blir tillslut standardsvar i nästan alla lägen. Hon sover en stund i köket, sover inne på toaletten, sover i sängen, sover i bilen på väg ut i skogen. Hon är alltså totalt utmattad och somnar trots att hon precis hjälp till att dumpa en kropp i skogen. Men så snart hon kommer hem framåt morgonkvisten så är hon plötsligt pigg nog att spela mobilspel.
Citera
2023-04-05, 00:06
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det märks ganska tydligt att M har problem med processandet. När hon får en fråga som hon själv behöver formulera ett svar på, säger hon det som hon först kommer att tänka på, logiskt eller ej.
Samma gäller då hon av någon anledning inte vill säga sanningen, då kläcker hon ur sig det som först poppar upp i huvudet, hur tokigt det än blir.

Du har rätt i att hennes svar blir tokiga, men undervärdera inte MH. Jag tror att hon har ett helvete att hitta på en story för den baseras inte på sanningen. Då blir den också oerhört mycket svårare att hålla fast vid.

Hon måste hela tiden parera verkliga klockslag, verkliga scenarier. Det hade varit svårt för alla, inte bara MH.

Undervärdera inte MH. Hon har spelat sin offerroll utmärkt.
Senast redigerad av argusmaximus 2023-04-05 kl. 00:09.
Citera
2023-04-05, 00:06
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Rullman är smart eftersom han vet att en fällande dom kommer att överklagas. Därför spar han på en hel del till överklagandet.

Den allmänna uppfattningen här där jag är lutar mot 6 som uppfattar att MH varit fullt delaktig och 1 som uppfattar att MH varit mer delaktig än vad hon säger men inte varit delaktig fullt ut.
JJ har inget att vinna på att gola ner MH, inte ens som hämnd eftersom JJ om det kommer fram inte kommer att ses som trovärdig alls och det då kommer att straffa sig.
MH har allt att vinna på att knipa, men bruden verkar rätt så väck i skallen. Vissa förnekar till och med för sig själva.

Skrivarkursen som man kan få gå kan nog roa bägge brudarna om ett par år....
Det tror jag inte, det blir ju inte en helt ny förhandling i Hovrätten, där ska ju bara bevisningen i Tingsrätten bedömas på nytt.
Citera
2023-04-05, 00:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Exakt! Det är svårt att ljuga. Man försäger sig lätt, och det gör också MH gång efter annan. Tycker också det är intressant hur advokaten vid flera tillfällen försöker få MH att säga att hon har sovit. Exempelvis förhöret den 10/11. Han frågar bl.a. ”Är det möjligt att du sov även innan du åt hamburgaren?” MH svarar att det är möjligt men att hon inte kommer ihåg. Innan dess har hon inte sagt ett ord om att hon legat och sovit i sängen innan JJ kommer med hamburgaren. I nästa förhör ”halvsover” hon i sängen och ett par förhör senare ändras det till att hon rusar in till sängen så fort de kommer till lägenheten och sover djupsömn. Berättelsen växer fram, och hon lär sig snart att hon slipper svara på besvärliga frågor om hon bara säger att hon sover. Det blir tillslut standardsvar i nästan alla lägen. Hon sover en stund i köket, sover inne på toaletten, sover i sängen, sover i bilen på väg ut i skogen. Hon är alltså totalt utmattad och somnar trots att hon precis hjälp till att dumpa en kropp i skogen. Men så snart hon kommer hem framåt morgonkvisten så är hon plötsligt pigg nog att spela mobilspel.
Jag har också reagerat på advokatens inspel om sovning. Det är från honom som MH får iden. Precis som du säger så är det advokaten som introducerar den tanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in