2023-04-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Så kan man se det. Men jag har svårt att hålla ifrån mig tanken att MH befann sig i badrummet för att vakta TT när JJ var till Donken.

Ju mer utdraget förlopp har varit desto mer insyltad befarar jag att MH varit. Den grova misshandeln har nog pågått ett ”stund”.
Jag tror också att misshandeln pågått ett stund
av både M och J
Citera
2023-04-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du får läsa om förhöret med MH där hon börjar berätta. I det förhöret berättar hon att hon går på toa 2 gången och spyr och sedan pratar med JJ om mat och Donken, varpå JJ går i väg o kommer tillbaka inom 1 min och säger att hon får skjuts av grannen. Förhörsledaren frågar då om hon inte såg TT på toaletten när hon spydde. MH hänger inte med utan säger nej. Förhörsledaren säger då ”Men JJ har ju precis strypt TT i badrummet”. Då går det upp en talgdank för MH - just det, hon borde ha sett kroppen. Men det är för sent att säga det så hon börjar svamla om att kroppen är gömd. Hade hon tänkt efter så hade hon svarat ja på förhörsledarens fråga. Och sen sagt att hon inte vågade lämna lägenheten osv.

Man måste läsa förhören med MH efter varandra för att förstå hur hennes historia växer fram. Fortfarande vid rättegången är stommen i berättelsen den lögn som JJ & MH snickrade ihop på söndagen. Redan i första förhöret (16/10) säger hon ju att hon spydde på toaletten (ramlade och förde oväsen) precis innan JJ stack iväg till McD. Det säger hon ju enbart för att förklara dunsarna grannen har hört, men av någon anledning står hon fast vid detta genom alla förhören. Det är ju egentligen väldigt dumt eftersom det står klart att just detaljen med att MH levde runt på toa vid kvart i tre är kärnan i den lögn som framarbetades vid Illharjen. T som kämpar för sitt liv ska alltså bortförklaras med att det egentligen var MH som råkade ramla och spy i badrummet för att hon var full. Nu vet vi ju att det egentligen var T som på ett eller annat sätt slogs i golvet. Då kan ju MH rimligen inte samtidigt må illa inne i badrummet utan att veta vad som händer.

Tycker det blir tydligt i förhören hur MH utgår från lögnen men friserar den efterhand. Först har hon suttit och pillat på mobilen i vsrdagsrummet, sedan säger hon att hon kanske småslumrade och till sist ändras det till att hon sov djupsömn i sängen. Historien växer fram i takt med att hon konfronterad med nya bevis. Men trots detta finns ramarna från deras gemensamma lögn kvar.
Citera
2023-04-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det ska vara en sammantagen bedömning av indicierna naturligtvis. Men jag kan inte se att indicierna räcker till, även om det finns vissa som skulle kunna innebära att hon deltagit i mordet.

En exakt dödstidpunkt har vi inte och kan nog aldrig komma att få det, men Rullman verkar ändå ha något slags resonemang runt tiden 02:30.

Man kan ju bara spekulera, men säg att man kom fram till att mordet skedde 02:18, bara som ett exempel. Då käns det inte s troligt att maja, om hon är delaktig i mordet, plötsligt springer och hämtar sin mobil 02:19.

Motiv är inte nödvändigt, men jag tycker vad gäller Johanna kan man visa på ett salgs motiv som Johanna har, som går igenom andra hot och hämndaktioner. Kan hända att det räcker med bränningen av dörren hos Toves pappa för att visa att Joahnna tidigare velat skada Tove och hennes syster, tillsammans med sökningar på JJs dator och med sångtexten och systrarna.

Men för Maja, där finns inte samma motiv. Konflikten är Johannas men Maja är hennes högra hand. Och det är kanske något Rullman kunde visa på, att Maja är beredd att agera genom att vara bud och vid något tillfälle varit med och sprayat färg på en kompis bil (även där Johannas konflikt, för en helt sjuk grej som att inte vilja festa med JJ om jag inte minns fel).

Indicierna måste ändå ha någon slags innebörd som kan kopplas till mordet, något som man kan bygga en indiciekedja på.

Som jag ser det vet ingen vad som var bestämt på Nöjet om mordet eller vad Maja visste vad Johanna tänkte. Och Maja kan faktiskt vara helt oskyldig till mordet.

Jag kan inte se hur man kan bygga en indiciekedja på det lilla vi fått till oss.

Att man gemensamt kommer överens om en historia, det tycker inte jag att jag ser. Jag uppfattar det som att Johanna är den som är aktiv i varenda del, från början till slut. Även om vad Maja ska säga.

Jag tror att Rullmans tidpunkt 02:30 är en bakåt-räkning från när grannen och JJ lämnar för avfärd mot Mc (bekräftad tid från mobildata). Han har dessförinnan beskrivit ett förlopp med dunsar, knackningar på dörr etc som han uppskattat till ca 15 min. Förloppet låter rimligt tidsmässigt. Grannens vittnesmål avseende dunsar och sparkar i vägg bekräftas av JJs vittnesmål där hon först beskriver hur TT faller pladask efter en fällning och att det sedan pågår en brottningsmatch där TT sparkar bl a både JJ och i väggen.

Detta i sin tur leder oss vidare till att TT rimligen var vid medvetandet och inte medvetslös. Hon sparkade för livet (bekräftas av JJs förhör och även av grannens vittnesuppgifter) Men JJ fick inga avvärjningsskador vilket tyder på att det inte är rimligt med en ensam gärningsman.

Detta tycker jag är ett starkt indicium. Om man nu väljer att bortse från alla andra besvärande omständigheter mot MH.
Senast redigerad av Pippilotte 2023-04-04 kl. 22:41.
Citera
2023-04-04, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Enligt FUP så anlände dom till J s lägenhet ca 01:49.

Aktbil 153 sid 24 står det.
Både Johannas och Majas telefoner saknar användaraktivitet efter kl. 01:50, till dess att den åter- upptas vid kl. 02:49.

Den rimligaste förklaringen till att varken J eller M använder sina telefoner är enligt mig, för att dom är fullt upptagna med att mörda T.
OK. Tack då förstår jag....
dock är det "användaraktivitet"...( jag är osäker på vad det innebär men tänker att man inte ens öppnar mobilen..... alt. gör något på den)men steg osv har ju registrerats när de haft sina mobiler på sig men då har de ju inte själva använt mobilen som du säger...
Det stämmer mycket väl att de har varit helt upptagna med Tove, dock inte mörda henne, kan pratats o diskuterats alt. misshandlat o hotat ( ser jag framför mig) om att få olika svar o ursäkter (på JJs frågor) och T gav sig nog inte på vad som hon visste o kände...
Alt. min egen teori är att de står utanför JJ i 30 min innan T följer med för att låna toaletten
Citera
2023-04-04, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Läste igenom J förhör när hon avslöjade allt... och min uppfattning är att hon talar sanning, hon berättade saker hon inte behövde berätta och det låter ju faktiskt som att M var med på toaletten och att de båda hamnade i chock en lång tid efteråt. Vilket inte är konstigt. J sa att de var i chock kanske en timma efter att det hänt. Även om en timma inte helt stämmer så var det nog så, tror jag, att händelsen hände ganska direkt när de kom och att grannens tid inte stämmer....
Det stämmer nog inte det M säger att J o T satt i köket och redde ut allt. Det var ju J:s första berättelse som hon sen ändrade... men som M stod fast vid...
Det verkar ju faktiskt som att J talar sanning i hennes sista version över vad som hände i lägenheten och M står fast vid den första och säger att hon var full och låg o sov... vilket jag inte längre tror att hon gjorde...
Jag tror att de hade planerat att slå henne i badrummet, J var så arg o hatisk och velat döda henne förut så hon hade kraft att göra det, M tänkte kanske bara att J skulle slå henne och hjälpte till med det..
Det är vad jag tror.
Ungefär så tror jag också
Tjejerna var samstämmda över att ge T stryk
Vilket båda utförde sen hur det utvecklade sig är svårt att veta mer än att det är troligt att J berättelse stämmer ungefär
Citera
2023-04-04, 22:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Är enig med dig i ditt resonemang. Och det är värt att poängtera att tjejerna varit i samförstånd både före och efter mordet. Det finns bara en sak som talar emot att M skulle varit delaktig i mordet. Det är hennes egen berättelse. Då ska man ha med sig att hon har en väldigt bra anledning att ljuga!

Är hennes berättelse trovärdig? Nej, det är den inte. Den är i många avseende helt orimlig! Förutom alla detaljer som redan ältats om sömn, oljud, stegräknare, vart kroppen gömdes, varför hon inte ställer frågor till J om vad som hänt osv. Så finns det en detalj som jag reagerar på. Både J och M s telefoner läggs åt sidan samma minut och ingen användaraktivitet sker under en timma på någons telefon. Ingen musik spelas, M kollar inga klipp eller spelar som hon gör senare på kvällen när hon lägger sig. Kan hon vara så full så hon däckar? Inga vittnen har sagt att hon var påtagligt berusad och enligt henne själv drack hon 3 glas vin och 2 drinkar under hela kvällen.

M sitter isolerad 23 timmar om dagen med restriktioner i flera månader. Hennes advokat och läkaren som utförde P7 an säger att hon mår dåligt, vilket hon givetvis gör. Om hon hade varit oskyldig borde hon brutit ihop och berättat vad hon vet (hon hade ju bara blivit tvingad att böra kroppen). Hon uppmanas flera gånger att tänka på sin egen situation. Hon berättar inte ens när fhl vädjar om att underlätta för T s familj genom att berätta vart kroppen ligger. Hon visar inte på någon ledsamhet eller upprördhet under något förhör. Det är först efter att J har avslöjat att M var med ute i skogen vid Nye som hon börjar berätta. Det är alltså M som bryter deras överenskomna lögn.

Hon kommer troligtvis aldrig att erkänna nåt som det inte finns otvetydiga bevis för. Hon sätter sig själv i första rum precis som hon tidigare gjort. Som när hon tyckte det var viktigare att festa med J än att varna omgivningen för att deras liv var i fara.
Jag tror att M till 100% litade på Js ord att hon skulle fixa dem fria om M bara höll sig till deras story.
När hon fick höra att J börjat "prata" var M inte längre bunden av pakten. Den var emellertid så väl inövad att den satt i ryggmärgen och ploppade upp vid både lämpliga och mindre lämpliga tillfällen.

Visst har hon handlat väldigt egoistiskt, men det gör henne inte per automatik till aktiv mördare. Hon har tidigare egentligen inte gjort så mycket, men hon har underlåtit att göra en hel del.
Citera
2023-04-04, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Tänk om diskussionen i tråden kunde handla om detta istället för rent trams. Vad kul vi skulle kunna ha. Istället detta eviga ältande av smådetaljer som skulle kunna visa MH rent teoretiskt skulle kunna sova sig genom ett mord som sker i rummet bredvid.

Exakt. Detaljer som ändå inte går att bringa klarhet i är spännande om man skriver manus till nästa Beck-film, men spelar mindre roll i verkligheten. Uppsåtet skulle exempelvis vara mycket mer intressant att diskutera. Tror verkligen vissa här på fullaste allvar att MH trodde att T skulle med upp till lägenheten för ett vänskapligt samtal?? Inte troligt med tanke på allt hon visste om tidigare konflikter etc. Och gräver hon inte sin egen grav när hon dessutom påstår att hon vet att JJ har försökt ta livet av T tidigare genom branden? Ändå hjälper hon gärna till att leta upp henne på Nöjet och lura med henne till lägenheten preciserade att de varit i bråk.
Citera
2023-04-04, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Vaddå, min kommentar om att den onda, förslagna, listiga, ljugande JJ eventuellt har drogat en ovetandes TT???

Hur förklarar du själv då avsaknaden av både gap och skrik och försvarsskador på TT???
Jag tror inte att Tove blev drogad men möjligheten finns säkert. Det var delen med "eller varför inte en haschkaka till natt-teet?" som jag anser var osmaklig och onödig.
Citera
2023-04-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Så här: M hämtar sin mobil kl 02:43 och J går ner till grannen samtidigt, konverserar 2-3 min (enligt grannen), går upp igen 02:45 och hämtar T:s och sin mobil, går ner igen 02:46.

Huvudgärningen avslutas c: a 02:35, J drar ut T i hallen och rullar in kroppen i ett lakan, öppnar dörren och drar ut kroppen mot vindsförrådet till vänster, stänger dörren och möter M som är på väg till badrummet. Kl är nu c: a 02:41. Grannen hör alltså dörren öppnas och stängas vid minst två tillfällen innan J går ner.

Ovanstående tider är uppskattade tider utifrån grannarnas vittnesmål, M:s hälsoapp och förhör samt åklagarens ungefärligt satta tid för mordet till 02:30.

Ok, kanske inte riktigt hänger med i alla olika tidsangivelser.

Inlägget du citerade står.

”Efter det att Farouk hörde dörren ovanför öppnas och stängas några gånger, går han och Lahajn till sin dörr för att titta vad som händer. Han ser då flickan gå försiktigt i trapphuset. Det var Johanna som bor ovanför. ”

Jag uppfattar det som att dom hör en dörr öppnas och stängs några gånger och därefter ser dom J gå försiktigt ner. J ska alltså varit ute i vindsförrådet 02:44-02:45 och gått ner till grannen 02:46? Och M ska ha gått runt i lägenheten 02:43 utan att ha noterat att J bär ut kroppen?
Citera
2023-04-04, 22:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Vi vet inte det till 100% men både grannen vittnar om sparkar i vägg och JJ uppger att TT sparkat i vägg.
Ja, lögnaren J sa att T sparkade i väggen, därför ändrade de position.

Jag undrar just hur intresserad T var av att byta position?
Citera
2023-04-04, 22:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad kan annars ge flertalet dunsljud i snabb anslutning till varann?
Det klurar jag fortfarande på.
Citera
2023-04-04, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
OK. Tack då förstår jag....
dock är det "användaraktivitet"...( jag är osäker på vad det innebär men tänker att man inte ens öppnar mobilen..... alt. gör något på den)men steg osv har ju registrerats när de haft sina mobiler på sig men då har de ju inte själva använt mobilen som du säger...
Det stämmer mycket väl att de har varit helt upptagna med Tove, dock inte mörda henne, kan pratats o diskuterats alt. misshandlat o hotat ( ser jag framför mig) om att få olika svar o ursäkter (på JJs frågor) och T gav sig nog inte på vad som hon visste o kände...
Alt. min egen teori är att de står utanför JJ i 30 min innan T följer med för att låna toaletten

Ja det är mycket möjligt. Att båda är upptagna med T på ett eller annat sätt är jag övertygad om. Vore det normal stämning är det nästan otänkbart att ingen av dom spelar musik, läser meddelande, går in på sociala medier osv. Detta var en lördag natt och många av deras kompisar hade varit ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in