Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Din text skulle jag kunnat skrivit. Vi resonerar precis likadant.
Jag funderar över Js planer. Det var kanske så, att hon bara tänkte sig misshandel. Men när hon såg T utslagen på golvet bestämde hon sig för att mörda henne, kanske med bilden från filmen hon sett i huvudet.
Jag tycker att ju mer jag läser om Johanna påminner hon mig om hur män (eller kvinnor, men vanligtvis män) i relationer där det förekommer dödligt våld beter sig mot sin partner. Bara att det i det här fallet handlar det andra personer som hatet vänder sig mot.
jag har läst några vetenskapliga rapporter om det, där det visar sig att morden inte alls kommer som blixten från en klar himmel som man kan tro ibland.
Inga mord är så förutsägbara som dessa. Det finns varningssignaler och mönster, tankar har funnits länge på att döda, även mordhot innan är vanligt. Det finns skattningsskalor, och även om det inte alltid går att ringa in precis alla, så finns det varningssignaler att ta på allvar.
Jag tror att Johanna i en nära relation mycket väl skulle kunna vara en sådan person som när hon inte kan kontrollera sin partner, använder hon hot, våld och kräkningar för att få det övertag hon behöver för att kontrollera personen.
Om jag inte missminner mig befanns så många som 83% av fallen föregåtts av viss planering och tankar på mord i en studie.
Vi kan se att Maja och F*ilip är två personer som Johanna kontrollerar på detta sätt.
Tove satte sig emot, liksom vissa andra.
Jag tror som jag tidigare spekulerat att den gemensamma nämnaren vid våld i nära realtion och detta sätt som Johanna styr andra är narcissistiska/psykopatiska drag (vilket också hade en hög "rate" i den nämnda studien).
Jag tror att Johanna har haft mordiska tankar om Tove länge, och jag tror inte att det kom som blixten över en klar himmel.
Johanna beskrivs av flera som att vara lugn till det yttre även när hon pratar om att kasta in molotov cocktails hos andra.
Och att Johanna väntar ut Tove, skickar in Maja för att kolla efter Tove, ber Tove om ursäkt (!!!) för att kunna få med Tove för att misshandla henne (varför berättar JJ det ens för polisen?), det låter så otroligt hämnd girigt att jag kan förstå att det inte handlar om att bara misshandla Tove lite på vägen. Inte med Johannas historik (mordbränning) och tidigare uttalanden till kompisar om vad hon vill göra.
Jag misstänker att Johanna visste vad som skulle komma, men Maja var ovetandes om detta.
Jag tror att det här mordet var förutsägbart, med de signaler vi fått.
Det behövdes bara ett minsta övertramp från Toves sida, knappt det...