2023-04-04, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Även om du påstår att förtådet är väldigt litet, så är det enligt ritningen tillräckligt stort för att lilla T skulle få plats.

M visste att där var cementgolv i vindsutrymmet, alltså har hon sett det.

Någonstans har jag läst att vindsförrådet var olåst, men ingenstans att hyresgästerna inte ska ha tillgång till det.

Upplysningsvis var det flera hundsök i fastigheten, så ingen behöver fundera över om polisen dragit dit en hund.

Ditt löfte om att polisen låtit hundarna sniffa där är inte så mycket värt, då Notknapparen skakat fram var hundarna nosat runt från FUP och där fanns inte förrådet med.

Allt måste inte vara lögn för att det kommit ur Ms mun.

Fast nu skrev jag ju att det troligtvis hamnat i slasken just för att det inte gav något, därför finns det inte med i FUP.
Har utredningen slängt det i slasken så kan ni som tror på den teorin också göra det.

slänga ut ett lik där bara någon minut efter någon har knackat på är ungefär som att knacka på hos grannen och fråga om hon kan lägga henne där en stund.
som sagt, har JJ tillgång till dörren så har grannarna det också.

Inte ens den trögaste mördaren lämnar ett lik där grannarna kan hitta det genom att bara dra i ett handtag.
Att hon skulle ha gömt liket där medans hon åker till donken låter ännu mer osannolikt. hon hade ju kunnat komma tillbaka och hela stället kryllar av poliser där alla spår leder raka vägen till JJs ostädade lägenhet.

Nej hon har inte gömt kroppen där, hon behöver inte gömma den för MH har inte sovit... hon har varit med, lika mycket som vid dumpningen.

"Jag sov" är fortfarande småbarnsfasoner och det är skrämmande hur många som tror att hon talar sanning när hon har ändrat sig hela tiden på kritiska punkter.
Ni vet om att hon har ljugit och ändå så är ni bombsäkra på att "detta" är den faktiska sanningen.
Citera
2023-04-04, 21:11
Medlem
pyro860s avatar
Någon som vet när domen beräknas komma?
Citera
2023-04-04, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Fast nu skrev jag ju att det troligtvis hamnat i slasken just för att det inte gav något, därför finns det inte med i FUP.
Har utredningen slängt det i slasken så kan ni som tror på den teorin också göra det.

slänga ut ett lik där bara någon minut efter någon har knackat på är ungefär som att knacka på hos grannen och fråga om hon kan lägga henne där en stund.

Inte ens den trögaste mördaren lämnar ett lik där grannarna kan hitta det genom att bara dra i ett handtag.
Att hon skulle ha gömt liket där medans hon åker till donken låter ännu mer osannolikt. hon hade ju kunnat komma tillbaka och hela stället kryllar av poliser där alla spår leder raka vägen till JJs ostädade lägenhet.

Nej hon har inte gömt kroppen där, hon behöver inte gömma den för MH har inte sovit... hon har varit med, lika mycket som vid dumpningen.

"Jag sov" är fortfarande småbarnsfasoner och det är skrämmande hur många som tror att hon talar sanning när hon har ändrat sig hela tiden på kritiska punkter.
Ni vet om att hon har ljugit och ändå så är ni bombsäkra på att "detta" är den faktiska sanningen.

Det handlar väl i mångt och mycket om att det inte går att bevisa att MH varit med. Jag tycker att hon verkar hemsk, får fruktansvärda vibbar av henne och hela hennes berättelse. Men vi kan inte ignorera det faktum att hon faktiskt kan tala sanning, och tänk om hon gör det? Ingen av oss vet.
Citera
2023-04-04, 21:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo

Du må vara trygg i din övertygelse om att alla som inte delar din uppfattning är lättlurade, blåsta idioter och att du helt säkert vet vad andra gjort eller inte gjort

Den uppfattningen delar inte jag och min osäkerhet runt vem som gjort vad är ganska stor.
Citera
2023-04-04, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Någon som vet när domen beräknas komma?

19e april kl. 14.
Citera
2023-04-04, 21:14
Medlem
Hinsebergs avatar
Rullman är smart eftersom han vet att en fällande dom kommer att överklagas. Därför spar han på en hel del till överklagandet.

Den allmänna uppfattningen här där jag är lutar mot 6 som uppfattar att MH varit fullt delaktig och 1 som uppfattar att MH varit mer delaktig än vad hon säger men inte varit delaktig fullt ut.
JJ har inget att vinna på att gola ner MH, inte ens som hämnd eftersom JJ om det kommer fram inte kommer att ses som trovärdig alls och det då kommer att straffa sig.
MH har allt att vinna på att knipa, men bruden verkar rätt så väck i skallen. Vissa förnekar till och med för sig själva.

Skrivarkursen som man kan få gå kan nog roa bägge brudarna om ett par år....
Citera
2023-04-04, 21:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ur FUP:
Kl. 02:19:39 rörelse 23,62 meter genom 33 steg. Kl. 02:43:33 rörelse 28,75 meter genom 48 steg.

M:s redogörelse av första besöket till badrummet 02:19 är av intresse, då den sannolikt är sann.
Jag räknade som sagt ut antalet m från alkoven till badrummet, ut från badrummet, ingången till köket och vidare mot sängen i alkoven igen. Utan att i förväg veta hur många m det rörde sig om.

Det sammanlagda avståndet utifrån vad M berättat i förhör fick jag till 21 m, ganska precist.
Jag har använt mig av lägenhetsskissen för uträkning.
När jag mätte upp 21 m hemma i min bostad och tog med mig mobilen vid testet, så stannade stegmätaren på 30 respektive 31 steg (2 ggr).

Först idag läste jag i FUP att M:s mobil har registrerat 23,62 m, vilket är närmast exakt med min uträkning och gångtestet.

Jag finner testet intressant som sagt då det är en form av rekonstruktion.

Som du menar så är 48 steg och 5 m, längre. Går också väl ihop med vad M berättar: hämtar mobilen i sovalkoven, går mot badrummet, träffar J på vägen, småpratar, går till badrummet, går ut till köket och sätter sig, går och lägger sig efter hamburgaren. Överhuvudtaget ses M röra på sig mera andra gången och endast 5 m skiljer de bägge tillfällena åt.

Precis så önskar man att utredningen gjort, går de steg med Maja och mätt up hur hon kan ha rört sig i lgh!

Ja, jag kan omöjligt tänka mig att tjejerna kunnat räkna ut hur Majas mobils rörelser skulle passa ihop med just toabesök, mobilrörelser (som de naturligtvis inte visste om vid tillfället vare sig att det registrerades eller att det senare skulle kunna/bheöva passa ihop med varandra) och tider.

På det viset kan man kanske fundera runt att det inte är en slump att Maja rör sig med sin mobil.
- Att hon faktiskt inte var med om mordet och att Johanna agerade ut mot Tove när hon trodde att Maja sov och Tove skulle gå.
Eller
-Att hon faktiskt var med om mordet på ett eller annat sätt.

Å andra sidan kan det faktiskt vara på exakt det sätt Maja säger, oavsett om hon sovit eller inte. Hon kan ju faktiskt ha varit vid alkoven när mordet skedde, för att hon mådde dåligt, sov eller inte vlle "veta", inte ville delta.

Det kan ju finnas många olika alternativ här, några ex:

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Precis, den rättsmedicinska undersökningen styrker inte att M har varit med vid mordet. Snarare lutar det åt att J ensam har låst T:s armar med sina ben. "Det är möjligt" svarar rättsläkaren när hon får frågan om J själv har kunnat hålla fast armarna med sina ben.
Däremot var "sannolikheten liten" att det har gått till som J säger om M:s fasthållande.

Så att det inte skulle finnas något som motsäger det, motsägs av rättsläkarens svar på den andra frågan. Åtminstone går det att slå fast att J i sådana fall minns fel om M:s fasthållande.

M har aldrig försökt ljuga om sina två badrumsbesök, tvärtom har hon berättat att hon gick tillbaka till sängen och hämtade sin mobil. I de sista förhören gör hon sitt yttersta för att minnas så mycket som möjligt, det är min uppfattning.

02:43 är innan J drar iväg till Donken ja och här är jag övertygad om att M har tagit fel; hon hämtar mobilen efter att J gått iväg första gången, inte andra. Den detaljen sänker inte trovärdigheten eller ändrar något avgörande i övrigt.

ADHD/ADD och drag av autism som är M:s diagnoser: Citerar: – "För många personer med NPF är det ständigt ett problem att inte kunna koncentrera sig. Det drabbar både arbetsminnet och därmed också långtidsminnet. Men när informationen väl hamnat i långtidsminnet kan det fungera precis som hos andra, säger Åke Pålshammar. Men det krävs ofta en fokusering även här, det vill säga att man vet vad man letar efter i minnet och orkar fullfölja den tanken en längre stund."

Vad som är kännetecknande vid autism är en förmåga att minnas detaljer, även sådana som den utan diagnosen sorterar bort per automatik.
I M:s förhör kan man se hur många detaljer av natten som dyker upp när hon gör en kraftansträngning och försöker minnas.

Nä, så varken stegräknaren, som inte kan visa var i lgh Maja rörde sig, och inte heller riktigt när (hon kan ha rört sig i lgh hur mycket /litet som helst mellan tiderna), eller den rättsmedicinska undersökningen är indicier av något mått för rätten att luta sig mot.
Citera
2023-04-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag har stor respekt för dina inlägg då de alltid är genomtänkta och välformulerade. Jag har också förstått utifrån att följa tråden att du läst ett och annat domslut och således har på fötterna vid dina texter och kloka argument.

Men måste fråga hur du tror denna kommande dom står sig mot t ex diskoteksbranden där man inte kunde urskilja vem som tänt på men alla blev dömda för att det inte gick att utreda vem som gjort vad. Man la stor tyngd vid att alla befann sig där och att de på grund av vänskapsband stärkte varandra i gärningen. Man resonerande även vidare att de kom till platsen tillsammans och lämnade tillsammans. Där hade man heller inte på förhand kommit överens om att man skulle döda 60+ personer. Du får gärna rätta mig om jag har fel i något avseende och att denna dom inte är applicerbar i denna situation.

Det som jag tycker talar som ett starkt indicium i detta mål är att de hade samförstånd i situationen på Nöjet genom att avlägsna Tove från en folkrik plats och samförstånd i avlägsnandet av kroppen. Både tiden före och efter mordet sker i samförstånd. Tiden för mordet är ett enda virrvarr av uppgifter.

Men blir onekligen en intressant dom (om man bortser från det hemska dådet) avseende hur rätten kommer att resonera kring hennes uppgifter om att hon sov igenom ett mord. Det kan nog skaka om Sveriges rättsväsende om man kan komma undan mord enbart genom att säga att man sov. Eller alla andra möjliga brott, bara uppge att man sov.

Jag tror att hennes förklaring om att hon sov kommer att ha låg trovärdighet, särskilt med tanke på att det är så korta stunder (inte bara enligt hälsoappen, även hennes eget vittnesmål) och att hon trots dessa mikro-pauser missat att det ringer på dörren vid två tillfällen, det är dunsar och sparkar i vägg. Jag tror helt enkelt att det ses som orimligt.

Jag tycker att det finns en indiciekedja emot henne, där alldeles för många delar behöver ”bortförklaras” med alternativa lösningar för att det ska vara rimligt. Men sen hur rätten resonerar, återstår att se.

Min teori är att MH och JJ misshandlat TT i lägenheten (MH berättat för samsittaren att TT har grovt misshandlats) men att JJ slutligen dödade TT med stryptag. Det är därför MH känner så stort obehag när hon sammankopplas med mordet och TTs döda kropp men hon förmår inte säga sanningen för att riskera att dömas för mordet då hon ”endast” medverkade i misshandeln. Hon är rädd för att placera sig själv överhuvudtaget i rummet då det kan sluta hur som helst om hon erkänner sin inblandning. Nu har hon en chans att komma ut på andra sidan och tar den.

Tack!
Har inte följt tidigare fall då jag är för känslig för det och jobbar i ett helt annat område.
Men ATT LÄSA det du skriver, om riktiga händelser och tidigare domar så får man en bra inblick i hur rätten dömt...
Visste eller minns nog dåligt hur det gick med branden i rättegången , men den påverkade mig extra mycket då jag flyttade till Gbg när det hände och åkte förbi när det ff rök.....så fruktansvärt!!!!!
Började följa det här tack vare att jag har en dotter som nu är 18 och en yngre som är 12 och flera hot i 3 år från tjejer/tjejgäng mot den äldsta och även mot mig, och de har försökt få henne att ses, " bli vänner "osv.....då ville jag följa det här och försöka förstå än mer om tjejer i åldern 16-20- Internet- hur det påverkar osv...
Då finns det förhoppning om den sk Indicekedjan och att M döms likt de som var med vid branden?
Citera
2023-04-04, 21:18
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
TT åt ingen ”haschkaka” till natt-teet. Det är bara en väldigt osmaklig kommentar. Det står klart i obduktionsrapporten att det inte finns några spår av det du antyder.

TT var uppenbarligen inte medvetslös utifrån JJs vittnesmål, TT sparkade och slogs för sitt liv, sparkarna i väggen bekräftas av grannens uppgifter. Således överensstämmer JJs och grannens historia om att Tove med stor sannolikhet inte var medvetslös.

Jag har inga uppgifter på hur många män det är som dödat sina respektive (utan att de är medvetslösa) och där de inte fått några avvärjningsskador. Men jag tvekar på att det är ”många”.

Nu var det ju så att JJ hade haschkakor i sin frys enligt fup, har du missat den detaljen? Jag menar att JJ kan ha bjudit den ovetande TT på en sådan kaka för att just droga henne, få henne loj och medgörlig. Eller varför inte GHB, svårt att upptäcka vid drogtest och kan användas för att dopa hästar, inte omöjligt att det använts i travföretaget JJs pappa hade......

Varför ska man tro på JJ utsagor??? När det passar, eller?

TT SAKNAR ju FÖRSVARSSKADOR enligt obduktionsrapporten, har du glömt det?

Det kan nog vara viktigt för JJ att hävda att TT var vid medvetande, för tänk vad fegt och fult om JJ har misshandlat och strypt en helt medvetslös människa.......
Citera
2023-04-04, 21:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag har också funderat i dom termerna. Men tiden TT kan ha varit placerad där är inte lång. Dock lär hudtemperaturen sjunka betydligt fortare än (invändig) kroppstemeraturen. Så ja..
Jag är inte främmande för tanken att J gömt T I förrådet, men jag tänker mig att det räcker att kroppen antar omgivande lufttemperatur även i lgh för att den ska uppfattas som kall.
Citera
2023-04-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Jo, han hördes i rättegången, han skjutsade även JJ till Mc Donalds.

Inte den grannen. Detta var en kvinna.
Citera
2023-04-04, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror inte att rätten kommer att lägga särskilt stor vikt vid Ms påstående att hon sov.
Däremot tror jag att de noga kommer att överväga huruvida det är möjligt för en tjej att utföra mordet ensam.
Det, tror jag, kommer att vara det avgörande ställningstagandet.
Jag tror att grannens uppgifter om dunsar och sparkar i väggen avgör domen. Det talar för att TT inte blev medvetslös av fallet i golvet, utan kämpade emot. Hade JJ gjort det ensam så borde det finnas skador på JJ. Det talar för att MH faktiskt hjälpte till. Att MH hjälpte till att lura TT till lägenheten och hjälpte till att skaffa undan kroppen efteråt talar också för att hennes medverkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in