2023-04-04, 19:00
Medlem
Rompers avatar
Son*y Björ* är inne på samma linje som Clea (och även Leif GW) ang. obduktion/protokoll.
Han uttalar sig i senaste avsnittet av podden Försvunnen.
Citera
2023-04-04, 19:03
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan678
När sa Tove repliken "vad håller ni på med"? När hon började bli slagen?
När hon gick in på toa och J och M var där?
Var det med betoning på NI eller på PÅ?
Det fetade, det är ingen som vet.
Det är inte ens säkert att dessa ord har uttalats, det är något som JJ påstår...
Citera
2023-04-04, 19:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Eftersom M angav det som förslag till gömställe, tänker jag att hon nog sett ett utrymme där, inte bara en stege.

Helt säkert är det dock inte. Det kan lika väl vara att hon bara drog till med det för att hon sett en dörr där.

Jag minns inte när hon sa det. Om det var i förhör är det lite konstigt att utrymmet inte är avsökt med hund.

Jag har inte koll på om eller hur utrymmet avsökts, men det borde ju gjorts. Dock kanske inte lika säkert att det avsökts med hund.

Aktbilaga 153 / s. 1196

"Var kan Tove ha varit under tiden Johanna åker till Donken?
M: Eh, jag tror att Tove var i Johannas walk in closet."

" F: Hon har ett förråd precis utanför sin lägenhet?
M: Mmm.
F: Okej.
BF: Alltså på samma våningsplan?
M: Mmm.
BF: Okej.
F: Som hör till alla lägenheter eller bara hennes lägenhet, vet du det?
M: Nej jag vet inte riktigt. Allas tror jag inte den hör till men hon har i alla fall tillgång till det.
F: Har du varit där inne någon gång?
M: Ja det har jag.
F: Hur ser det ut liksom det här med ja, hur ser det ut?
M: Eh, alltså det är ändå ganska stort, eh, eh, det är, eh, ja men cementgolv, eh, ja alltså det står lite grejer där inne men jag minns inte vad det är riktigt.
F: Nej. Är det ett utrymme eller är det avdelat i småbitar om man säger så?
M: Ett."
Citera
2023-04-04, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
JJ har väl sagt att MH höll i Ts händer ?
Och om jag minns rätt från Rättegången , om det stod korrekt i liven , så var Ts ena hand svullen och skadad som såg ut att vara pga slag eller att någon tryckt den .
Och att den andra handen var för skadad för att analysera .

Har funderat på det med den svullna handen, har de varit alla tre i badrummet som är rätt så litet och JJ håller på att strypa Tove så kan en stressad MH som får impulsiva kommandon lätt ha trampat på hennes hand och därmed får Tove en klämskada.
Då blir det ju rätt stor vikt som dessutom är koncentrerad på enbart handen.
Citera
2023-04-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Men det ser ju jättestort ut, lika stort som köket, förutom troligen takhöjden, men en död person ligger ju ned.

Det är inga som helst problem med att få in en kropp där.

Det finns väl rätt många män som helt ensamma har misshandlat sina flickvänner/fruar/ex till döds. JJ är ju lika stor och tung som en genomsnittlig man, huvudet längre än TT.

Jag tycker inte alls det är omöjligt, speciellt inte om TT har "sänkt medvetandegrad", eller t o m är medvetslös. TT hade enligt vänners uppgifter problem med alkoholen, så högst troligt drack hon ett glas vin eller 2 i köket hos JJ. Kanske med några droppar drog i, eller varför inte en haschkaka till natt-teet?

Mmmm, nu verkar ju inte MH vara den personen som snabbt uppfattar och MEMORERAR vad som ska sägas, det verkar behöva nötas in, om, och om igen....

Polisen kanske tyckte att att det var lite konstigt att den som föll så hårt i badrummet inte var det minsta skadad, och kanske inte ens märkbart berusad.

Jag tror att polisen säkerligen hade begärt tillträde i lägenheten, och då tittat runt lite.....och då även i badrummet (där då "olyckan/fallet" ägt rum), och då ligger det ett lik där.......

För JJ tror jag att den risken var ganska överhängande.

Det har jag också tänkt på.
Om JJ var medveten om att grannen ringde på dörren vilket hon väl uppgett i förhör så kanske hon ville flytta kroppen till förrådet snabbt i fall hon skulle få påringning av polisen. Enligt FUP verkar inte hundarna ha sökt där. Polisen såg nog ingen anledning till det då inte är ett vanligt förråd.
Citera
2023-04-04, 19:20
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det var jag.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag har grubblat mycket på de ca 30 minuter som föregick mordet, och vad Tove utsattes för under den tiden. Du beskriver ett väldigt troligt scenario.

Men hur kommer det sig att de två männen i lägenheten under inte hörde Tove skrika under misshandeln? Det är det som jag inte får in i scenariot.
Hur misshandlar man någon utan att denne skriker? Eller handlar det om ännu grövre våld än vad vi någonsin kunnat föreställa oss, att de tryckt in något i Toves mun och tejpat över och misshandlat henne båda två? MH har enligt beskrivning varit fysiskt tuff i fotboll och handbollen och inte funkat som lagspelare. MH kan mycket väl ha ställt upp på misshandel för att visa sig tuff och lojal mot JJ.

Jag tror på alkohol med drog i, och en plötslig attack med slag i huvudet, framifrån, TT sitter ned, möjligen slag vid ögat, men med ett tillhygge.

Citat:
T blev överrumplad, fälldes och fick därefter knytnävsslag mot huvudet? Men det förklarar inte övriga skador.

Inte knytnävsslag, det brukar lämna skador/blåmärken på förövarens egna händer. Det måste ha varit med ett tillhygge....

Citat:
Ursprungligen postat av stockdum
Nja. Om man skall prata sannolikt och osannolikt så är det extremt osannolikt att ett mord begåtts. Mord begås nämligen extremt sällan. ca 50ppm i Sverige enligt BRÅ. Det blir nästan lite Tage Danielssonskt att hävda, å ena sidan osannolikt å andra sidan sannolikt. På lawline så förklaras att det skall vara ca 95% säkert för ett bevis. Nu kan jag inte sånt men så stod det och jag antar att det är en utbildad jurist kanske till och med en advokat som skrev det. Vad är sannolikheten för att hon sov?

Hur som helst. De punkter som åklagaren lutar sig mot, att MH (sannolikt) var med och mördade är följande:

Från sammanfattningarna i första inläget:
1. Åklagaren: Majas hälso-app har registrerat 33 steg klockan 02:19 och 48 steg klockan 02:43.
2. Han belyser att varken Maja eller Johanna använt sina telefoner mellan klockan 01.50 och 02:49, dvs under den tiden Tove tros ha dött.
3. Registreringarna i Majas Hälso-app talar emot att hon låg och sov under mordet
4. Han belyser att varken Maja eller Johanna hade några skador när de greps; vilket talar mot att det skulle ha varit en "jämn kamp".
5. Han påtalar att det är "osannolikt" att en person ensam skulle klara av att strypa någon på det sätt som beskrivits i förhören.

Att en iPhone skulle registrera aktivitet är ganska så väl utrett men steg är betydligt mer diskutabelt. Särskilt i en vardagssituation. I snitt upp till 21.5% fel [1] och i värsta fall som IT-forensikern skriver upp till 40% fel. Jag sa i ett annat inlägg att jag inte var så bevandrad i iPhone. Det har ändrats de senaste dagarna, på det teoretiska planet. Före iOS 16 så var det aktivitet som registrerades. Man _antar_ att det är steg. Jag har lagt en telefon (en Android) i min säng några nätter nu. De två senaste så har jag tydligen gått 5 och 17 steg. Och nej, det har jag inte gjort. Men telefonen tror det för jag har rört mig i sömnen. Jag har för närvarande en skada i ett ben vilket gör att jag behöver vrida mig lite då och då. Antar att det är det som registreras som steg. Om man nu är full/onykter och går och lägger sig (med en telefon i sängen/kläderna) så vrider man sig också. Har testat det också (i lördags). Visserligen inte full (men väl en bit över 0‰) efter några drinkar och ett glas vin i lördags. Då var jag tydligen uppe och gick 22 steg. Här finns definitivt plats för Svegfors att hävda "tokig data". Det finns en hel del forskning på just iPhone och forensisk data. Här är en [2]. Därmed är punkt 1 och 3 förklarade (sannolikt) och det följer i så fall att punkt 2 faller också. Kvar blir 4 och 5 som jag inte alls håller för osant att det går att förklara. Tex. Om det nu inte stämmer med punkt 1, 2 och 3 så är ju förklaringen till punkt 4 "inga skador", på MH, att hon sov. Punkt 5 antar jag är enkel att visa att det har hänt förut och därmed mycket väl kan ha hänt nu med. Svegfors får avsluta med Q.E.D.

[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29179653/
[2] https://www.sciencedirect.com/sdfe/reader/pii/S2666281723000057/pdf

Ett jättebra och intressant inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det ”mytomspunna” förrådet finn inte.

Enligt MH är dock förrådet rymligt och det har cementgolv. MH har personligen varit i det här förrådet, enligt henne själv.

https://imgur.com/VLKIo40

Planritning från Hemnet!

Det är lika stort som JJs kök!

https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-494m2-centrum-vetlanda-kommun-storgatan-71-19580258#gallery
Citera
2023-04-04, 19:26
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomah89
Förstår inte heller varför folk skriver om
Förrådet. Stod ju klart att det inte finns något.
Roligt att behöva flytta in i JJ’s lägenhet då badrummet renoverades.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det har du naturligtvis rätt i. Det primära här är inte om utrymmet ser ut som MH beskrev, utan om en kropp kan få plats där. Det ligger ju väldigt nära lägenhetsdörren, så det vore förstås snabbt/enkelt att dra en kropp dit.

Planritning på huset, JJs lgh och FÖRRÅDET, som är lika stort som JJs kök!

Bild "våning 2"

https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-494m2-centrum-vetlanda-kommun-storgatan-71-19580258#gallery
Citera
2023-04-04, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det har jag också tänkt på.
Om JJ var medveten om att grannen ringde på dörren vilket hon väl uppgett i förhör så kanske hon ville flytta kroppen till förrådet snabbt i fall hon skulle få påringning av polisen. Enligt FUP verkar inte hundarna ha sökt där. Polisen såg nog ingen anledning till det då inte är ett vanligt förråd.

Men "förrådet" är ju inget som har med hyresgästerna att göra, rimligtvis är ju den dörren låst.
Och leker vi med tanken att dörren är öppen så vill man nog inte lägga ett lik där.
Har JJ tillgång till utrymmet så har ju de andra grannarna också det.

JJ vet ju bara att någon knackat på, inte vem.
Det kan ju lika gärna vara grannen tvärs över som knackat på och som står och kollar i sitt titthål.

Finner det väldigt långsökt att man vill dra ut ett lik direkt efter någon har knackat på, för det är ju direkt efter om man ska gå på MHs lögner om toabesök.
Citera
2023-04-04, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan inte se att Rullman har snävat in tidpunkten för mordet, iaf inte mer än att jag såg ett tidsspann i direktrapporteringen

SR Jönköping, direktrapporteringen:
(Mina fetningar)

"Tove dödas någon gång mellan klockan 01:51 och 02:49, men det går att ytterligare snäva in det här tidsspannet, enligt åklagaren. Snarare kan det vara så att Tove dog omkring 02:30. Det ska han återkomma till."

Ja, det blir viktigt att snäva in tiden.

Om Rullman återkom till det har jag inte sett från rättegången, men jag utgår från att han gjort det, kanske vid slutpläderingen.

Denna tidpunkt för mordet, och hur Rullman visar på hur han kommit fram till denna mer exakta tidpunkt är ju viktig för att visa på någon som helst aktivitet från Maja.

Annars kan man ju enbart gå på att Maja varit i lgh, och att appen visar förmodligen på att hon varit vaken vid 02:19 och 02:43, men inte ens det kan man med säkerhet säga.

Tidsuckan i Majas mobil är just vid mordtiden, vilket ju kan tyda på att Maja faktiskt var aktiv på något sätt. Att hon la ifrån sig mobilen för att hjälpa till.

Men det kan ju tyda tvärtom tyda på att Maja gick och la sig. Även om dunsarna hördes neråt, vet vi inte hur det låter i rummet intill. Och även om Maja både hörde dunsar och grannens påringningar, dvs var vaken, är det inte heller ett bevis på att hon aktivt deltagit på något som helst sätt.

Det kan faktiskt vara Johanna som hämtat Majas mobil för att Maja inte skulle larma, men sedan lämnat tillbka den, eller bara hämtat den åt Maja, typ jag messar från Donken vid det sista tillfället.

Maja har svarat Johanna när hon var på Donken vid 02:59, det är väl det enda bevis vi har för att Maja är vaken och med. Det meddelandet ser jag ändå som att det funnits ett slags samförstånd om resan innan.

"Är i donkendriven nu" skriver JJ. Det meddelandet skriver man inte normalt om man åker så kort resa som från Storg 71 (kl 02:46) till McD (framme 02:52), vilket är bara 5 minuter senare, och 12 minuter efter man åkt iväg skriver man att man är i kön. Inte heller skriver man sådant till en sovande, eftersom meddelandet avslöjar att man vill tala om hur långt man kommit mer.

Det är ett lugnande meddelande, som man kan se att Maja varit med på noterna innan. Maja gör inga frågor, eller beställer något, bara: tummen upp emoji.

Men detta bevisar inte heller att Maja sett eller vet att Tove är död, ligger där omkring nånstans.

Även om Rullman har gjort en slags tidslinje som visar att Maja har varit med från början, aktiv i letandet efter Tove på Nöjet, är det också ett mycket svagt indicium.

Ingen vet vad JJ hade för tankar då, det finns bara bråket innan och att de gemensamt väntat ut Tove, lurat henne genom att säga att de bad om ursäkt och på det viset fått med henne hem.

Jag kan inte se hur rätten ska kunna se att baktanken där var mord, särskilt inte från Majas sida. Idén om mord kan ha kommit där och då, men hur ska man kunna bevisa att Maja är med på det? Kan man ens bevisa att mord var på agendan innan själv mordet kom?

Därför kan man inte som ett led i indiciekedjan ha med den första etappen vid Nöjet vad gäller Maja. Hon har visserligen vetat om Johannas helt sjukliga hat och tidigare avsikter att döda Tove, och på det viset borde hon avråda Tove att följa med, eller själv försöka skylla på fylla (vilket hon kanske gjorde??).

Det räcker inte att visa att Maja kan ha varit uppe vid tiden före och efter mordet, även när JJ var på Donken. Tiden måste ringas in mer och platsen för var Tove legat måste också kunna visas.

Jag tror hon går fri från mordet, för det finns inget som är tillräckligt starkt som indicium som kan hålla uppe en indiciekedja i rätten.

Håller inte riktig med i resonemanget. Det är ytterst relevant att båda är i högsta grad aktiva i händelseförloppet både före och efter mordet. Att man gemensamt kommer överens om en falsk historia som man sedan berättar för polis och anhöriga. Rätten ska göra en sammantagen bevisbedömning. Att fastställa exakt händelseförlopp eller dödstidpunkt är i sig inte nödvändigt. Motiv är inte heller nödvändigt, det är ju någonting ytterst subjektivt.
Citera
2023-04-04, 19:35
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

/.../

Om jag läst eller hört minns jag inte, har heller inte tid att söka, men rättsläkaren sa att T var inkapaciterad, antingen av fasthållning eller att det var ett överraskningsmoment och att hon blev medvetandesänkt av skadorna.
Som rättsläkaren uttalade sig om: sannolikheten för att skadorna har orsakats av en gärningsperson ökar om den avlidna har befunnit sig i en försvarslös ställning t ex pga medvetandepåverkan pga skador i huvudet.
Citat:
Att T blev överrumplad känns givet och att hon blev medvetandesänkt av alla de skador hon hade, tycker jag låter mycket troligt. Dessutom var hon alkoholpåverkad. Då behövdes ingen "hållare" eftersom trycket på halsen på någon sekund medförde medvetslöshet.
Skador i huvudet orsakade av trubbigt yttre våld borde ha medfört mer eller mindre medvetandesänkning och i den beskrivningen är jag enig med C.S - en hjärnskakning är trolig med tanke på att hon faller hårt och överraskande till golvet genom att J tar tag i T:s axlar och fäller henne.

Promillen på 1.2 som du nämner, påverkar därtill reaktionsförmåga och kraft i lemmar. En hjärnskakning är omtumlande och skarp smärta i ryggslut, huvud och armar tillsammans med överraskningsmomentet leder till ett fysiskt övertag för den både större och förmodligen starkare J (T hade väl inte tränat fotboll på ett år heller). J var till skillnad mot T dessutom nykter.

Det hårda och djupa trycket, i synnerhet över halsartärerna kan i sig ha bidragit till viss medvetandesänkning inom ett kort stund. Enligt rättsläkaren, även om hon använder andra ord för att uttrycka saken.
Citat:
Om T blev fasthållen i armarna, hade hon ben och bål fria att kämpa med och möjlighet att skrika för full hals innan J satte tummarna på halsen.

Jag har fortfarande inte blivit överbevisad om att fasthållning är det mest troliga.
Resonerar likadant som du här; om T varit vid fullt medvetande i det inledande skedet, hade det ökat möjligheten att ge ifrån sig höga ljud innan J lade greppet runt halsen.

En viss medvetandesänkning till följd av hjärnskakning med yrsel, illamående, smärta. Efter någon minuts omtöcknad kan hon ha återfått krafter, åtminstone tillräckligt för att sparka i väggen.

Det finns mycket i utredningen som pekar på att J var fast besluten om att ha ihjäl T. Hon lyckades inte första gången, med stor besvikelse och ilska efteråt.

Under förhörens gång ser man att hon heller inte drar sig för att lägga skulden på M, för bl a dikterna i datorn. Ljuger obehindrat om att hon har missbedömt M och att hon har haft tillgång till J:s digitala enheter.
Till och med grannen misstänkliggör hon som den som ska ha rövat bort T.

Varför skulle en hämndlysten kvinna som J frångå sitt invanda mönster i fråga om huvudgärningen?
Dessutom är det listigt av henne att lägga in M som medskyldig då hon saknar möjlighet att säga emot J:s påstående om 10 sekunder. För J kunde nog aldrig föreställa sig att hon skulle åtalas för mord, nu när hon hade varit så ärlig och berättat om den tragiska olyckshändelsen.

Så, J har allt att vinna på att dra in M. Ingen slipper undan J:s hämnd och särskilt inte bästa vännen som när hon skvallrade om dumpningen, begick en dödssynd.
Och som M menar så var J stolt över att ha lyckats så hon går säkerligen omkring med kluvna känslor nu efteråt, då hon ändå klantade till det.
Senast redigerad av Reviews 2023-04-04 kl. 19:37.
Citera
2023-04-04, 19:38
Medlem
Citat:
Planritning på huset, JJs lgh och FÖRRÅDET, som är lika stort som JJs kök!

Bild "våning 2"

Det är inte i närheten, du blir lurad av att det är rektangulärt på bilden.

Kollar du på bilderna ifrån utsidan av huset så ser du ju att nästan hela JJs kök är en utbyggnad, en väldigt stor utbyggnad dessutom.

Luckan på taket tyder även på att stegen rimligtvis sitter direkt innanför dörren, lägg även till att dörren till det utrymmet är mycket djupare in mot taket än vad JJs ytterdörr är om du kollar bilden ifrån trapphuset som en skribent lade upp nyss.
Citera
2023-04-04, 19:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Planritning från Hemnet!

Det är lika stort som JJs kök!

”Förråd / Vindsutrymme”

Ojj, det ser ut som ett mycket lämpligt utrymme för den som snabbt vill dra undan en kropp. Stämmer helt ok med vad MH beskrev.

https://imgur.com/z7exOk0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in