• 1
  • 2
2023-04-04, 19:26
Medlem
MrWalross avatar
Hej kära flashbackare!
Har renoverat min lgh och gubbarna har även bytt plats på fiberlådan banhof installerade.

Är tbx i hemmet nu och har satt igång min asus router. MEN
Wifi nätverket jag hade innan är online, är alltså ansluten men ingen Internet åtkomst i vare sig PC eller telefon.

Någon som vet vad jag kan göra?
Tänkte slå en pling till banhof och se om de kan hjälpa mig, eller så raderar jag wifi nätverker och skapar en ny?
Uppskattar svar, har gaming abstinens!
Citera
2023-04-04, 19:32
Medlem
One2Manys avatar
Var gubbarna du hade där nätverkstekniker?

I annat fall ska de ge fan i att tafsa på fiberlådor.
Citera
2023-04-04, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Var gubbarna du hade där nätverkstekniker?

I annat fall ska de ge fan i att tafsa på fiberlådor.
Precis, även risk att grannar drabbats
Citera
2023-04-04, 19:36
Medlem
Duvlorts avatar
Snickare flyttat på fiberlådan? Antagligen har väl de knäckt svetsen.
Citera
2023-04-04, 19:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWalros
Hej kära flashbackare!
Har renoverat min lgh och gubbarna har även bytt plats på fiberlådan banhof installerade.

Wifi nätverket jag hade innan är online, är alltså ansluten men ingen Internet åtkomst i vare sig PC eller telefon.

Tänkte slå en pling till banhof och se om de kan hjälpa mig, eller så raderar jag wifi nätverker och skapar en ny?
Ring nätverksägaren, reklamera till dina klantiga byggare!
Citera
2023-04-04, 19:55
Medlem
Citat:
Hej kära flashbackare!

Har du kollat igenom så att alla kablar sitter i där dom ska sitta? Kan ju va så enkelt att dom har dragit ut kablarna när dom flyttat på lådan och sen inte kopplat in det korrekt efter?
Citera
2023-04-04, 20:21
Medlem
MrWalross avatar
Tack för alla svar.
Det är en "vit" firma med all kompetens för dessa saker så tvivlar inte. De hade en gubbe här med fiber expertis som löste de.
Grannarna har sin fiber som vanligt, ingen som sagt något!

Ska ringa banhof men undrar mer vad de kan åstadkomma genom sina felsökningar på telefon?
Citera
2023-04-04, 20:37
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

Alla fiberkonvertrar (det som konverterar fiber till vanlig nätverkssladd) har en länklampa för fibern. Lyser den?

Det kan tänkas att fiberkonvertern är inbyggd i ett litet plastskåp. I så fall kanske det behöver slitas upp för att se. Vissa modeller kan vara lite bökiga, du kan lägga upp en bild på skåpet i så fall så får vi se.
Citera
2023-04-04, 21:00
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Tack för alla svar.
Det är en "vit" firma med all kompetens för dessa saker så tvivlar inte. De hade en gubbe här med fiber expertis som löste de.
Grannarna har sin fiber som vanligt, ingen som sagt något!

Ska ringa banhof men undrar mer vad de kan åstadkomma genom sina felsökningar på telefon?
Hände i vårt radhusområde, bostadsrättsförening, fibern var av i det hushållet o dom fick dra om det.
Citera
2023-04-04, 21:28
Medlem
amentjeinas avatar
Ta en bild på omvandlaren så man ser alla lysdioder.

Är det en inteno? Länk

Om lysdioden "wan" inte lyser så får den inget ljus.
Sen ska det sitta en nätverkskabel i port 1 på den där till din router.

Om du har banhofs egna omvandlare så bör du ha en svart liten dosa, kolla så "wan" eller "link" lyser.

Om nu den inte lyser och du har en inteno så kan du på eget bevåg öppna upp locket ovanför och ta en bild där inne med.
Citera
2023-04-04, 23:43
Medlem
MrWalross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amentjeina
Ta en bild på omvandlaren så man ser alla lysdioder.

Är det en inteno? Länk

Om lysdioden "wan" inte lyser så får den inget ljus.
Sen ska det sitta en nätverkskabel i port 1 på den där till din router.

Om du har banhofs egna omvandlare så bör du ha en svart liten dosa, kolla så "wan" eller "link" lyser.

Om nu den inte lyser och du har en inteno så kan du på eget bevåg öppna upp locket ovanför och ta en bild där inne med.

Hej, har en Banhof svart.
Jag ser att Link lyser inte.
Jag har en nätverkskabel till routern!
Finns 3 kablar inkopplade, ström, nätverkskabel och en till vit med blåa huvud.
Ursäkta min okunskap, nyfiken bara om de blivit bubbel eller trubbel.
Citera
2023-04-05, 03:56
Medlem
TheFinals avatar
Har du sett till att vänta ett tag innan du börjar koppla om, slå av o på grejjer och ändra inställningar?

Sätt i grejjerna, låt det stå i 30-60min.
Först då kan man vara säker på att allt stabiliserat sig med timeouts och liknande.

Har du fortfarande inte wan/link så ringer du nätägaren, inte leverantören av internet (om det inte råkar vara samma).
Ofta är det stadsnät av olika slag, framgår ofta på fakturan om du betalar X till bahnhof och Y till nätägaren i din avgift. Inte sällan el/energibolag som äger fibern.
Brukar sitta lappar i trappuppgången.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in