Citat:
Ursprungligen postat av
bellesblues
Ett beroende funkar inte riktigt så som du beskriver. En person som är beroende är inte frisk för att den råkar vara nykter en stund. Den personen behöver en längre behandling för att tillfriskna. Oftast på över ett år ibland fler. Jag tycker han borde få LVM och befinna sig under kontraktsvård på låst behandlingshem istället för fängelse ja.
I fängelset kommer han inte behandlas för sitt missbruk utan enbart förvaras.
När han kommer ut är han lika sjuk som innan.
Tro mig, jag vet vad ett beroende innebär. Jag vet med 100% säkerhet att jag känner till ALLT kring detta många gånger bättre än dig. Först och främst LVM är en soc-lag. Här är det alltså soc som ansöker om LVM och en förvaltningsrätt tar beslutet. I detta fall, när de har begått ett sånt här brott så handlar det inte om LVM. De blev med all rätt dömda till ett fängelse men varför tror du inte att de kan få vård? De kan mycket väl få behandling i fängelset då det finns ett tiotal behandlingsanstalter och behandlingsavdelningar på nästan alla anstalter i landet. Om han av någon anledning inte hamnar på något sådant finns alltid chans till en vårdvistelse i slutet av straffet. Du verkar inte besitta några som helst kunskaper i ämnet så varför försöker du mästra folk som kan detta bättre än dig? Tycker du att han ska vara på ett behandlingshem i nästan fyra år?