2023-04-04, 08:24
Medlem
Dom
https://delafil.se/b45203a53fa5347b/Lunds_tingsra%CC%88tt_B_5838-22_Dom_20230403.pdf
Citera
2023-04-04, 08:39
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmaximusen
Ok, det sista var tanken att de kan friges efter 2/3 av straffet för att uppmuntra gott uppförande under fängelsetiden.

Kan du utveckla varför du tycker han utvisas?

Vård? - hela hans misär är ett rop på hjälp. Han har dock fått hjälp i första instans via företagshälsan som uppenbarligen inte var tillräcklligt. Sluten vård på beroendeklinik är nog det endast som hjälper.
Det verkar vara ett mulitfaceterat provblem som drivit honom till narkotika. Mobbning, psykisk ohälsa, en bypass operation för övervikt som indikerar att han var gravt överviktig och kanske där var redan problemen? Fängelse torde inte bota hans orsakt till beroende.

Citat:
Ursprungligen postat av bellesblues
Vård för hans missbruk såklart (som klassas som sjukdom)

Så alla som har en sjukdom vid tiden de begår ett brott ska dömas till vård istf fängelse? Tänk efter! Han var nog frisk någon gång under tiden han hade alla dessa droger på lager så då kunde han väl ha gjort sig av med dem?

Vård får man vid mildare brottslighet eller om man vid brottet lider av allvarlig psykisk störning och här handlar det inte om lite beroendeproblematik, du ska vara helt flippad för att få vård istf fängelse. Till och med jag tycker domstolarna ibland kan vara lite väl hårda då väldigt få får LRV vid grov brottslighet, men vid missbruk så är det för mig självklart att man vid sådan här brottslighet döms till långa fängelsestraff och inte till att vistas några månader på nåt behandlingshem. Det händer ju inte ens så varför önskar ni något sådant? Jag tycker att vi är mesiga som det är!

Vart annars kan hans missbruk bli bättre än i fängelse? Tror ni han kommer kunna fortsätta sitt missbruk på kåken? Utvisas ska han för att han inte kommer ifrån Sverige och har begått grov brottslighet. Har han medborgarskap så ska det dras in!
Senast redigerad av ngingo 2023-04-04 kl. 09:20.
Citera
2023-04-04, 09:04
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha5678
Dom
https://delafil.se/b45203a53fa5347b/Lunds_tingsra%CC%88tt_B_5838-22_Dom_20230403.pdf
Tack!

Fängelse i 3 år och 9 månader alltså.
Citera
2023-04-04, 09:09
Medlem
Har följt hela processen och nu kom domen, 3 år 6 månader för dom båda. Allan får tillägg på 3 mån pga misshandel.

Har varit en otroligt intressant läsning, hoppas dom båda tar chansen nu att bli rena och komma på fötter igen.

Någonstans tycker jag synd om dom, dom har blivit offer för drogerna som sen inte går att styra och nu är deras liv förstört.
Det är ju ganska tydligt dom båda inte mått bra tidigare och därför sökt sig till drogerna.

Med det sagt håller jag tummarna för fängelset hjälper dom komma på rätt spår😊
Citera
2023-04-04, 09:57
Medlem
ngingos avatar
Det var ungefär lagom tycker jag. Dumma jävlar. Varför inte köra på receptbelagd narkotika när han lätt kunde fixa t ex oxy? Detta har säkert tagits upp i tråden redan men de hade ju lätt kunnat undvika narkotikabrott av detta slag. Hade de varit smartare än de var hade de kunnat gå på nåt LARO-läkemedel och behandlat sig själva och hållit sig flytande. Det finns hyfsade "uppåtdroger" att tillgå om man har möjligheten att skriva ut recept också.
Citera
2023-04-04, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ngingo
Det var ungefär lagom tycker jag. Dumma jävlar. Varför inte köra på receptbelagd narkotika när han lätt kunde fixa t ex oxy? Detta har säkert tagits upp i tråden redan men de hade ju lätt kunnat undvika narkotikabrott av detta slag. Hade de varit smartare än de var hade de kunnat gå på nåt LARO-läkemedel och behandlat sig själva och hållit sig flytande. Det finns hyfsade "uppåtdroger" att tillgå om man har möjligheten att skriva ut recept också.
Han åt både oxycodone och oxynorm och ett annat morfinpreparat samt benso också förutom heroinet
Citera
2023-04-04, 12:24
Medlem
bellesbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ngingo
Så alla som har en sjukdom vid tiden de begår ett brott ska dömas till vård istf fängelse? Tänk efter! Han var nog frisk någon gång under tiden han hade alla dessa droger på lager så då kunde han väl ha gjort sig av med dem?

Vård får man vid mildare brottslighet eller om man vid brottet lider av allvarlig psykisk störning och här handlar det inte om lite beroendeproblematik, du ska vara helt flippad för att få vård istf fängelse. Till och med jag tycker domstolarna ibland kan vara lite väl hårda då väldigt få får LRV vid grov brottslighet, men vid missbruk så är det för mig självklart att man vid sådan här brottslighet döms till långa fängelsestraff och inte till att vistas några månader på nåt behandlingshem. Det händer ju inte ens så varför önskar ni något sådant? Jag tycker att vi är mesiga som det är!

Vart annars kan hans missbruk bli bättre än i fängelse? Tror ni han kommer kunna fortsätta sitt missbruk på kåken? Utvisas ska han för att han inte kommer ifrån Sverige och har begått grov brottslighet. Har han medborgarskap så ska det dras in!

Ett beroende funkar inte riktigt så som du beskriver. En person som är beroende är inte frisk för att den råkar vara nykter en stund. Den personen behöver en längre behandling för att tillfriskna. Oftast på över ett år ibland fler. Jag tycker han borde få LVM och befinna sig under kontraktsvård på låst behandlingshem istället för fängelse ja.
I fängelset kommer han inte behandlas för sitt missbruk utan enbart förvaras.
När han kommer ut är han lika sjuk som innan.
Citera
2023-04-04, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Tack!

Fängelse i 3 år och 9 månader alltså.

Sorry att jag inte kollar själv men han blir av med legget också? Får han fortsätta vara läkare/kirurg efter det?
Citera
2023-04-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Då förstår man vilken otroligt låg nivå det är på läkarkåren i Sverige. Men svenne idiotbanan förstår det fortfarande inte.

Snarare att Allan kunde vara charmig när han ville. Jag har haft oturen att ha arbetat med honom för ett antal år sedan. Jag såg inget som uttryckligen kan kallas vårdskada men väl bristande omdöme och en underlig attityd mot både kollegor och patienter.

Han hade ett dåligt rykte som sträckte sig långt utanför kirurgkliniken. Den stora frågan för många redan då var varför han alls fick jobba kvar. Och det här var alltså väl innan missbruket så vitt vi vet.
Citera
2023-04-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Sorry att jag inte kollar själv men han blir av med legget också? Får han fortsätta vara läkare/kirurg efter det?

Legitimationsfrågan går utanför rättegången, beslut fattas senare av IVO och HSAN. Men legget kommer garanterat att dras. Fast det kanske dröjer, fängelsestraffet gör lustigt nog att det inte är så brådskande att dra legget för att hindra att han jobbar.
Citera
2023-04-04, 12:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nivash
Legitimationsfrågan går utanför rättegången, beslut fattas senare av IVO och HSAN. Men legget kommer garanterat att dras. Fast det kanske dröjer, fängelsestraffet gör lustigt nog att det inte är så brådskande att dra legget för att hindra att han jobbar.

Ok, tack. Förstår.

Personligen (som inte jobbar inom vården) är jag lite kluven. Självklart ska han straffas för detta och jag hade inte velat ha honom som läkare då han missbrukade heroin men samtidigt så kan han bli en bra läkare/kirurg igen om 4 år när han kommer ut från fängelset och är nykter.

Men absolut, kan vara så att han förbrukat det förtroendet.
Citera
2023-04-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ok, tack. Förstår.

Personligen (som inte jobbar inom vården) är jag lite kluven. Självklart ska han straffas för detta och jag hade inte velat ha honom som läkare då han missbrukade heroin men samtidigt så kan han bli en bra läkare/kirurg igen om 4 år när han kommer ut från fängelset och är nykter.

Men absolut, kan vara så att han förbrukat det förtroendet.

Det går att ansöka om att få tillbaka legg efter att det är draget om man kan bevisa att man har åtgärdat omständigheterna som ledde till att det drogs. Särskilt vid missbruk.

I Allans fall hoppas jag inte att han får tillbaka det. Han var olämplig av skäl utöver missbruket som inte är lätta att ändra på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in