2023-04-04, 15:21
Medlem
PU. Du måste skoja. Fokusera på honom du. Så fokuserar vi på de riktiga gm.
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tar ett friskt omtag igen.

Det är mycket fokus på vilka som är GW Perssons två gubbar. Det är på sin plats att påtala att Skövde-polisen inte delar GW Perssons teori. Vad det sedan beror på finns det förklaringar till. Dels kan det naturligtvis ligga prestige i saken, dels är polisen intresserad av bara en gärningsman. Det sistnämnda behöver GW Persson inte ta hänsyn till, samtidigt som jag vill påstå att det tänket begränsar Skövde-polisen grovt. Noterbart är att Peter Thylén på Kalla fall är väl medveten om PU som möjlig gärningsman, men att han har låtit meddela att typ "en person som du nämner i fallet var under 21 år vid tillfället" - vilket alltså innebär att PT syftade på just PU som är född 1972-06-05, och att han är ointressant att "jaga" därför att han inte kan åtalas för mord.*** Det är också på sin plats att påpeka att GW Persson har haft fel förut och att han i vart fall inledningsvis gav sin egen teori bara 50/50 procents chans att vara rätt. Senare har GW Persson "skärpt" sitt uttalande till att han är "säker", men om det beror på att han anser sig ha filat fram ett bättre "tänk" (han säger att han har "räknat ut det") eller om det beror på att han insåg att hans tugg om "50/50" inte var så lyckat, låter jag vara osagt.

*** Enligt flera nyhetskanaler föreslås staten sänka åldern som någon kan åtalas för mord vid från 21 år till 18 år. Dessutom ska en sådan lagändring gälla retroaktivt. Om detta blir verklighet om några år, kan polisen plocka in PU om de tror på honom som gärningsman och/eller inblandad. En sådan lagändring skulle vara oerhört välkommen, för om PU skulle vara skyldig kan verkligheten till slut komma ikapp honom. Som det är nu blev han en fri man 2007 - om han skulle vara gärningsmannen, som sagt.
Citera
2023-04-04, 15:45
Medlem
Som vanligt inga som helst alternativ till BW/MK/HMJ. Av den simpla anledningen att inga andra passar in. Och av den simpla anledningen att alla vi andra har förstått GW korrekt. Det är lite ovanför din nivå så du får bita dig fast i de oväsentliga detaljerna.
Citat:

Det är mycket fokus på vilka som är GW Perssons två gubbar. Det är på sin plats att påtala att Skövde-polisen inte delar GW Perssons teori. Vad det sedan beror på finns det förklaringar till. Dels kan det naturligtvis ligga prestige i saken, dels är polisen intresserad av bara en gärningsman. Det sistnämnda behöver GW Persson inte ta hänsyn till, samtidigt som jag vill påstå att det tänket begränsar Skövde-polisen grovt. Noterbart är att Peter Thylén på Kalla fall är väl medveten om PU som möjlig gärningsman, men att han har låtit meddela att typ "en person som du nämner i fallet var under 21 år vid tillfället" - vilket alltså innebär att PT syftade på just PU som är född 1972-06-05, och att han är ointressant att "jaga" därför att han inte kan åtalas för mord.*** Det är också på sin plats att påpeka att GW Persson har haft fel förut och att han i vart fall inledningsvis gav sin egen teori bara 50/50 procents chans att vara rätt. Senare har GW Persson "skärpt" sitt uttalande till att han är "säker", men om det beror på att han anser sig ha filat fram ett bättre "tänk" (han säger att han har "räknat ut det") eller om det beror på att han insåg att hans tugg om "50/50" inte var så lyckat, låter jag vara osagt.

*** Enligt flera nyhetskanaler föreslås staten sänka åldern som någon kan åtalas för mord vid från 21 år till 18 år. Dessutom ska en sådan lagändring gälla retroaktivt. Om detta blir verklighet om några år, kan polisen plocka in PU om de tror på honom som gärningsman och/eller inblandad. En sådan lagändring skulle vara oerhört välkommen, för om PU skulle vara skyldig kan verkligheten till slut komma ikapp honom. Som det är nu blev han en fri man 2007 - om han skulle vara gärningsmannen, som sagt.
Citera
2023-04-04, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag erkänner att jag inte riktigt förstått dina inlägg, men dina inlägg har ju inte heller varit helt konsekventa. Pudelfrillan har också missförstått dina ord i ett inlägg. Vissa av dina supporters tolkar också BW:s klipp av fotot som en reaktion på boken, vilket inte fungerar eftersom klippet var 2012 och boken utgavs 2018.

Hur som helst så har vi nu kokat ned det hela till

A Det finns ett foto taget 1992 som beskriver BW och MiKj som "sambos". Divadnil erkänner i inlägget nedan att det inte behöver betyda att de formellt är sambos.

B Fotot klipptes 2012 av BW och lades ut och finns ännu utlagt.

C Någon gång under 2018 har facebook-vänskapen mellan BW och MiKj upphört och MiKj har raderat fotot på Björn. Enligt Divadnil skedde raderingen i samband med diskussionen på Flashback tidig höst 2018, men rimligen skedde det efter diskussionen eftersom raderingen omnämns i tråden först i maj 2021.

D Det går inte att avgöra om MiKj raderat fotot på grund av 1) han inte längre är vän med BW eller 2) han inte vill valsa runt på Flashback med ett av sina foton.

Oavsett varför MiKj tar bort sina foton så är det inte för att han och BW skulle känna igen sig i GW:s beskrivning av grabbarna. Beskrivningen passar helt enkelt inte på dem. Enligt Pudelfrillan är det för att andra inte skall förstå att det är just BW och MiKj som avses, men om GW skall läsas lite tvärtom så borde ju alla möjliga gärningsmän på Hincs lista plocka bort sina foton...

Du skriver att du inte längre ser mig lika positivt som skribent, men hallå, detta är ett anonymt forum. Det enda jag är intresserad av är att det som skrivs är faktabaserat. Om folk gillar mig eller inte skiter jag i. Om man hela tiden sneglar på vad folk tycker, ja då blir man en IB03 som hela tiden gömmer sig bakom ordet "spekulation" och vägrar att riskera en fläck genom att ta ställning till om GW verkligen kommunicerat med Skvagg. Om du föredrar en fegis som IB03 så säger det mer om dig än om mig.

Visst är mycket antaganden i detta forum, men inte allt, och intelligens kan ge oss en hel del ledtrådar om vad som är rimligt. Jag misstänker att skälet till att du faller för Pudelfrillan och Skvagg är att din slutledningsförmåga inte är den bästa. Det framgår av ditt sätt att skriva och jag gissar att om du halar fram ditt betyg från högstadiet så är matematik, fysik och kemi inte dina direkt bästa ämnen. Personer med bristande logisk förmåga tenderar ty sig till flocken, bli ett gatans parlament och delta i lynchningar baserade på antaganden och rykten... Förmodligen hör du och Pudelfrillan till de lite tystare i klassen, som gömmer sig i flocken, men vågar träda fram först på ett anonymt forum.

Du skriver i juli 2018:

Pudelfrillans missförstånd:
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Ytterligare ett lågvattenmärke där du vräker ur dig en massa onödigt ordbajseri om oss användare. Den här pajkastningen är störande för andra användare som vill delta i tråden eller följa den förstår du inte det? Man kan nästan tro att BW och MK ligger dig varmt om hjärtat så som du går i gång. Sansa dig lite. Och sluta skriv med röd text i tid och otid, röd text bör endast användas om du har något extraviktigt att belysa. Den som inte längre har några argument tar till personliga påhopp och där är du nu. Tragiskt. Du efterfrågade bild och fick den, därefter börjar du tjafsa om den andra bilden som var redigerad och som diskuterades 2018, det är fem år sen. Varför skiftar du fokus?
Citera
2023-04-04, 16:43
Medlem
ThordOlavssons avatar
Jag har aldrig sagt att IB03 var dålig i matematik, kemi och fysik. Läs innan du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Varför inte bara skriva: Skvagg och Pudelfrillan har fel? Det räcker bra med det, alla förstår vad du menar då - garanterat! Prova det nästa gång 👍🏻

Varför skriva spaltmeter där du förlöjligar (klassisk härskarteknik) andra skribenter å det grövsta, varvat med fula slag under bältet och grova personangrepp?

Det måste finnas en psykologisk förklaring till ditt beteende, någon form av skyddsmekanism kanske? Rädsla? "Bättre förgöra än förgöras" typ? Är du rädd för något? Svårt att tolka det på något annat sätt eftersom det här verkar vara på liv och död för dig. Spekulation

Jag vill ha ett svar på varför du spyr ur dig all den här skiten? IRL anmäler folk varandra för sånt här.
Förklara det här för mig nu, en gång för alla så jag förstår, ok?
Visa att du är man och har lite balls nu - ducka inte.

Jo en sak till. Du drar dig inte heller för att fantisera ihop saker, ren rappakalja. Som tex hur dålig IB03 måste ha varit i matte, fysik och kemi - rena rama fantasier alltså (som du ofta beskyller andra för att lida av), vad har sånt här med saken att göra? Du påstår även att IB03 och jag var dom tysta i klassrummet och att vi nu tar vi igen det i tråden, det är ju absurda påhopp.
Har förresten en följdfråga på ditt sista resonemang, med tanke på ditt eget beteende i tråden:
Var du knäpptyst i klassrummet? 🤐
Citera
2023-04-04, 16:50
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Ytterligare ett lågvattenmärke där du vräker ur dig en massa onödigt ordbajseri om oss användare. Den här pajkastningen är störande för andra användare som vill delta i tråden eller följa den förstår du inte det? Man kan nästan tro att BW och MK ligger dig varmt om hjärtat så som du går i gång. Sansa dig lite. Och sluta skriv med röd text i tid och otid, röd text bör endast användas om du har något extraviktigt att belysa. Den som inte längre har några argument tar till personliga påhopp och där är du nu. Tragiskt. Du efterfrågade bild och fick den, därefter börjar du tjafsa om den andra bilden som var redigerad och som diskuterades 2018, det är fem år sen. Varför skiftar du fokus?

Divadnill! Du har noll att komma med. GW:s text stämmer inte på BW och MiKj så varför skulle de vara rädda för ett foto på de två tillsammans? Det betyder noll och inget om de så varit riktiga sambos i tio år.

Försök få in i din hjärna att en stor mängd av Helenas vänner genom åren har raderat foton från Facebook på sig och sina vänner helt utan att för den skull vara mördare.

Men jag håller med dig om att Pudelfrillan borde sluta med röd text. Det är ett otyg. Eller är det bara min röda text som stör dig?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-04-04 kl. 17:01.
Citera
2023-04-04, 17:03
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Som vanligt inga som helst alternativ till BW/MK/HMJ. Av den simpla anledningen att inga andra passar in. Och av den simpla anledningen att alla vi andra har förstått GW korrekt. Det är lite ovanför din nivå så du får bita dig fast i de oväsentliga detaljerna.

Kära lilla trådförvillare. Du och Pudelfrillan klarar ju inte ens av att säga vem BW:s medhjälpare var, så hur kan ni påstå att ni förstått GW rätt när ni själva inte är överens?

Du är en clown!
Citera
2023-04-04, 17:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
PU. Du måste skoja. Fokusera på honom du. Så fokuserar vi på de riktiga gm.

Vilka är de riktiga "gm"? Är det alltså flera gärningsmän nu?
Senast redigerad av Ugglan. 2023-04-04 kl. 17:30.
Citera
2023-04-04, 17:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Som vanligt flaggar jag för PU som ett alternativ. Han passar in om man inte låser sig stenhårt på GW Persson. BW passar dock inte in på GW Perssons beskrivning om förhören. Ingen av BW, HMJ och MK passar in som boende utanför Mariestad.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-04-04 kl. 17:31.
Citera
2023-04-04, 17:37
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag tänker vidare och nu handlar det om PR och de anonyma tips som lämnades in mot honom. Det har frekvent misstänkts i tråden att de anonyma tipsen skulle ha lämnats in av BW mot PR. Några bevis har aldrig kunnat presenteras. Jag anar att det som skedde mot PR, nu upprepas mot BW eftersom PR är död och inte längre ses som en framkomlig väg. Jag tror att "samma någon" ligger bakom de här två dreven.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-04-04 kl. 17:42.
Citera
2023-04-04, 17:41
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
...

Citat:
...

En rak fråga till er: Har ni enats om vem som skulle vara medgärningsman än? Eller har ni fortfarande varsin aspirant?

Vovvsan: Vem är ditt tips?
Skvagg: Vem är ditt tips?

Eller ska ni ta båda för säkerhets skull och på kuppen opponera er mot GW Perssons två gubbar?
Citera
2023-04-04, 17:43
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Tråden behöver naturligtvis ett omtag, men för ett omtag behövs också lite input. För egen del skulle jag vilja ha input om Sh*ane, men trots att han beskrivs som en i högsta grad otrevlig person så finns det ingen som släpper på den centrala infon, kan han ha haft en bil som passar in på den Carina såg.

Beträffande GW:s grabbar så skrev jag häromdagen om att Prinzezzan skrivit något som jag tyckt var mycket intressant, men sedan tappat det. Här är källan:

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
---En annan uppgift säger att en släkting till den PT som "presenterats" här ovan ska ha träffat HA vid badet under den aktuella dagen. Någon av dem får gärna komma in i tråden och bekräfta/dementera. Personer som tillbringat tid med HA under sista dygnet/sista dygnen kan ha noterat om det hänt något annorlunda eller bara berätta vilka människor som fanns runt henne.

Denne släkting ska tillsammans med DL (som också namngivits här ovan) varit på stan under den aktuella natten, nära Stadsparken. Dessa två ska ha avvikit under natten, enligt ytterligare en källa (en tredje källa).

Jag vet själv inte sanningshalten i dessa uppgifter, det är därför jag tar upp dem och frågar.

De personer som Prinzezzan nämner ovan är personer som bor på landet (PT och DL) om jag förstår rätt vilka som avses. Om släktingen till PT bor på landet vet jag inte, men om man skall söka personer som passar in på GW:s beskrivning: jämårig, bor utanför Mariestad mm så kan en lantbo vara intressant.

Om det rör sig om en person i parken och inte varit på Stadt och som lämnar tidigt så kan det tänkas att denna person möter Helena och erbjuder skjuts. Personen i fråga har då inte setts med Helena och blir förhörd sent.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-04-04 kl. 18:07.
Citera
2023-04-04, 18:13
Medlem
Prinzezzans avatar
Syftet med den här tråden är väl att diskutera runt Helenas försvinnande? Kan vi inte lägga ner alla glåpord, förlöjliganden med personangrepp, som enbart verkar kränkande? Vad hjälper det fallet att påstå att alla som har ett IQ på +100 fattar det och det (och därmed insinuera att de som inte når den nivån, inte fattar)? Och att upprepa det gång på gång på gång? Jag är övertygad om att ett lägre IQ-värde än så inte spelar så speciellt stor roll för att förstå sig på "Flashback-nivå". Det behövs mer än så. Vad sägs om lite EQ, förmåga att diskutera, förklara och samarbeta, ha nyfikenhet och lite ödmjukhet t ex?

Låt alla ha sina åsikter och förklara varför man har just den synvinkeln, tycker jag. Det räcker med att man inte håller med och skriva varför. Ett par gånger. Samtidigt som man är tydlig om vad man vet, tror eller är övertygad om. Det är helt skilda betydelser som ligger i de orden. Om man kan få fram det på ett tydligt sätt, så borde tjafsen, tjaten och upprepningarna bli färre. Eller också inte. Vad tror ni andra?

Risken med en aggressiv, kränkande attityd - samtidigt som "motparten" kanske blir ytterligare "triggad" av detta - tror jag är att folk, som kanske vill bidra i tråden med förslag, tips, idéer m.m., drar sig för att skriva. Samtidigt kommer tråden att avstanna och stå och stampa på samma ställe, sida upp och sida ner.

För att återgå till trådens topic, är det någon som vet om det verkligen hölls en efterfest på Ekudden den aktuella kvällen/natten? Jag håller på att kika i tråden efter uppgifter som rör detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in