2023-04-04, 16:52
Medlem
Reimers avatar
Uppdatering från Bakhmut av WarMonitor.

Citat:
Bakhmut Frontline Situation:
Centre- Heaviest battles from the north and south there is brutal street fighting taking place.
South sector- fighting around the stadium area slight advances have been made.
Flanks- Near Ivanisvke stable, towards Bohdanivka increase intensity.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1643252923067932672
Citera
2023-04-04, 16:53
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Fantastiskt bra jobbat av Putin och Lavrov!

För ett drygt år sen hade varken Sverige eller Finland en tanke på att gå med i Nato.

Snacka om att dessa dårar har noll kontakt med hur civiliserade länder fungerar.

Att hota sig fram och anfalla suveräna grannländer kanske går hem bland ryssar men inte i övriga Europa

Ja, vilken jävla katastrof för Rysslands strategiska läge! Helt plötsligt har man en jättelång gräns direkt mot ett NATO, men i princip inget att försvara den med, eftersom man kört fast i det mest fiaskoartade kriget i modern tid. Bra jobbat Putin! Din dumma jävla kommunist och gangster!
Citera
2023-04-04, 16:55
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror minorna är det största hindret mot offensiver, för båda sidor. Ryssarna har kört på många minor och det kommer Ukraina också få problem med när de skall göra offensiv.

Jo, men jag har nog fått med mig att Ukraina är medvetna om detta problem. Att minröjning (snabbt) måste lösas vid en offensiv. Likaså att man behöver kommer över åar/floder.

Denna del tror jag Ukraina jobbar på, när man ser på materiell man fått. Bekymret som jag ser det är : Har man fått tillräckligt med utrustning för att köra en offensiv djupt nog ?

(har man reserver, för problem uppstår säkert under "resans gång" ?)
Citera
2023-04-04, 16:57
Medlem
Lite synd att vädret slog till och sinkade motoffensiven en massa veckor. Förhoppningsvis bir det torrare snart.
Citera
2023-04-04, 17:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, men jag har nog fått med mig att Ukraina är medvetna om detta problem. Att minröjning (snabbt) måste lösas vid en offensiv. Likaså att man behöver kommer över åar/floder.
Denna del tror jag Ukraina jobbar på, när man ser på materiell man fått. Bekymret som jag ser det är : Har man fått tillräckligt med utrustning för att köra en offensiv djupt nog ?

Det kanske blir mindre offensiver som för ryssarna. Jag tror doktrinen med blixtkrig och "combined warfare" är lite föråldrad för dagens krig. Orsaken är moderna vapens långa räckvidd. Ens trupper blir sårbara från flankerna om man gör djupa offensiver. De måste vara mycket breda för att säkra flankerna.

Ukrainas största hopp är bristande rysk moral och stridsvilja. Ryssarna kanske flyr som i östra Kharkiv, eller t.o.m. kapitulerar.
Citera
2023-04-04, 17:10
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Sverige släpps inte in i NATO och cornycopia fick istället nöja sig med att känna stolthet över att svenska blir ett av de officiella språken bland natomedlemmar. Lite patetiskt tycker jag.
Vad får dig att tro att sista ordet kring Sveriges medlemskap är sagt?
Sinom tid blir Sverige också medlem och det patetiska ligger väl i att Ryssland som agerar på att stoppa Natos expansion ser till att göra Nato starkare än någonsin tidigare med ännu längre gräns. Sverige och Ukraina kommer snart också.
Citera
2023-04-04, 17:12
Medlem
MuntertMongos avatar
Kom ihåg att förra gången Ryssland imploderade var det Rasputin som låg bakom debaclet. Denna gång är det raset putin som orsakar det. Det är fanimej lite poetiskt.
Citera
2023-04-04, 17:25
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Omvärlden har desto fler erfarenheter av att bli invaderade av Ryssland.. Intresserant att NATO utvidgas ännu mer nu: allt tack vare Putler😉

Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Det gör dom ju givetvis inte! Är du helt blåst eller?

Möjligtvis att ryssar gör det med tanke på hur blåsta de är

Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Vilka idiotiska anspråk från världens till ytan största land. Det är 790 km till Vilnius, 892 km till Helsingfors. Som jämförelse kan nämnas att det är 932 km mellan London och Berlin. Tittar du på en karta så ser du att det inte bara är långt mellan London och Berlin utan också att det händelsevis ligger ett par andra länder mellan de båda städerna.

Skulle alla länder kräva att få ha 700-800 km från sin huvudstad till närmaste gräns så är det inte många länder som blir kvar i världen. Från Stockholm är det mindre än 100 mil (1000 km) till inte mindre än 10 andra länders huvudstäder.
Men Ryssland saknade en hamn som var isfri vintertid. Därför är Krim viktig för Putin.
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Du menar efter att ryssland invaderade Sverige?
Ryssland har invaderats rätt ofta.
En gång av en svensk här. År 1610 intog ”vi” Moskva. Några veckors tid, men ändå.

Hur som helst, Putin är orolig och vill säkra sina gränser.
Vill kunna komma ut på världshaven i händelse av storkrig. Sevastopol är viktig för honom.
Citera
2023-04-04, 17:33
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Utrustning är nog inte dilemmat ? Snarare att bromsa ukrainarna i de nya förbanden så att de inte blir för ivriga för snabbt . Anfallsstrid kräver bra mycket mer träning och samordning av förbanden. I synnerhet så måste de få bort det " gamla tänkandet / arvet från sin tid i sovjet "

Hela tanken med västerländsk teknologi fallerar om man använder " Rysk Taktik och strategi " det arvet måste tränas/utbildas bort ( Ukraina verkar dock ha väldigt bra rådgivare och ett överlägset informationsövertag )
Citera
2023-04-04, 17:34
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Det är en ny situation att NATO-medlemmar motarbetar NATO (Turkiet och Ungern) och sympatiserar med landet NATO är skapat för att försvara sig mot (Sovjet/Ryska Federationen). Så vi vet inte hur detta kommer att utveckla sig. Övriga NATO kommer nog inte acceptera det i längden. Kanske blir två länder uteslutna eller så tvingas de att ta sida för Väst igen.

Tror inte heller det. NATO kommer inte acceptera att bli en allians med interna stridigheter p.g.a Ungern och Turkiet. De kommer att få foga sig eller så åker de ut. Mitt bet är att bägge åker ur. Tror inte något av länderna är medlemmar om 5 år.
Citera
2023-04-04, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Men Ryssland saknade en hamn som var isfri vintertid. Därför är Krim viktig för Putin.

Ryssland har invaderats rätt ofta.
En gång av en svensk här. År 1610 intog ”vi” Moskva. Några veckors tid, men ändå.

Hur som helst, Putin är orolig och vill säkra sina gränser.
Vill kunna komma ut på världshaven i händelse av storkrig. Sevastopol är viktig för honom.

Ja, sant, glömde bort det kriget, tänkte på nordiska kriget.

Men det var ju ett tag sen, vi bygger ju inte vår säkerhetspolitik utifrån vad som skedde på 1600-talet och våra krig med danskarna.
Citera
2023-04-04, 17:44
Medlem
Citat:
Det är en ny situation att NATO-medlemmar motarbetar NATO (Turkiet och Ungern) och sympatiserar med landet NATO är skapat för att försvara sig mot (Sovjet/Ryska Federationen). Så vi vet inte hur detta kommer att utveckla sig. Övriga NATO kommer nog inte acceptera det i längden. Kanske blir två länder uteslutna eller så tvingas de att ta sida för Väst igen.

Jag tror du har rätt.
Tveksamt att Sverige skall gå med i NATO där vetoturken Erdogan och Ungern har så stor makt.

Kan bli en kul vändning på det här.
Sverige ställer kravet på att Turkiet och Ungern utesluts för att gå med i NATO.
Tror att Turkiet och Ungern då snart är ute ur NATO eller får be på sina bara knän på Svenska UD att få vara kvar.
Med en kriminell och galen stat som Ryzzland inpå sina knutar kn dom försöka blidka Sverige. Tveksamt att det skulle hjälpa efter det debacle de orsakat NATO och Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in