2023-04-04, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Här tycker jag svensk lag är för generös med de åtalade... i amerikansk domstol hade MH redan varit körd.. livstid och JLJ dödsstraff... Annika Östberg fick ju verkligen en första klassesens upplevelse av amerikansk rättsväsendet och då funka inte bort förklaringar om att hon ingenting visste osv.

Måste dock understryka att det är min lekmannamässiga tolkning. Har inte en juridik-bakgrund utan bara ett intresse. Så jag kan ha fel i min analys.

Men generellt skall samförståndet kunna styrkas. Ett verkligt exempel är när Person A tog emot Person Bs rock innan han misshandlade Person C. Person A dömdes för samförstånd då han höll i rocken under misshandeln av Person C. Så det krävs en ganska obetydlig insats men samförståndet skall kunna bevisas.

Då kan man resonera kring följande:

MHs sök av Tove inne på Nöjet för att få med Tove hem till JJ. Här är ett tydligt exempel på att de i samförstånd vill förmå Tove att följa med till ett avskilt ställe. MH borde rimligen förstått att det hade kunnat sluta illa med tanke på JJs beslutsamhet att skada Tove vid tidigare tillfällen. Så här får MH svårt att hävda att hon inte var med på planen att slå JJ, då det finns en stark talande historik kring vad JJ tidigare utsatt TT för samt för hatet som JJ hyste för TT. Så det faller sig att den initiala delen sker i samförstånd. Därefter sker förloppet efteråt i samförstånd. Jag tycker att det är ett ganska starkt indicie att även mord-delen borde skett i samförstånd.
Senast redigerad av Pippilotte 2023-04-04 kl. 14:05.
Citera
2023-04-04, 14:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag har inget minne av att ha läst något om misshandel vare sig under förhören eller rättegången förutom i det sammanhang när Clea och JJ ville få strypningen till misshandel.

Jag tror att strypningen föregicks av en misshandel där troligtvis MH deltog eftersom avvärjningsskador saknades på alla tre. Men att JJ själv tog stryptaget när hon i stort sett var kraftigt omtöcknad och att ett grepp på 10-15 sekunder fick henne medvetslös och i en försvarslös ställning. Det är troligtvis därför MH också tar ett så kraftigt avstånd från mord-delen.

Men eftersom en misshandel inte passar JJs agenda om olyckshändelse så utesluter man denna ur historien. För det hade varit väldigt besvärande för JJ att de vid Nöjet planerar en misshandel som utförs och dessutom avslutas med strypgrepp.
M berättar för samsittaren att T utsatts för grov misshandel och rättsläkaren menade att Ts alla skador uppkommit av yttre våld åsamkade av någon annan.
Citera
2023-04-04, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M berättar för samsittaren att T utsatts för grov misshandel och rättsläkaren menade att Ts alla skador uppkommit av yttre våld åsamkade av någon annan.

Ja det stämmer, vet inte om det var menat som en fråga eller ett konstaterande. Men det jag ville lyfta här att denna grova misshandel fått väldigt lite utrymme i diskussionen och att skadorna på TTs kropp rimmar inte med deras historier om en enda fällning. Jag tror snarare att MH delat med sig av information till samsittaren om ”grov misshandel” för att den faktiskt är sann.
Citera
2023-04-04, 14:15
Medlem
why123s avatar
Citat:
Jag tycker inte att det är rimligt men för att kunna fällas för samförståndsdelen så måste det vara bevisat att hon medverkat under gärningen i någon mån, kan t ex vara så liten del som att hålla för dörren att TT inte kommer ut. Det är väl denna del som blir svår att bevisa, att hon gjort något aktivt vid gärningen, även om det är yttepyttelite. Det är här det skaver och varför det är 50/50 chans att hon faktiskt blir dömd. Det beror på hur stark rätten anser indiciekedjan vara när det saknas bevis på att hon gjort något som helst under mordet. Då syftar jag till att bli fälld för mord.

Hon kan fortfarande bli fälld för annat där bevisbördan är lägre, t ex medhjälp.

Ja men hur ska man kunna bevisa det. Det finns ju inte kameror i lägenheten. Det räcker ju att hon nekar eller säger att hon sover.

Då ställs ju två GM emot varandra. Även om det som åklagaren sa "att det går att lämna utan avseende att hon sov" så hur ska man bevisa det? Kommer detta att bli det nya? Trots dunsar och allt så bara vidhålla "jag sov" så ska åklagaren bevisa att så är inte fallet. Det fanns ju inte bevis från vare sig JJ eller MH under Toves naglar. Vad hade hänt om inte JJ tagit det mesta på sig? Då hade det bara blivit att de skyllt på varandra vem skulle blivit dömd då?
Citera
2023-04-04, 14:16
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Måste dock understryka att det är min lekmannamässiga tolkning. Har inte en juridik-bakgrund utan bara ett intresse. Så jag kan ha fel i min analys.

Men generellt skall samförståndet kunna styrkas. Ett verkligt exempel är när Person A tog emot Person Bs rock innan han misshandlade Person C. Person A dömdes för samförstånd då han höll i rocken under misshandeln av Person C. Så det krävs en ganska obetydlig insats men samförståndet skall kunna bevisas.

Då kan man resonera kring följande:

MHs sök av Tove inne på Nöjet för att få med Tove hem till JJ. Här är ett tydligt exempel på att de i samförstånd vill förmå Tove att följa med till ett avskilt ställe. MH borde rimligen förstått att det hade kunnat sluta illa med tanke på JJs beslutsamhet att skada Tove vid tidigare tillfällen. Så här får MH svårt att hävda att hon inte var med på planen att slå JJ, då det finns en stark talande historik kring vad JJ tidigare utsatt TT för samt för hatet som JJ hyste för TT. Så det faller sig att den initiala delen sker i samförstånd. Därefter sker förloppet efteråt i samförstånd. Jag tycker att det är ett ganska starkt indicie att även mord-delen borde skett i samförstånd.

Jamen stackars Maja är ju så korkad och har diagnoser så hon förstod ju inte nånting av vad hon gjorde eller vad som hände.....
Citera
2023-04-04, 14:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja men det skaver på något sätt att inte MH erkänner misshandeln och tar straffet för misshandeln. Det hade varit ett bättre läge för henne. Men av rädsla för att åka dit på misshandel och mord-delen håller hon väl tyst för att hon inte är insatt i hur rättssystemet fungerar.

Men jag tycker att det är så mycket som tyder på detta, dels att JJ placerat MH där men osäker på hur MH medverkat.
MHs stora obehag för mordet och kroppens hantering.
MHs orimliga berättelse om vad som skett i lägenheten.

Anledningen till att ingen pratar om den grova misshandeln (MHs uppgift till samsittaren) är att varken JJs eller MHs försvar/historia har något att vinna på att denna informationen kommer ut, snarare tvärtom. Men Toves kropp vittnar ju om skador på både baksida och framsida, ben, rygg, huvud, öga, hand etc om att det inte känns rimligt att dessa enbart uppkommit under en fällning. Hur skulle det fallet i golvet se ut?
Att M deltagit i misshandeln kan vara tänkbart, MEN då tror jag inte att hon berättat om den för samsittaren.
Citera
2023-04-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men får inte rätten/domaren ha tillgång till fup så att de under förhandlingen kan kontrollera att hänvisningar till/påståenden om utredningen är korrekta?

Om tex åklagaren säger till ett vittne: ”nu verkar du ha ändrat dig, det du säger nu stämmer inte med vad du sagt tidigare, tex på sid xxx uppger du yyy”.
Och vittnet säger att åklagaren hittar på, får då inte rätten granska facit?

Bara undrar.

Vi har s.k. ”Muntligthetsprincipen” i rättegångsbalken, vilket betyder att det som sägs i rätten är det som gäller, oavsett om
det stämmer överens med vad som står i FUP, eller inte.
Citera
2023-04-04, 14:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja det stämmer, vet inte om det var menat som en fråga eller ett konstaterande. Men det jag ville lyfta här att denna grova misshandel fått väldigt lite utrymme i diskussionen och att skadorna på TTs kropp rimmar inte med deras historier om en enda fällning. Jag tror snarare att MH delat med sig av information till samsittaren om ”grov misshandel” för att den faktiskt är sann.
Rättsläkaren bekräftar grov misshandel, även om hon inte uttrycker sig så, så ja, det är säkert sant.
Om M varit delaktig, tror jag dock inte att hon hade nämnt den.
Citera
2023-04-04, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja men hur ska man kunna bevisa det. Det finns ju inte kameror i lägenheten. Det räcker ju att hon nekar eller säger att hon sover.

Då ställs ju två GM emot varandra. Även om det som åklagaren sa "att det går att lämna utan avseende att hon sov" så hur ska man bevisa det? Kommer detta att bli det nya? Trots dunsar och allt så bara vidhålla "jag sov" så ska åklagaren bevisa att så är inte fallet. Det fanns ju inte bevis från vare sig JJ eller MH under Toves naglar. Vad hade hänt om inte JJ tagit det mesta på sig? Då hade det bara blivit att de skyllt på varandra vem skulle blivit dömd då?

Konstigt nog blir våldtäcksmän som anser att de sov under våldtäckten friade när de uppger att de sovit. Just för att det inte går att bevisa. För ett par år sedan skulle man ta ett krafttag om detta och skapa någon form av vägledning för vad som krävs i ett bevis-läge när någon uppger att de sov igenom ett förlopp. Vet inte hur långt de kommit med detta.

Avseende om inte JJ tagit på sig det så fanns det väldigt mycket besvärande bevis/indicier emot henne utan hennes erkännande, några exempel på det är:
- Hennes hattexter
- Hennes mordbränningar
- Hennes googlingar
- Hon har en fight med TT på Nöjet
- Hon försöker anmäla TT på Nöjet
- Hennes lägenhet
- Hennes mobil-TTs mobil som rör sig ihoo
- Hennes mobil som rör sig till och från fyndplats
- Hennes lakan
- Hon som gör inköp på Dollarstore etc.

För att nämna några av bevisen emot henne.
Citera
2023-04-04, 14:28
Medlem
Citat:

Var det inte så att J erkände misshandel och stryptag i januari men att T dog var en olyckshändelse för att hon höll bara 10 sekunder typ. Enligt J.
M sa grovt misshandlad och strypt till samsittaren. Antingen var hon närvarande i badrummet och därför vet eller bygger det på vad J berättade för henne.
J uppgav ett kort stryptag men jag har inte läst något om att M kommenterat hur lång tid det tog. Har hon det?

Spontant verkar det konstigt att M skulle nämna detta om Ts krppp för samsittaren om hon deltog i själva mordet.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-04 kl. 14:46.
Citera
2023-04-04, 14:29
Medlem
WallabeJoys avatar
Ser ni diskuterar TTs skador, nämner inte någon av dem eller båda att de tappar henne i trappan, att Maja tappar henne, kan det inte varit så kroppen få ytterligareskador, tänker om man tappar en kropp i en stentrappa medger huvudet.

Dock har jag för mig Maja bar i benen om jag minns hennes förhör rätt.

Men bara en tanke att hon kan fiskartorpet när hon är död. De orkar ju knappt bära henne.
Citera
2023-04-04, 14:30
Medlem
Citat:
Rättsläkaren bekräftar grov misshandel, även om hon inte uttrycker sig så, så ja, det är säkert sant.
Om M varit delaktig, tror jag dock inte att hon hade nämnt den.

Jag vet inte om hon inte hade nämnt det, men jag tycker det är orimligt att TT blev grovt misshandlad och att JJ som ensam förövare isåfall är helt utan avvärjningsskador.

Det är en sak att hävda att strypningen är möjlig att utföra av en person och att inte få några avvärjningsskador då man kommer åt en speciell punkt och personen tuppar av inom sekunder.

Men jag tycker det är ett helt annat scenario att hävda att det endast är en person som ensam gärningsman, som kunnat orsaka den omfattande skadebilden på TT med inga avvärjningsskador själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in