2023-04-04, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Om hon nu inte kunde ta sig loss pga av de du nämner ovan, vikt osv, så borde hon kunnat försvara sig så pass att det funnits rivmärken på J's armar/hals o så tänker jag. Men som du säger, finns det en medhjälpare så är det helt andra förutsättningar.

Då MH uppenbarligen varit J's lilla nickedocka så ser jag inte varför hon INTE skulle hjälpt J genom att hålla i T. Hon gjorde väl minsta lilla sak för J som det verkat, vare sig det var smart eller inte. Hon var ju uppenbarligen redo att ljuga i förhör i 2 månader för att skydda sin "bästis", OM hon nu inte skulle varit med vid själva mordet.

Mm förutsatt att inte J snabbt lyckats sätta sina knän på hennes armar innan hon hunnit få upp dem för att riva henne. Vilket iof kanske hade minskat trycket över bröstkorgen då tyngden fördelats annorlunda?
Men det börjar ju flimra framför ögonen redan efter nån minut när man blir strypt...
Är det möjligt att det gått så fort att bli medvetslös?

Tre veckor teg M väl, men i övrigt har du ju rätt, ser ju tyvärr inte bättre ut. Men alternativa tillvägagångssätt måste ju enligt lag kunna uteslutas för fällande dom.
Citera
2023-04-04, 12:06
Medlem
[quote=SthlmHolmes|84043341]
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag ser följande som besvärande för MH:
- Det är hon som eftersöker Tove på Nöjet för att få med henne hem till JJ. Detta visar på ett deltagande som främjar händelseförloppet.
- Hennes rörelsemönster i lägenheten sammanfaller i en väldigt nära anslutning till mordet.
- Flertalet korta 20 minuters tupplur där hon inte uppfattar oljudet som sker några meter ifrån. Både dunsar och knackningar på dörr. Snabb återkoppling till JJ via sms men trots det somnar mellan tuggorna.
- Att hon i samförstånd med JJ transporterar och gör sig av med kroppen. Ett agerande i samförstånd i efter-förloppet och i för-förloppet med att få med Tove från Nöjet talar även för ett samförstånd under mordet.
- Hon befinner sig på mordplatsen
- Starkt lojalitetsband mellan JJ och MH (se t ex hovrättsdom från diskoteksbranden, där stort fokus lades på deras vänskapsband och de blev fällda alla fyra (?) trots att man inte visste vem som gjort vad mer än att de befunnit sig på platsen och en av dom tänt på) och samförståndet utgjordes av nära band.
- JJ placerar henne vid mordet och JJs berättelse har högre trovärdighet då den rimmar bättre med bevisläget i övrigt jämfört med MHs berättelse

Jag ser följande som förmildrande för MH
- Det är inte hon som har en konflikt med TT utan det är JJs konflikt
- Det finns inga DNA bevis som binder henne till Tove
- Rättsläkarens utlåtande säger att en ensam gärningsman är möjligt
- Det går inte att bevisa att hon inte sov
- Det går inte inte att bevisa att hon utfört någon gärning i mordet mer än JJs berättelse

Försvårande
Maja skyllde från början även dumpningen av kroppen helt på Johanna.

Håller med, ytterligare en omständighet som sänker trovärdigheten i MHs uttalanden.
Citera
2023-04-04, 12:07
Medlem
Läste J första erkännande nu i FUBen och det jag funderar över är...
J säger att de gick husesyn och kom till badrummet;

"...och sen går vi upp till mig och Tove hade
aldrig varit där innan så jag visade henne lite runt och Maja hänger med också. Och sen
hamnar vi då i badrummet till slut och jag står ungefär vid, ja framför dörren helt enkelt och
Tove och Maja är inne i badrummet då och så säger Tove..."

Det jag reagerar på är.... VARFÖR är M inne i badrummet när de gör husesyn?
M har redan sett badrummet, varför ska hon gå in i det lilla badrummet och titta där det finns ingenting att se... Så konstigt...

Det är väl mer troligt att man håller sig utanför... eller ligger och mår dåligt någonstans.

Antingen ljuger J om att M var med badrummet... eller så hade de planerat att slå T just där...

Angående att M håller T armar:
"och då tar hon sina händer om min hals
och någonstans där så försöker Maja då greppa tag om Toves händer och tar bort dem och
liksom hålla borta, nere hennes händer"

Hm... kan det vara så att M försökte ta bort händerna från J... alltså inte hålla fast dem så att J kunde döda... utan endast ta bort dem...
Om T nu ens tog strypgrepp på J, mer troligt är väl att hon bara försökte knuffa bort henne så hon kunde komma upp...

Tycker också att det låter konstigt att när J fäller T till marken så slår hon i huvudet i golvet... Men är inte M där och står i vägen för att T ska kunna ramla till golvet? Badrummet är ju litet..

Och sen säger J att T sparkar med benen... Låter också konstigt... Man försöker väl ta sig upp istället för att ligga kvar o sparka...
Citera
2023-04-04, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PineappleX
Rätta mig om jag har fel men av det jag läste i FUP så var det vid ett tillfälle som M kissade i J:s säng i sömnen o det är därför hon inte får sova i den.

Kiss-historian var en lögn som JJ och MH drog för MHs pappa, i själva verket var det för att MH inte ville med ut och festa.
Citera
2023-04-04, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Huvudanledningen till att hon ljög tror jag i första hand var att J (och hon) kommit överens om en story, vilken hon lojalt höll sig till. I andra hand för att hon inte ville erkänna att hon hjälpte till att bära.

Nu har jag äntligen läst ikapp i tråden.

Ser att MH har i något förhör sagt att JJ berättat för henne hur hon gjorde för att få ner TT på golvet i badrummet. MH berättar att hon (JJ) tagit ett tag runt halsen och lagt ett ben för att få ner TT (iaf något åt det hållet).
Hur troligt att det att det är något JJ berättat för MH (om MH är oskyldig och JJ dagen därpå bara försökt att övertala en helt oskyldig MH)? Nej, min tro är att det är något MH sett med egna ögon.

Jag tror att MH har sett hur det gått till i badrummet, förmodligen hållit fast TT i någon arm/hand under tiden bråket pågick. Kanske hade TT en hand/arm fri, till och från lyckades vrida sig under sin dödskamp...

Hur troligt är det att någon oskyldig (som sovit hela tiden) förslår att vi förpackar henne i soppåsar och hjälper till att köra ut ett lik?

MH är lika skyldig som JJ, det är min uppfattning.
Citera
2023-04-04, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Läste J första erkännande nu i FUBen och det jag funderar över är...
J säger att de gick husesyn och kom till badrummet;

"...och sen går vi upp till mig och Tove hade
aldrig varit där innan så jag visade henne lite runt och Maja hänger med också. Och sen
hamnar vi då i badrummet till slut och jag står ungefär vid, ja framför dörren helt enkelt och
Tove och Maja är inne i badrummet då och så säger Tove..."

Det jag reagerar på är.... VARFÖR är M inne i badrummet när de gör husesyn?
M har redan sett badrummet, varför ska hon gå in i det lilla badrummet och titta där det finns ingenting att se... Så konstigt...

Det är väl mer troligt att man håller sig utanför... eller ligger och mår dåligt någonstans.

Antingen ljuger J om att M var med badrummet... eller så hade de planerat att slå T just där...

Angående att M håller T armar:
"och då tar hon sina händer om min hals
och någonstans där så försöker Maja då greppa tag om Toves händer och tar bort dem och
liksom hålla borta, nere hennes händer"

Hm... kan det vara så att M försökte ta bort händerna från J... alltså inte hålla fast dem så att J kunde döda... utan endast ta bort dem...
Om T nu ens tog strypgrepp på J, mer troligt är väl att hon bara försökte knuffa bort henne så hon kunde komma upp...

Tycker också att det låter konstigt att när J fäller T till marken så slår hon i huvudet i golvet... Men är inte M där och står i vägen för att T ska kunna ramla till golvet? Badrummet är ju litet..

Och sen säger J att T sparkar med benen... Låter också konstigt... Man försöker väl ta sig upp istället för att ligga kvar o sparka...

Jag tror att det händelseförloppet är helt påhittat av J, för att få det att se ut som en spontant uppkommit bråk som slutar i en tragiskt olyckshändelse.

Själv ser jag det som mer troligt att T fick ett slag i bakhuvudet vid ingången till toan och faller ner i golvet. J flyger på henne och tar strypgrepp ganska omgången. M kommer farandes hack i häl och håller fast T.

Jag tror inte på nåt kort förlopp där T har blivit medvetslös omg. Utan kampen har troligen pågått nån eller några minuter där T försökt komma loss. J och M sitter och håller fast på lite olika sätt beroende på hur T lyckas vrida sig. Själva strypgreppet tror jag däremot ha varit ihållande men att T s armar och ben har behövt hållas i, under olika tidpunkter.
Citera
2023-04-04, 12:26
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu tror jag inte att JJ släpat ut TT till det utrymmet.

Dock finns det inget som berättar om hur stort utrymmet är innan trappen upp till taket eller om hyresgästernas nycklar går till den dörren (eller om den var upplåst). Hade MH fått plats att sova där när hon inte blev insläppt till JJ?

Någon som vet när i tid som grannen under uppfattat att dörrar öppnats/stängts i förhållande till när han går upp... före eller efter?
Nej, tror absolut inte att T har legat någon annanstans än i toaletten (och ev. i hallen) innan bortforslandet.

Specialsökhunden har ju endast reagerat vid golvbrunnen i toaletten
Minns inte alls det där med att M ska ha varit någon annanstans än i trappuppgången då J inte släppte in henne.
Citera
2023-04-04, 12:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tackar! Du blir bättre o bättre på att söka!

Här uppfattar jag det som rättsläkaren enbart pratar om hur skadorna på armbågarna uppkommit. Och där är det större sannolikhet att dom uppkommit av fall än att någon tryckt dom mot hårt under lag. Men det är inte helt tydligt då det även pratas om armarna. Men det klarnar väl när vi får ta del av ljudfilerna.

Men oavsett så pratar rättsläkaren enbart om skadorna. Armarna kan t.ex. hållas fast utan att skador uppstår.
Jag kan ha övertolkat det.
Någon form av blåmärke borde det dock bli om man håller fast händerna och det borde vara lättast att trycka dem mot golvet. ... Många "borde" där! ...

Om jag läst eller hört minns jag inte, har heller inte tid att söka, men rättsläkaren sa att T var inkapaciterad, antingen av fasthållning eller att det var ett överraskningsmoment och att hon blev medvetandesänkt av skadorna.

Att T blev överrumplad känns givet och att hon blev medvetandesänkt av alla de skador hon hade, tycker jag låter mycket troligt. Dessutom var hon alkoholpåverkad. Då behövdes ingen "hållare" eftersom trycket på halsen på någon sekund medförde medvetslöshet.

Om T blev fasthållen i armarna, hade hon ben och bål fria att kämpa med och möjlighet att skrika för full hals innan J satte tummarna på halsen.

Jag har fortfarande inte blivit överbevisad om att fasthållning är det mest troliga.
Citera
2023-04-04, 12:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Så kan det vara. Det är bara hon som kan svara på vad som verkligen skedde och varför hon ljög så förtvivlat.
J körde samma story.
Citera
2023-04-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Mm förutsatt att inte J snabbt lyckats sätta sina knän på hennes armar innan hon hunnit få upp dem för att riva henne. Vilket iof kanske hade minskat trycket över bröstkorgen då tyngden fördelats annorlunda?
Men det börjar ju flimra framför ögonen redan efter nån minut när man blir strypt...
Är det möjligt att det gått så fort att bli medvetslös?

Tre veckor teg M väl, men i övrigt har du ju rätt, ser ju tyvärr inte bättre ut. Men alternativa tillvägagångssätt måste ju enligt lag kunna uteslutas för fällande dom.
Täpper du till blodflödet till skallen rejält så kan du "somna" på bara några sekunder. Dock behöver man ju täppa till i minuter för att personen ifråga ska dö.

Så är det. Det är helt enkelt upp till rätten nu att göra bedömningen gällande M's förehavanden på natten, sett till de faktiska bevis som finns. Sedan gör de ju en rimlighetsbedömning av de olika händelseförloppen och utsagorna som skett.
Citera
2023-04-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
J körde samma story.
Ja absolut, för det var den storyn de (J?) kokade ihop. Men det jag menar är, att var M så pass knähund så hon höll sig till den av den anledningen? Vad är det då som gör att hon inte kunnat vara delaktig i själva mördandet också? Om hon nu gör och handlar precis som J sagt.
Citera
2023-04-04, 12:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu har jag äntligen läst ikapp i tråden.

Ser att MH har i något förhör sagt att JJ berättat för henne hur hon gjorde för att få ner TT på golvet i badrummet. MH berättar att hon (JJ) tagit ett tag runt halsen och lagt ett ben för att få ner TT (iaf något åt det hållet).
Hur troligt att det att det är något JJ berättat för MH (om MH är oskyldig och JJ dagen därpå bara försökt att övertala en helt oskyldig MH)? Nej, min tro är att det är något MH sett med egna ögon.

Jag tror att MH har sett hur det gått till i badrummet, förmodligen hållit fast TT i någon arm/hand under tiden bråket pågick. Kanske hade TT en hand/arm fri, till och från lyckades vrida sig under sin dödskamp...

Hur troligt är det att någon oskyldig (som sovit hela tiden) förslår att vi förpackar henne i soppåsar och hjälper till att köra ut ett lik?

MH är lika skyldig som JJ, det är min uppfattning.
Eftersom det mesta spretar åt alla håll är det våra personliga tolkningar och magkänsla som avgör vilket vi tycker verkar mest troligt.
Det mesta kan tolkas och förklaras på olika sätt, så nu återstår att se vilken bedömning rätten gör.
Jag tycker Ms deltagande hänger i luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in