2023-04-04, 11:06
Medlem
Fått höra av en källa att Johanna är flyttad till häktet på hinseberg
Citera
2023-04-04, 11:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Om hon nu inte kunde ta sig loss pga av de du nämner ovan, vikt osv, så borde hon kunnat försvara sig så pass att det funnits rivmärken på J's armar/hals o så tänker jag. Men som du säger, finns det en medhjälpare så är det helt andra förutsättningar.

Då MH uppenbarligen varit J's lilla nickedocka så ser jag inte varför hon INTE skulle hjälpt J genom att hålla i T. Hon gjorde väl minsta lilla sak för J som det verkat, vare sig det var smart eller inte. Hon var ju uppenbarligen redo att ljuga i förhör i 2 månader för att skydda sin "bästis", OM hon nu inte skulle varit med vid själva mordet.
Huvudanledningen till att hon ljög tror jag i första hand var att J (och hon) kommit överens om en story, vilken hon lojalt höll sig till. I andra hand för att hon inte ville erkänna att hon hjälpte till att bära.
Citera
2023-04-04, 11:13
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Håller med om osannolikheten.
Skrev redan igår om utrymmet som en del i tråden lyckats förvandla till ett ”vindsförråd” men det möttes av stor tystnad.
Vad blir nästa plats där T har varit utom synhåll för M, inne i pianot?
Är det någon som har sett en skiss över hur förrådet ser ut?, storlek tex.

Är det någon som vet med säkerhet att en kropp inte får plats att stuvas undan i detta förråd?
Citera
2023-04-04, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jo, så är det... Men konstigt att ljuga om att gå på toaletten och säga att liket då kanske låg i ett förråd... när man inte behöver säga det... Konstigt...

Toalettbesöken hänger nog fortfarande med från lögnen MH & JJ gemensamt diktade ihop redan på söndagen. Det är tydligt att hon fortfarande utgår från den berättelsen. Hon är överbevisad om att ha varit uppe och rört sig i lägenheten. Toalettbesök är då en rimlig förklaring att komma med när man hävdar att man är full och halvt avsvimmad.
Citera
2023-04-04, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungTiger
Fått höra av en källa att Johanna är flyttad till häktet på hinseberg
Låter logiskt, där är ju riksmottagningen för dömda kvinnor dvs där beslutas vilken anstalt hon kommer hamna på.
Citera
2023-04-04, 11:25
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson99
Låter logiskt, där är ju riksmottagningen för dömda kvinnor dvs där beslutas vilken anstalt hon kommer hamna på.

Intressant att MH inte är flyttad.

Var har de suttit häktade sen de greps?
Citera
2023-04-04, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du vet hur bra jag är på att söka 🤪.
Från PeterNoster - Expressens liverapportering (klipp):

Christer El-Mochantaf
30 mars 2023 12.18
Det fanns skador som tydde på trubbigt våld, mot huvudområdet. Enligt rättsläkaren orsakade av annan person.

Christer El-Mochantaf
30 mars 2023 12.17
Mikael Svegfors fokuserar inledningsvis på de skador som rättsläkaren redogjort för, på Toves kropp. Specifikt några skador som uppstått på armbågarna. Svegfors frågar om det kan uppstå skador på armarna av ett sådant fall som beskrivits, på badrummet.

Det kan det, svarar rättsläkaren.

Det kan också uppstå sådana skador av att någon sitter på en person.

Kan skadorna ha uppstått av att någon hållit fast armarna? frågar han.

Aleksandra Lazarevic säger att det kan vara så – men att sannolikheten är liten.

Tackar! Du blir bättre o bättre på att söka!

Här uppfattar jag det som rättsläkaren enbart pratar om hur skadorna på armbågarna uppkommit. Och där är det större sannolikhet att dom uppkommit av fall än att någon tryckt dom mot hårt under lag. Men det är inte helt tydligt då det även pratas om armarna. Men det klarnar väl när vi får ta del av ljudfilerna.

Men oavsett så pratar rättsläkaren enbart om skadorna. Armarna kan t.ex. hållas fast utan att skador uppstår.
Citera
2023-04-04, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Huvudanledningen till att hon ljög tror jag i första hand var att J (och hon) kommit överens om en story, vilken hon lojalt höll sig till. I andra hand för att hon inte ville erkänna att hon hjälpte till att bära.
Så kan det vara. Det är bara hon som kan svara på vad som verkligen skedde och varför hon ljög så förtvivlat.
Citera
2023-04-04, 11:28
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Är det någon som har sett en skiss över hur förrådet ser ut?, storlek tex.

Är det någon som vet med säkerhet att en kropp inte får plats att stuvas undan i detta förråd?
Utrymmet beskrivs på detta vis i Grevens sammanfattning på sidan 1:
Vindsutrymmet mellan WN och JJ:s lägenhet är litet och tomt, så när som på en stege som leder till en lucka på taket.
Citera
2023-04-04, 11:41
Medlem
Det pratas om strumpor som blivit blöta. Står det någonstans vad som hände med Ts skor eller stövlar? Om en person dödas i en lägenhet så har den troligen inte skor på sig. Alltså måste mördaren sätta på skorna på kroppen innan den förs bort. Vilket kan vara svårt att göra utan att lämna spår. Eller göra sig av med skorna på något sätt. Särskilt om de vill få det se ut som personen lämnat lägenheten levande.
Citera
2023-04-04, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Utrymmet beskrivs på detta vis i Grevens sammanfattning på sidan 1:
Vindsutrymmet mellan WN och JJ:s lägenhet är litet och tomt, så när som på en stege som leder till en lucka på taket.

Nu tror jag inte att JJ släpat ut TT till det utrymmet.

Dock finns det inget som berättar om hur stort utrymmet är innan trappen upp till taket eller om hyresgästernas nycklar går till den dörren (eller om den var upplåst). Hade MH fått plats att sova där när hon inte blev insläppt till JJ?

Någon som vet när i tid som grannen under uppfattat att dörrar öppnats/stängts i förhållande till när han går upp... före eller efter?
Citera
2023-04-04, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om du stoppar dina sockar i min mun - så kommer du att bli biten.

Jag tänker inte att det är så självklart att man blir biten, om t ex JJ håller strypgrepp om TT. Då är det svårt att komma åt och bita.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in