Citat:
Ursprungligen postat av
drmaximusen
Ok, det sista var tanken att de kan friges efter 2/3 av straffet för att uppmuntra gott uppförande under fängelsetiden.
Kan du utveckla varför du tycker han utvisas?
Vård? - hela hans misär är ett rop på hjälp. Han har dock fått hjälp i första instans via företagshälsan som uppenbarligen inte var tillräcklligt. Sluten vård på beroendeklinik är nog det endast som hjälper.
Det verkar vara ett mulitfaceterat provblem som drivit honom till narkotika. Mobbning, psykisk ohälsa, en bypass operation för övervikt som indikerar att han var gravt överviktig och kanske där var redan problemen? Fängelse torde inte bota hans orsakt till beroende.
Citat:
Ursprungligen postat av
bellesblues
Vård för hans missbruk såklart (som klassas som sjukdom)
Så alla som har en sjukdom vid tiden de begår ett brott ska dömas till vård istf fängelse? Tänk efter! Han var nog frisk någon gång under tiden han hade alla dessa droger på lager så då kunde han väl ha gjort sig av med dem?
Vård får man vid mildare brottslighet eller om man vid brottet lider av allvarlig psykisk störning och här handlar det inte om lite beroendeproblematik, du ska vara helt flippad för att få vård istf fängelse. Till och med jag tycker domstolarna ibland kan vara lite väl hårda då väldigt få får LRV vid grov brottslighet, men vid missbruk så är det för mig självklart att man vid sådan här brottslighet döms till långa fängelsestraff och inte till att vistas några månader på nåt behandlingshem. Det händer ju inte ens så varför önskar ni något sådant? Jag tycker att vi är mesiga som det är!
Vart annars kan hans missbruk bli bättre än i fängelse? Tror ni han kommer kunna fortsätta sitt missbruk på kåken? Utvisas ska han för att han inte kommer ifrån Sverige och har begått grov brottslighet. Har han medborgarskap så ska det dras in!