2023-04-04, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Rättsläkaren sa att T var inkapaciterad, vilket innebär att hon inte kunde försvara sig. T kunde ha blivit det av att någon höll hennes armar, men mer troligt av att hon blev överrumplad och mevetandesänkt av skadorna.

Har du tillgång till den motiveringen? Kom den från FUP eller förhöret under rättegången?

Jag minns att hon förklarade på vilket sätt T s skador kan ha uppkommit men inte att hon själv drog slutsatsen att det var mer troligt att hon blev överrumplad och hade sänkt medvetandegrad av skadorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Nu är vi här igen, med att plocka isär händelseförloppet i småbitar och analysera var för sig. Ni måste försöka släppa det nu. Åklagaren har byggt sitt fall på en rad omständigheter som TILLSAMMANS bildar en bevisning - att det är fullt tekniskt möjligt att MH gick i en cirkel i sovalkoven medan mordet inträffade är liksom irrelevant. Rätten har att bedöma om det förlopp MH beskriver är troligt, och i stora drag skulle jag påstå att man kan förkasta det hon säger - det går inte ihop helt enkelt.

Sen ska man också dra slutsatser kring huruvida det ändå kan vara så att JJ begått mordet själv, och det är HÄR det luriga ligger - jag tror det är lite 50/50 om man tycker att rättsläkarens beskrivning tillsammans med JJs vittnesmål räcker till för att döma MH för mord.
Ja lite 50/50 och JJs vittnesmål samt en hälsoapp p iPhone räcker för mordåtal? Hm frågan har varit uppe innan och jag ställer den igen, vad är bättre?
1. Att råka fria en för mordåtal som har varit skyldig, hållit i armar, eller
2. Att råka döma en oskyldig person för mordåtal och många år i fängelse för något denna inte gjort?

Vi är alla överens om att MH ska dömmas för gravfridsbrott och eventuellt något mer (likgiltighetsuppsåt, skyddande eller annat) men att åtalas för mord baserat på saker som inte är helt 100 ifall det nu skulle visa sig hon inte alls var inne på badrummet under strypningen utan gömda sig i fåtöljen i vardagsrummet och höll för öronen? Och jag menar rent juridiskt nu, så spelar ingen roll om man tycker och känner att det ska räknas som mord att hålla för öron och blunda i rummet bredvid, för rent juridiskt är det inte det. Vi vet inte om MH varit inne och hjälpt JJ eller inte. Svårt att döma för mord då? Inte kul uppgift TR har. Går det vidare till HR lär de fria MH för mord. Tror knappt de lär ge JJ livstid tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Rättsläkaren sa att T var inkapaciterad, vilket innebär att hon inte kunde försvara sig. T kunde ha blivit det av att någon höll hennes armar, men mer troligt av att hon blev överrumplad och mevetandesänkt av skadorna.

Ja men precis missförstod dig att det bara kunde bero på huvudskadorna.
Citera
2023-04-04, 10:39
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
Ja. Även jag finner det rätt så osannolikt att någon kan lyckas krångla sig upp där, eller ens bara nyttja utrymmet, för att temporärt gömma en kropp.
Håller med om osannolikheten.
Skrev redan igår om utrymmet som en del i tråden lyckats förvandla till ett ”vindsförråd” men det möttes av stor tystnad.
Vad blir nästa plats där T har varit utom synhåll för M, inne i pianot?
Citera
2023-04-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vergissmeinnicht
Ett bra exempel till att INTE lite på AI. En åtalad i Sverige kan inte välja att vittna. En åtalad blir förhörd. Först av åklagaren, sen av målsägandebiträdet om sådant finns och sen av sin försvarare. En åtalad får ljuga, det är åklagaren som har bevisbördan. Men lögner kan självklart påverka trovärdigheten.

Däremot finns det givetvis brott som den tilltalade kan göra sig skyldig till under pågående förhandling. Hotar man nån så är det olaga hot eller övergrepp i rättssak. Att peka ut nån helt annan kan bara falsk beskyllning (tidigare falsk tillvitelse).

Om den tilltalade försöker få någon annan att begå mened kan det bli stämpling till mened. Allt detta är brottsligt, men det skulle i så fall avhandlas vid en separat förhandling och inte påverka påföljden i den rättegång man just genomfört.

Så. Fråga inte AI. Läs myndigheternas hemsidor i stället. Läs rättegångsbalken.
Okey, tack för info.
Man får alltså ljuga som åtalad, men man kan tappa trovärdighet om man blir påkommen.
Tycker väl att det är lite konstigt att man ska kunna ljuga i domstol som åtalad... Tycker man borde straffas för det.
Rättegångssalen borde väl ändå vara ett rum där man är skyldig att tala sanning eller inte svara alls.
Citera
2023-04-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Har du tillgång till den motiveringen? Kom den från FUP eller förhöret under rättegången?

Jag minns att hon förklarade på vilket sätt T s skador kan ha uppkommit men inte att hon själv drog slutsatsen att det var mer troligt att hon blev överrumplad och hade sänkt medvetandegrad av skadorna.
Jag hade behövt lyssna på ljudklippen men enligt rapportering från reporter på plats i rättssalen så menade rättsläkaren på att det finns tecken på att JJ har tryckt till den punkt som styr pulsen och som gör en medvetslös rätt så snabbt:

Rättsläkaren visar på modellen och förklarar vad som händer hos en person när man trycker på halsartärerna och samtidigt klämmer åt lufttillförseln, och dessutom också trycker på den punkt som styr pulsen,som hon menar att det finns tecken på att 20-åringen gjort.
- Man kan bli medvetslös bara på någon enstaka sekund. Släpper man relativt fort, kanske efter 10-15 sekunder, då kan personen återfå medvetandet. Men vi har ju skadorna i den djupa muskulaturen som tyder på långvarigt stadigt tryck.
Det betyder att man har passerat punkten där man ser att mekanismen inte längre kan hävas.
Citera
2023-04-04, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det kan ju bero på att hon förstås talar sanning.

Likaväl som att Maja kan ha svårt att få ihop historien om hon ljuger. Hon håller fast vid det som Johanna malt in i hennes minnesbank, för att det passar in med dunsarna som skulle vara Majas.

Det sannolika är att Majas minnesbilder från kvällen är opålitliga, för att hon druckit, för att det var en chockartad upplevelse, för att Johanna har påverkat hennes minnen och för att tiden har gått. Hon har dessutom många kognitiva svårigheter.
Jo, så är det... Men konstigt att ljuga om att gå på toaletten och säga att liket då kanske låg i ett förråd... när man inte behöver säga det... Konstigt...
Citera
2023-04-04, 10:44
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Någon som vet om ljudfilerna från rättegången är på G?
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-04-04, 10:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Du vet hur bra jag är på att söka 🤪.
Från PeterNoster - Expressens liverapportering (klipp):

Christer El-Mochantaf
30 mars 2023 12.18
Det fanns skador som tydde på trubbigt våld, mot huvudområdet. Enligt rättsläkaren orsakade av annan person.

Christer El-Mochantaf
30 mars 2023 12.17
Mikael Svegfors fokuserar inledningsvis på de skador som rättsläkaren redogjort för, på Toves kropp. Specifikt några skador som uppstått på armbågarna. Svegfors frågar om det kan uppstå skador på armarna av ett sådant fall som beskrivits, på badrummet.

Det kan det, svarar rättsläkaren.

Det kan också uppstå sådana skador av att någon sitter på en person.

Kan skadorna ha uppstått av att någon hållit fast armarna? frågar han.

Aleksandra Lazarevic säger att det kan vara så – men att sannolikheten är liten.
Citera
2023-04-04, 11:01
Medlem
Är det någon som vet vilken sida i FUB som förhöret är där M för första gången erkänner att hon var med och förde bort kroppen och första gången J erkände att hon ströp T?
(Tror inte man kan radera inlägg så vill säga att det inte gäller längre. Har hittat)
Senast redigerad av Korinne 2023-04-04 kl. 11:51.
Citera
2023-04-04, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
T var kort, J är lång och ganska tung samt bar på aggressioner mot T. Båda relativt starka tjejer.
T var alkoholpåverkad och antagligen plötsligt överrumplad.
Det har mig veterligen inte kommit fram några uppgifter om att T var tränad i självförsvar.
Jag vet av erfarenhet att det är svårt att få bort nån som sitter på ens bröstkorg om man saknar kunskaper i självförsvar och blir totalt överrumplad. Även om personen är 10 kg lättare och 5 cm kortare än man själv, ej aggressiv och mycket vältränad och trycker ner ens armar med sina ben -och man själv är nykter och relativt vältränad. Kan bara tänka mig paniken om personen tar stryptag, är ett huvud längre, tung och aggressiv... Finns dessutom en medhjälpare är man ju totalt chanslös.

Om hon nu inte kunde ta sig loss pga av de du nämner ovan, vikt osv, så borde hon kunnat försvara sig så pass att det funnits rivmärken på J's armar/hals o så tänker jag. Men som du säger, finns det en medhjälpare så är det helt andra förutsättningar.

Då MH uppenbarligen varit J's lilla nickedocka så ser jag inte varför hon INTE skulle hjälpt J genom att hålla i T. Hon gjorde väl minsta lilla sak för J som det verkat, vare sig det var smart eller inte. Hon var ju uppenbarligen redo att ljuga i förhör i 2 månader för att skydda sin "bästis", OM hon nu inte skulle varit med vid själva mordet.
Citera
2023-04-04, 11:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Exakt och JJ säger att hon blev irriterad efter de varit och dumpat kroppen när MH lägger dig i sängen. Så att hon ska få ligga där innan när hon enligt henne själv uppger att hon mått illa och tror sig ha spytt (först hade hon spytt helt säkert) köper inte jag.

Hon ljuger också väldigt länge i förhören att hon har spytt och ramlat runt och det är det som låtit. Jag tror att det är vad de kom överens i bilen dagen efter att de skulle säga. Sen när JJ erkänner och MH får veta det så tror hon att hon spytt och tom försöker säga hon minns inget och att JJ sagt att hon gjort allt detta.

MH ljuger sig blå för att slippa dömas för mord. Jag hoppas verkligen rätten inte köper hennes historia.
Jag tror inte att M ljuger så mycket, men jag tror att hon undanhåller en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in