2023-04-04, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Mitt tidigare hus drog 11MWh per år. 2 vuxna, 2 barn + elbil. Huset byggt efter energikraven som gällde 2012.
Har man ett hus som drar 25MWh så är det kanske läge att energieffektivisera. Har vänner som kommit ned till runt 12MWh på sina stora 70-talshus. Men det är väl kanske fräsigare att byta kök och åka till Thailand. Att energipriserna skulle gå upp kan väl inte kommit som en överraskning.

Folket har blivit vana vid att energipriset är obefintligt i Sverige i 40 år. Att det sedan tokökar på något år kan man inte belasta folk för. Jag har full förståelse för alla som kört direktverkande el.

Trots att jag skriver att jag struntar totalt i enskilda skribenters anekdoter i frågan kommer det som ett brev på posten.

Kollade tex i en random kommun utanför Stockholm på hemnet och där fanns 1 av 10 villor som låg under dryga 20k kwh per år. Att kraftigt energieffektivisera ett äldre hus med direktverkande el är dyrt.

Tex;

Bergvärme och vattenburet. 500k
Tilläggsisolera vind och byta alla fönster 300k.

Man ska alltså lägga 800k. Lånar man till detta hamnar man med en räntekostnad på 2-3k per månad. Hur många kwh sparar man då per år i en 70-tals kåk? 10k i absolut bästa fall. Den besparingen täcker inte ens räntekostnaden för lånet. Efter 15 år måste man dessutom lägga +100k till för en ny pump

Förstår att folk hellre köper en luftvärmepump och snålar på värmen-duschar isf
Senast redigerad av flanders 2023-04-04 kl. 10:07.
Citera
2023-04-04, 10:06
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag har aldrig påstått att veta vad något ”ska” eller ”borde” kosta
”Titta vad billiga hus bara en och halvtimme från Stockholm. Bara 2,55 miljoner. Plankhus med trasig luft/vattenpump och 600kvm tomt” yttrades bara för några dagar sedan.
Citera
2023-04-04, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
”Titta vad billiga hus bara en och halvtimme från Stockholm. Bara 2,55 miljoner. Plankhus med trasig luft/vattenpump och 600kvm tomt” yttrades bara för några dagar sedan.

Nu är det svårt med läsförståelsen. Att konstatera vad något ligger ute för på marknaden är inte att säga vad det ”ska” kosta
Citera
2023-04-04, 10:17
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Nu är det svårt med läsförståelsen. Att konstatera vad något ligger ute för på marknaden är inte att säga vad det ”ska” kosta
När jag konfronterade dig om att det var dyrt höll du inte med. Dvs du konstaterade att jag hade fel vilket indirekt måste betyda att du vet vad det ”ska” kosta. Annars blir det ju en oxymoron.
Citera
2023-04-04, 10:25
Medlem
Citat:
När jag konfronterade dig om att det var dyrt höll du inte med. Dvs du konstaterade att jag hade fel vilket indirekt måste betyda att du vet vad det ”ska” kosta. Annars blir det ju en oxymoron.

Jag pratade om månadskostnaden när man köper en viss bostad till ett visst pris. Jag har aldrig skrivit något om vad något ”ska” eller ”inte ska” kosta. Sådant håller ni bubbelpratare på med.
Citera
2023-04-04, 10:30
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Jag pratade om månadskostnaden när man köper en viss bostad till ett visst pris. Jag har aldrig skrivit något om vad något ”ska” eller ”inte ska” kosta. Sådant håller ni bubbelpratare på med.
Haha. Ja just ja. Precis som jag har skrivit tidigare. Vissa tittar inte vad det kan vara värt utan vad det kostar i månaden. Glömde det. 😂

Vad kostade huset? 6322kr i månaden.
Vad kostade bilen? 2999kr i månaden.
Vad kostade köket? 470kr i månaden.
Citera
2023-04-04, 10:33
Medlem
Det intressanta är när byggbolagen kommer ge upp att försöka sälja nyproducerade bostadsrätter och konvertera befintliga projekt till hyres. Det har hänt tidigare och lär vara lite tur i oturen för de som redan köpt nyproduktion de inte flyttat in i än (antar att de får tillbaka handpenningen).
Citera
2023-04-04, 11:00
Medlem
Citat:
Haha. Ja just ja. Precis som jag har skrivit tidigare. Vissa tittar inte vad det kan vara värt utan vad det kostar i månaden. Glömde det. 😂

Vad kostade huset? 6322kr i månaden.
Vad kostade bilen? 2999kr i månaden.
Vad kostade köket? 470kr i månaden.

De flesta sitter inte och säger bestämt vad saker ”ska kosta” som du gör.

Kan se framför mig hur du går in på Riche och håller föredrag om att en stor stark ”ska kosta” och jämför med en stor stark på Bredängs pizzeria. Sen berättar du för alla gäster vilka idioter de är som inte har dina insikter.
Citera
2023-04-04, 11:15
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
De flesta sitter inte och säger bestämt vad saker ”ska kosta” som du gör.

Kan se framför mig hur du går in på Riche och håller föredrag om att en stor stark ”ska kosta” och jämför med en stor stark på Bredängs pizzeria. Sen berättar du för alla gäster vilka idioter de är som inte har dina insikter.
Säger inte vad det ska kosta. Förmedlar vad de inte borde kosta med tanke på vad de får. Men som möjliggjorts med en ränta under inflationsmålet och bibehållet ränteavdrag. Dessutom en fastighetsavgift som har ett tak på under 10000kr.

Jämför inte öl på Riche med öl på Bredängs pizzeria. Förstår att det inte kostar lika mycket överallt. Därför jämför jag heller inte Lesjöfors med Bromma.

Men som du skrev tidigare! Månadskostnad. Där är det stora dragplåstret som möjliggjort denna sjuka cirkus i stora delar av Sverige. Nu stiger månadskostnaden då sjunker priserna. Alltså om folk köpt dessa kontant och nya köpare även skulle komma med kontanta medel skulle de troligtvis inte sjunka en krona.

Att man betalar stora pengar för att bo bra och fint nära Stockholms innerstad det förstår jag. Förstår även att lägenheterna innanför tullarna har de priserna som de har.
Citera
2023-04-04, 11:26
Medlem
Citat:
Säger inte vad det ska kosta. Förmedlar vad de inte borde kosta med tanke på vad de får. Men som möjliggjorts med en ränta under inflationsmålet och bibehållet ränteavdrag. Dessutom en fastighetsavgift som har ett tak på under 10000kr.

Jämför inte öl på Riche med öl på Bredängs pizzeria. Förstår att det inte kostar lika mycket överallt. Därför jämför jag heller inte Lesjöfors med Bromma.

Men som du skrev tidigare! Månadskostnad. Där är det stora dragplåstret som möjliggjort denna sjuka cirkus i stora delar av Sverige. Nu stiger månadskostnaden då sjunker priserna. Alltså om folk köpt dessa kontant och nya köpare även skulle komma med kontanta medel skulle de troligtvis inte sjunka en krona.

Att man betalar stora pengar för att bo bra och fint nära Stockholms innerstad det förstår jag. Förstår även att lägenheterna innanför tullarna har de priserna som de har.

”Inte borde kosta med tanke på vad de får” är din rent subjektiva åsikt och den betyder noll för resterande befolkning. En 400 kvm tomt i Alvik med ett ruckel på kostar 14 msek. Det är vad folk tycker det är värt att bo där. Det ”ska” inte kosta varken mer eller mindre än vad marknaden värderar den tomten till. Värdet en en samling av allas subjektiva preferenser och marknadens värde är alltid rätt. Din subjektiva åsikt är alltid fel så länge den inte är exakt i linje med marknadsvärdet
Citera
2023-04-04, 11:29
Medlem
Fullkomlig slakt i byggsvängen 2023.
Antalet påbörjade byggstarter spås bli mindre än hälften mot 2022.
21000 personer ska bort.
https://www.privataaffarer.se/byggforetagen-chocksanker-prognoser/

Det går bra nu.
Citera
2023-04-04, 11:36
Medlem
Citat:
Folket har blivit vana vid att energipriset är obefintligt i Sverige i 40 år. Att det sedan tokökar på något år kan man inte belasta folk för. Jag har full förståelse för alla som kört direktverkande el.

Trots att jag skriver att jag struntar totalt i enskilda skribenters anekdoter i frågan kommer det som ett brev på posten.

Kollade tex i en random kommun utanför Stockholm på hemnet och där fanns 1 av 10 villor som låg under dryga 20k kwh per år. Att kraftigt energieffektivisera ett äldre hus med direktverkande el är dyrt.

Tex;

Bergvärme och vattenburet. 500k
Tilläggsisolera vind och byta alla fönster 300k.

Man ska alltså lägga 800k. Lånar man till detta hamnar man med en räntekostnad på 2-3k per månad. Hur många kwh sparar man då per år i en 70-tals kåk? 10k i absolut bästa fall. Den besparingen täcker inte ens räntekostnaden för lånet. Efter 15 år måste man dessutom lägga +100k till för en ny pump

Förstår att folk hellre köper en luftvärmepump och snålar på värmen-duschar isf
Uppgraderingar av huset görs rimligen hela tiden. Har man valt att byta kök och åka till Thailand för pengar så får man liksom skylla sig själv. De huset du tidigare länkade till 1,5h utanför Stockholm, tyckte jag var ett typiskt exempel på någon som lagt pengarna på ytskikt istället för att höja energiprestandan (var energiklass D).

Idag påverkar det direkt priset som sig bör. Hade man dessutom grävt pool brukar jag dra av 100k på priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in