2023-04-04, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Fast det tror jag inte... nu ska jag inte säga att de inte blir så... men då tror jag det skulle ta hus i helvete... och den lilla trovärdighet svenskträttsväsende har kvar skulle nog förintas...

Man får hålla tummarna att det inte blir så, men det finns allt för många fall där det allmänna rättsmedvetandet inte överensstämmer med domsluten tyvärr.
Citera
2023-04-04, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Prova att googla ordet Ironi...

( Jag känner bara till namnet på rättens ordförande, inte nämndemännens namn. Men du kanske vet vilka dom är?)

Vart hittar man information att läsa om "domstolens material"?

Aha, ironi, ja det ordet kanske du skulle ta och googla...

Domstolens material får du lämpligen från domstolen.
Citera
2023-04-04, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Ja den tanken har slagit mig också om hon i sista skedet drar en rövare. Då vette tusan hur det blir, om hon nu blir varse om detta förvånar det mig inte om hon tar chansen.
Hemska tanke.

Ja precis. Blir det 18 år eller livstid i tingsrätten känns ett sådant handlande inte alls omöjligt. Inte minst med tanke på att det verkar svårt att bevisa att det krävdes två för att utföra själva strypningen. Personligen är jag övertygad om att T blev slagen med exempelvis en hammare innan hon ströps. Blev hon det så krävdes definitivt bara en gärningsman. Enligt rättsläkaren är ”slag med trubbigt föremål” den mest troliga förklaringen till skadan i T:s bakhuvud.
Citera
2023-04-04, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Så du menar att en åklagare i ett mål inte har någon kunskap i utredningar
Och att du vet bättre

Jag menar att åklagaren är part i målet. Skrev jag inte det?

Och att GW är bättre än kreti och pleti på att göra en objektiv bedömning, precis som domstolen skall göra.
Citera
2023-04-04, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Problemet i det här fallet är väl egentligen att det inte finns några bevis mot vare sig MH eller JJ vad gäller själva dödandet. Finns inget DNA under T:s naglar, inga skador att tala om på någon av de åtalade, inga vittnen. Det enda som finns är en uppdiktad historia av JJ om hur det hela gick till. Tar hon tillbaka sitt ”erkännande” när målet kommer upp i hovrätten så har jag svårt att se att någon kan bli dömd för mord. (Det räcker väl egentligen att hon säger ”jag erkände bara för att skydda MH, men det var hon som tog stryptag”) Inte svårt att räkna ut ungefär vad som hände, men att bevisa det rättsligt kan bli svårare.

Det där har jag också tänkt på. Hade J kört den från början hade det nog lett till att bägge dömts för att ha begått brottet i samförstånd. Det var för att förhindra att två som skyller på varandra helt kan undkomma att dömas som lagen om samförstånd kom till.

Nu är det nog kört för J att ändra sig till hovrätten. Hennes trovärdighet håller inte för det.
Citera
2023-04-04, 01:01
Medlem
Citat:
Ja precis. Blir det 18 år eller livstid i tingsrätten känns ett sådant handlande inte alls omöjligt. Inte minst med tanke på att det verkar svårt att bevisa att det krävdes två för att utföra själva strypningen. Personligen är jag övertygad om att T blev slagen med exempelvis en hammare innan hon ströps. Blev hon det så krävdes definitivt bara en gärningsman. Enligt rättsläkaren är ”slag med trubbigt föremål” den mest troliga förklaringen till skadan i T:s bakhuvud.
Kanske hon slog i huvudet i fallet?
Det låg en duschslang och en duschstång på golvet i badrummet
Citera
2023-04-04, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det är MHs försvar som har lanserat den idiotiska teorin för att förklara hur MH kunnat gå på toaletten efter mordet utan att se ett lik där. Och så har en del mindre nogräknade personer i tråden spunnit vidare på det för att bevisa MHs oskuld.

Tanken är alltså att JJ skulle gömma liket så att inte MH ser det, med enorm risk att en granne får syn på det istället. Men några minuter senare ger hon upp och ber MH hjälpa henne trä sopsäckar över liket och köra ut det i skogen för att elda upp det. Logiskt så det förslår.
Tror det är för svårt för dessa personer att förstå att hela TVÅ tjejer kan vara så störda på samma gång? Det här med att folk blir manipulerade till höger och vänster har ju varit på tapeten mycket i några år nu också, speciellt när det gäller tjejer. De ska helst vara offer, alltid.
Citera
2023-04-04, 01:09
Medlem
Citat:
Kanske hon slog i huvudet i fallet?
Det låg en duschslang och en duschstång på golvet i badrummet

Ja det kan hon absolut ha gjort. Grejen är bara att det bara är JJ som pratar om ett fall. Man glömmer lätt bort det, eftersom det nästan tas för en given sanning. Det KAN vara så att JJ fällde T till golvet, men hon kan lika gärna ha fått ett plötsligt slag i huvudet. (Det är dessutom något mer troligt enligt rättsläkarens utlåtande). Tror man ska akta sig för att helt och fullt lita på JJ, hon har ju allt att vinna på att inte berätta om ett eventuellt slag med exempelvis en hammare.
Citera
2023-04-04, 01:12
Medlem
Citat:

Hade hon blivit slagen med en hammare så hade nog rättsläkaren kunnat bedöma att det var en hammare som använts.

Men om det var någon form av tillhygge så är det ju generalfel av Rullman att inte göra en grundlig utredning kring det för att hitta föremålet. Det kunde kanske i så fall ha gett avgörande information.

Förmodligen är slutsatsen att det är golvet som är det trubbiga föremålet. Och den bedömningen gjorde väl rättsläkaren att det också var sannolikt.
Senast redigerad av Larsvens 2023-04-04 kl. 01:15.
Citera
2023-04-04, 01:19
Medlem
Citat:
Apropå MH:s skuld. När man läser de tidiga förhören blir det väldigt tydligt att advokaten har dragit upp en strategi som baseras på att spela ovetande och skylla ifrån sig.

I förhör den 10 november 2022:
Advokat Svegfors: ”Är det möjligt att du har sovit även innan du åt den där hamburgaren?
MH: ”Ja, det är möjligt.”

I nästa förhör har hon plötsligt sovit sig igenom hela nattens händelser. Och inte nog med det, hon börjar plötsligt skylla allt på JJ. Granbarren i sängen har exempelvis JJ lagt dit efter att MH har stigit upp. Hon hävdar vidare att JJ måste ha placerat barr på hennes jacka, eller haft på sig den i skogen. Själv har hon bara legat och sovit. Advokaten hjälper gärna till med de här lögnerna. I förhöret den 29:e november lägger han själv fram teorin om att barren på MH:s jacka har hamnat där när JJ skjutsade hem henne framåt morgonkvisten.

Allt är en medveten (och givetvis smart) strategi av försvaret. Synd bara att många verkar gå på det.

Citat:
Så genomskinligt
Hon har presenterat så många lögner som hon sen ändrat
Att hon är duktig på att ljuga borde de flesta se
Neeej då, hon är bara totalt efterbliven och dessutom manipulerad!!

Citera
2023-04-04, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Jag menar att åklagaren är part i målet. Skrev jag inte det?

Och att GW är bättre än kreti och pleti på att göra en objektiv bedömning, precis som domstolen skall göra.
Räknar du in dig själv i kategorin kreti och pleti?
Och även GW har har haft en en hel del fel tidigare
Det bästa hade varit om dessa två brottslingar sa sanningen
Citera
2023-04-04, 01:23
Medlem
Citat:
Ja det kan hon absolut ha gjort. Grejen är bara att det bara är JJ som pratar om ett fall. Man glömmer lätt bort det, eftersom det nästan tas för en given sanning. Det KAN vara så att JJ fällde T till golvet, men hon kan lika gärna ha fått ett plötsligt slag i huvudet. (Det är dessutom något mer troligt enligt rättsläkarens utlåtande). Tror man ska akta sig för att helt och fullt lita på JJ, hon har ju allt att vinna på att inte berätta om ett eventuellt slag med exempelvis en hammare.
Ja sant
men då måste väl slaget ha varit bakifrån
Faller man ner på rygg då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in