2023-04-03, 23:15
Medlem
Om man är oskyldig så väntar man väl inte 3 veckor eller så. Är man oskyldig berättar man direkt. Köper inte det där heller med att hon har sovit.
Citera
2023-04-03, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mange30
Om nu MH är så oskyldig, varför berättade hon inte det tidigare. Köper inte att hon var så rädd för JJ. Tror på åklagaren. JJ till livstid och MH till iaf 18 år.
Jag tror också på åklagaren
M har inte visat någon form av ånger eller empati för T familj
Hon berättade inte vart de gömt T kropp
Hennes lögner gör henne inte trovärdig och som Rullman säger att hennes rörelsemönster stämmer inte med tider hon säger sig sova
Citera
2023-04-03, 23:19
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Tror inte hon är orolig över polisen i det läget. Hon är med grannen, och officiellt har TT gått hem. Tror hon tänker att hon inte är saknad än.

Nej, men JJ inser ju att troligen hela huset har hört "oljuden", någon annan granne kan ju ha larmat polisen......tänk lite här vad JJ INTE vet, men kan vara fullt möjligt.......

Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Kan inte ni som har lust skriva om ni tror MH är oskyldig eller skyldig till mord?

Jag tror oskyldig.

Jag tror att JJ utförde mordet själv medan MH sov. Jag har såklart inga belägg, mer än att JJ ju flera ggr klarat av att begå brott ensam tidigare och hon känns som en ensamvarg i det avseendet.

Oskyldig!

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
”vad fan håller ni på med?”

Ovanstående fråga har förmodligen aldrig ställts. Jag ser den som en del i JJs förslagenhet, där syftet här är att placera Maja i badrummet.

Jag håller helt med! Varför tror man ens att JJ talar sanning här?

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag tror också att mordet skedde tidigare. Runt 02.10-02.15. Grannen kan ha tagit fel på tiden. Ingen har dock ifrågasatt det.

Nja, jag tror dunsarna etc är mordet, frågan är vad de gjorde under ca 30 minuter innan....

Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Har man en påse upp en påsen nere borde den ena rimligtvis åka av om man släpar ut kroppen själv.

Jag håller med, halt och går sönder, om JJ inte använt tejp! Plast mot plast är väldigt "glidigt"!

Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Innehållet i Ts urinblåsa uppmättes till 90 ml.

TT kan ha fortsatt att dricka alkohol hemma hos JJ.....2 olika vinboxar, kanske kvarglömd cider från Louise......och några droppar GHB i TTs vinglas.....

https://www.drugsmart.se/kunskap/ghb
Citera
2023-04-03, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror också på åklagaren
M har inte visat någon form av ånger eller empati för T familj
Hon berättade inte vart de gömt T kropp
Hennes lögner gör henne inte trovärdig och som Rullman säger att hennes rörelsemönster stämmer inte med tider hon säger sig sova
Precis. Hon har hållt fast TT armar medans JJ har strypt henne. Senn finns det vissa i tråden som är bergsäkra på att det inte har kunnat gå till så. Men men tiden får utvisa. Tror iaf att MH har hållit fast TT
Citera
2023-04-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Ja det är omtvistat, som argument tar man upp att det kanske är JJ som går runt med MHs telefon alternativt att MH sover ca 20 minuter i stöten.

Ovan är möjligt men kanske mer sannolikt att MH själv har sin telefon och faktiskt går de stegen som telefonen snappar upp. Då JJ nog har rätt fullt upp med mordet och efterskalven av det än att tänka på MHs telefon. Det är nog också möjligt att MH sover 20 minuter i stöten men är kanske mer sannolikt att hon inte gör det med tanke på diverse oljud som t o m får grannar att knacka på dörren 02 på natten.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Andreas Hanha säger att hennes hälsoapp visade på rörelse när grannen ringde på
Citera
2023-04-03, 23:25
Medlem
MH:s hälsoapp registrerar rörelse på 23 meter 02:19. Antar att hon försöker förklara det med historian om att hon mår illa och går in på toaletten. Men var menar hon isf att telefonen tar vägen efter det? Mår man illa blir man ju kvar inne på toaletten en stund och isf borde ju förflyttning vara uppdelad på olika tidpunkter. Man skulle kunna hävda att den blir liggande inne på toalettgolvet. Men det är omöjligt när man lyssnar på resten av hennes historia. Hon säger att hon går upp en andra gång och går på toaletten. (I samband med att JJ åker till McD.) Hon säger att hon är på toaletten hela tiden när JJ är ifrån lägenheten, men att hon springer och hämtar telefonen som hon glömt i sängen. (Tydligen har den magiskt förflyttats dit.) Det finns en förflyttning i hälsoappen 02:43 på 28 meter. Men det stämmer ju inte med sträckan från sängen till badrummet (som är ca 10 meter). Och var tar telefonen vägen nu?? Är den kvar i badrummet ända tills de är tillbaka efter bilfärden? Nej, det går definitivt inte ihop.

Rörelsen 02:43 sammanfaller ganska exakt med den tidpunkt som JJ lämnade lägenheten och träffar på grannen. Tycker det är betydligt mer troligt att MH sitter i vardagsrummet (som JJ säger att hon gör) med mobilen i fickan/handen, hör att JJ får problem i trappan och går fram till dörren för att lyssna vad som sägs.
Citera
2023-04-03, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jag tycker att man ska få hårdare straff om man ljuger under ed.

Brottsmisstänkta vittnar inte under ed.
Citera
2023-04-03, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tänker också det, men på en direkt fråga svarar J att de går ut genom huvudentrén.
Vad gör hon då i källaren? Och var är T och M under tiden?
Jag tycker det finns så många frågetecken runt allting, hela förloppet från att de promenerade hem och verkade ”glada” allihopa tills de 30-40 min i JJs lägenhet innan Tove fälldes i golvet samt efteråt när MH tydligen är ensam med ett lik och vad de gjorde när JJ är tillbaka från McD (tror de är hemma i runt 40 min eller så innan de rör på sig och går ut). FUP och rättegången har bara skapat mer frågor hos mig.

Jag var så övertygad om att MH och JJ hade gjort något mot Tove tillsammans, och att MH förberedde saker (som JJ hade dirigerat innan hon lämnade) under tiden JJ var på McD. Men nu tror jag faktiskt knappt MH hade kunnat röra vid eller titta på Tove, eller klara av att stå och ”jobba” bredvid hennes lik precis där framför sig. Det märks på henne under rättegången att hon inte hade kunnat göra något under tiden (förutom kanske gömma sig under ett täcke i väntan på JJ). Grannens pappa hör inte heller något alls uppe från lägenheten under tiden JJ och hans son är iväg.

Men MH har såklart inte sovit igenom mordet, dock tror jag inte hon var inne på badrummet medan JJ såg svart. Tror hon har hållit sig undan bara, gömt sig lite, varit rädd för JJ som såg helt galen ut. Der är därför JJ gör allt det tunga i efterhand, lyfter och släpar Tove överallt medan MH ”bara” skulle lysa lite med telefonen. Jag är säker på JJ hade blivit skitsur annars om MH inte ens ville hjälpa till med att bära OM hon nu var aktivt med och mördade Tove. Nu tycker jag snarare det verkar som JJ är extra snäll mot MH, för hon behöver hennes hjälp även om hon vet MH inte var direkt med under mordet och att MH hade kunnat larma någon när som helst. Därför behöver hon henne på sin ”sida”. Och hon vet att MH kommer ställa upp och hålla tyst, precis som hon har gjort alla andra gånger.
Citera
2023-04-03, 23:31
Medlem
Forhorsledarnas "snälla" satt mot Maja ar endast for att fa henne att snacka. Hon aker dit pa mord och grovt brott mot griftefriden tillsammans med JJ. Som sagt i FUP sa finns inte tid till sa mycket sovande som hon menar.
Citera
2023-04-03, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
MH:s hälsoapp registrerar rörelse på 23 meter 02:19. Antar att hon försöker förklara det med historian om att hon mår illa och går in på toaletten. Men var menar hon isf att telefonen tar vägen efter det? Mår man illa blir man ju kvar inne på toaletten en stund och isf borde ju förflyttning vara uppdelad på olika tidpunkter. Man skulle kunna hävda att den blir liggande inne på toalettgolvet. Men det är omöjligt när man lyssnar på resten av hennes historia. Hon säger att hon går upp en andra gång och går på toaletten. (I samband med att JJ åker till McD.) Hon säger att hon är på toaletten hela tiden när JJ är ifrån lägenheten, men att hon springer och hämtar telefonen som hon glömt i sängen. (Tydligen har den magiskt förflyttats dit.) Det finns en förflyttning i hälsoappen 02:43 på 28 meter. Men det stämmer ju inte med sträckan från sängen till badrummet (som är ca 10 meter). Och var tar telefonen vägen nu?? Är den kvar i badrummet ända tills de är tillbaka efter bilfärden? Nej, det går definitivt inte ihop.

Rörelsen 02:43 sammanfaller ganska exakt med den tidpunkt som JJ lämnade lägenheten och träffar på grannen. Tycker det är betydligt mer troligt att MH sitter i vardagsrummet (som JJ säger att hon gör) med mobilen i fickan/handen, hör att JJ får problem i trappan och går fram till dörren för att lyssna vad som sägs.

Det där med iPhones hälsoapp och tiderna där är jättekonstiga tycker jag. Har själv samma och jag har försökt avläsa varje dag för att se ett mönster men fattar inte riktigt. Ibland visar den jag har varit aktiv under minuter jag vet jag inte varit aktiv. Men den delar inte upp i många olika sekunder och minuter utan den slänger ihop stegen i en klumpsumma.
Exempelvis: Jag går upp och promenerar lite mellan 15.23 -15.48. Då kanske iPhone hälsoapp bara visar steg 15.23 och kanske 200 steg. Den skriver startpunkten bara och slänger ihop alla stegen som en klumpsumma under de där 20-30 min då.
Men ibland skriver den inte startpunkten utan kanske istället skriver 15.48 har jag gått 200 steg. Då är det ”slutpunkten” den registrerar.
Riktigt ologiskt faktiskt, jag tror inte det är det bästa beviset. Men hon var vaken, det är väl det den indikerar (jag tror inte JJ skulle gå runt med hennes mobil utan tror MH haft den i fickan).
Citera
2023-04-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av squalorvictoria
Forhorsledarnas "snälla" satt mot Maja ar endast for att fa henne att snacka. Hon aker dit pa mord och grovt brott mot griftefriden tillsammans med JJ. Som sagt i FUP sa finns inte tid till sa mycket sovande som hon menar.
Tror det har gått till såhär att JJ beordrade MH att hålla fast TT armar och det gjorde hon medan JJ ströp TT. Sen spelar det ingen roll om MH inte ville det igentligen. Hon gjorde det tror jag och ska dammas till minst 18 år.
Citera
2023-04-03, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vergissmeinnicht
Nej. Det är inte ett brott att ljuga som tilltalad. Man är inte skyldig att medverka till utredningen av ens egen skuld.
Börjar få mer klarhet.
Jag hoppas att man tar mened på allvar.

Jag frågade min AI:
I en svensk rättegång är den åtalade inte skyldig att svära under ed eller att lägga fram ett vittnesmål. Liksom i USA är den åtalade skyddad av rätten till tystnad enligt svensk lag.

Det är dock viktigt att notera att den åtalade har rätt att försvara sig själv och ge sin version av händelserna under rättegången. Om den åtalade väljer att vittna eller lägga fram ett vittnesmål, så måste de tala sanningen precis som vilket annat vittne som helst. Om den åtalade ljuger under sin förklaring eller lägger fram vilseledande information kan de åtalas för brottet mened, vilket kan leda till straffrättsliga påföljder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in