2023-04-03, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag ser följande som besvärande för MH:
- Det är hon som eftersöker Tove på Nöjet för att få med henne hem till JJ. Detta visar på ett deltagande som främjar händelseförloppet.
- Hennes rörelsemönster i lägenheten sammanfaller i en väldigt nära anslutning till mordet.
- Flertalet korta 20 minuters tupplur där hon inte uppfattar oljudet som sker några meter ifrån. Både dunsar och knackningar på dörr. Snabb återkoppling till JJ via sms men trots det somnar mellan tuggorna.
- Att hon i samförstånd med JJ transporterar och gör sig av med kroppen. Ett agerande i samförstånd i efter-förloppet och i för-förloppet med att få med Tove från Nöjet talar även för ett samförstånd under mordet.
- Hon befinner sig på mordplatsen
- Starkt lojalitetsband mellan JJ och MH (se t ex hovrättsdom från diskoteksbranden, där stort fokus lades på deras vänskapsband och de blev fällda alla fyra (?) trots att man inte visste vem som gjort vad mer än att de befunnit sig på platsen och en av dom tänt på) och samförståndet utgjordes av nära band.
- JJ placerar henne vid mordet och JJs berättelse har högre trovärdighet då den rimmar bättre med bevisläget i övrigt jämfört med MHs berättelse

Jag ser följande som förmildrande för MH
- Det är inte hon som har en konflikt med TT utan det är JJs konflikt
- Det finns inga DNA bevis som binder henne till Tove
- Rättsläkarens utlåtande säger att en ensam gärningsman är möjligt
- Det går inte att bevisa att hon inte sov
- Det går inte inte att bevisa att hon utfört någon gärning i mordet mer än JJs berättelse

Fyll gärna på! Syftet är inte att slå ”hål” på varje enskild sak utan att fylla på med relevanta argument som antingen stärker indiciekedjan eller försvagar den.

Det ligger henne också till last att hon har ändrat sin historia allt eftersom. Trovärdigheten blir väldigt mycket mindre. I tidiga förhör nekar hon exempelvis till att ha varit med i skogen, och skyller granbarren på JJ. Hon har bevisligen inga problem med att skylla ifrån sig.

Rörelserna i hennes hälsoapp stämmer inte överens med hennes beskrivning av händelseförloppet. Skulle säga att de istället motbevisar det hon säger.
Citera
2023-04-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Du fick info om vart du kan läsa förhören som du efterfrågade!

Är du snarstucken eller bara otacksam?

Jag tänker inte knyta dina skor heller, om du ber om det.

Que? Jag tackade till och med. Inte jag som är snarstucken i så fall.

Noterar att grannen W uppenbarligen sov och inte vaknade av några dunsar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Precis som advokaten säger så bör det inte ta längre tid än så; 5 m är en kort sträcka.

Det finns en utbredd skepsis i tråden angående det snäva tidsfönstret på 5-6 minuter, den tid J skulle ha på sig för att få undan T:s kropp efter gärningen.

5 minuter är lång tid om du är fokuserad och har bråttom. Man kan prova att ställa ett tidtagarur för att kontrollera hur mycket som faktiskt hinns med.

Hypotes:
J öppnar badrumsdörren, springer och hämtar ett lakan i skåpet, lägger ut lakanet på hallgolvet och drar ut T genom att hålla under armarna, rullar in kroppen i lakanet, öppnar ytterdörren för att kontrollera att ingen står därute, drar ut kroppen genom ytterdörren för att placera den till vänster om dörren, framför vindsförrådet. Dörren stängs och grannen nedanför har uppmärksammat att dörren ovanför öppnas och stängs.

Hur lång tid behövs för dessa moment? Själv hävdar jag max 3 min.

J tar på sig sin jacka i hallen, möter M på väg till badrummet som frågar var T är - "A*bin har hämtat henne". Kl är nu 02:41, J går ner och möter grannen 02:43, konverserar 2-3 min, går upp igen 02:45, pratar lite med M och lämnar bilnycklar, går ut med sin och T:s mobil 02:46.
Vad hade J för förklaring till M om varför hon hade jackan på sig och skulle gå ut?
Citera
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Okey, här lär man sig grejer ;-)
Men de är väl ändå skyldiga att tala sanning i rätten?

Nej. Det är inte ett brott att ljuga som tilltalad. Man är inte skyldig att medverka till utredningen av ens egen skuld.
Citera
2023-04-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Varför tror du att Rullman verkar ha viljan att tro det värsta?

Det är intrycket jag får.
Citera
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Vad hade J för förklaring till M om varför hon hade jackan på sig och skulle gå ut?
Du får läsa i FUP.
Citera
Medlem
Citat:
Om jag har uppfattat Rullman rätt så visar M rörelsemönter att hon inte sov

Ja det är omtvistat, som argument tar man upp att det kanske är JJ som går runt med MHs telefon alternativt att MH sover ca 20 minuter i stöten.

Ovan är möjligt men kanske mer sannolikt att MH själv har sin telefon och faktiskt går de stegen som telefonen snappar upp. Då JJ nog har rätt fullt upp med mordet och efterskalven av det än att tänka på MHs telefon. Det är nog också möjligt att MH sover 20 minuter i stöten men är kanske mer sannolikt att hon inte gör det med tanke på diverse oljud som t o m får grannar att knacka på dörren 02 på natten.
Citera
2023-04-03, 23:07
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Que? Jag tackade till och med. Inte jag som är snarstucken i så fall.

Noterar att grannen W uppenbarligen sov och inte vaknade av några dunsar.
Jag kunde skrivit Läs I FUPn som svar.

Jag är ingen notarie eller sekreterare här.

Har du läst båda förhören??

Det står bla "Varför sa du inget i första förhöret om tre dunsar?
Det var nog inget jag tänkte på, jag har för mig att jag sa det till polisen. Nu måste jag bara tänka lite extra noga, så jag inte blandar ihop det med någon annan kväll. Nu är allt bortglömt, nu upprepar man ju bara det som man sagts."
Citera
2023-04-03, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon1234
Han sa att det fanns motbevis för det
Tror hela hans slutbedömning finns att lyssna el läsa , likväl som familjens advokats slutbedömning

Han sa att det fanns motbevis (bevis för det han påstår antar jag är vad som avses då), men han presenterar inte de bevisen i domstolen? Det verkar ju urbota korkat.
Citera
2023-04-03, 23:08
Medlem
Om nu MH är så oskyldig, varför berättade hon inte det tidigare. Köper inte att hon var så rädd för JJ. Tror på åklagaren. JJ till livstid och MH till iaf 18 år.
Citera
2023-04-03, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Du får läsa i FUP.
Jag har läst fup men det är svårt att komma ihåg alla detaljer
Därför ställde jag frågan eftersom du beskrev situationen
Citera
2023-04-03, 23:12
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Han sa att det fanns motbevis (bevis för det han påstår antar jag är vad som avses då), men han presenterar inte de bevisen i domstolen? Det verkar ju urbota korkat.
Har du hört eller läst (Hela) Åklagarens slutanförande ifrån i Torsdags?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in