Citat:
Ursprungligen postat av
Merrelito
Skönt för den som vill in och tråkigt för den som är under vatten. Så lite tudelat där.. dock så stannade prisnedgången i oktober i Sthlms innerstad, jag tror mer att det har att göra med att bostadsobligationerna legat rätt flat sen dess.
Dock är man klart förvånad i att det inte rör på sig mer än vad det gjort..
Helt korrekt analys, nu har dock bankerna uppdaterat sin KALP. Så rimligtvis har lånelöften skruvats ned något till. Dock finns där en tröghet i att banken inte terminerar existerande lånelöften även ifall de kan (händer säkert i nåt anekdotiskt fall, men till 99% så gäller dessa utifrån förutsättningarna de beviljades på kvarstår.
Kraschen har förvånat mig att den blivit så pass snabb, nu har dock torskarna haft lite paus i nedgången och det är också lite förvånande kan tyckas, men så brukar bubblor utspela sig (tjurfälla). Där finns trots allt ett köptryck som förvisso är rätt svagt och avvaktande, och vissa har trott sig fynda trots att halva nedgången kvarstår.
Men de nya lånelöftena biter så smått, så jag skulle bli förvånad om inte April visar röda siffror brett. Dock är timing svårt, och tillhör inte gänget som pratat om bostadsbubbla. Det gjorde jag först när obligationen stack uppåt.
Sen är det såklart att det är det reala priset som räknas, precis som med andra tillgångar. -40% BRF och -50% villor realt. Vi är typ halvvägs där.