2023-04-03, 19:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Trodde jag var smart och hittade en lgh till rimligt pris.

Tyvärr blev det budgivning och den gick upp med 20 procent

Folk har cash fortfarande vilket gör att räntan lär fortsätta stiga...

När är de köparens marknad i december, får vi vänta så länge?
Ja, jag ser ingen nämnvärd minskning av hushållens banktillgodohavanden.

Och det är inte det som påverkar om räntan höjs eller inte.
Citera
2023-04-03, 19:37
Medlem
Hade inte det bästa varit om staten bestämde var folk skulle bo? Typ att man fick sin bostad tilldelad av en politbyrå, och sedan fick man leva med det?
Bästa vore nog om alla bodde i Rinkeby. Sedan kunde partipampar och politiska kommissarier bo i Danderyd och på Lidingö.
Citera
2023-04-03, 19:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Ja, ingen blir glad när priset på mjölk går upp? Priset på bensin? Kött?
Om kostnaderna går upp mindre än lönerna så är det positivt. Klart bättre än att priser och löner står still.

Citat:
Men när priset på bostäder går upp så blir de livegna ränteslavarna glada.
Vet inte vad "de livegna ränteslavarna" skall betyda. Låter som något symbolspråk i en religiös sekt.

Men att tillgångspriser stiger (realt) kan betyda att det är positiv tillväxt. Det är positivt.

Citat:
För då har dom mer handpenning för att byta upp sig till en dyrare bostad, men priset de får betala i mellanskillnaden har också ökat så egentligen har dom förlorat på att bostäderna ökade i värde så länge de inte checkar ut från pyramidspelet och skaffar sig en billig bostad på landet.r
Så bubbelpratarnas storgråt är irrationellt.

Citat:
Det verkar i och för sig bli allt vanligare att pensionärer flyttar från städerna till små bondhålor där de kan köpa mycket trivsammare hus för småpengar, långt från buller, skottlossningar, rån och annan kulturberikning. Dom är fortfarande få men sånt existerade inte alls för 10 år sedan.
Det har skett i decennier. Förekom på 70-talet också. Ang det har du ingen koll.

Troligen är det avklingande. Dvs vi får se detta i mindre utsträckning framöver. Iom att folk har viss glädje av service som finns i större städer.
Citera
2023-04-03, 19:49
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Eftersom prisfallet följt alla vanliga mönster av prisfall på bostadsmarknader är det ju svårt att hitta någon "tjurfälla". Trenden har varit nedåt sedan början av 2022, marknadspriserna är idag trivialt mycket lägre än snittavsluten (därav den horribla volymen), och det går raka vägen mot ny botten kring juni/juli 2023. Sen får man se vad som händer till 2024, men än så länge är det ju glasklart.

När priserna har fallit ytterligare 10% försvinner stora mängder kapital från marknaden. Då hamnar priserna på nivåer från före smällen 2017. I vissa fall längre tillbaka än så. Plötsligt har väldigt mycket färre spekulanter några gratispengar från "bostadskarriär" med sig in i affären. Därför kommer priserna inte återhämta sig realt på mycket lång tid. Om någonsin. Men en del tror att det här är en tillfällig dipp och har sett det som ett köptillfälle (med start januari, då säsongsvariationer beskrevs som vändpunkten med stort v i morgontidningarna). Men det är en fälla. För bomarknadsbulls.
Citera
2023-04-03, 19:59
Medlem
DVikings avatar
Kanske redan varit uppe i tråden, men Anders "Kuken" Borg fick återigen vara med i Ekonomibyrån och lyckades dra en riktig BLT-saga:

https://www.svtplay.se/video/KnVo1dw/ekonomibyran/bankbubblorna?position=1121&id=KnVo1dw

"Faller bostadspriserna så går givetvis RB in och sänker räntan" säger Kuken lika självsäkert som den tidigare drog valsen om att det inte blir några 4-5% bolåneräntor Kuken fick en påminnelse om denna utsaga

Hagströmer verkar f.ö. tycka att Kuken är en riktig pajas
Citera
2023-04-03, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, jag ser ingen nämnvärd minskning av hushållens banktillgodohavanden.

Och det är inte det som påverkar om räntan höjs eller inte.

Om folk har mindre på kontot har de mindre att spendera? Då går inflationen ner?

Eller hur fan menar du?
Citera
2023-04-03, 20:07
Medlem
Jag måste säga..bor i ett område som varit populärt i många år. Priserna har stigit konstant i alla fall i 10 år. I höstas så försvann alla annonser med bostäder i mitt område. Det var som att alla gjorde halt. Sedan kom det ut några annonser i januari..och de såldes allihopa. Och fler har kommit i februari och mars och det är budgivning på alla.

Är lite förvånad men räntehöjningarna verkar inte ha påverkat köpivern här i Stockholm. Visst, priserna är något lägre ja. Men det handlar inte om några stora förändringar.
Citera
2023-04-03, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Jag måste säga..bor i ett område som varit populärt i många år. Priserna har stigit konstant i alla fall i 10 år. I höstas så försvann alla annonser med bostäder i mitt område. Det var som att alla gjorde halt. Sedan kom det ut några annonser i januari..och de såldes allihopa. Och fler har kommit i februari och mars och det är budgivning på alla.

Är lite förvånad men räntehöjningarna verkar inte ha påverkat köpivern här i Stockholm. Visst, priserna är något lägre ja. Men det handlar inte om några stora förändringar.

Jag är av den (uppenbarligen inte helt okontroversiella) åsikten, att mer attraktiva objekt 'spelar i en egen liga'. Det finns alltid kräm hos rikingar, även om portföljen tillfälligt vollat ner 15-20% sedan toppen. De har för mycket stålars för att sätta livet på paus. Sedan kommer inte sällan krämen i form av dollars, euro eller annan västvaluta, vilket gör bostadsköp i SEK än mer attraktivt.
Citera
2023-04-03, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det är väl inget dystert med att bopriserna faller? Det är bra för Sveriges ekonomi på sikt. Ingen vinner i längden på att en massa kapital allokeras i improduktiva tillgångar. Plåstret ska av bara. Ju förr desto bättre.

Stockholms innerstad är bubblans psykologiska centrum. År av tulpanfeber sitter i muskelminnet. Men det känns som att vändpunkten är nära även där nu, efter tjurfällan. Det har varit en radda av pseudo-goda nyheter de senaste månaderna. Först att inflationen såg ut att ge vika i U.S.A, sedan den milda vintern och energipriserna och sist ut bankkraschen i U.S.A som skulle betyda att räntan faller. Det tillsammans med FOMO skapade den lilla platån. Nu är det ganska många som har hoppats på att övervintra som blir tvungna att kasta in handduken. Oljepriset stiger, räntorna höjs enligt plan hos centralbankerna. Folk börjar få slut på sina buffertar. (Man ser det på Blocket, bland annat. Det är många leksaker för stora barn till salu nu.) Om inget dramatiskt på uppsidan händer så kommer priserna att börja falla snabbare nu. Möjligen att det dröjer till efter sommaren innan det accelererar.

Visst, om någon löser kall fusion så kan det ju ändras. Men det ska man nog inte ha som huvudscenario.

Skönt för den som vill in och tråkigt för den som är under vatten. Så lite tudelat där.. dock så stannade prisnedgången i oktober i Sthlms innerstad, jag tror mer att det har att göra med att bostadsobligationerna legat rätt flat sen dess.

Dock är man klart förvånad i att det inte rör på sig mer än vad det gjort..
Citera
2023-04-03, 20:58
Medlem
Citat:

Jag tror förklaringen är ungefär så här enkel:

1) folk överlag maxar sina bolån eller lägger sig under 3% gränsen
2) lånelöftena har gått ner men inte markant
3) EK hos köpare har varit stabilt

Jag tror dock att man balanserar rätt nära vad marknaden tål. Går bostadsobligationen upp 1-2 procentenheter till kan det nog se mörkt ut.
Citera
2023-04-03, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Skönt för den som vill in och tråkigt för den som är under vatten. Så lite tudelat där.. dock så stannade prisnedgången i oktober i Sthlms innerstad, jag tror mer att det har att göra med att bostadsobligationerna legat rätt flat sen dess.

Dock är man klart förvånad i att det inte rör på sig mer än vad det gjort..
Helt korrekt analys, nu har dock bankerna uppdaterat sin KALP. Så rimligtvis har lånelöften skruvats ned något till. Dock finns där en tröghet i att banken inte terminerar existerande lånelöften även ifall de kan (händer säkert i nåt anekdotiskt fall, men till 99% så gäller dessa utifrån förutsättningarna de beviljades på kvarstår.

Kraschen har förvånat mig att den blivit så pass snabb, nu har dock torskarna haft lite paus i nedgången och det är också lite förvånande kan tyckas, men så brukar bubblor utspela sig (tjurfälla). Där finns trots allt ett köptryck som förvisso är rätt svagt och avvaktande, och vissa har trott sig fynda trots att halva nedgången kvarstår.

Men de nya lånelöftena biter så smått, så jag skulle bli förvånad om inte April visar röda siffror brett. Dock är timing svårt, och tillhör inte gänget som pratat om bostadsbubbla. Det gjorde jag först när obligationen stack uppåt.

Sen är det såklart att det är det reala priset som räknas, precis som med andra tillgångar. -40% BRF och -50% villor realt. Vi är typ halvvägs där.
Citera
2023-04-03, 21:45
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:

Anledningen är nog FOMO. Sen att priserna är något lägre. Ja, lånelöftena är något lägre. Dvs flera även de som inte vann någon budgivning bjöd så långt de kunde. Vad kan gå fel? Man tjänar ju på att bo.

Ded cat bouncing.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in