2023-04-02, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid.Costner
Hade vänner som körde 10 000 och mådde prima

Har dom slutat nu?
Citera
2023-04-02, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns inga dubbel blind test som påvisar lägre overall mortality för de som vaxxats. Snarare visade de ursprungliga dubbel blind testerna en tendens till ökad dödlighet av mrna.

För friska människor med hälsosam nivå av tex vitamin d dör inte av covid. Större risk få allvarliga problem av mrna....

Det som är svårt för många att förstå och bekänna för dom trodde dom och vaccinet skulle rädda allt och bli hela världens hjältar.
Citera
2023-04-03, 01:30
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Är coronaviruset fortfarande aktuellt?

Vad är det jag har missat? Känns som om många snackar om corona vaccinet och allt bara var en bluff. ''Inget vet vad vaccinet innehöll och man blev indirekt tvingad att ta sprutan!''
''Alla som har tagit vaccinet dör.''

''Alla som tagit vaccinet, blir numera lättare sjuka.''.

''Antalet sjukskrivning har ökat, p.g.a corona vaccinet.''.

Jag har inte märkt ökat dödsfall, vart finns intyg och källa på att det beror på vaccinet?

Vart är alla dessa sjukskrivningar, jag har inte märkt ökat antal på sjukskrivningar på mitt jobb.

Hur är det här med att ''alla'' som tagit vaccinet blir ''lättare sjuka''. Det rör ju sig om det vanliga förkylnings virus som årligen dyker upp. Eller kanske till och med influensan , inget konstigt?

Vart får alla som börjat prata om att vaccinet var ett enda stort bluff. Jag får inte fram någonting, förutom ifrån en osäker källa som påstår att en hög uppsatt läkare sagt och skrivit en artikel om att ''Ingen borde tagit vaccinet''. Jag vill ha källor, tack.

Tills dess, så tror jag att dem som säger negativa saker om vaccinet, är detsamma grupp av människor som sagt detsamma från allra första början om vaccinet.

Så jag vill gärna ha en källa på att påståenden är sanna.

Det var en ganska spretig samling påståenden du kräver bevis för där. Räcker det kanske med en källa som visar att biverkningar av covid-sprutorna är på tok för höga för att fortsatt användande ska kunna rättfärdigas?

I sånt fall kan du ta en titt på data från det amerikanska biverkningsrapporteringssystemet V-safe. Det är ett system som CDC satte upp för att samla data om biverkningar från covid-sprutan. Datan blev förra året offentligt tillgänglig genom en sk "freedom of information request". Här är en interaktiv dashboard av datakällan där du själv kan kolla hur det ser ut baserat på olika parametrar:
https://icandecide.org/v-safe-data/

Om man väljer biverkningar som resulterade i sjukvård i någon form så ser du att detta drabbat ca 800k av ca 10 miljoner deltagare. Sammanlagt över 2 miljoner läkarbesök, vilket innebär att vissa behövde uppsöka vård vid upprepade tillfällen.

Om hela 8% av dom som tar covid-sprutan drabbas av så pass allvarliga biverkningar så tror jag att dom flesta antagligen förstår att detta bara är toppen på ett isberg. Och att dom här produkterna måste bort från marknaden omedelbart.

Problemet är att vissa inte vill ta till sig den här typen av fritt tillgänglig information, även om någon visar den för dom. Man kanske utgår ifrån att det måste vara något fel med siffrorna, eftersom man tänker att man annars borde ha hört media varna om saken.
Senast redigerad av RustyShackleford 2023-04-03 kl. 01:35.
Citera
2023-04-03, 14:50
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Det var en ganska spretig samling påståenden du kräver bevis för där. Räcker det kanske med en källa som visar att biverkningar av covid-sprutorna är på tok för höga för att fortsatt användande ska kunna rättfärdigas?

I sånt fall kan du ta en titt på data från det amerikanska biverkningsrapporteringssystemet V-safe. Det är ett system som CDC satte upp för att samla data om biverkningar från covid-sprutan. Datan blev förra året offentligt tillgänglig genom en sk "freedom of information request". Här är en interaktiv dashboard av datakällan där du själv kan kolla hur det ser ut baserat på olika parametrar:
https://icandecide.org/v-safe-data/

Om man väljer biverkningar som resulterade i sjukvård i någon form så ser du att detta drabbat ca 800k av ca 10 miljoner deltagare. Sammanlagt över 2 miljoner läkarbesök, vilket innebär att vissa behövde uppsöka vård vid upprepade tillfällen.

Om hela 8% av dom som tar covid-sprutan drabbas av så pass allvarliga biverkningar så tror jag att dom flesta antagligen förstår att detta bara är toppen på ett isberg. Och att dom här produkterna måste bort från marknaden omedelbart.

Problemet är att vissa inte vill ta till sig den här typen av fritt tillgänglig information, även om någon visar den för dom. Man kanske utgår ifrån att det måste vara något fel med siffrorna, eftersom man tänker att man annars borde ha hört media varna om saken.

I Sverige har det rapporterats in 12 gånger mer biverkningar än innan covid. Men det har ju även blivit medialt dvs hur många tänkte på detta innan covid. Sedan är en annan utmaning med statistik som bygger på rapporter och att det inte går att säga om det finns det faktiskt samband mellan vaccinerna och de rapporterade biverkningarna. Dvs vaccinerar man över 90% av populationen med fokus på de sjuka och äldre först så är det ju många sjukhusbesök i gruppen oavsett.
Citera
2023-04-03, 16:53
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
I Sverige har det rapporterats in 12 gånger mer biverkningar än innan covid. Men det har ju även blivit medialt dvs hur många tänkte på detta innan covid. Sedan är en annan utmaning med statistik som bygger på rapporter och att det inte går att säga om det finns det faktiskt samband mellan vaccinerna och de rapporterade biverkningarna. Dvs vaccinerar man över 90% av populationen med fokus på de sjuka och äldre först så är det ju många sjukhusbesök i gruppen oavsett.

Om ett par flygplan störtar på kort tid, och man inte är säker på orsaken, så stoppar man alla flyg tills man har ringat in exakt vad olyckorna berodde på. Man fortsätter självklart inte flyga medans man sitter och spånar på saken. Det är normalt säkerhetstänk.

Det duger tex inte att säga: "Vi är inte säkra på om det var konstruktionsfel på den här flygplanstypen som var orsaken, så därför låter vi flygplan av samma typ fortsätta flyga tills vi fastställt att det är så."

Jag tror egentligen att nästa alla människor förstår detta intuitivt. Bara det att många verkar ha fått en blind fläck just när det kommer till covid-sprutorna.

Så för att svara på dina invändningar:
-Kan den enorma ökningen av rapportering bero på mediepanik? Stoppa sprutorna tills man är säker på det.
-Kan den bero på sned åldersfördelning i dataunderlaget? Stoppa sprutorna tills man är säker på det. (Fast just det kan man reda ut på en kafferast.)
-Kan den bero på nåt annat än att sprutorna faktiskt är farliga? Stoppa då sprutorna tills man är har identifierat den egentliga orsaken.

Normalt säkerhetstänk, som sagt.
Man kan till och med tycka att det borde vara lite extra viktigt nu, när miljarder människors hälsa står på spel. Då kan man liksom inte bara vifta bort saken med "kanske är det si, kanske är det så".

Slutligen: Om det är som du tror, att orsaken skulle kunna vara något annat -Varför har man då ännu inte tagit sig för att fastställa vad den här alternativa orsaken är? Hälsomyndigheter och media har låtit frågan hänga i luften i uppåt två år nu!

Tycker inte du också att det känns ganska märkligt?
Senast redigerad av RustyShackleford 2023-04-03 kl. 16:56.
Citera
2023-04-03, 18:08
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Om ett par flygplan störtar på kort tid, och man inte är säker på orsaken, så stoppar man alla flyg tills man har ringat in exakt vad olyckorna berodde på. Man fortsätter självklart inte flyga medans man sitter och spånar på saken. Det är normalt säkerhetstänk.

Det duger tex inte att säga: "Vi är inte säkra på om det var konstruktionsfel på den här flygplanstypen som var orsaken, så därför låter vi flygplan av samma typ fortsätta flyga tills vi fastställt att det är så."

Jag tror egentligen att nästa alla människor förstår detta intuitivt. Bara det att många verkar ha fått en blind fläck just när det kommer till covid-sprutorna.

-Kan den enorma ökningen av rapportering bero på mediepanik? Stoppa sprutorna tills man är säker på det.
-Kan den bero på sned åldersfördelning i dataunderlaget? Stoppa sprutorna tills man är säker på det. (Fast just det kan man reda ut på en kafferast.)
-Kan den bero på nåt annat än att sprutorna faktiskt är farliga? Stoppa då sprutorna tills man är har identifierat den egentliga orsaken.

Man kan till och med tycka att det borde vara lite extra viktigt nu, när miljarder människors hälsa står på spel. Då kan man liksom inte bara vifta bort saken med "kanske är det si, kanske är det så".

Slutligen: Om det är som du tror, att orsaken skulle kunna vara något annat -Varför har man då ännu inte tagit sig för att fastställa vad den här alternativa orsaken är? Hälsomyndigheter och media har låtit frågan hänga i luften i uppåt två år nu!

Det är ju exakt sådant våra hälsomyndigheter i hela västvärlden prövar och överväger. Är det inte märkligt att du ser de de inte ser? Sedan pågår studier kring detta på olika universitet ” Grundforskning” Dock läste jag att forskare i Lund sett att visst DNA kan påverkas just i levern av Mrna vaccin som fått ganska mycket publicitet.
Citera
2023-04-03, 18:25
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Jag tycket också jämförelsen med flygplan är märklig då samban mellan flygplanskrasch och dödsorsaken är ett spikrakt samband medans sambandet sjuka Agdas svullna fot och vaccin inte behovet ha ett samband då människor får hälsoproblem konstant med eller utan vaccin.
Citera
2023-04-03, 18:58
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Det är ju exakt sådant våra hälsomyndigheter i hela västvärlden prövar och överväger. Är det inte märkligt att du ser de de inte ser? Sedan pågår studier kring detta på olika universitet ” Grundforskning” Dock läste jag att forskare i Lund sett att visst DNA kan påverkas just i levern av Mrna vaccin som fått ganska mycket publicitet.

Frågan är felställd. Det jag skulle säga är märkligt är att ingen hälsomyndighet offentligt har delat med sig av sin analys av denna data från V-safe. Ser dom det jag ser? Det vet vi inte, för dom har inte berättat vad dom ser.

Det vore en annan sak om dom kunde ge en tillfredsställande förklaring till den här höga frekvensen av biverkningar. Då skulle jag absolut lyssna på och värdera deras analys. Men förklaringen har uteblivit.

Eftersom vi inte kan luta oss på någon hälsomyndighets analys så behöver vi själva dra en elementär slutsats utifrån observerbar data. Låter det rimligt?

Grejen är också att du svarade inte riktigt på det jag skrev. Vi kan gå tillbaka till exemplet jag gav förut.

Två flygplan av samma typ störtar på en vecka. Vi vet inte vad orsaken är. Vi kan inte utesluta konstruktionsfel, som i sånt fall finns på alla flygplan i av den typen. Vad tycker du vi ska göra?

Ska vi:
(A) Stoppa alla flygplan av den typen, fram tills dess att vi uteslutit konstruktionsfel.
(B) Låta planen fortsätta flyga, så länge det inte bevisats att olyckorna orsakades av konstruktionsfel.

Ska vi ta A eller B? Vilket låter mest vettigt?
Du väljer.

EDIT:
Citat:
Jag tycket också jämförelsen med flygplan är märklig då samban mellan flygplanskrasch och dödsorsaken är ett spikrakt samband medans sambandet sjuka Agdas svullna fot och vaccin inte behovet ha ett samband då människor får hälsoproblem konstant med eller utan vaccin.

Nej, det är inte alls märkligt.

I båda fallen är det rätt att stoppa vaccinet/flygplanen om vi VET att vaccinet är hälsovådligt eller flygplanet har konstruktionsfel. Problemet är att det möjligtvis kan finnas alternativa orsaker. Då måste vi bestämma oss för om vi direkt ska stoppa vaccinet/flygplanet, innan vi vet säkert. Eller om vi ska avvakta med att stoppa vaccinet/flygplanet tills efter att orsakssambandet är bevisat.

Det är inget spikrakt samband i exemplet med flygplanet. Det kan bero på en slump. Behöver inte alls vara konstruktionsfel. Det är bara en teori.
Senast redigerad av RustyShackleford 2023-04-03 kl. 19:07.
Citera
2023-04-03, 19:11
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Frågan är felställd. Det jag skulle säga är märkligt är att ingen hälsomyndighet offentligt har delat med sig av sin analys av denna data från V-safe. Ser dom det jag ser? Det vet vi inte, för dom har inte berättat vad dom ser.

Det vore en annan sak om dom kunde ge en tillfredsställande förklaring till den här höga frekvensen av biverkningar. Då skulle jag absolut lyssna på och värdera deras analys. Men förklaringen har uteblivit.

Eftersom vi inte kan luta oss på någon hälsomyndighets analys så behöver vi själva dra en elementär slutsats utifrån observerbar data. Låter det rimligt?

Grejen är också att du svarade inte riktigt på det jag skrev. Vi kan gå tillbaka till exemplet jag gav förut.

Två flygplan av samma typ störtar på en vecka. Vi vet inte vad orsaken är. Vi kan inte utesluta konstruktionsfel, som i sånt fall finns på alla flygplan i av den typen. Vad tycker du vi ska göra?

Ska vi:
(A) Stoppa alla flygplan av den typen, fram tills dess att vi uteslutit konstruktionsfel.
(B) Låta planen fortsätta flyga, så länge det inte bevisats att olyckorna orsakades av konstruktionsfel.

Ska vi ta A eller B? Vilket låter mest vettigt?
Du väljer.

EDIT:

Nej, det är inte alls märkligt.

I båda fallen är det rätt att stoppa vaccinet/flygplanen om vi VET att vaccinet är hälsovådligt eller flygplanet har konstruktionsfel. Problemet är att det möjligtvis kan finnas alternativa orsaker. Då måste vi bestämma oss för om vi direkt ska stoppa vaccinet/flygplanet, innan vi vet säkert. Eller om vi ska avvakta med att stoppa vaccinet/flygplanet tills efter att orsakssambandet är bevisat.

Det är inget spikrakt samband i exemplet med flygplanet. Det kan bero på en slump. Behöver inte alls vara konstruktionsfel. Det är bara en teori.

Du är medveten om att alla Eu länder lägger in all data i samma databas och just gör analyser av datan. Och slutsatsen är att det inte finns höga samband med allvarliga biverkningar. Alla dessa forskare missar din analys? Det har jag svårt att se förbi alla fall.
Citera
2023-04-03, 19:44
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Du är medveten om att alla Eu länder lägger in all data i samma databas och just gör analyser av datan. Och slutsatsen är att det inte finns höga samband med allvarliga biverkningar. Alla dessa forskare missar din analys? Det har jag svårt att se förbi alla fall.

Amerikanska CDC fick för en tid sen frågan om vilka slutsatser dom dragit av data från VAERS. CDC svarade att dom inte hade ens hade gjort någon analys av denna data. Kan ju tyckas märkligt med tanke på att VAERS är det etablerade amerikanska systemet för rapportering av vaccinskador. Men så är det.
https://boriquagato.substack.com/p/how-do-you-miss-the-most-blatant?

Men du gör ändå ett antagande att EU skulle ha gjort en analys av data från amerikanska V-safe. Du antar vidare att dom kommit fram till att det inte är någon fara på taket. Hur fan vet du det? Hur vet du att dom ens gjort en analys?

Istället för att sitta och anta massa saker så kan du väl svara på min fråga om flygplanen? Det är ju bara två alternativ, så det borde väl inte vara omöjligt? Finns inget rätt eller fel nödvändigtvis. Jag är bara intresserad av hur du tänker.
Citera
2023-04-03, 20:37
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Amerikanska CDC fick för en tid sen frågan om vilka slutsatser dom dragit av data från VAERS. CDC svarade att dom inte hade ens hade gjort någon analys av denna data. Kan ju tyckas märkligt med tanke på att VAERS är det etablerade amerikanska systemet för rapportering av vaccinskador. Men så är det.
https://boriquagato.substack.com/p/how-do-you-miss-the-most-blatant?

Men du gör ändå ett antagande att EU skulle ha gjort en analys av data från amerikanska V-safe. Du antar vidare att dom kommit fram till att det inte är någon fara på taket. Hur fan vet du det? Hur vet du att dom ens gjort en analys?

Istället för att sitta och anta massa saker så kan du väl svara på min fråga om flygplanen? Det är ju bara två alternativ, så det borde väl inte vara omöjligt? Finns inget rätt eller fel nödvändigtvis. Jag är bara intresserad av hur du tänker.

De har naturligtvis gjort en sambandbedömning enligt rutin det gör man alltid innan ev analys av en biverkning. Man skulle dessutom haft samma mönster i Eu från samma vaccin. Det är tusentals hälsorelsterade tillstod som rapporteras in som misstänkta biverkningar och med ditt sätt att jämföra skulle vi inte kunna nyttja vaccin eller läkemedel överhuvudtaget då folk blir sjuka oavsett. Om ett plan slår i backen av samma modell är ju sambandet glasklart att det bara kan bero på planet, slumpen eller piloterna då är variablerna så få.
Citera
2023-04-03, 22:20
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
De har naturligtvis gjort en sambandbedömning enligt rutin det gör man alltid innan ev analys av en biverkning. Man skulle dessutom haft samma mönster i Eu från samma vaccin. Det är tusentals hälsorelsterade tillstod som rapporteras in som misstänkta biverkningar och med ditt sätt att jämföra skulle vi inte kunna nyttja vaccin eller läkemedel överhuvudtaget då folk blir sjuka oavsett.

Vad då "naturligtvis"? Du gör fortfarande en massa antaganden. Vet du tex vad mönstret är i EU? Vet du vad mönstret är i VAERS? Känner du till någon datakälla som inte visar att covid-sprutorna ger skyhögt mycket mer biverkningar än tidigare vaccin?

Det här vet du lika väl som jag, men jag påpekar det ändå: Ibland kan ett helt lands befolkning bli förda bakom ljuset av sina makthavare, myndigheter och media. Ibland kanske dessa själva är missledda, eller inkompetenta. Ibland ljuger dom rent utav. Finns många exempel ur historien på hur folk i olika länder har blivit grundlurade. Och det är aldrig uppenbart när det väl händer. Ibland får vi i efterhand reda på hur det verkligen låg till. Men då är det ju redan för sent.

Så hur garderar vi oss mot att bli lurade, innan det är för sent?

Enda möjligheten är faktiskt att inte lita blint på att någon annan granskar sånt här åt oss. Eller att andra är öppna med allt dom vet. Därför måste även vi tänka själva och dra egna slutsatser. Den som frånsäger sig det ansvaret så gör så på egen risk.

Citat:
Om ett plan slår i backen av samma modell är ju sambandet glasklart att det bara kan bero på planet, slumpen eller piloterna då är variablerna så få.

Nä verkligen inte glasklart. Kan också bero på dåligt underhåll, sabotage, väderfenomen, störningar från mobiltelefoner, allt möjligt. Nu sa vi ju två flygplan. Men då har vi ändå bara två datapunkter. Så det kan definitivt vara slumpen att flygplanen råkade vara av samma typ. Man tyckte sig se ett mönster, men orsaken kunde ändå ha varit en annan.

Men jag tänker likadant som du. Bättre att ta det säkra för det osäkra och låta flygplanen stå kvar på backen tills man uteslutit att krascherna orsakades av konstruktionsfel.

Det finns ett exempel på detta från verkligheten. Då var det två Boeing 737 MAX som kraschade. Varken Boeing eller amerikanska flygmyndigheten FAA såg inledningsvis någon anledning att utfärda flygförbud på övriga 371 plan av samma typ. Dom verkade tro att det berodde på slumpen alltså. Precis som Pfizer så hade Boeing en nära och intim relation med den myndighet som förväntas granska och reglera branschen:
Citat:
In a blockbuster March 17 report for the Seattle Times, the newspaper’s aerospace reporter Dominic Gates details the extent to which the FAA delegated crucial evaluations of the 737’s safety to Boeing itself. The delegation, Gates explains, is in part a story of a years-long process during which the FAA, “citing lack of funding and resources, has over the years delegated increasing authority to Boeing to take on more of the work of certifying the safety of its own airplanes.”
https://www.vox.com/business-and-finance/2019/3/29/18281270/737-max-faa-scandal-explained

Så du är fullt kapabel att göra en striktare säkerhetsbedömning än Boeing och FAA gjorde, i fallet med flygplanen.

Varför är du då så ovillig att göra göra en striktare bedömning än Pfizer och diverse hälsomyndigheter gör, i fallet med covid-sprutorna? I fallet med flygplanen hade vi bara två ynka datapunkter att gå på. I fallet med covid-sprutorna har vi två miljoner datapunkter, enbart i V-safe.
Senast redigerad av RustyShackleford 2023-04-03 kl. 22:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in