2021-05-18, 23:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Det har jag inte hört, men ofta används vart i stället för blev. (”Det vart inte bra, det här.”) Det är imperfekt av varda (tyskans werden).
Det är någon stockholmsgrej som inte funnits i södra Sverige sedan medeltiden.

Däremot mycket vanligt i norra Sverige.
Citera
2022-05-07, 09:03
Medlem
Imnshos avatar
Ny katastroftext i Expressen av en journo utan språkkunskaper i svenska.
Citat:
Årets final i Champions League kommer spelas på Stade de France i Paris den 28 maj.

Arenan har en kapacitet för hela 75 000 åskådare – men trots det har finallagen Liverpool och Real Madrids och fans endast fått tillgång till 20 000 biljetter respektive.

Uefa kritiseras nu hårt av bland andra Liverpools tränare Jürgen Klopp.

Vart är biljetterna någonstans, skanderade Klopp på en presskonferens under fredagen.
En gång till av språkgeniet Linus Bengtsson i brödtexten:
Citat:
– Stödet från våra fans har varit makalöst i år, jag kan inte vara mer tacksam till dem. Sen ser man biljettpriserna, hotellkostnaden och biljettindelningen... vi får endast 20 000 biljetter och Real Madrid får endast 20 000 till en arena som tar 75 000. Det betyder alltså att 35 000 biljetter går till vad? Vart är dom här biljetterna, sa Klopp på en presskonferens under fredagen.
https://www.expressen.se/sport/fotboll/champions-league/klopps-harda-kritik-mot-uefa-vart-ar-biljetterna/

Källan, Mr. Klopp himself:
https://www.youtube.com/watch?v=eCLzU_ZRijo

Klopp säger inte "To where are those tickets going?" utan "Where are those tickets?"

Jämför tyskans riktningsangivelser, hierher, hinauf, herunter, osv. Vart är riktning, och var är position.

Sedan har vi "vart" som alternativ till "blev" i olika dialekter, men det är en annan sak.

mvh Språk-Gestapo

PS. kom på att många i Norrland brukar säga "vars" i stället för "vart". En styggelse det också.
Senast redigerad av Imnsho 2022-05-07 kl. 09:05. Anledning: vars
Citera
2022-05-07, 12:12
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Ny katastroftext i Expressen av en journo utan språkkunskaper i svenska.

En gång till av språkgeniet Linus Bengtsson i brödtexten:

https://www.expressen.se/sport/fotboll/champions-league/klopps-harda-kritik-mot-uefa-vart-ar-biljetterna/

Källan, Mr. Klopp himself:
https://www.youtube.com/watch?v=eCLzU_ZRijo

Klopp säger inte "To where are those tickets going?" utan "Where are those tickets?"

Jämför tyskans riktningsangivelser, hierher, hinauf, herunter, osv. Vart är riktning, och var är position.

Sedan har vi "vart" som alternativ till "blev" i olika dialekter, men det är en annan sak.

mvh Språk-Gestapo

PS. kom på att många i Norrland brukar säga "vars" i stället för "vart". En styggelse det också.

Det här måste vara ”översättningar” från engelska. De brukar se ut så här när de görs av svenska boulevardjournalister. Hur kan sånt tillåtas gå i tryck? Finns ingen ansvarig utgivare?

”Tacksam till” … 😂
Citera
2022-05-07, 12:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho

Det är få till numerären som finns inom jätteområdet Norrland och det du säger gäller ovanför Ångermanälven. De kommer från det äldre dialektala wosch. Emellertid är min känsla att de flesta yngre nu fallit in i att använda vart i stället.
Citera
2023-04-03, 13:24
Medlem
När kommer vart-reformen? Ingen under 30 kan skilja på var och vart.
Citera
2023-04-03, 16:20
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
När kommer vart-reformen? Ingen under 30 kan skilja på var och vart.

Vart ligger gnällbältet. Jag menar är inte det dialektalt för just det områden?
Citera
2023-04-05, 13:19
Medlem
»Vart» är en förkortning av »var åt».
Citera
2025-01-11, 12:26
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
varför har folk så jäkla svårt för att skilja på orden var och vart som faktiskt har olika betydelser?

var är du? var är befintlighet. vart är du är helt fel!
vart ska du gå? vart (var till) ska du gå (från där du är nu)? inte var, om du inte vill veta exakt var på trottoaren någon ska gå någonstans.
vart hittar jag x? fel: var hittar jag x är rätt eftersom du frågar efter en befintlighet och inte i vilken riktning.
vart är sockret? fel: var är sockret? vart tog sockret vägen kan dock vara rätt eftersom man frågar efter riktningen.
Ser det hela tiden numera, vad fan är det för fel på folk???
Citera
2025-01-11, 12:43
Medlem
Dranghoffs avatar
Tyskarna är som vanligt ett föredöme: Wo? resp. wohin?
Citera
2025-01-18, 02:42
Medlem
LittleFishs avatar
Var = en fast position där en plats ligger.
Vart = en väg eller destination för att ta sig dit.

"Var ligger Stockholm?"

"Vart ska jag åka för att komma till Stockholm?"
"Du ska åka norrut på E4an."
"Ja då vet jag vart jag ska åka."
Senast redigerad av LittleFish 2025-01-18 kl. 02:48.
Citera
2025-01-18, 06:21
Medlem
https://youtu.be/HYSUWSRkCJc

Svenska för alla - vägbeskrivning. Och så kommer första exemplet där man ska lära sig hur man frågar var saker och ting ligger och så säger hon "Ursäkta. Vart ligger busshållplatsen?"
Citera
2025-01-18, 06:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Och så kommer första exemplet där man ska lära sig hur man frågar var saker och ting ligger och så säger hon "Ursäkta. Vart ligger busshållplatsen?"

Vilket är alldeles korrekt. "Vart" betyder här "åt vilket håll".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in