2021-05-18, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Så han kan alltså skriver saker som "Der Mann hat seinen Bruder ein Buch gegeben"? Det måste låta extremt fel i tyska öron, ungefär som om svenskar skulle säga "mig" där det ska vara "jag".

Inte så grova fel men vissa fall där åtminstone en normbegåvad tysk borde veta bättre. Just nu kommer jag inte på något exempel. Får fundera lite eller kolla på forumet. Jag skriver helst inte där längre, eftersom det inte är någon saklig debatt.
Citera
2021-05-18, 19:22
Medlem
defenseurs avatar
Den som vill kan ju roa sig med att läsa Svenska Akademins Ordbok, som rapporterar att "i synnerhet i vissa trakter" kan vart användas om befintlighet, med belägg från 1563 till 1990.

Själv är jag från Roslagen, och reagerar inte över att folk säger Vart är du?
Men numera bor jag i Småland, och här fungerar det inte lika bra.
Citera
2021-05-18, 19:30
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Den som vill kan ju roa sig med att läsa Svenska Akademins Ordbok, som rapporterar att "i synnerhet i vissa trakter" kan vart användas om befintlighet, med belägg från 1563 till 1990.

Nej, vi smålänningar blir förgrymmade när vi hör sånt oprat.
Jag vet en kvinna som flyttade från Småland till Uppsverige och plötsligt har börjat säga ”vart” där det rätteligen borde vara ”var”.
Citera
2021-05-18, 19:34
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad tycker du om engelskans lösning då att ha where/where?

Engelskan är ju ett enklare språk; där används ju till och med samma ord som både substantiv och verb. Samma förenkling finns för övrigt i exempelvis italienska och franskan (dove/dove resp. où/où). Men låt oss inte bekymra oss över hur andra språk beter sig utan i stället värna om vårt modersmåls konsistens. Ingen annan än vi själva lär göra det.
Citera
2021-05-18, 20:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Engelskan är ju ett enklare språk; där används ju till och med samma ord som både substantiv och verb. Samma förenkling finns för övrigt i exempelvis italienska och franskan (dove/dove resp. où/où). Men låt oss inte bekymra oss över hur andra språk beter sig utan i stället värna om vårt modersmåls konsistens. Ingen annan än vi själva lär göra det.

Fast det var ju du som började jämföra med ett främmande språk (tyska), inte jag.
Citera
2021-05-18, 21:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur

Det fetmarkerade stämmer på Mälardalen och i norr har i alla tider vars varit ett dialektalt enhetsord för var/vart. Vad som hänt under de senaste 10 åren är att det blivit en mycket större utbredning att använda vart. Lite grann på samma sätt som när små skräpord (likt typ eller sjukt) sprider sig som ett virus.
Citera
2021-05-18, 21:56
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det fetmarkerade stämmer på Mälardalen och i norr har i alla tider vars varit ett dialektalt enhetsord för var/vart. Vad som hänt under de senaste 10 åren är att det blivit en mycket större utbredning att använda vart. Lite grann på samma sätt som när små skräpord (likt typ eller sjukt) sprider sig som ett virus.
Det tror jag mer handlar om att Mälardalsdialekterna satt normen för hur riksspråket ska se ut, och riksspråket breder ut sig för varje generation.
Citera
2021-05-18, 21:57
Medlem
Jag vet inte om det är någon dialektal eller regional grej men även imperfektformen av verbet "vara", dvs. "var", ofta blir "vart" i tal.
Jag vart där igår.

Och ibland blir någon typ av "varte".
Det varte fel.

Och även supinumformen av "vara", dvs. "varit", blir även det "vart".
Jag har vart där två gånger.

Så det är sammanlagt mycket vartande numera.

Norrmännen säger visst "var" om både plats och riktning. De har alltså bara ett gemensamt ord för båda fallen.
Senast redigerad av KarlXVII 2021-05-18 kl. 22:04.
Citera
2021-05-18, 22:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det tror jag mer handlar om att Mälardalsdialekterna satt normen för hur riksspråket ska se ut, och riksspråket breder ut sig för varje generation.

Nja, riksspråk och talspråk är ju inte samma sak. Lite märkligt också att det skulle komma så plötsligt med denna utbredning. Det är inte en successiv utbredning. Det liknar mer det jag exemplifierade med när vissa ord sprids snabbt. Att det sedan förmodligen är Mälardalen som är navet för spridningen må vara hänt.
Citera
2021-05-18, 22:36
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Att ”vart” i betydelsen ”var” skulle tränga fram som det gjort under de senaste 20 åren behöver nog förklaras med något annat. Bruket har definitivt inte varit tillåtet i medierna förut även om det användes i privatbostäder mellan makar i vissa delar av landet. Men radio och teve tillåter nu dialekter där ”vart” används, så möjligtvis har det påverkat.

Samtidigt blir förortssvenskan allt vanligare, och trashengelska uttryck tränger ut ur de anglosaxiska teveseriernas värld och får fäste bland dem som tar intryck av den världen. Förmodligen är Rosengård och HBO viktigare faktorer än Mälardalen.
Citera
2021-05-18, 22:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Jag vet inte om det är någon dialektal eller regional grej men även imperfektformen av verbet "vara", dvs. "var", ofta blir "vart" i tal.
Jag vart där igår.

1 Moseboken 1:3 (1917)

Citat:
Och Gud sade: »Varde ljus»; och det vart ljus.
Citera
2021-05-18, 22:41
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Jag vart där igår.

[...]

Det har jag inte hört, men ofta används vart i stället för blev. (”Det vart inte bra, det här.”) Det är imperfekt av varda (tyskans werden).
Det är någon stockholmsgrej som inte funnits i södra Sverige sedan medeltiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in