2023-04-03, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
TT s dna fanns i JJs bil hur skulle dom förklara det för polisen? Plus gran barr i sängen , bilen och på kläderna

Håller med starka bevis, även soppåse rullen som hittades på JJs köksbord men svårare att åtala för mord utan kroppen.
Citera
2023-04-03, 02:35
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Tack för feedback tidigare!

Jag tror att det här är första gången som JJ möter på motstånd, och tvingas ta konsekvenser av sitt agerande. Jag skulle gissa att hon varit dominerande som barn och tonåring, och att hennes föräldrar låtit henne hållas. Kanske pga av att de inte velat ta den konflikt som skulle uppstå om de sa nej till henne, eller kanske att JJ har haft vredesutbrott som gjort att föräldrarna givit efter. Jag har sett en annan familj agera så här mot ett barn som JJ.
Jag tror att eftersom JJ aldrig behövt ta konsekvenserna tidigare, så är hon så full av hybris och självförtroende att hon på allvar tror att hon ska komma undan med mordbränder, mord och gravskändning. Det är något så naivt och korkat över JJ:s agerande. Alla vet ju idag hur långt fram tekniken har gått vad gäller spårning av mobil och aktivitet på internet, samt vad gäller det kriminaltekniska området. JJ har ju inte varit smart överhuvudtaget.

I förhöret säger hon när hon pratar om att hon ljugit för att det var synd att förstöra hennes och MH:s liv, att hon tänkt att Tove inte skulle bli hittad, och att livet skulle återgå till det normala (för henne). Inte en tanke på att Toves anhöriga och polisen aldrig skulle ge upp! Hur korkad är man då?

Jag tror att hon är född så här, att hon tillhör de 1% av befolkningen som är psykopater. Jag tror att tonåren och kontakterna med andra vuxna utanför familjen har gjort att hon brottats med sitt kontrollbehov och blivit alltmer frustrerad att hon inte kan styra och bestämma över vännerna, som hon säkert styrt familjen. Och för JJ är en kränkning något så oerhört att det väcker hennes hat, och lösningen är att försöka mörda. Det blir den ultimata kontrollen för JJ, döda personer kan inte kränka henne och de får sitt "straff". JJ fungerar inte som andra människor som tål att bli emotsagda och förolämpade då och då. Hos JJ väcker det en oresonlig vrede som leder till mord. Mord blir hennes verktyg för att straffa och kontrollera människorna i sin omgivning.

Det jag har tänkt på är JJ:s långa lista över personer som hon försökt mörda och skada. Jag tror att eftersom hon har vänner i ca 2 år, efter egen utsaga, så hade MH snart hamnat på den listan också. Det hade räckt med att MH skaffade en kärlekspartner, eller blev vän med någon JJ inte ville att hon skulle umgås med, eller någon annan "oförätt" som JJ blev "kränkt" av. Då hade hon gett sig på MH.

Det som skrämmer mig är att om hon blir dömd till 18 års fängelse, så är hon ute igen och kan härja och fortsätta mörda när hon ca 32 år. Hon kommer inte att sluta, tror jag. Ja, dessutom har hennes mordlista vuxit betydligt efter den här rättegången.

Bra analys! Instämmer.

Tror också att JJ tillhör de där 3% av befolkning med med eller mindre uttalade psykopatiska drag. Men JJ har en grav personlighetsstörning och hamnar bland de grövre 1%.

Den går inte att behandla eller bota, den är en del av JJs personlighet. Man kan träna och lära vederbörande att göra rätt, men de psykopatiska tankarna och psyket finns alltid kvar. När det blommar ut och tar över nästa gång går inte att förutsäga.

Har också funderat över vad som kunde hänt MH. Om de inte gripits och avslöjats, om Ts kropp aldrig hittats - då hade MH varit JJs enda vittne. Det hade MH inte överlevt, speciellt inte om hon hade gjort något som väckt JJs missnöje eller om MHs tvåårs-period som vän var över, som du säger.

Jag tror dock att JJ kommer dömas till livstid, nu när ungdomsrabatten sedan 2022 är borttagen.
Då kommer hon behöva ansöka om tidsbegränsat straff varvid en riskbedömning görs. Hon kommer inte få tidsbegränsning om hon inte får en godkänd riskbedömning. Det tror jag i hennes fall kommer inträffa först vid betydligt högre ålder än 32 år.
Av samma skäl som Johanna Möller inte heller kommer kunna komma ut på väldigt många år.
Senast redigerad av coli 2023-04-03 kl. 02:45.
Citera
2023-04-03, 02:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Bra analys! Instämmer.

Tror också att JJ tillhör de där 3% av befolkning med med eller mindre uttalade psykopatiska drag. Men JJ har en grav personlighetsstörning och hamnar bland de grövre 1%.

Den går inte att behandla eller bota, den är en del av JJs personlighet. Man kan träna och lära vederbörande att göra rätt, men de psykopatiska tankarna och psyket finns alltid kvar. När det blommar ut och tar över nästa gång går inte att förutsäga.

Har också funderat över vad som kunde hänt MH. Om de inte gripits och avslöjats, om Ts kropp aldrig hittats - hade MH varit JJs enda vittne. Det hade MH inte överlevs, speciellt inte om hon hade gjort något som väckt JJs missnöje eller om MHs tvåårs-period som vän var över, som du säger.

Jag tror dock att JJ kommer dömas till livstid, nu när ungdomsrabatten sedan 2022 är borttagen.
Då kommer hon behöva ansöka om tidsbegränsat straff varvid en riskbedömning görs. Hon kommer inte få tidsbegränsning om hon inte får en godkänd riskbedömning. Det tror jag i hennes fall kommer inträffa först vid betydligt högre ålder än 32 år.
Av samma skäl som Johanna Möller inte heller kommer kunna komma ut på väldigt många år.

Toves syster har ju också all anledning att vara rädd, när JJ en dag kommer ut. Hon kanske får försöka försvinna utomlands någonstans tills dess, med nytt efternamn.
Citera
2023-04-03, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag vet inte om ni har jämfört detta mordet med mordet på Mickael Pettersson i Karlskrona. Nu är jag fullt medveten om att det finns skillnader på så sätt att det var planerat.

MEN Leo/Rut började berätta så småningom, han förminskade sin egen roll och påstod sig vara helt styrd av Anatolij. T ex så sa han typ "jag dödade inte honom, det skulle jag aldrig klara" och det stämmer han styckade honom efteråt istället. Dessutom var h*n behjälplig att inte bara stycka kroppen utan även att gömma den.

I tråden tyckte nog majoriteten att de skulle dömas för vad heter det nu(?) "gemensamt och i samförstånd", så blev det också. Livstid på båda. Leo/Ruts advokat tyckte att han skulle få mildare straff eftersom han så småningom visade polisen till kroppen.

Sviker inte minnet mig nu så ansåg han själv att det var obegripligt att han skulle dömas för mord. Han var ju inte den som mördade. Det var ju sant. Däremot satt han gömd och beredd att ingripa ifall inte Anton skulle lyckas klara att slå ihjäl Mickael.
Leo/Rut satt och teg länge genom många polisförhör och det var stort sök efter Mickael. När h*n väl började berätta så var allt Anatolijs fel. Han hade lurat Leo/Rut som trodde på allt som Anatolij sa. Det fanns någon i tråden som i princip betraktade L/R som offer

Nu påstår jag inte att detta är identiska fall men mycket är likt. Först ett stenhårt förnekande från båda GM. När sanningen väl kom fram så var den ena enligt egen utsago praktiskt taget oskyldig (i alla fall till mord).

På Leo/Rut fanns där också diagnoser men det hjälpte inte henom. I den tråden någon/några som betraktade L/R som ett offer för A men det delades inte av TR eller HR.

Ska tillägga för de som inte vet att jag skriver Leo/Rut är för att det var en kille som skulle byta kön och kallade sig för Rut. Den andre dåren hette Anton men bytte namn till Anatolij för att det lät snofsigare förmodligen.
Om jag inte minns fel så var dom ett kärlekspar och vsr ute efter Mikaels bostad? En av dem var son till Mikael?
Citera
2023-04-03, 02:42
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inomtullarnasthlm
t.o.m JJ skulle kunna få lägre straff. P.g.a det som advokaten lade fram om att jon kunnat kvävas av spya. Hur orimligt det än låter.

Det var JJs försvarsadvokat som försökte strö ut tvivel när hon greppade efter halmstrån som inte fanns.

Rättsläkaren var glasklar - T har dött av strypning, det fanns inga rester alls av några ”spyor” i lungorna. T är mördad av någon som väldigt avsiktligt och kraftfullt ströp henne med händerna runt Ts hals. Eventuellt med hjälp av någon som samtidigt höll fast T.
Citera
2023-04-03, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Var det något Rullman tog upp? Att MH byter historia hela tiden?
Rullman sa att J berättelse stämmer bättre än M
Citera
2023-04-03, 02:51
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Toves syster har ju också all anledning att vara rädd, när JJ en dag kommer ut. Hon kanske får försöka försvinna utomlands någonstans tills dess, med nytt efternamn.

Ja tvillingsystern står nog på JJs svarta lista, gjorde nog redan före mordet på T.
Men jag tror och hoppas att många, många år går utan att JJ kommer ut och kan utgöra ett hot mot folk.
Citera
2023-04-03, 02:52
Medlem
Citat:
Bra analys! Instämmer.

Har också funderat över vad som kunde hänt MH. Om de inte gripits och avslöjats, om Ts kropp aldrig hittats - då hade MH varit JJs enda vittne. Det hade MH inte överlevt, speciellt inte om hon hade gjort något som väckt JJs missnöje eller om MHs tvåårs-period som vän var över, som du säger.

Hur många år kan det bli med livstid som högst?
Citera
2023-04-03, 02:56
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ja tvillingsystern står nog på JJs svarta lista, gjorde nog redan före mordet på T.
Men jag tror och hoppas att många, många år går utan att JJ kommer ut och kan utgöra ett hot mot folk.

Fattar inte detta jävla daltande med svårt sjuka människor... JLJ kommer aldrig bli bättre utan snarare kommer hon kosta samhället en jävla massa pengar... en aggressiv hund avlivar man... bör även implementeras på sånna här sjuka människor också som aldrig någonsin kommer att bli en tillgång... om möjligen att man kan använda dessa individer i forskningssyfte som försökskaniner, då bidrar de iafall till samhället.
Citera
2023-04-03, 02:57
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Hur många år kan det bli med livstid som högst?

Det kan bli hela livet... eller tills du är oförmögen att i stort sätt ta hand om dig själv... och då i princip är ofarlig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Läste precis det avsnittet i MHs förhör i FUP.

MH menar på att den tunga dunsen är när hon ramlar på toaletten och spyr, men hon har inte hört någon som knackar på eller ringer på dörren strax efter.

JJ kommer jag inte ihåg just nu angående påringning eller dörrknackning.
Det var en lögn av M som hon ändrade
Hon hade inte kräkts och inte ramlat
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Rullman sa att J berättelse stämmer bättre än M

Jo men tänkte mer om han tog upp att de ändrar historier hela tiden vart efter polisen slår hål på deras lögner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in