Citat:
Iskall är Johanna, hämndgirig och förlägger skulden på andra. Hade hon förstått hur mobiler är mycket dumt att ta med sig till dumpningsplatsen, då hade hon kanske inte bara lämnat sin hemma, men kunde använt detta på et listigt sätt.
Hon kunde ha lagt sin egen mobil någonstans, tagit Majas mobil i sin ficka, tagit med den till dumpningsplatsen, och lämnat Toves mobil kvar i lgh medan hon åkte till Donken.
Men nu verkar hon sakna den kunskapen, och istället gör så att hon själv åker dit. Utan detta kan man undra när kroppen hade hittats, om den hade hittats.
Därför tror jag inte på att JJ har gjort något sådant.
Däremot tror jag att JJ är så hämndgirig att hon faktiskt skulle sätta dit Maja bara för att Maja berättat i förhör.
Johanna kastar inte bara grannen under bussen i förhör, utan även Maja när hon insinuerar att Maja skulle ha gjort googlingarna.
Det är väl lite typiskt skyldiga personer, de har väldigt ofta ett svar på vem som kan ha gjort det? Till skillnad mot oskyldiga, som oftast inte brukar kasta omkring sig namn hit och dit utan att någon frågat, om det inte är så att det har funnits en hotbild sedan tidigare.
Johanna går in i detalj på ett obehagligt sätt om grannen, såsom att nämna sexuellt motiv och att han har bil.
Varför ens nämna dessa faktorer?
Johanna skulle inte dra sig för något alls, om det var så att det gagnade henne. Det har hon ju visat prov på tidigare.
T ex mordbränningarna, där det är stor risk att flera människor kan komma att brännas inne. Det är hiskeligt.
Hon är totlat orädd, totalt iskall och det är otroligt synd att man inte lyckats få fast den här tjejen tidigare.
Jag tänker att om det hade varit en vuxnen vänkrets runt Johanna och att hon hade talat så vitt och brett om sina tankar och vad hon hade gjort (vilket hon förmodligen inte hade, om hon hade varit vuxen själv, men vem vet), då hade flera reagerat mycket starkt på hennes osunda tankar. Nu hade nog Johanna varit än mer ensam, då vuxna kan ta mer aktiva beslut att ta avstånd, men jag tror att sannolikheten hade varit större att någon hade anmält bränderna, och satt ihop ett och ett.
Nu är vännerna så unga, tror att det Johanna säger bara är tommaord/hot mest, och F*ilip som har hört direkt från Johanna om mordbranden på H*ampus dörr, är redan söndermanipulerad och förblindad, så det enda han förmår sig att göra är att berätta för en kompis.
Det hade gått att utreda mordbranden på Toves dörr och tack och lov att pappan sparat gerjor.
Nu får vi hoppas på det bästa...och lite till.