2023-04-03, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
MH har dokumenterade NPF-diagnoser, en av dem autismspektrum. De får en overloaded hjärna av intryck runt omkring, och de reagerar inte som "normala" personer.

MHs hjärna "sorterar" inte intryck som hon får "normalt"!

Hon har inte autism . Väldigt många med npf har vissa autistiska drag.

Jag har själv har NPF och har väldigt mycket kontakt med andra med diagnos och har aldrig hört talas om att någon har somnat när de är med om jobbiga händelser . Tvärtom , de flesta brukar ha svårt för att sluta tänka på och komma ur tankar om jobbiga händelser .

Tycker verkligen inte att hennes diagnos har att göra med det här .
Tvärtom brukar människor med add vara väldigt känsliga , empatiska och ha stor intuition och rättspatos .
Visst hon kanske med sin add och pga hemmasittning o dålig självkänsla har varit extra sårbar och lättled att hamna i dåligheter som missbruk och destruktiva relationer .. folk med npf o med stor empatisk förmåga hamnar ofta i klorna på folk med härskartekniker och med coverst narcissister .
Men att fortsätta umgås med en vän som säger att den vill mörda och bränna inne folk är stört . J gjorde inget för att vilseleda eller dölja sin mörkaste sida för M .
Ingen med empati vill väl umgås med någon som är så elak och farlig som hon är , bara för att det även är kul att festa med J . Nä jag tror även M måste ha någon empatistörning .
Citera
2023-04-03, 10:43
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Vad har M ljugit om?

Du ska inte riktigt tro på trollen i tråden som skriver om att allt är lögn och fantastiska historier.

MH och JJ hade kommit överens om vad de skulle säga till polisen, och MH höll sig förvånansvärt strikt och länge till denna historia. Även när polisen började presentera henne med bevis de fått fram vidhöll hon sin historia. Ex.vis. berättade polisen att de visste att MH hade åkt en längre runda på natten. Men MH vidhöll sin historia och sa att det var fel. Under flera förhör.

Under dessa förhör så pratar polisen med MH mycket om MHs relation till JJ, och jobbar på att få MH att inse att JJ inte var MHs kompis, utan att MH var JJs "underhuggare".

Det tar ett tag för MH att få den insikten, att det finns en obalans i deras förhållande där allting som sker, alltid sker på JJs villkor, och aldrig på MHs. MH får också, konsekvent genom förhören, frågor om det är någon hon skyddar.

När MH har kommit till denna insikten om hennes relation med JJ, så ber MH själv om ett förhör. På det förhöret så säger MH själv att hon har lite att berätta. Polisen behöver inte ställa några frågor utan MH berättar vad som hänt självmant och på eget initiativ. Hon börjar mitt i händelserna, och berättar så gott som hela historien, från mitten ungefär. Polisen låter henne berätta ostört tills hon är klar. Då börjar polisen fråga för att fylla i luckorna som finns i delarna tiden före MH började sin historia.

MH berättar då även om vad som skett under den perioden.

Det som MH har berättat under detta förhör, är sedan vad MH håller sig till igenon hela utredningen. Så klart kan det ha fyllts på med mer information under vägens gång. Men det hon sa då, säger hon också idag.

Det finns inga bevis som motsäger något av det MH berättat. Därav att vissa av oss säger att hon bör frias (utan att för den skull säga att hon är oskyldig) och vissa säger att de tror att hon är oskyldig.

Leif GW Persson uttryckte det hela ungefär som så, att det finns skäl att tro att hon talar sanning.

MH ljög fram till den punkt där hon vände och började berätta. Därefter har det varit svårt att beslå henne med lögn. Det beror förmodligen på att hon talar sanning.

JJ å andra sidan, är överbevisar flera gånger om med teknisk bevisning, men fortsätter ändå ihärdigt att ljuga, då framförallt om tidpunkten för mordet samt om hur mordet, eller oyckan som hon hävdar, gick till.
Citera
2023-04-03, 10:57
Medlem
JJ vill få det till att M är vaken och behjälplig vid mordet när M säger hon sover och vet inte exakt vad som hänt förrän dagen efter.
Varför är det svart eller vitt/sova eller vaken?

Är det för att JJ vill minimera sin egen inblandning i mordet och få det till en olyckshändelse och hoppades på Ms stöd i den bevisningen eller är det ren hämnd för M skvallra? Eller kanske lite av både och?

Nu är det kanske inte diskuterat tidigare men det förefaller som JJ kan ha tänkt att utnyttja M (omedveten eller ej) som potentiellt alibi vid någon av de tidigare bränderna.
Jag misstänker JJ missbedömer Ms lojalitet och tar henne alltför given när det väl gäller.

Jag tror inte M egentligen är lågbegåvad utan naivt godtrogen, gränslös och tillåtande i sin person vilket förmodligen bottnar i en djup osäkerhet, dåligt självförtroende och med stort bekräftelsebehov. Det gör henne både lättmanövrerad och lojal, perfekt vän till JJ.

Sen kan man fråga sig vilka val M hade där på natten när JJ ber henne om hjälp att flytta kroppen.

Det hade nog varit helt annorlunda om JJ ringt hem till M mitt i natten och bett henne komma dit och hjälpa till. Då hade hon med stor sannolikhet förmodligen sagt att hon var sjuk och inte kunde. Precis som hon gjort vid tidigare upptåg.

M är väldigt svag ”up-front”. Hon kan nog inte säga nej till JJ rakt ut, där och då, mitt i det, och inte heller polisanmäla för då är hon definitivt rökt. Det är nog en mix av personlig svaghet och konflikträdsla som låg till grund för Ms val att motvilligt delta i förflyttningen av kroppen.

Om det är som många här tror och med utgångspunkt i hur jag ser Ms personlighet är hon inte kapabel att göra annorlunda val än de hon gjort. Det finns helt klart mycket att säga och önska om Ms beteende men någon mördare är hon säkert inte.
Citera
2023-04-03, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Vad gäller Majas förehavanden under tiden för mordet, känns de indicier man har så tunna, att jag nära på kan tycka att det är en rättsskandal om hon skulle bli fälld på det.

Vi vet inte var Maja rört sig i lgh, vi vet inte ens om det är Maja som håller i mobilen, vi vet inte var Tove legat och vi har inte en exakt tid för mordet.

Maja kanske minns fel om toabesöken, hur hon rör sig i lgh, hur hon hämtar mobilen. Hon har fått en version inpräntad av JJ, som kan förvilla minnesbilden. Maja hade druckit, var trött. Det har gått lång tid mellan mordet och erkännandet. Maja kan ha vaknat av ljudet/sett något av mordet, men själv inte ingripit av rädsla, Toves kropp kan ha dragits ut i trapphuset en kortare stund innan JJ skulle till McD, men drogs snabbt in i vindsförrådet när hon blir påkommen av grannen, eller till och med in i lgh ige. Johanna kan ha gett Maja mobilen när hon åkte till McD, eller så kan JJ ha tänkt att ta med sig den först för att Maja inte skulle ringa, men ändrade sig i sista skund. Bättre att ringa och lämna lugnande ord...det finns många möjligheter här till rimliga tvivel.
Ja det kanske var J som mitt i plågandet kom på att hon borde hämta Ms mobil så den skulle visa på steg . .
Citera
2023-04-03, 11:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Läste precis det avsnittet i MHs förhör i FUP.

MH menar på att den tunga dunsen är när hon ramlar på toaletten och spyr, men hon har inte hört någon som knackar på eller ringer på dörren strax efter.

JJ kommer jag inte ihåg just nu angående påringning eller dörrknackning.

Du läser alltså fortsatt det manus som JJ dikterade till MH ute på Illharjen? Inte ens Rullman och JJ ser det som relevant längre.
Citera
2023-04-03, 11:13
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najmenhunaj
Men flesta grannar hade ju inte ens ringt på…

Fast det vet/visste ju inte JJ. Risken att någon annan granne ringt polis efter oljud från JJs lägenhet borde ju ha varit överhängande för JJ.

Citat:
Jag är lite inne på samma spår, att J borde ju inse att hon snabbt måste gömma T för polisen skulle ju antagligen komma när som helst. Normalt sett så ringer man väl som granne till polisen i en sån situation?
Om hon inte gömde T... så åker man väl inte till McD och lämnar ett lik kvar i sin lägenhet Man säger nej när grannen erbjuder sig och flyttar cykeln så fort man kan.
Flyttar cykeln så inte M ser den om hon åker hem. Eller för att man fort vill gå till nästa steg, köra iväg med kroppen...

Det fetade;

Jaa, det beror ju på......

MEN, när grannen ringer på (under pågående mord) och sedan går därifrån (ner till sig), så vet ju inte JJ OM han ringer polis, (donkenresan har inte inträffat ännu), så JJ behöver få bort liket innan polisen KANSKE kommer.
Sedan vill/ska hon flytta på cykeln,TTs mobil och nyklar (varför nycklarna? Hade TT någon teknisk grej som gör att man kan spåra dem?? De piper eller för något annat ljud??): Det är då hon träffar grannen och kör lögnen om full kompis och donkenresan blir till. Men JJ "måste hämta något" i lägenheten fast egentligen ska hon väcka och säga till MH att hon åker till donken och att TT har hämtats av AW (viktigt att säga till MH att TT hämtats i bil av AW, för cykeln står ju kvar).

Allt detta gör och säger JJ pga att hon tror att polisen kan snart vara där, och hon vill absolut INTE ta risken.

JJ hade ju kunnat lämna MH med liket i lgh och låtsas som att det är MH som mördat TT medans JJ var på donken, men det går inte pga att JJ inte visste om donkenresan när hon flyttade på liket.

Personligen tror jag att JJ likaväl hade kunnat överge MH i lägenheten med liket....slängt MH framför bussen så att säga........
Citera
2023-04-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja rättsläkarna konstaterade kvävning genom manuell strypning vilket tar betydligt längre tid än 10 sek.

Men sparkljuden kan även visa på att T inte var medvetslös om det inte var dödsryck som grannen hörde. Det innebär isåfall att benen var fria men inte armarna. Nån höll fast hennes armar samtidigt som någon hade sina två händer runt hennes hals. Följdfrågan blir då, kan J ha klarat av att ha låst hennes armar med sin kropp samtidigt som hon stryper henne?

Själv är jag mycket tveksam till det. Och det grundar jag på att jag aldrig läst om något liknande tidigare.
Nej, det här fallet är unikt på många sätt.
Citera
2023-04-03, 11:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jättebra inlägg.

Men hur är det med empati vid diagnoser?

"Personer med olika typer av autistiska tillstånd beskrivs ofta som "känslokalla, antisociala och ointresserade av andra", berättar forskarna i studien.
Det är dock inte sant, menar de, det är inte diagnosen i sig som gör detta. Däremot är det sant att de oftare lider av alexitymi, ett tillstånd som kan hittas överallt hos befolkningen men som är vanligt hos personer med autism, där ungefär hälften beräknas ha det.
Personer med alexitymi är kort beskrivet oförmögna, eller har svårt, att förstå och sätta ord på både sina egna känslor och andras, något som medför svårigheter med empati och inlevelseförmåga."

"Testades med hypotetiska moraliska dilemman.

I studien utsatte forskare människor med högfungerande autism - det vill säga med hög IQ - för olika moraliska dilemman. De använde sig av hypotetiska situationer där ett beslut måste fattas, vilket sedan exempelvis kunde rädda livet på vissa individer genom att offra andra.
Deltagarna ombads bland annat att välja mellan att aktivt utföra något som skulle innebära döden för en person - men i gengäld skulle rädda ett stort antal andra människor - eller att inte göra någonting, vilket innebar att de inte direkt behövde orsaka någons död men däremot resultera i döden för andra.
En rent rationell inställning uppmuntrar det första valet, medan en mer empatisk attityd hindrar de flesta från det andra valet, det vill säga valet att döda någon frivilligt."

"Autism är förknippat med stark känslomässig stress vid tanken på att skada
Studien fann att personer med alexitymi var mer benägna att välja det alternativ ett, alltså det val som bygger mer på en rationell livssyn och mindre på inverkan av empatisk omtanke/oro.
Däremot var personer med autism mer benägna att välja det andra alternativet, på grund av att detta innebar en större känslomässig påfrestning.
– Autism är förknippat med att svara med en stark känslomässig stress på sådana situationer där personen hellre aktivt tenderar att undvika handlingar som kan skada, säger Indrajeet Patil."

https://kurera.se/forskning-brist-pa-empati-beror-pa-tillstandet-alexitymi-inte-autism/

Intressamt!

Offrade MH TT för "allas" bästa?
NEJ!
Du refererar till en studie med hypotetisk frågeställning och klistrar på M en störning som ingen psykiater, psykolog eller någon i omgivningen ens nämnt.

M har autistiska drag, se nedan, men uppfyller inte kriterierna för diagnos.
"Det är inte diagnosen i sig som gör detta. Däremot är det sant att de oftare lider av alexitymi... ...ungefär hälften beräknas ha det."
Att Ms drag skulle innefatta alexitymi är högst osannolikt.

"Autism är förknippat med stark känslomässig stress vid tanken på att skada...
– Autism är förknippat med att svara med en stark känslomässig stress på sådana situationer där personen hellre aktivt tenderar att undvika handlingar som kan skada, säger Indrajeet Patil."
Citera
2023-04-03, 11:24
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du läser alltså fortsatt det manus som JJ dikterade till MH ute på Illharjen? Inte ens Rullman och JJ ser det som relevant längre.

Trollens enda möjlighet att fortsätta smutskasta MH är att klamra sig fast vid den första historia som MH höll sig hårt till fram till den punkt där hon vände och istället la korten på bordet.

Det är inte alls så som trollen vill hävda att MH hela tiden ljuger och bara medger det som polisen presenterar efter hand. MH vände över en natt, från att hålla hårt fast vid den uppdiktade historien en dag, till att direkt lägga alla korten på bordet nästa dag. Det var till och med MH själv som begärde förhöret där hon la alla korten på bordet, och hon började då berätta självmant.

Det är så som GW säger, att det finns skäl att tro att MH talar sanning.
Citera
2023-04-03, 11:37
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, förutsättningarna för att J ska gjort allt ensam är att T blivit så pass medvetandesänkt av slagen i huvudet att hon inte kunnat göra motstånd.
Mellan raderna tolkar jag rättsläkaren som att hon tänker sig det scenariot.

Av alla skador T fick, medan hon fortfarande var i livet, kunde man tro hon blev överfallen av en bläckfisk med trätofflor.
En sekvens jag får i huvudet är att J, efter att hon fällt T, tar tag i hennes ben och "piskar" kroppen mot golvet tills Ts motstånd slutar och därefter sätter sig på henne och tar stryptaget.

Ja, jag tror TTs skador på högerhanden kan vara den ända? försvarsskadan hon har. Sätt upp högerhanden på huvudet/pannan, då är det lillfingret etc som tar "smällen". TT blev nog medvetslös/incapaciterad innan strypningen. Och/eller drogad, det finns droger som inte syns på de tester som används vid obduktion.

Citat:
M har aldrig haft som mål att döda T därför tror jag inte hon höll fast armarna.
Inte många skulle klara av hålla fast utan instinktivt släppa så att personen inte ska dö.

Om M nu inte va med i badrummet utan var i vardagsrummet eller sovalkoven i vardagsrummet, vad gör J då precis efter att T dött... Går hon ut o kollar om M sover?

Om M sover o J gömmer T i klädkammaren eller i förrådet så borde hon ju välja förrådet för klädkammaren ligger förbi vardagsrummet...
Om M var vaken och J åker iväg till McD... vem skulle klara av att vara hemma själv med ett lik? Som man själv inte har mördat? Då sticker man väl iväg eller ringer polisen?

J skickade ett sms från McD där hon skrev att hon är här och M svarade med tummen upp så då sov hon ju inte i alla fall...

Och undrar, vet vi att M har ljugit om något?

Det fetade.....Det sms:et kan ha varit för att jj ville "kolla" om polisen hade kommit......även att vinna lite extra tid vid donken genom att prata med "kompisen" hon säg där.

Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Det man får lära sig av detta är att lita på sin intuition och magkänsla .
De reagerade direkt på att det var alldeles för höga dunsar . Och han blev inte helt lugnad av hennes story om kompis som ramlat utan försökte få ur henne mer .
Hade det däremot varit en kille som bott där med tjej , och killen kommer nedför trappan o är mer stressad än vanligt så hade han förmodligen ringt polisen istället för erbjudit skjuts .
Så våga lita på känslan . Det kan vara den vi minst anar . Hellre Larma en gång för mycket en för lite .

Jaa, helt rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
JJ vill få det till att M är vaken och behjälplig vid mordet när M säger hon sover och vet inte exakt vad som hänt förrän dagen efter.
Varför är det svart eller vitt/sova eller vaken?

Är det för att JJ vill minimera sin egen inblandning i mordet och få det till en olyckshändelse och hoppades på Ms stöd i den bevisningen eller är det ren hämnd för M skvallra? Eller kanske lite av både och?

Nu är det kanske inte diskuterat tidigare men det förefaller som JJ kan ha tänkt att utnyttja M (omedveten eller ej) som potentiellt alibi vid någon av de tidigare bränderna.
Jag misstänker JJ missbedömer Ms lojalitet och tar henne alltför given när det väl gäller.

Jag tror inte M egentligen är lågbegåvad utan naivt godtrogen, gränslös och tillåtande i sin person vilket förmodligen bottnar i en djup osäkerhet, dåligt självförtroende och med stort bekräftelsebehov. Det gör henne både lättmanövrerad och lojal, perfekt vän till JJ.

Sen kan man fråga sig vilka val M hade där på natten när JJ ber henne om hjälp att flytta kroppen.

Det hade nog varit helt annorlunda om JJ ringt hem till M mitt i natten och bett henne komma dit och hjälpa till. Då hade hon med stor sannolikhet förmodligen sagt att hon var sjuk och inte kunde. Precis som hon gjort vid tidigare upptåg.

M är väldigt svag ”up-front”. Hon kan nog inte säga nej till JJ rakt ut, där och då, mitt i det, och inte heller polisanmäla för då är hon definitivt rökt. Det är nog en mix av personlig svaghet och konflikträdsla som låg till grund för Ms val att motvilligt delta i förflyttningen av kroppen.

Om det är som många här tror och med utgångspunkt i hur jag ser Ms personlighet är hon inte kapabel att göra annorlunda val än de hon gjort. Det finns helt klart mycket att säga och önska om Ms beteende men någon mördare är hon säkert inte.

Det fetade; Jag tror JJ inte bryr om MHs eventuella lojalitet, här var det grannen som hade fuckat upp JJs plan.......
Citera
2023-04-03, 11:40
Medlem
cvidcrna19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cvidcrna19
Är det någon som har koll på när ljudfilerna från rättegången blir offentliga? Sker det efter avslutad rättegång eller efter domen kommit?

Jag kommer citera mitt egna inlägg då jag tagit reda på de rätta uppgifterna ang detta och ifall det är någon mer som är intresserad utav att veta vad som gäller.

Fick idag svar från Eksjö tingsrätt som meddelar följande:

”Hej!

Du har begärt att få del av ljudinspelning/-ar av förhör i samband med en nyligen avslutad huvudförhandling. Upptagningar av förhör som görs under en rättegång är i formell mening en del av protokollet/anteckningarna som förs vid huvudförhandlingen. Upptagningen/-arna blir därmed inte offentliga förrän protokollet eller anteckningarna från huvudförhandlingen har upprättas, vilket oftast sker i samband med att dom/beslut meddelas. Förhöret med Aleksandra Lazarevic är en del av ett upprättat utdrag ur protokollet och är emellertid därmed allmän handling som nu kan lämnas ut.

Du kan få del av ljudinspelningen av förhöret med Aleksandra Lazarevic.

Övriga förhör är ännu inte allmänna handlingar och kan därför för närvarande inte lämnas ut. Vi ber dig återkomma om du önskar ljudinspelningen/-arna av övriga förhör när protokollet eller anteckningarna från huvudförhandlingen är upprättade.

Leverans- och kostnadsinformation:

Beställda ljudfiler lämnas ut på ett USB-minne som levereras per post. Du kan även komma till Eksjö tingsrätt och hämta ut ett USB.

Om du vill få en ljudfil skickad till dig med post så behöver vi leveransadress och uppgifter för att fakturera avgiften: personnummer eller organisationsnummer och fakturaadress. Om du vill vara anonym så går det bra att du kommer till tingsrätten och betalar här med bankkort eller kontant.

Tingsrätten tar betalt för själva USB-minnet (50 kr), oavsett antalet beställda ljudfiler.
De första ljudfilerna är gratis, den tionde filen kostar 50 kronor och varje fil därutöver kostar 2 kronor.
Eventuell kostnad för porto eller postförskottskostnad tillkommer.

Vi går inte vidare med din begäran innan vi vet om du kommer till Eksjö tingsrätt för att hämta ut ett USB eller om vi ska skicka det till dig och hur du i så fall vill betala avgiften.

Med vänlig hälsning

Registrator
Eksjö tingsrätt”
Citera
2023-04-03, 11:42
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
NEJ!
Du refererar till en studie med hypotetisk frågeställning och klistrar på M en störning som ingen psykiater, psykolog eller någon i omgivningen ens nämnt.

M har autistiska drag, se nedan, men uppfyller inte kriterierna för diagnos.
"Det är inte diagnosen i sig som gör detta. Däremot är det sant att de oftare lider av alexitymi... ...ungefär hälften beräknas ha det."

"Autism är förknippat med stark känslomässig stress vid tanken på att skada...

Citat:

Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in