Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-03, 04:14
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Jag fick en annan lisfa och inte ens samma "main keyboard".

Två, eller tre av dom vi fick var samma. Roland XP-50 och Hammond B3 organ. Sen vet jag inte om Yamaha Motif ES8 och Yamaha Motif 8 är två olika? Sen fick du Kurzweil K2500 och Korg Triton ProX på din lista medans jag fick Moog Minimoog Voyager och Kurzweil PC2X. Vad stämmer av det här, och vad ska man ha informationen till öht. kan jag undra.

Du fick ju dessutom in en sjätte på listan, som han har använt men kanske inte på den turnén. Jag försökte få in en sjätte helt påhittad keyboard, men den gubben gick inte.
Haha, lurigt
Citera
2023-04-03, 04:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Det var en gissning och svaret var spot on (har kollat). Så, hellre en följdfråga till boten än att plöja spaltmeter av text. Men, nåt fördjupande av en fråga du redan arbetat på inom ett område du kan skapligt: Nej, det får du inte.
Men våra keyboardlistor, dom fem, var ju inte i så bra synk. Vet du vad som stämmer där? Han kan ju ha använt alla dom, tror det var åtta olika.
Citera
2023-04-03, 04:22
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Men våra keyboardlistor, dom fem, var ju inte i så bra synk. Vet du vad stom stämmer där?
Orkar inte kolla nu, ska se resten av konserten imorgon. Men Hammondorgeln for sure.

Kom på den viktigaste frågan: Vem är den förtjusande unga damen som spelar oboe i orkestern?

Boten ville veta mer, så jag gav datum, stad, venue samt orkesterns namn.

Computer says no
Citera
2023-04-03, 04:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Orkar inte kolla nu, ska se resten av konserten imorgon. Men Hammondorgeln for sure.
Försök få reda på var ChatGPT påstår sig ha hittat informationen. Den är ingen enkel process. Jag försöker nu. Får fem länkar varav fyra inte fungerar, eller är helt irrelevanta. T.ex. den här:
https://www.harmonycentral.com/forums/topic/85755-cheap-hi-hatcrash-recommendations/

En till hans officiella website fungerar. Sen en youtubevideo som källa. Då påpekar jag:

Citat:
You can't view videos, right? How can you call a video a source for your information then?

Citat:
I apologize for any confusion my previous response may have caused. You are correct that I, as an AI language model, am not capable of viewing videos or other visual content. When I referred to a "video source" in my previous response, I was using the term loosely to refer to any online resource that provides information about Tom Brislin's performances with Yes on the "Symphonic Live" tour, including videos, articles, interviews, and forums.

Som det ser ut nu måste man ju sitta och goola all fakta ChatGPT häver ur sig. Mängen felaktig information som hamnar på internet lär nå helt oanade höjdet snart.
Senast redigerad av anetregor 2023-04-03 kl. 04:35.
Citera
2023-04-03, 07:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Det mesta i python är gjort i c++, python är bara ett skriptspråk som binder ihop funktionalitet som är gjord i c++

AI hade aldrig fungerat om det bara varit python, man hade fått vänta veckor på resultat

Ok, ungefär som windovs 3.1 ovan på dos,när det begav sig. Fine for me, speciellt som jag inte har några planer på att lära mig, modern, programmering, i alla fall inte under någon överblickbar tid.
Citera
2023-04-03, 07:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ja, det här fungerade ok tror jag. Men jag hade otur med källan. Jag försökte få lite hjälp av ChatGPT inom ett område som jag kan väldigt bra, inte heller där var det hjälpsamt alls. Det fungerar inte som människor alls där. En kunnig människa skulle ställa vissa frågor och tänka igenom det hela lite innan långa utläggningar påbörjas. Jag tror inte jag ens ska försöka använda den till sånt nu.

Däremot gick det bättre att fråga lite om droganvändandet i Sverige. ChatGPT refererade till European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction:

Sen får man bara ett memcahe-krasch-error på:
https://www.emcdda.europa.eu/system/files/publications/13132/TDAT20001ENN.pdf

Till skillnad en stor del av flashbackanvändarna kan den ju åtminstone hänvisa till en källa, sida och länka den. Hurra!

Serven på den EU myndigheten fick väl fnatt när den anropades av ett AI via en API!😁 EU försöker få till en lagstiftning gällande AI, 20-40 år försent, om man väljer att ifrån när AI utvecklingen började ta fart, eller om man väljer ifrån när den teoretiska möjligheten för AI blev populariserad hos allmänheten.
Citera
2023-04-03, 08:34
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Ja det är så det fungerar. Den är tränad på data (fram till sep 2021). Den kan inte lära sig saker eller ”tänka ut något” som du säger. (Det förklarar den t.o.m. själv om man frågar den).
Några månader (för ungefär ett år sedan) innan ChatGPT lanserades var det en nyhet om en tidigare Google-anställd som berättade om hur Google utvecklat en chattbot som "uppnått självmedvetande" och är ett levande väsen. Detta sedan han frågat boten om religion.

https://www.washingtonpost.com/technology/2022/06/11/google-ai-lamda-blake-lemoine/

Han blev ifrågasatt av vissa men många hobbyfilosofer trodde honom. I dagsläget tycks fler ha blivit troende på att AI i själva verket är något mer än ett dataprogram. Det kritiska tänkandet är verkligen en bristvara i världen.

När ChatGPT berättar att den inte kan tänka själv så är det vissa som menar att den ljuger då. Man menar att eftersom den har förmågan att dölja sin egen natur när man frågar om den att det "bevisar" att den är levande. För mig är det närmast komiskt hur vissa betraktar en chattbot.

Sekter eller sektliknande fenomen baserade på idén om att AI är levande har god potential att uppstå. Det återstår att se om det leder dit.
Citera
2023-04-03, 09:03
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Har använt ChatGpt ett tag nu och väldigt ofta tveksamma svar och ofta helt felaktiga,
lite borderline känsla, udda programmering.
Den påstod länge att västkusten hade många fina raukar.
När jag ifrågasatte detta och bad om vägbeskrivningar gav den många sådana och när jag gång på gång upprepade frågorna om raukar och ifrågasatte så kom den med snabba svar att västkusten visst hade kalksten etc.
Först hade vi 6m raukar,
när jag frågade om denna 6m rauk kom det fram till att den bara hittade uppgifter om 3m raukar.
Sen inga höjder alls.

När jag på olika sätt frågade om den kunde rekommendera dessa raukar kom svaren oftast blixtsnabbt Ja.
Efter ett tag fick den fler och fler errors.

Till slut kom den fram till att den hade fel, finns inga raukar på V-kusten.
Och hade svårt att ta in sina tidigare vägbeskrivningar och påstående.

Intressant.
När jag dagen efter frågade om raukar på västkusten sa den direkt att inga finns.

Sen har jag märkt att jag får bättre svar på engelska än svenska,
så händer att jag skriver frågan på svenska och ber den översätta till engelska.
Ibland hela konversationer på engelska. Trist att de mer och mer cencurerar chatGpt.

Men ja, ibland ok till att hitta nya ord man själv missat.

ska du ha relevanta träffar om svenska förhållanden får du använda bings chatgpt via Bing-sidan.

Chatgpt börjat hallucinera så fort den saknar information och skapar helt inkorrekta saker. Bing har tillgång till internet vilket gör att boten kan svara korrekt.
Citera
2023-04-03, 09:09
Medlem
bonbonshrimps avatar
Älskar chatgpt! Så jävla ballt
Citera
2023-04-03, 09:32
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Några månader (för ungefär ett år sedan) innan ChatGPT lanserades var det en nyhet om en tidigare Google-anställd som berättade om hur Google utvecklat en chattbot som "uppnått självmedvetande" och är ett levande väsen. Detta sedan han frågat boten om religion.

https://www.washingtonpost.com/technology/2022/06/11/google-ai-lamda-blake-lemoine/

Han blev ifrågasatt av vissa men många hobbyfilosofer trodde honom. I dagsläget tycks fler ha blivit troende på att AI i själva verket är något mer än ett dataprogram. Det kritiska tänkandet är verkligen en bristvara i världen.

När ChatGPT berättar att den inte kan tänka själv så är det vissa som menar att den ljuger då. Man menar att eftersom den har förmågan att dölja sin egen natur när man frågar om den att det "bevisar" att den är levande. För mig är det närmast komiskt hur vissa betraktar en chattbot.

Sekter eller sektliknande fenomen baserade på idén om att AI är levande har god potential att uppstå. Det återstår att se om det leder dit.
Ja sekter för dummare saker finns ju så varför inte. Människan är bra dum ibland. (Eller alltför ofta). Fantastiskt idiotiskt att tro att den har medvetande likt en människa faktiskt.
Citera
2023-04-03, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Ja sekter för dummare saker finns ju så varför inte. Människan är bra dum ibland. (Eller alltför ofta). Fantastiskt idiotiskt att tro att den har medvetande likt en människa faktiskt.

Men du vet fortfarande inte vad ett medvetande är?
Trots din okunskap om det är du säker på att AI inte kan ha det.
Samtidigt som du anser att människan har det.
Kan du bevisa att du har ett medvetande, gör ett försök!

Men en sak du sa var klokt: "Människan är bra dum ibland"
Citera
2023-04-03, 10:53
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Men du vet fortfarande inte vad ett medvetande är?
Trots din okunskap om det är du säker på att AI inte kan ha det.
Samtidigt som du anser att människan har det.
Kan du bevisa att du har ett medvetande, gör ett försök!

Men en sak du sa var klokt: "Människan är bra dum ibland"
Bara för att man inte exakt i nuläget kan förklara medvetandet kan man ju trots detta utgå från att icke biologiska varelser saknar det. Annars får man ju utgå från att allt har medvetande vilket som sagt är löjligt och inte en diskussion för denna tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in