Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Frågan är vem du menar med ni. De som vanligtvis skämmer ut sig är dessa ukrainadårar som inte ser någon gräns för hur mycket man ska mata in i en strid oavsett hur dåliga oddsen är. Om du med ni menar oss realister som helt enkelt ser det meningslösa med en massa död och förstörelse som inte gagnar någon europé så sällar jag mig gärna till dem. Menar du med ni att jag skulle heja på Ryssland som någon knäpp fotbollssupporter så är det felaktigt.
Du har ju rysk kuk så långt ned i halsen att man frågar sig hur du alls kan andas.
I ett krig där parterna är någorlunda jämnstarka som fallet är med Ukraina och Ryssland är det inte rimligt att den ena sidan har 5-10 gånger högre förluster än den andra sidan, vilket du påstår.
Det som talar för att Ryssland har högre förluster än Ukraina är att de befinner sig på bortaplan och att de anfaller. Anfallare har vanligtvis större förluster än försvarare.
Det som talar för att Ukraina har högre förluster än Ryssland är Rysslands övertag i artilleri.
En skillnad på 5-10 gånger för endera sidan skulle kräva luftherravälde, alternativt att den ena sidan har ett teknologiskt övertag på flera årtionden. Dvs ett kolinialkrig typ USA vs Irak, Usa vs Nordvietnam eller för den delen Ryssland vs Afghanska Mujaheddin.
I Ukraina har ingen sida luftherravälde och teknologiskt ligger de på ungefär samma nivå, med viss fördel Ukraina i och med vapenleveranser från väst.