Ja, saknar barndomen skarpt. Ogillar framför allt känslan av hur hjärnan "stelnat" nu när man blivit vuxen, antar att alla känner av det, hur spänningen och nyfikenheten försvinner gradvis. Blir också lite deprimerad numera varje gång jag åker hem för att besöka föräldrarna bara för att se hur gamla och passiviserade de blivit. Antar att det påminner mig om att åren går...
Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
När jag läser tråden noterar jag att de som inte längtar tillbaks skriver "jag". De som längtar tillbaks skriver "man". "Man hade inget ansvar för något. Man var ute hela tiden, man hånglade med tjejer..." osv.
De som hade det bra, verkar helt övertygade om att det var så för alla. De som hade det dåligt, är smärtsamt medvetna om att deras problem var något helt individuellt.
Min teori är att kollektivistiskt lagda människor trivs betydligt bättre som barn, jämfört med mer individualistiskt orienterade personer. Att förlita sig på ett kollektiv verkar vara en framgångsfaktor i barndomen, men en belastning i vuxen ålder.
Min barndom var ett litet helvete. Allt kändes fel, ingen verkade förstå mig - allra minst jag själv. Lyckan var att fylla arton.
Vad intressant iakttaget.
Jag är dock själv också individualistiskt lagd, men saknar helt klart barndomen mycket. Men kanske just därför, jag var blyg som en liten ros som barn och har varit det hela livet, men som barn fick man ju vänner ändå relativt enkelt i alla fall upp till högstadieåldern, men då räknar jag också barndomen som över sedan länge iom. tonåren är mer en övergångsperiod till vuxenlivet. Tycker mest det är just tonåren är den period jag ogillar mest i livet, det är då motgångarna börjar haha.