2023-04-03, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ja Det är den mest logiska slutsatsen jag kommer till också... när jag går igenom scenariot i mitt huvud... om och om och om igen... för är det JLJ som ska ha fått armarna in till kroppen så lär ju knappast Tove ge upp dem utan kamp därför bör JLJ ha skador... om hon inte föll som en fura raklång med armarna tätt intill kroppen... jag säger inte att det är omöjligt men sannolikheten är nog 0.00000000000000000000001% chans att det händer.

Jag testade med min kille som är i Johannas storlek och jag själv i Toves, vi båda någorlunda vältränade. Han behövde använda båda sina händer för att låsa fast min ena arm under ett av sina ben. Den andra kunde jag fightas med så att säga och kunde ha gett honom klösmärken. Och när han väl fått båda mina armar under sina ben kunde jag fortfarande klösa honom på vader/smalben. Johanna hade ju kort kjol så hon borde haft märken på benen isf.
Detta var ju som sagt ett test. Håller man på att bli mördad så blir man nog mycket starkare. Fast det gäller kanske förstås även mördaren.

Nej, som du säger är det mest logiska att Maja hjälpte till.
Vet inte om det har gjorts ngn rekonstruktion som åklagaren stödde sin teori på? Tycker iaf jag vore en självklar del i ett sådant här fall.
Senast redigerad av SthlmHolmes 2023-04-03 kl. 07:33.
Citera
2023-04-03, 07:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag vet inte om ni har jämfört detta mordet med mordet på Mickael Pettersson i Karlskrona. Nu är jag fullt medveten om att det finns skillnader på så sätt att det var planerat.

MEN Leo/Rut började berätta så småningom, han förminskade sin egen roll och påstod sig vara helt styrd av Anatolij. T ex så sa han typ "jag dödade inte honom, det skulle jag aldrig klara" och det stämmer han styckade honom efteråt istället. Dessutom var h*n behjälplig att inte bara stycka kroppen utan även att gömma den.

I tråden tyckte nog majoriteten att de skulle dömas för vad heter det nu(?) "gemensamt och i samförstånd", så blev det också. Livstid på båda. Leo/Ruts advokat tyckte att han skulle få mildare straff eftersom han så småningom visade polisen till kroppen.

Sviker inte minnet mig nu så ansåg han själv att det var obegripligt att han skulle dömas för mord. Han var ju inte den som mördade. Det var ju sant. Däremot satt han gömd och beredd att ingripa ifall inte Anton skulle lyckas klara att slå ihjäl Mickael.
Leo/Rut satt och teg länge genom många polisförhör och det var stort sök efter Mickael. När h*n väl började berätta så var allt Anatolijs fel. Han hade lurat Leo/Rut som trodde på allt som Anatolij sa. Det fanns någon i tråden som i princip betraktade L/R som offer

Nu påstår jag inte att detta är identiska fall men mycket är likt. Först ett stenhårt förnekande från båda GM. När sanningen väl kom fram så var den ena enligt egen utsago praktiskt taget oskyldig (i alla fall till mord).

På Leo/Rut fanns där också diagnoser men det hjälpte inte henom. I den tråden någon/några som betraktade L/R som ett offer för A men det delades inte av TR eller HR.

Ska tillägga för de som inte vet att jag skriver Leo/Rut är för att det var en kille som skulle byta kön och kallade sig för Rut. Den andre dåren hette Anton men bytte namn till Anatolij för att det lät snofsigare förmodligen.
Ja, flera likheter kan jag också se.
MEN...
Jag TROR att M skulle dragit öronen åt sig om J dillat på det viset Lorden gjorde. Han hade ju ingen förankring I verkligheten alls.
M förefaller inte ha ett snedvridet logiskt tänk och hennes moraliska kompass verkar betydligt starkare.
Men vem vet, om M varit i Js klor några år till hade hon kanske helt tappat sin grund.
Citera
2023-04-03, 07:56
Medlem
Finns ett fall med en Robert Chambers - the preppy killer som ströp en tjej till döds. Han fick en del klös/rivmärken i ansiktet som han skyllde på sin katt. Han var ensam med tjejen ute i en park när detta hände och det ska inte ha varit planerat.
Citera
2023-04-03, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag har för mig att J uppger i förhör att M säger att hon tycker det är obehagligt att röra kroppen. Men J svarar att den kan ju inte bara ligga här. Det kan vara en förklaring till att J bär mer.

J sa i förhör att M tyckte det var jobbigt att röra kroppen, det tyckte öven jag sa J, men det behövdes göras.
Citera
2023-04-03, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Finns ett fall med en Robert Chambers - the preppy killer som ströp en tjej till döds. Han fick en del klös/rivmärken i ansiktet som han skyllde på sin katt. Han var ensam med tjejen ute i en park när detta hände och det ska inte ha varit planerat.

Offret var 163 cm lång och Robert 193 cm lång och vältränad, och hon lyckades klösa honom ganska bra.
Citera
2023-04-03, 08:11
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att hennes historia inte går ihop är inte alls konstigt med problematiken hon har. Hon blandar ihop vad hon och J kom överens (?) om från början, vad J tutar i henne senare, vad hon upplevt och någon lögn. På det rör hon till kronologin för att hon inte minns i vilken ordning allt hänt. Det är klart att det blir osammanhängande. Troligtvis är det lika rörigt i Ms huvud som när hon berättar.

Vi vet inte om det är rörigt i hennes huvud. Hon har behållit det ofarliga från tidigare historier, och bytt ut det farliga. Det är inte rörigt.

Tror att alla hade haft problem att vittna som oskyldig om man varit MHs situation.
Senast redigerad av argusmaximus 2023-04-03 kl. 08:22.
Citera
2023-04-03, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Menar du att de inte har fup som underlag i tingsrätten ?

Det är åklagaren som har FUP som underlag för bevisläget e.t.c. inte rätten eller domaren.
Citera
2023-04-03, 08:21
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag ororar mig för att Rullman har varit extremt slimmad vad gäller bevisningen, och inte backat upp sina teser med stödbevsining. Han verkar vara i direkt motsats till Hiding.

Å andra sidan kan det vara svårt att avgöra när man inte deltagit i rättegången/hört själv.

Vet att t ex i rättegången mot Stefan fanns redan i TR en massa bilagor med bilder som både åklagare/försvar visade under rättegången, vilket jag inte sett några här?

Tidlinjer, som förstärktes till HR till en mycket detaljrik tidslinje. Bilder på ringarna minut för minut dagarna innan mordet, som styrkte att Stefans DNA omöjligen skull kunna finnas på utsidan av hennes ring osv.

Nu behövdes allt detta föratt bevisningen på många sätt var tunn, samtidigt ska man ju inte glömma att indicier ska läggas ihop kumulativt. Man kan inte bara såga varje sak, även om det finns alternativa möjliga förklaringar.

Samma här vad gäller bevisningen för Maja, eftersom åklagaren verkar övertygad om att hon varit med på mordet.

Ja, det finns flera skaer som pekar på att hon nog minst skulle kunna ha hört/vaknat av tumultet, var vaken iaf strax efter.

Från direktrapporteringen saknar jag åklagarens påstående om att han skulle återkomma med att han trodde att mordtiden låg närmare 02:30 än det tidsspann han angav. Säkert kom deta upp vid hans slutplädering?

Ett snävare fönster för brottet, och en "supertidslinje" för båda tjejerna i förhållande till alla andra verifierade tidpunkter, tillsammans med grannens vittnesmål.

Även en rekonstruktion, där tjeerna var för sig skulle visa hur de rört sig under natten.

Och jag tror att lite fler vittnen som vittnat om vad de har hört Johanna säga, sett Johanna agera osv hade inte skadat för att måla upp motivbilden starkare. Johanna har ju direkt uttalat riktigt otäcka dödshot till andra om Tove. Visst, detta är inget som finns bevisat på sms eller andra media, såsom de bevis som åklagaren lagt fram, men de har vid några tillfällen varit flera (typ 4 ) som alla hör Johanna berätta om Moltovcocktailen hon ville skicka in till Tove.

Skräcken är att Johanna gör fri från mord och bara blir dömd för vållande och grovt gravfridbrott.
Jag håller fullständigt med. Känns som förundersökningen saknar vitala delar man normalt ser i förundersökningar ang mord.
Det skulle om det fanns med bidra till bevisning och stärka åtalet.
Senast redigerad av Pandalina4 2023-04-03 kl. 08:26.
Citera
2023-04-03, 08:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ja Det är den mest logiska slutsatsen jag kommer till också... när jag går igenom scenariot i mitt huvud... om och om och om igen... för är det JLJ som ska ha fått armarna in till kroppen så lär ju knappast Tove ge upp dem utan kamp därför bör JLJ ha skador... om hon inte föll som en fura raklång med armarna tätt intill kroppen... jag säger inte att det är omöjligt men sannolikheten är nog 0.00000000000000000000001% chans att det händer.
Jo, förutsättningarna för att J ska gjort allt ensam är att T blivit så pass medvetandesänkt av slagen i huvudet att hon inte kunnat göra motstånd.
Mellan raderna tolkar jag rättsläkaren som att hon tänker sig det scenariot.

Av alla skador T fick, medan hon fortfarande var i livet, kunde man tro hon blev överfallen av en bläckfisk med trätofflor.
En sekvens jag får i huvudet är att J, efter att hon fällt T, tar tag i hennes ben och "piskar" kroppen mot golvet tills Ts motstånd slutar och därefter sätter sig på henne och tar stryptaget.
Citera
2023-04-03, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, förutsättningarna för att J ska gjort allt ensam är att T blivit så pass medvetandesänkt av slagen i huvudet att hon inte kunnat göra motstånd.
Mellan raderna tolkar jag rättsläkaren som att hon tänker sig det scenariot.

Av alla skador T fick, medan hon fortfarande var i livet, kunde man tro hon blev överfallen av en bläckfisk med trätofflor.
En sekvens jag får i huvudet är att J, efter att hon fällt T, tar tag i hennes ben och "piskar" kroppen mot golvet tills Ts motstånd slutar och därefter sätter sig på henne och tar stryptaget.

Då kommer vi till dom 5-10 sparkliknande ljuden väggen. Vi är nog inte ensamma om att ha delade meningar om dessa ljud hade kunnat uppkomma av spasmer.

Hade önskat att rättsläkaren fick frågor om detta. Om ljuden som grannen beskriver som sparkljud kan orsakats av dödsryck/spasmer. Det är ändå en central detalj som kan berätta om T var vid medvetande eller inte vid tillfället.
Citera
2023-04-03, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Då kommer vi till dom 5-10 sparkliknande ljuden väggen. Vi är nog inte ensamma om att ha delade meningar om dessa ljud hade kunnat uppkomma av spasmer.

Hade önskat att rättsläkaren fick frågor om detta. Om ljuden som grannen beskriver som sparkljud kan orsakats av dödsryck/spasmer. Det är ändå en central detalj som kan berätta om T var vid medvetande eller inte vid tillfället.
Sparkarna visar att J ljuger om att det tog tio sekunder för henne att döda Tove. Det tog naturligtvis mycket längre tid.
Citera
2023-04-03, 09:01
Medlem
Har väldigt svårt att se JJ får livstid med det lilla som framkom under rättegången. Önskade det hade varit mer vittnesmål från personer som kan beskriva hur hon är, som kan intyga om hoten mot Tove innan, som kan intyga om mordbränder m.m. JJ verkar ha någon form av empatistörning, finns fler som vittnar om hur hon kommenterade konstiga saker som under Covid när hennes pappa hade cancer och folk ifrågasatte varför hon hade massa med fester hemma ”Han ska ändå dö”? Vilket konstigt svar. Eller när hennes kompis hade försökt överdosera med tabletter och då hade JJ frågat vilka tabletter, när kompisen sa vad spelar det för roll, då hade JJ blivit kränkt? Istället för att bry sig om sin kompis som försökte ta livet av sig, då skulle allt handla om JJ. Eller hur hon kunde skrika och hålla på mot sitt ex F, så att människor runt omkring dem reagerade.

Sådana saker tycker jag saknades under rättegången. För nu kan det framstå som en olycka pga ”fjortisbråk” och ingenstans framkommer JJs sjuka beteende (förutom Googlesökningar). Det spelar ju väldigt stor roll om personen som ska få straff anses kunna ”ändra” sig och sitt liv för de ångrar sig djupt, eller om det är en person som inte alls ångrar sig, inte alls ”lärt sig” något och som kommer fortsätta med sjukt beteende och kanske mörda igen i framtiden. Jag tycker ju JJ är som beskrivning nummer 2. Men inte om jag bara skulle utgå ifrån rättegången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in