2023-04-02, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Ni kan ju pröva FUP som alla andra istället för att citera media, det är en väldigt bra idé för att få det ursprungliga citatet ur rapporten.
Straffen som tingsrätten bedömer för JJ och MH baseras enbart utifrån det som framkommit under rättegången. De läser inte FUP. Det är därför när vi diskuterar eventuella straff, att vi utgår ifrån vad som har sagts under rättegången. Och då har vi tills vidare bara citaten från live rapporteringen som media skrev, i väntan på ljudfiler.
Citera
2023-04-02, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Men hon pratar fortfarande om dom specifika skadorna, hur de uppkommit. Även om de skadorna man sett inte sannolikt kommit från att någon hållt fast händerna så kan någon ändå hållt fast händerna.

Ja det är klart, de är mycket som kan hänt, här vet vi inte ens om någon hållt fast händerna eller inte, eller vem isåfall, mycket oturligt för åklagarsidan iaf vill jag påstå som har denna bevisbördan.
Citera
2023-04-02, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Möller hade planerat mordet, köpt kniven, kört mördaren dit, beskrivit var offrens rum lång, väntade på mördaren i bilen, kastade ut kniven i sjön genom bilfönstret och körde hem mördaren. Hon skulle få ärva offrens/föräldrarnas förmögenhet var planen. Pappan dog, mamman överlevde skadad.

Men jag tycker än idag att hon skulle dömts för medhjälp och/eller anstiftan - naturligtvis också till livstids fängelse, men mord framstår som lite fel när hon de facto aldrig ens var nära offret som knivmördades av en ensam ung man. Men tidsopinionen var stark och Möller avskydd, som en repris på obducenten allm läkarens dom/icke helt frikännande på 80-talet. Tror domstolen tog intryck av opinionen och dömde Möller för mord - rent praktisk hade det ju ingen betydelse för henne, livstid blev det likafullt och ut kommer hon inte i första taget om ens någonsin.

Men i den här lilla enrumslägenheten som JJ hade, framstår det som väldigt svårt att någon kan strypa ihjäl en annan kvinna under flera minuter, med dunsar, sparkar i väggen och grannar som rusar upp och ringer på - utan att den tredje väninnan ens märker att det sker…..

Det framstår som nästan omöjligt om man betänker hur liten yta lägenheten hade. Det där flortunna draperiet framför sovalkoven gör varken till eller från för ljud.
Om MH stegade runt 02.19 och sedan igen 02.43 hade hon bara 24 minuter på sig att falla i djup sömn och sova medan alla dunsar, dörrklockor och väggsparkar pågick under samma tid.
Det framstår som nästan omöjligt.

Därför tror jag MHs uppgifter att hon sov djupt inte stämmer. Hon var vaken, kanske gömde huvudet och bara ville försvinna. Eller så var hon också i badrummet. I vart fall var hon redan då det hände rimligen medveten om att det hänt T något och visste redan innan JJ åkte till McD och lämnade MH ensam med kroppen i lägenheten, att T var död.

Då borde även MH straffas för mordet - hon var helt enkelt ”mitt i” alltihop.

Men det är tveksamt om rätten anser det obestridligt bevisat att MH deltog i mordet. För det handlar ju inte om vad rätten tror verkligen hände, utan om vad rätten anser att åklagaren har kunnat bevisa hände.

Om MH inte åker dit för att tillsammans med JJ begått själva mordet, hamnar hon nog ändå bakom galler för de lindrigare brotten medhjälp till mord, grovt gravfridsbrott, skyddande av brottsling eller försvårande av utredningen. De sista tre har hon ju också erkänt.

OK, tack!
Då är det ändå en stor skillnad… dels hur det var då och nu. Dels så är ju inte M den som planerat allt eller den som tog stryptaget…
Svårt!
Det svåra är ju också som icke sakkunnig eller i närheten av yrket att fatta det här som du även nämner att de tillsammans är dömda i åtalet på något sätt men ändå kan dömas var för sig ändå…
Som sagt svårt
Citera
2023-04-02, 23:45
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Det är ju omöjligt att se om någon hållit fast händer eller armar... du behöver knappast applicera så mycket kraft för att hålla armarna nere så det blir synliga skador utav det...

Det är ju korrekt
Därför tror jag MH hållit fast hennes armar
Citera
2023-04-02, 23:47
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Det är ju korrekt
Därför tror jag MH hållit fast hennes armar

Ja Det är den mest logiska slutsatsen jag kommer till också... när jag går igenom scenariot i mitt huvud... om och om och om igen... för är det JLJ som ska ha fått armarna in till kroppen så lär ju knappast Tove ge upp dem utan kamp därför bör JLJ ha skador... om hon inte föll som en fura raklång med armarna tätt intill kroppen... jag säger inte att det är omöjligt men sannolikheten är nog 0.00000000000000000000001% chans att det händer.
Citera
2023-04-02, 23:50
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag minns när det var en tv serie om mord i Sverige, där en del mördare hade en diagnos. Och hur upprörda diskussioner det blev då att stämpla vissa med diagnoser som om de var mer kapabla att begå mord. Det rörde sig bla om någon med autism. Jag tycker att man skämmer ut alla med diagnos om man ser MH:s ADD diagnos som en ursäkt, förklaring till hennes agerande. Det är som att säga att har du en diagnos, så har du ingen moral i princip. Varje person med en diagnos har fortfarande ett hjärta, moral, humanitet, empati. MH har verkligen vuxit, vänt sin depression, fått bättre betyg, kommit in på gymnasiet, tagit körkort, blivit social och fått vänner. Ja, även knarkat, sprayat en bil med JJ, ev varit med på mordbrand förstås.

MH beskrivs i förhören som en person med ett starkt rättspatos. Hon hade tagit ställning politiskt, var för Black lives matter, sörjde mordet på Georg Floyd, var stolt LGBT-person. Men när det gäller ett mord på en nästan jämnårig kvinna som hon varit vän med, då plötsligt beter hon sig och agerar som en luttrad kriminell?

För mig blev det för mycket när vi fick veta att Toves kropp var gömd, och bränd, inte bara en gång utan två gånger. Då föll gardinerna från mina ögon vad gäller MH. Och att hon höll tyst under så väldigt lång tid.

Men vi har olika åsikter, tråden skulle vara tråkig om alla utgick från att MH också var psykopat.

Vilket jättebra inlägg! Tack!

Ja det är mycket att tänka på och fundera över när det gäller MH och hennes agerande/brist på agerande. Hon är lite av en gåta.

Det odiskutabla mördaren - JJ är det inte lika mycket att orda om. Hon är ond, sjukt hämdgirig och definitivt skyldig. Möjligen kan man undra över hur en så ung kvinna född i november 2002 med vettig omgivning och uppväxt, kan utvecklas till närmast ett monster sett ur offrens och deras anhörigas ögon.
Citera
2023-04-02, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Oj. Du menar att vi inte skulle vara berättigade att utveckla våra tankar angående detta brottsfall?

Grattis. Du är nominerad till årets mest korkade kommentar. Grattis

Du verkar sakna all form av läsförståelse med den tolkningen. Gå tillbaka och läs mitt ursprungliga inlägg innan du bemödar dig med att kommentera.
Citera
2023-04-02, 23:53
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Vilket jättebra inlägg! Tack!

Ja det är mycket att tänka på och fundera över när det gäller MH och hennes agerande/brist på agerande. Hon är lite av en gåta.

Det odiskutabla mördaren - JJ är det inte lika mycket att orda om. Hon är ond, sjukt hämdgirig och definitivt skyldig. Möjligen kan man undra över hur en så ung kvinna född i november 2002 med vettig omgivning och uppväxt, kan utvecklas till närmast ett monster sett ur offrens och deras anhörigas ögon.

Felande i huvudet sen födseln... finns väl inte så mycket annat att säga om det... JLJs bror verkar ju vara en bra person... djur som uppvisat samma våldsamma beteende avlivar man för de går ju inte göra något åt dem... men en människa som inte går att göra något åt ska kosta samhället åtskilliga miljoner... för att fixa till vilket aldrig kommer att gå.
Citera
2023-04-02, 23:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag minns när det var en tv serie om mord i Sverige, där en del mördare hade en diagnos. Och hur upprörda diskussioner det blev då att stämpla vissa med diagnoser som om de var mer kapabla att begå mord. Det rörde sig bla om någon med autism. Jag tycker att man skämmer ut alla med diagnos om man ser MH:s ADD diagnos som en ursäkt, förklaring till hennes agerande. Det är som att säga att har du en diagnos, så har du ingen moral i princip. Varje person med en diagnos har fortfarande ett hjärta, moral, humanitet, empati. MH har verkligen vuxit, vänt sin depression, fått bättre betyg, kommit in på gymnasiet, tagit körkort, blivit social och fått vänner. Ja, även knarkat, sprayat en bil med JJ, ev varit med på mordbrand förstås.

MH beskrivs i förhören som en person med ett starkt rättspatos. Hon hade tagit ställning politiskt, var för Black lives matter, sörjde mordet på Georg Floyd, var stolt LGBT-person. Men när det gäller ett mord på en nästan jämnårig kvinna som hon varit vän med, då plötsligt beter hon sig och agerar som en luttrad kriminell?

För mig blev det för mycket när vi fick veta att Toves kropp var gömd, och bränd, inte bara en gång utan två gånger. Då föll gardinerna från mina ögon vad gäller MH. Och att hon höll tyst under så väldigt lång tid.

Men vi har olika åsikter, tråden skulle vara tråkig om alla utgick från att MH också var psykopat.
Jag håller fullständigt med dig vad det gäller diagnoser. De ger ingen förklaring till något som helst kriminellt beteende.

Men de ger en sårbarhet, så att de tillsammans med andra tunga faktorer, såsom t. ex. riskfyllt umgänge, kan bidra till att personerna försätts i situationer de inte kan hantera på ett bra sätt.
Citera
2023-04-02, 23:55
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
MH har ju ljugit väldigt mycket under de första åtta häktesveckorna…..
Ljuger också ofta till sina föräldrar, enligt föräldrarna.

MH har väldigt starka skäl att ljuga kring sin medverkan, livsavgörande skäl, säker tydligt förklarat av advokaten vad det ena eller andra kan innebära.

Jag tycker att tidsuppgifterna motsäger MHs uppgifter alldeles för mycket. Hennes utsagor om vad hon gjort eller sett är helt enkelt inte förenliga med övriga fakta.

Håller med, den som tjänar mest på att ljuga just nu är MH, JJ har redan erkänt att hon mördade TT.
Varför skulle hon bara ljuga om att MH var med i badrummet och dödade TT och sen själv ta på sig skulden att hon brände upp eller försökte tända eld på kroppen själv.

Något får JJ att erkänna allt i förhöret den 30/12 och då tror jag hon mer eller mindre erkänner allt, hon skyller tex inte ifrån sig ang att hon var ensam kvar och tände på. Då borde hon sagt att MH var delaktig i allt och det gör hon inte.

Jag kan inte sluta fundera på ommJJ verkligen i början trodde hon skulle komma undan med detta. Säga grannen var inblandad och att ngn tagit hennes mobil under 2,5h.

Måste säga att hade hon lämnat mobilen som MH gjorde och sen att de båda hållit käft i förhör hade de mest troligt inte hittat kroppen. Då hade det hela sett annorlunda ut.
Dragit iväg och kastat TTs mobil i något vattendrag och sen gett varann alibi. Nästan så hon lyckades med sin plan.
Citera
2023-04-03, 00:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det var en känsla de hade
De visste ju ingenting och om M berättat
så hade J blivit anmäld och åkt in
De förstod att M inte alltid var sanningsenlig om vad hon och J hade för sig. En del festande visste de om, men tvingades motvilligt acceptera, pest eller kolera.
Arma föräldrar! Hur de än gjort hade det blivit fel i någon ände.
Citera
2023-04-03, 00:05
Medlem
lindblomsgröns avatar
Fick inte JJ o MH frågan om de inte hörde att det ringde på dörren och varför de inte öppnade? För tror inte att de nämnde det själva i berättelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in