2023-04-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror efter jag läst förhör med M pappa och mamma att de är omtänksamma föräldrar
Trots att de är troende så verkar de förstå ungdomar
De tilllät M att gå på krog och dricka alkohol
Men ville ha lite koll på henne
De hämtade henne gärna sena kvällar de ville ha app så de ku nde se vart hon befinner sig

Vanlig omtänksamhet som alla föräldrar borde ha
De visar också att de vågade ifrågasätta henne
när något konstigt dök upp som tex sprayfärgburk
Jag tror att de könner sig mycket sviken öav M som har haft en massa lögner bakom ryggen på dem och då mycket allvarliga saker
M har fått ett förtroende av föräldrar som hon har totalt skitit i

Ja dom verkar omtänksamma. Ändå är det nåt med hela grejen som provocerar mig.
Är själv förälder till en flicka född 04 som Maja. Så jag kanske jämför för mycket med mig själv.

Men med sprayburken som hittas och när E ringer pappan om den sprayade bilen, så ljuger M om det. Pappan vet att hon ljuger men det händer inget. Noll konsekvenser. Jag hade blivit helt jävla tokig om nåt av mina barn hade gjort något sådant.
Jag hade tvingat barnet, kompisen och ägaren till bilen på ett möte. Sen hade dom fått betala för skadorna. Eller fått fixa till bilen (om det går att göra själv).
Men här verkar det inte hända nånting. Inte vad jag kan se i förhöret iallafall.

Det ljugs, sups, knarkas och härjas i största allmänhet.
Läraren misstänker droger, han vet att M plankat in på Nöjet som underårig. Det är samtal med BUP. Men ingen verkar vilja ta i dom problemen som inte rör skolan. Inte läraren, inte BUP, inte föräldrarna. Soc verkar inte inkopplat heller.
Jag ser en massa varningssignaler bara utifrån förhören. Men inga åtgärder.
Citera
2023-04-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Mnjaä, jag menar att utifrån Ms perspektiv finns det möjlig/rimlig förklaring till att hon inte larmar, försöker avbyta eller avstyra.

Jag utgår ifrån att alla som inte på något vis är "bakbundna" av omständigheterna skulle larma.

Jag minns när det var en tv serie om mord i Sverige, där en del mördare hade en diagnos. Och hur upprörda diskussioner det blev då att stämpla vissa med diagnoser som om de var mer kapabla att begå mord. Det rörde sig bla om någon med autism. Jag tycker att man skämmer ut alla med diagnos om man ser MH:s ADD diagnos som en ursäkt, förklaring till hennes agerande. Det är som att säga att har du en diagnos, så har du ingen moral i princip. Varje person med en diagnos har fortfarande ett hjärta, moral, humanitet, empati. MH har verkligen vuxit, vänt sin depression, fått bättre betyg, kommit in på gymnasiet, tagit körkort, blivit social och fått vänner. Ja, även knarkat, sprayat en bil med JJ, ev varit med på mordbrand förstås.

MH beskrivs i förhören som en person med ett starkt rättspatos. Hon hade tagit ställning politiskt, var för Black lives matter, sörjde mordet på Georg Floyd, var stolt LGBT-person. Men när det gäller ett mord på en nästan jämnårig kvinna som hon varit vän med, då plötsligt beter hon sig och agerar som en luttrad kriminell?

För mig blev det för mycket när vi fick veta att Toves kropp var gömd, och bränd, inte bara en gång utan två gånger. Då föll gardinerna från mina ögon vad gäller MH. Och att hon höll tyst under så väldigt lång tid.

Men vi har olika åsikter, tråden skulle vara tråkig om alla utgick från att MH också var psykopat.
Citera
2023-04-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
De gillade inte att hon umgicks med J heller, men de accepterade det ändå eftersom de såg att M blommade ut och mådde bra. Föräldrarna märkte att J även hade negativ inverkan, men svalde det p g a det positiva.
Det var en känsla de hade
De visste ju ingenting och om M berättat
så hade J blivit anmäld och åkt in
Citera
2023-04-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Vilket Bra Icke svar!

Då frågar jag dig,
Tror du att en Journalist som rapporterar ifrån en rättegång medvetet ljuger eller förvanskar vad som sägs i TR. lokaler??

Har du något svar på hur någon ev. skulle kunna få ta del av direkt citat ifrån rättsläkaren?

Ni kan ju pröva FUP som alla andra istället för att citera media, det är en väldigt bra idé för att få det ursprungliga citatet ur rapporten.
Citera
2023-04-02, 23:28
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Ni kan ju pröva FUP som alla andra istället för att citera media, det är en väldigt bra idé för att få det ursprungliga citatet ur rapporten.
Är det FUP som domstolar dömer efter?
Citera
2023-04-02, 23:30
Medlem
Citat:
Är det FUP som domstolar dömer efter?

Det är inte ens det vi snackar om.... vad håller du på med? gå tillbaka några sidor eller några dagar så kan du följa konversationerna från början istället för att kasta dig in i matchen utan att veta vad det är för sport....
Citera
2023-04-02, 23:32
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Och med detta ville du ha sagt? det där är svar som varken talar för eller emot någonting.

och det var inte det jag kommenterade heller, jag kommenterade att det inte var rättsläkarens citat utan media som citerade rättsläkaren.
Media verkar kunna skriva vad som helst, ni käkar ju upp det som ett fetto med en påse chips.

Citat:

Vem är det du vänder dig till med dina ”ni och alla andra”?

För Din kännedom utgår jag från att de flesta i denna tråd har läst FUP.
Senast redigerad av Lilett 2023-04-02 kl. 23:35.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Jag hoppas Rullman överklagar om Maja endast kommer undan med grovt griftefrids brott... eller att JLJ kmr undan med ett lägre straff än livstid och är mer aggressiv i sina utfrågning...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Ja dom verkar omtänksamma. Ändå är det nåt med hela grejen som provocerar mig.
Är själv förälder till en flicka född 04 som Maja. Så jag kanske jämför för mycket med mig själv.

Men med sprayburken som hittas och när E ringer pappan om den sprayade bilen, så ljuger M om det. Pappan vet att hon ljuger men det händer inget. Noll konsekvenser. Jag hade blivit helt jävla tokig om nåt av mina barn hade gjort något sådant.
Jag hade tvingat barnet, kompisen och ägaren till bilen på ett möte. Sen hade dom fått betala för skadorna. Eller fått fixa till bilen (om det går att göra själv).
Men här verkar det inte hända nånting. Inte vad jag kan se i förhöret iallafall.

Det ljugs, sups, knarkas och härjas i största allmänhet.
Läraren misstänker droger, han vet att M plankat in på Nöjet som underårig. Det är samtal med BUP. Men ingen verkar vilja ta i dom problemen som inte rör skolan. Inte läraren, inte BUP, inte föräldrarna. Soc verkar inte inkopplat heller.
Jag ser en massa varningssignaler bara utifrån förhören. Men inga åtgärder.

Så väl skrivet, och du har rätt. Förhören med MH:s mamma och pappa skedde ju innan man hittat Toves brända och skändade kropp. Jag hoppas att de har börjat reagera och inse vad hon har gjort efter det. Om de ska kunna hjälpa och stötta sin dotter under fängelsetiden och tiden efteråt, för hon lär väl komma ut innan JJ, då måste de klara av att se sin dotter med klara nyktra ögon. Jag hoppas att de förstår allvaret med att JJ diskuterat mord på deras son också. Jag hoppas att de inte bara "ber och förlåter", utan ställer krav på MH.
Citera
2023-04-02, 23:34
Medlem
Citat:
Sa Detta är Lögn enligt dig:
"Mikael Svegfors fokuserar inledningsvis på de skador som rättsläkaren redogjort för, på Toves kropp. Specifikt några skador som uppstått på armbågarna. Svegfors frågar om det kan uppstå skador på armarna av ett sådant fall som beskrivits, på badrummet.
Det kan det, svarar rättsläkaren.
Det kan också uppstå sådana skador av att någon sitter på en person.
Kan skadorna ha uppstått av att någon hållit fast armarna? frågar han.
Aleksandra Lazarevic säger att det kan vara så – men att sannolikheten är liten.
"

Men hon pratar fortfarande om dom specifika skadorna, hur de uppkommit. Även om de skadorna man sett inte sannolikt kommit från att någon hållt fast händerna så kan någon ändå hållt fast händerna.
Citera
2023-04-02, 23:36
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Men hon pratar fortfarande om dom specifika skadorna, hur de uppkommit. Även om de skadorna man sett inte sannolikt kommit från att någon hållt fast händerna så kan någon ändå hållt fast händerna.

Det är ju omöjligt att se om någon hållit fast händer eller armar... du behöver knappast applicera så mycket kraft för att hålla armarna nere så det blir synliga skador utav det...
Senast redigerad av nousernameneeded 2023-04-02 kl. 23:40.
Citera
2023-04-02, 23:39
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Javisst, jag har aldrig påstått något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in