2023-04-02, 20:20
Medlem
Rompers avatar
"Kritiken mot GW

Nu får professorn i kriminologi mothugg från Adam Rullmans chef.
– Det är tråkigt att en person uttrycker sig på det sättet som Leif GW gör när man uppfattar det som att åklagaren inte är vuxen, säger Klas Lorefors, kammarchef vid Åklagarkammaren i Jönköping.
– Jag vill framhålla att det är en oerhört skicklig åklagare som har hanterat det här ärendet och han har skött utredningen mycket väl sedan han tog hand om det i oktober månad. Det har inte funnits några synpunkter eller klagomål under utredningens gång. Åklagaren är noggrann, transparent och objektiv i sitt arbete.
Han fortsätter.
– Det är på inget sätt en oskicklig åklagare. Det är jättetråkigt att en för allmänheten så känd person uttrycker sig på det sättet, det blir förklenande, säger han."

https://www.expressen.se/nyheter/aklagarens-tuffa-svar--till-gw-forklenande/
Citera
2023-04-02, 20:20
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Ok tack. Kan inte minnas att jag läst det.

Men det är ju bara en massa skitsnack från M. Från början (innan FUP och rättegång) trodde jag att M kanske sovit. Men nu har man ju förstått att hon bara ljuger. Tror knappast att J skulle nämnt en sån "detalj" till M om att hon skulle låst dörren. Varför skulle hon? För att M skulle säga det till polisen?

Förmodligen säger M så i förhör för att hon var vaken och har utmärkt hörsel men vill inte åka dit på att hon inte ingrep. Jag instämmer att det är oerhört detaljrika återberättelser hon serverar i förhör. Nästan så att man kan tro att det är hon som ger instruktioner emellanåt. Fö tror jag inte att M åt hamburgaren, jag tror att hon tryckte ner den i T:s strupe med tanke på att det hittades matrester i T:s strupe vid obduktionen- matrester som inte nått magsäcken.
Citera
2023-04-02, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
MH är absolut inte oskyldig till att ha burit ner kroppen, kört ut den i skogen och gömt och dumpat den. Hon vet dessutom om att JJ tänder eld.
MH har också deltagit i att spana efter T efter diskussion med JJ att de skulle slå T.
Hon har också ljugit under veckor i häktet, förhindrat att Ts kropp upptäcktes tidigare genom att ljuga.

Allt detta har hon också erkänt.

Vad mer MH kan anses skyldig till kan man diskutera, men helt oskyldig är hon absolut inte.

GW ansåg ju också att ”den vuxne åklagaren” gjort bort sig och gjort fel som inte formulerade åtalat annorlunda. GW påstod att åtalsformuleringen omöjliggjorde att döma för lindrigare brott, exempelvis för medhjälp till mord. GW hade fel och var fullkomligt ute och cyklade här också.

I klippet nedan svarar Rullman på varför han inte har med någon alternativ rubricering.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/andra-rattegangsdagen-i-tovefallet-idag-hors-misstankta-kvinnorna
Senast redigerad av Nonicoclolasos 2023-04-02 kl. 20:24.
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Det har han inte sagt

Nja, han sa faktiskt någonting om att hon nog talade sanning.
Citera
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Hon kanske går in i badrummet och brottas med T därinne? Som JJ påstår

Det är inte uteslutet.
Citera
2023-04-02, 20:24
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, där blev jag något förvånad, att hon inte uppehöll sig mer vid det.

En tänkbar möjlighet är att allt var så oerhört traumatiskt att hon fortfarande inte kan greppa och sätta ord på varje del för sig, men att ljuduppplevelsen stack ut. Kanske resan fick representera resten?

Från att inte ha haft någon bestämd uppfattning om Ms aktiva deltagande, gick jag till full övertygelse om icke-deltagande under rättegången.

Men igen, nu spekulerar jag, men hur traumatiskt var det egentligen för MH förutom det hon själv säger?

Det vi vet: MH avslutade natten med en timma pinterestskrollande och mobilspelande. Och föräldrarna såg en "normal" MH vid köksbordet på söndagen. Ingen har vittnat om en traumatiserad MH dagen efter.

Det vi inte vet: Hennes traumatiska upplevelser och rädsla för JJ, det är det bara hon själv som sagt. Det kan vara som mycket annat från henne - lögner. Vi vet inte, som sagt.
Citera
2023-04-02, 20:24
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Ja, rättsläkaren säger att skadorna på Tove kan ha uppkommit av en ensam gärningsman, och att det inte finns något som styrker att Maja skulle ha hållit i Toves händer. Hade Johanna sagt att Maja höll fast armarna vore det mer trovärdigt.

Nej det sa Rättsläkaren aldrig. Rättsläkaren sa att det finns två möjliga scenarier, båda lika troliga.
Enligt ena möjliga teorin har JJ agerat ensam och enligt den andra teorin har MH hållit fast Ts händer.

Dessutom uppgav JJ just att MH höll fast Ts händer.

Citat:
Jo det är själva dilemmat i det här mordfallet.
Det finns två möjliga beskrivna scenarier i Rättsutlåtandet efter obduktionen.

”Den sammantagna skadebilden är förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen uppkommit på det sättet som den misstänkta JJI har beskrivit, d vs att den avlidna hamnat på rygg på golvet, att hennes armar har hållits av och tryckts mot golvet av den andra misstänkta MH samtidigt som den avlidna utsatts för yttre våld mot halsen av den misstänkta JJ i form av framifrån anbringat grepp med två händer med tummarna parallellt om struphuvudet/halsen och tryckande våld mot bålen/ryggen mot ett hårt underlag när JJ satt sig på hennes mage/bröst.”
Citera
2023-04-02, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
JJ precis, tack!
Har för mig att när polisen var vid JJs lgh första gången och då hörde grannen så ville han ha advokat 😅
ja precis, han jiddra om rättigheterna osv. Men det är ju väldans tur iaf att han och hans pappa var uppmärksamma den natten!
Citera
2023-04-02, 20:27
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
"Kritiken mot GW

Nu får professorn i kriminologi mothugg från Adam Rullmans chef.
– Det är tråkigt att en person uttrycker sig på det sättet som Leif GW gör när man uppfattar det som att åklagaren inte är vuxen, säger Klas Lorefors, kammarchef vid Åklagarkammaren i Jönköping.
– Jag vill framhålla att det är en oerhört skicklig åklagare som har hanterat det här ärendet och han har skött utredningen mycket väl sedan han tog hand om det i oktober månad. Det har inte funnits några synpunkter eller klagomål under utredningens gång. Åklagaren är noggrann, transparent och objektiv i sitt arbete.
Han fortsätter.
– Det är på inget sätt en oskicklig åklagare. Det är jättetråkigt att en för allmänheten så känd person uttrycker sig på det sättet, det blir förklenande, säger han."

https://www.expressen.se/nyheter/aklagarens-tuffa-svar--till-gw-forklenande/

GW är förmodligen fortfarande grinig över jakt-floppen och att det var direkt olämligt att ha Finnen som bordsdam vid rättegången. han beter sig som en motvallskärring för att jakten anmäldes och det var väl också anledningen till att han hostade och levde rövare när M skulle prata. Han är långsint helt enkelt.
Citera
2023-04-02, 20:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonicoclolasos
I klippet nedan svarar Rullman på varför han inte har någon alternativ rubricering.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/andra-rattegangsdagen-i-tovefallet-idag-hors-misstankta-kvinnorna

Tack för länken!

Intressant. Han säger faktiskt precis det som jag skrev för några dagar sedan - att antingen är MH skyldig till mord, eller så är hon oskyldig. Att hon skulle fällas för medhjälp till mord är osannolikt, antingen höll hon fast Tove och då är hon så delaktig att det är mord, eller så gjorde hon inte det och då finns inte så mycket att döma henne för. Där delar vi uppfattning, Rullman och jag.
Citera
2023-04-02, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag ser inte hur den frikyrkliga uppfostran skulle kunna beskyllas för att MH väljer ondskan.
Tvärtom så har hon fått en uppfostran som lärt henne vad som är rätt och fel, gott och ont. Hon har valt att supa och ta droger, vara vän med JJ som verkar vara väldigt mörk, rentav ond. Hon har gjort sina val och det har fått fruktansvärda konsekvenser. Jag ser inte hur det skulle vara kyrkans fel.
Jag tror efter jag läst förhör med M pappa och mamma att de är omtänksamma föräldrar
Trots att de är troende så verkar de förstå ungdomar
De tilllät M att gå på krog och dricka alkohol
Men ville ha lite koll på henne
De hämtade henne gärna sena kvällar de ville ha app så de ku nde se vart hon befinner sig

Vanlig omtänksamhet som alla föräldrar borde ha
De visar också att de vågade ifrågasätta henne
när något konstigt dök upp som tex sprayfärgburk
Jag tror att de könner sig mycket sviken öav M som har haft en massa lögner bakom ryggen på dem och då mycket allvarliga saker
M har fått ett förtroende av föräldrar som hon har totalt skitit i
Citera
2023-04-02, 20:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hennes föräldrar uppger att hon alltid varit ensam och saknat vänner. Hon har inte kunnat de sociala koderna. Hon hoppade av skolan o blev hemmasittare. Den första kompis som nämns är Al*a, och det är mellan högstadiet och gymnasiet.
Jag har tydligen lyckats tappa bort och röra till hela biten hur omgivningen uppfattat M plus en hel del annat. Får nog ta och läsa om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in