2023-04-02, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nu hittar jag inte igen det, men visst sa hon även att Js version var mindre trolig?

Ja, rättsläkaren säger att skadorna på Tove kan ha uppkommit av en ensam gärningsman, och att det inte finns något som styrker att Maja skulle ha hållit i Toves händer. Hade Johanna sagt att Maja höll fast armarna vore det mer trovärdigt.
Citera
2023-04-02, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
GW…
Alltså wtf?!? Det låter som han pratar om ett annat fall!?! Blev än mer irriterad nu i fm … varför ska han låta Svenska folket få tro att det är en ” brottningsmatch” som sker och kanske jag missat att JJ sagt det men det har jag aldrig hört?!?? Varför berättar han inte i TV att JJ fäller och svingar ner Tove i golvet med huvudet först?!
Och sen ändrar han hela rubriceringen till att J inte mördar utan dödar T av misstag pga en vanlig tonårskonflikt som det brukar vara”
J har ju googlat, är åtalad för två andra bränder, den ena mot T och dessutom planerat att slå henne på vägen hem…
Vad är det för fel på honom?! Jag tycker det är förjävligt att han får sitta som professor och säga så
Det är ju inte alls vad som hände

Du har verkligen rätt, är man i hans position vet man att psykopati börjar med bränder/djurplågeri för att sedan accelerera till större dominansutövanden, att han inte ger sig in på det ”spåret” tyder på att han både är trött och en del pompös.

”Tonårskonflikt”…

… pfft!
Citera
2023-04-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Nej. Hon verkar konstant ljuga sig igenom tillvaron.
Både föräldrar och lärare vittnar om ”vita lögner”.
Själv tror jag på ett vanemässigt ljugande för att underlätta tillvaron.

Gällande mordet tror jag vissa delar är sanning, andra inte.

Jag tror hon försökte ta isär dom i badrummet, men innan hon han uppfatta vad som hände var T strypt.

Stegen som registreras tror jag kommer från att hon reser sig och går runt helt chockad.
Hon fattar att dom kommer åka dit för mord. Vad ska hennes föräldrar säga?
J intalar henne att hon ska fixa det här. M behöver bara hålla sig lugn, så fixar J så att ingen kommer att få reda på vad som hänt.
M vill bara förtränga alltihop. Låtsas som det inte hänt.
Så jag tror hon intalar sig att hon sov. Det hände inte. Allt var bara en ond dröm.

Men det är bara vad jag tror.
Vad som hände vet bara dom inblandade.

Men jag tror inte M hade nån tanke på att T skulle dö.
Jag tror hon såg men inte fattade riktigt vad som hände. Att man riktigt tror sina ögon när man ser sin kompis mörda nån med sina bara händer.

Tror att du är väldigt nära sanningen här.
Citera
2023-04-02, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Hur menar du? När uppger JJ lögnaktigt att T mördades?

Grannarnas vittnesmål om klockslag är ju rätt minutprecisa. ”100 kg” duns vid 02.30-32 (T fälls omkull i badrummet) och 5-10 sparkljud klockan 02.37-38 (T håller på att strypas ihjäl och sparkar vilt)
Vid 02.45/46 rör sig JJs telefon och hon tar också med Ts telefon till McD.

Har inte J sagt att det hände redan vid 02 ?

Jag tror dock att det kan ha börjat tidigt och varit långt utdraget .

Hon säger att efter att hon har råkat trycka T i 10 sec på halsen och T det börjar komma konstiga läten fr T så blir hon helt fastfrusen ( i en halv minut ) sen så springer hon fram och tillbaka o tittar till T .
Det kanske har hänt tidigare i förloppet , att de fäller J , stryper lite , Släpper när hon förlorar medvetandegrad .. går tillbaka när hon börjar kvickna till lite och fortsätter att plåga , psyka , strypa .
Citera
2023-04-02, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du tänker möjligen på at hon sa att mjukdelsskadorna på armbågarna skulle kunna ha uppkommit av att MH höll i händerna och tryckte mot golvet, men att det var osannolikt.

Det mer sannolika scenariot där var att JJ suttit med knäna på armarna.

Det senare innebär ju då att MHs närvaro inte är nödvändig. Så MH-hatarna vill helst inte prata om det.

Ena handen var svullen och hade tryckskada . ( den andra handen var tyvärr inte intakt , så gick inte att se )
Citera
2023-04-02, 18:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du tänker möjligen på at hon sa att mjukdelsskadorna på armbågarna skulle kunna ha uppkommit av att MH höll i händerna och tryckte mot golvet, men att det var osannolikt.

Det mer sannolika scenariot där var att JJ suttit med knäna på armarna.

Det senare innebär ju då att MHs närvaro inte är nödvändig. Så MH-hatarna vill helst inte prata om det.
Ja, det uttalandet tänkte jag på.
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Vilken idiot han har blivit !

Väldigt märkligt att J inte fick den minsta lilla skråma , blåmärke eller rivsår 🙄 om de har haft ett regelrätt slagsmål och där T sedan bara gav igen och tryckte till lite lätt o snabbt . Hoppsan ! Det var inte alls meningen .

Alltid gillat och beundrat GW. Han har ofta slagit huvudet på spiken grundat på diger statistik och stor erfarenhet.
Men åren går och precis som kroppens fysik brister, brister också hjärnans precisa slutledningsförmåga.
GW solkar tyvärr ner sitt goda rykte och fina renommé med alltfler dumma uttalanden sista tiden.

Inte minst i det här Tove mordet där GW också ondgjorde sig över åklagarens åtalsformulering.
I tron att rätten - på Amerikanskt vis - då blir förhindrad att exempelvis döma för medhjälp till mord för att åtalet var för mord.
Det är en fullständig missuppfattning, så fungerar det inte i Sverige.
Avgörande för domen är åklagarens gärningsbeskrivning, inte formulering av åtalspunkter. Och inom åklagarens gärningsbeskrivning i detta fall ryms även medhjälp till mord.
Citera
Medlem
Citat:
Bra analys!

Tror du kan ha väldigt rätt i att MH nog borde förstått och känt vibbar av vad situationen med JJ och T kunde utmynna i. Inte så troligt att man då bara går och lägger sig och lyckats somna djupt just då i 24 minuter.

Så djupt att man inte ens vaknar när helvetet bryter ut med ”100 kg” duns, plingande ringklocka från grannar vid ytterdörren och 5-10 sparkar i väggen.
Allt under exakt de 24 minuter MH påstår att hon sov - mellan MHs telefons registrerade 33 steg kl 02.19 och 48 steg klockan 02.43. Just under tidsintervallet när T mördades klockan 02.30-02.38.

MH kan t.o.m ha sett, men inte agerat. Det blev för mycket för henne och hon la sig att "sova" igen? Eller höll för öronen? Kanske är det så hon har agerat när det gäller annat jobbigt i hennes liv, som övermannar henne? När föräldrarna ställer krav, som exempel.
Citera
2023-04-02, 18:08
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Rättsläkaren sa - i något sammanhang under rättegången - att något var ”mindre sannolikt”.
Jag minns inte heller vad som just då diskuterades, om det var hur vissa skador kan ha uppkommit eller hur många som deltagit i mordet. Lämnar det öppet, för jag minns inte.
Referat ifrån Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/rattegangen-om-mordet-pa-tove/

Christer El-Mochantaf
30 mars 2023 12.17
Mikael Svegfors fokuserar inledningsvis på de skador som rättsläkaren redogjort för, på Toves kropp. Specifikt några skador som uppstått på armbågarna. Svegfors frågar om det kan uppstå skador på armarna av ett sådant fall som beskrivits, på badrummet.
Det kan det, svarar rättsläkaren.
Det kan också uppstå sådana skador av att någon sitter på en person.
Kan skadorna ha uppstått av att någon hållit fast armarna? frågar han.
Aleksandra Lazarevic säger att det kan vara så – men att sannolikheten är liten.
Citera
2023-04-02, 18:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Båda är tänkbara. Men det rättsläkaren inte tar ställning till är övriga omständigheter som är utanför skadebilden. Lägger man t.ex till sparkljuden i ekvationen framträder det ena mer troligt än det andra.

Men absolut, det är långt ifrån självklart.
De där sparkarna har vi fortfarande delad mening om.
Citera
2023-04-02, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Jag utgår inte från mig själv. Jag utgår från att M vaknar av illamående och även ett text som hon dessutom är kapabel att svara på. Även hennes rörelser i steg…o är då vaken Hör hon det så hör hon dunsarna…
Däremot har du en poäng i att hon kanske hör men vågar inte gå dit att bryta det… osv
MEN så kommer det där jävla MEN, det blir extra tydligt tackvare Cleas frågor till rättsläkaren ” vilka ses mest som de som stryper”? - Män. Osv
Läkaren menar att JJ inte klarat att orsaka de djupa skadorna på halsen själv. TT har inte heller varit medvetslös… för att orsaka dessa behövs en person som är man kan man lätt översätta det tar ELLER hjälp med att hålla offret orörligt och utan möjlighet att skydda sig.
Jag tycker det tillsammans med övriga saker bevisar att MH var delaktig precis som Rullman menar.
Sen tror jag att det kan bli svårt för rätten att på så kort tid bedöma det så, ” utom rimligt tvivel ” för jag vet inte exakt hur tungt en rättsläkares utlåtande väger… kan det liknas med tex bevis på avvärjningsskador o DNA ( tror inte det men tillräckligt för att vara bortom tvivel)

Att ifrågasätta 2 läkare som obducerar TT är bara fjantigt av CS. De vet, men hon gissar. På ett taffligt sätt.
Citera
2023-04-02, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
JJ uppger att hon mördade TT direkt efter de a kommit till hennes lägenhet..

Hävdar att JJ ljuger för att hämnas på MH, för att sätta dit henne, trots att hon med stor sannolikhet faktiskt låg och sov.

I det här fallet finns det bara en mördare och det är JJ. Möjligheter finns att M låg men inte sov. Rädd för att lägga sig i bråket som uppstått. M sov kanske helt enkelt räv ?

Att J skulle ta död på T fanns säkerligen inte ens i M’s fantasi ?
Senast redigerad av Tavelramskrok 2023-04-02 kl. 18:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in